AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Har en situasjon som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal håndtere. Har to barn, eldste har akkurat begynt i 2. klasse, yngste går siste året i bhg. Det er altså ca 2 års forskjell på dem. Eldste knakk lesekoden like etter skolestart i 1.klasse. Yngstemann knakk lesekoden en måned etterpå, da han var 4,5 år. Fram til jul så det ut som at de holdt noenlunde samme progresjon. Jeg måtte tvinge eldstemann til å lese leseleksa i de påkrevde 10 minuttene, da kastet han fra seg boka og sprang avgårde. Så krøp fireåringen opp i sofaen, krøllet seg sammen og leste høyt for meg i 45 minutter fra den samme boka. De har altså en helt ulik interesse og innstilling. Har oppigjennom også kjøpt slike aktivitetshefter à la "lær bokstavene" til eldstemann. Han gidder ikke. Men minstemann rapper dem og sitter i timesvis.... De to er vidt forskjellige personligheter, den eldste er dominant, aktiv, fysisk urolig og har kort konsentrasjon. Veldig snartenkt, men også mer hoppende i tankegangen. Litt dårlig selvtillit, både når det gjelder skolefag og ellers, selv om han faglig sett er helt på høyde med klassen. Den yngste er mer innadvendt, er fokusert, nøyaktig og nærmest litt omstendelig når han skal forklare noe. Han vet at det er litt spesielt at han kan lese, men verken skryter eller forteller det til noen hvis han ikke blir spurt. Han er helt likegyldig til det. Nå har minstemann blitt 5,5 og har begynt å interessere seg for tall og regning. Han insisterer på at jeg skal sette opp regnestykker for ham. Både pluss, minus og gange. Det er naturligvis ikke de helt komplekse stykkene, men f.eks 22-7 og 4x3 klarer han fint. Det ser ut som han er omtrent på nivå med 2.klassepensum eller vel så det (uten at jeg er pedagog eller noe, så litt vanskelig å bedømme). Han ble forferdelig lei seg da han ikke fikk lov til å gjøre regnestykkene i storebrors nye mattebok. Storebrors mattebok for 2. klasse er å få kjøpt i bokhandelen, og minstemann ønsker seg den. (Eller helst noe litt vanskeligere, sier han.) Skal jeg kjøpe den til ham, eller ikke?? Er det noen andre som har erfaring med at småsøsken tar igjen eldre søsken i skolefag? Hvordan håndterte dere dette med storesøsken? Jeg ønsker ikke å bremse minstemann ved å nekte ham å lese eller regne, men jeg vil jo heller ikke gi storebror en psykisk knekk av å bli forbikjørt. Jeg tenker at det kan gjøre forferdelig vondt hos en gutt som allerede sliter med å gjøre ting bra nok. (tar denne som anonym, siden jeg utleverer barna mine) Anonymous poster hash: 9441e...512
Biloba Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Jeg hadde kjøpt matteboken, eller gjerne en med samme nivå, men annet læreverk, hvis du kan få tak i det. Da blir ikke sammenligningen like sterk som når regnestykkene er dønn like. Lillebror synes at lesing og regning er så gøy at han har det som lek. Og man blir god på det man øver på. Jeg tror det er viktig å snakke om det, for å motvirke at storebror kobler resultater med en medfødt flinkhet eller mangel på sådan, og heller koble resultater og innsats. Din eldste er jo ikke treg, og lærte raskt å lese da han begynte på skolen, men han har andre interesser og hadde heller ikke motivasjonen av å følge en eldre brors leseopplæring osv. Et barn kan normalt lære å lese når det er 4,5 år (og flere år tidligere), hvis det har interesse for det og får passende stimulering.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Husker jeg hjalp lillebroren min som er 2 år yngre med matematikk på ungdomsskolen, og nå har han tatt meg igjen i matte R2 (som het 3MX tror jeg) og fysikk 2 på videregående. Det har aldri vært et problem for meg, er bare glad for at han er smart. Foreldrene mine har alltid lært oss å ikke være egoistiske eller sjalu, men heller være glad for hverandres vegne. Nå som han er smartere enn meg har jeg en fordel å få hjelp på oppgaver jeg ikke skjønner. Så ja, kjøp den boken. Anonymous poster hash: 50b8f...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Akkurat slik er det her i huset også, bortsett fra at yngste synes det er superkjekt at han er så flink til å lese og skryter gjerne av seg selv til høyre og venstre. Eldste her henger litt etter resten av klassen i norsk og matte, men er langt foran i andre fag som naturfag og samfunnsfag. Dette har mye med ingeresse å gjøre tror jeg. Yngste elsker å lese bøker, eldste hater det. Ikke legg bånd på yngste, men vær bevisst på å fokusere litt ekstra på den eldstes sterkeste sider hvis du merker at han synes det er ugreit at lillebror tar han igjen. Det er jo ganske vanlig at yngre søsken knekker lesekoden tidligere enn den eldste, fordi de følger med på lekser og lesing jevnt med de eldste. Anonymous poster hash: d9bbb...56d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Den minste har nok fattet interesse for det storebror driver med, skolen. Da jeg var liten kunne jeg lese og skrive i barnehagen. Min storebror kunne ikke. Jeg var en sånn rolig jente som heller ville sitte konsentrert for meg selv og skrive/tegne/lese/pusle med noe, mens storebror fant ut hvordan fyrstikker fungerte eller sykla rundt huset 10 ganger. Jeg har etterhvert alltid vært mer skoleflink enn han, uten at det er enorme forskjeller da. Begge har utdannelse og jobb nå. Forskjeller kan være store i den alderen, men det jevner seg til etterhvert. Ikke gi opp leksene med eldstemann, men ikke prøv å gjøre han "best" bare fordi han er eldst. La de jobbe på sitt nivå, så hvis yngstemann vil gjøre regnestykker burde han jo få lov til det:)Anonymous poster hash: ded75...40e
kokkos Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Jeg syns definitivt du ikke skal holde yngste tilbake, men det er klart det blir en utfordring for dere å passe på at ikke eldste føler seg dum av å bli tatt igjen av lillebror. Har ingen spesielle råd. Jeg var mer skoleflink enn min to år eldre bror, men ikke så markant som det du beskriver. Jeg tror også det har mye med interesser å gjøre. Prøv å fokusere på det, kanskje, at yngste syns det er gøy, og da er det "lett" å bli flink fordi man øver masse. Hva syns eldste er gøy? Det kan kanskje han erklæres for ekstra god i? Eldste forstår vel forøvrig at det er en viss sammenheng mellom interesser, øving og resultater?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå