Gå til innhold

Samlivsbrudd-hva nå? litt langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve så godt jeg kan å forklare. Er så mye jeg lurer på.

Min samboer gjennom 10 år har bestemt seg for at det er slutt. Han skal flytte ca.2 timers kjøring herfra. Han har sagt at jeg kan få lov til å ha datteren vår som er 7 år, siden hun har fått sin grobunn her. Vi skal da leie en leilghet eller noe slik at hun kan fortsette på skolen sin. Han vil ha henne annenhver helg og helligdager.

Hvordan ordner jeg det økonomiske? Hva har jeg krav på? Jeg har hatt en deltidsjobb i en butikk siden datteren vår begynte på skolen, men det er og all erfaring jeg har. Ble gravid tidlig i alder og har grunnskolen bare. Har gått hjemme med datteren vår siden ontrent.

Han har tatt seg av økonomien og alt det praktiske, mens jeg har tatt meg av hus og hjem. Har ikke en gang en egen konto :oops:

Så det er ikka rare ansvaret jeg har hatt kan en si.

Jeg har lyst å begynne på skole, og gjøre noe ut av livet mitt. Hvor henvender jeg meg for å få til det? Tlf nr?

Gleder meg egentlig til å ta fatt på livet og bli selvstendig, samtidig som det skremmer vettet av meg. Sover lite om nettene for jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er så redd jeg skal feile og ikke få det til. Kommer til å gjøre alt for min datter og meg, og jeg skal og vise han at jeg er kompetent til å ta vare på meg selv.

Han flytter i løpet av 14 dager, så han har ordnet med alle regninger for de dagene, så er det opp til meg etterpå. Leilighet går det greit å finne, det er jo bare å lete opp i avisene, men da må jeg vel betale ett beløp før jeg får flytte inn, hvordan får jeg penger til det?

Vi leier hus nå, så her er det heller ikke noe å hale.

My oh my, dette ble vel litt mye å lese eller.

Håper på noen (fasit)svar om hvoran jeg skal ta fatt.

Tusen tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med trygdekontoret der du bor

Trygdeetaten - her vil du hvertfall kunne lese litt om hva du har rett på/krav på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta deg en tur på trygdekontoret så snart som overhodet mulig. Snakk med foreldre eller venner som kan hjelpe - er det noe sted du kan bo i en overgangsfase?

Skaff deg konto umiddelbart! Skaff deg også litt folkevett - hvor gammel er du egentlig? Du virker veldig ung og er kanskje litt bortskjemt av samboeren din.

Skoler? Vel, du må jo begynne med å tenke på hva du vil. Trygdekontoret kan sikkert hjelpe deg med å få snakke med noen på aetat eller lignende...

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann! Dette går bra - skummelt, men dette fikser du. På JURK kan du finne ut hva du har krav på av bistand fra samboern og ellers http://www.jus.uio.no/jurk/

Aetat kan hjelpe deg med etterutdanning eller du kan se på hva NKS tilbyr (fjernundervisning, kan utdanne deg hjemmefra, de samarbeider også med friundervisningen) http://www.nks.no/

Og du må jo finne ut hva du vil og hvordan arbeidsmarkedet er der du bor, hva du kan bruke i yrkeslivet.

Ellers kan du ta kontakt med trygdekontoret som sagt tidligere. Og fremfor alt: Ta initiativ selv - ikke forvent at noen skal gi deg alle svarene hverken her eller andre steder! :wink:

På tide å stå på egne ben og finne ut hva og hvordan selv - kanskje litt nifst, men herlig å ha kontroll selv! :)

Skrevet

Vel, takk for den.....

Han har aldri villet at jeg skulle ha noe med det økonomiske å gjøre, det var ikke for kvinner det. Jeg var 15 da vi ble sammen, 16 da jeg ble gravid og er nå 24. Han er 32, så han har liksom alltid vært den voksne av oss. Orker ikke å begynne å legge ut om forholdet vårt, er bare glad til at det er over. Men la meg si det slik, at jeg gjorde mye for freden sin skyld. Har ingenting med folkevett eller ikke å gjøre. Jeg kan og vet mye jeg, men når det kommer til å stå alene om ett barn og økonomi, ja, så er jeg blank.

Ellers takk for råd. Skal ringe å få time eller noe hos trygdekontoret.

Skrevet
Heisann! Dette går bra - skummelt' date=' men dette fikser du. På JURK kan du finne ut hva du har krav på av bistand fra samboern og ellers http://www.jus.uio.no/jurk/

Aetat kan hjelpe deg med etterutdanning eller du kan se på hva NKS tilbyr (fjernundervisning, kan utdanne deg hjemmefra, de samarbeider også med friundervisningen) http://www.nks.no/

Og du må jo finne ut hva du vil og hvordan arbeidsmarkedet er der du bor, hva du kan bruke i yrkeslivet.

Ellers kan du ta kontakt med trygdekontoret som sagt tidligere. Og fremfor alt: Ta initiativ selv - ikke forvent at noen skal gi deg alle svarene hverken her eller andre steder! :wink:

På tide å stå på egne ben og finne ut hva og hvordan selv - kanskje litt nifst, men herlig å ha kontroll selv! :)

Tusen takk :)

Skrevet
Vel, takk for den.....

Han har aldri villet at jeg skulle ha noe med det økonomiske å gjøre, det var ikke for kvinner det. Jeg var 15 da vi ble sammen, 16 da jeg ble gravid og er nå 24. Han er 32, så han har liksom alltid vært den voksne av oss. Orker ikke å begynne å legge ut om forholdet vårt, er bare glad til at det er over. Men la meg si det slik, at jeg gjorde mye for freden sin skyld. Har ingenting med folkevett eller ikke å gjøre. Jeg kan og vet mye jeg, men når det kommer til å stå alene om ett barn og økonomi, ja, så er jeg blank.

Ellers takk for råd. Skal ringe å få time eller noe hos trygdekontoret.

Denne var ment til første gjest som svarte :-)

Skrevet

Sier som en annen her: Skummelt, men dette fikser du!

Kanskje det alt i alt var bra for deg? Tenk hvordan ett liv med en som vil styre alt det praktiske og økonomiske i lengden vil være? Tenk så godt det vil være for deg å lære noe nytt og mestre det! Tenk så deilig å ha kontroll på hverdagen - være sjef over eget liv!

Du virker som du har pågangsmot og det er bra!

Lykke til!

Skrevet

Regner med at dere har en samboerkontrakt som sikrer deg og ungen deres det du/dere har krav på? Det er jo så mange her som har lurt på om det er nødvendig å ha en samboerkontrakt - så nå kan alt sammen forklares.

Skrevet

Lykke til, jeg tror du vil få det bra jeg :)

(er det ikke noe som heter overgangsstønad, slik at du kan få betalt for en utdanning og hjelp til husvære etc?)

Gjest Anonymous
Skrevet

Må si jeg ble litt skremt her! Du skriver: Jeg må betale ett beløp før jeg flytter inn, hvor får jeg penger til det fra? :o

Fra din egen lommebok??

Hva trodde du?

Det finnes ikke noe sted hvor man henvender seg også bare trykker de på en knapp også flommer pengene ut!!

Når datteren din er over 3 år får du ikke overgangsstønad. Men du vil få dobbel barnetrygd og bidrag fra faren. Dobbel barnetrygd er ca. 1.850,- pr. mnd.

Dette vil si at det du har i mnd. er din lønn fra din deltidsjobb + det som jeg skrev over her. Du får ikke hjelp til husleie på trygdekontoret. Heller ikke til depositum for leilighet.

Tror det er på tide at du våkner opp og begynner å sette deg inn i hva som gjelder. Nå er det du selv som må ordne opp. Det er ingen som kan gjøre det for deg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Må si jeg ble litt skremt her! Du skriver: Jeg må betale ett beløp før jeg flytter inn, hvor får jeg penger til det fra? :o

Fra din egen lommebok??

Hva trodde du?

Det finnes ikke noe sted hvor man henvender seg også bare trykker de på en knapp også flommer pengene ut!!

Når datteren din er over 3 år får du ikke overgangsstønad. Men du vil få dobbel barnetrygd og bidrag fra faren. Dobbel barnetrygd er ca. 1.850,- pr. mnd.

Dette vil si at det du har i mnd. er din lønn fra din deltidsjobb + det som jeg skrev over her. Du får ikke hjelp til husleie på trygdekontoret. Heller ikke til depositum for leilighet.

Tror det er på tide at du våkner opp og begynner å sette deg inn i hva som gjelder. Nå er det du selv som må ordne opp. Det er ingen som kan gjøre det for deg.

Vel, det hadde kanskje vært en fordel at den som svarte selv var oppegående!!

Man får overgangsstønad også etter at barnet er fylt tre år, jeg tror det gjelder til 3.klasse. Men dette bør hovedinnlegger her undersøke med trygdekontoret.

Jeg ser ingen grunn til å svare slik som man her gjør. Jeg tolker hovedinnlegger slik at hun tenker høyt..

Skrevet

Fra din egen lommebok??

Hva trodde du?

Har snakket med trygdekontoret, jeg får overgangstønad til hun er 8, dobbel barnetrygd, og jeg kan få dekket 66% av sfo kostnader.

Må nok bare glemme å ta meg utdannelse, da det visst var for seint og jeg bare kunne få støtte i 1 år til.

Slik som det er nå har jeg ikke råd til å betale depositum, så det jeg mente var om jeg kan få hjelp til det noen plass? Jeg har ikke fullt 5000 i mnd, og det skal liksom dekke alt til meg og datteren min frem til jeg får penger fra t.k, noe som kan ta oppimot 1 mnd, og jeg må få meg en leilighet snarest innen 14 dager.

Jeg har ingen plass å bo imellom tiden. Kan ikke legge meg over venner som har mer en nok, og det eneste jeg har av fam er en alkoholisert mor.

Jeg og x har ikke samboerkontrakt, fordi jeg flyttet inn til han som 16 åring og tenkte dessverre ikke så langt. Men han har villig gått med på at jeg skal få alt av hvitevarer, og resten skal vi dele.

Skjønner jo at enkelte her inne tror jeg er en "idiot", men jeg kan forsikre dere om at hvilket ikke er tilfelle.

Jeg er en oppegående og kjærlig mor og en snill jente som har tatt feil valg i livet, og som er i ferd med å lære av dem.

Jeg har tidligere ikke hatt så veldig mye kontakt med resten av verden, før jeg satte foten ned og krevde at jeg ville jobbe da datteren min begynte på skolen. Og da gikk han med på at jeg kunne jobbe deltid.

Nå er jeg bare glad at forholdet er over og gleder meg til resten av mitt liv. Det er bare så skremmende å tenke på alt som må ordnes når jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne, og jeg er alene om det.

Vær så snill å ikke se på meg som en "idiot", det gjør meg bare enda mer skremt, og da tror jeg bare mer at jeg ikke vil takle dette.

Jeg ber bare om litt starthjelp her folkens, så skal jeg nok klare resten selv :wink:

Tusen takk for alle svar :)

Skrevet

Du kan antakelig få lån på sosialkontoret for å dekke depostium. Det må selvsagt betales tilbake, men det er iallfall en mulighet for å få penger.

lykke til

Skrevet

Og her i landet er det en minstesats på hvor mye man har å rutte med i måneden. Er man under den er man under fattigdomsgrensa... og får hjelp av sosialkontoret. Ta kontakt med dem og finn ut om du har krav på hjelp og støtte og hva du eventuelt har krav på.

Håper dette snur seg til noe positivt for deg.

En kvinne bør alltid ha kontroll over livet sitt og kontroll over pengene sine. Sørg for å skaffe deg kunnskap og kontroll. Og ikke gi slipp på det, selv når neste mann kommer inn i livet ditt.

Dette kommer til å gå bra... men det blir nok tøft underveis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ønsker du å ta utdannelse kan du også søke Lånekassen om lån og stipend, tror de også gir mere når man har ansvar for barn. Og du skrev jo at du ville få for ett år fra trygdekontoret.

Gjest Anonymous
Skrevet

Syns flere av dere er direkte frekke jeg... :evil:

Det er greit å være eplekjekk og tro man fikser alt, men når hele livet og alt man har bygd tilværelsen rundt, plutselig blir snudd på hodet kan det være litt skremmende og alle og enhver har all mulig rett til å bli litt rådvill.

Selv er jeg 30, høy utdannelse, god jobb og god inntekt og var vettskremt da jeg og eksen gikk hver vår vei; hvordan skulle jeg ordne dette, hvor skulle jeg begynne, hva hadde jeg råd til og ikke? Spørsmålene var mange og jeg visste ikke hva jeg hadde krav på eller hvor jeg skulle begynne. Men det ordnet seg utmerket!

Stå på dette fikser du! Sjekk rundt JURK- gartis rettshjelp for kvinner, tror de kan hjelpe deg med å finne ut hva du har krav på og ikke (selv leide jeg advokat - veldig greit i forhold til oppgjør mellom meg og eksen at alt ble delt riktig). Spør og grav på sosial og trygdekontoret!

Syns du er tøff som istede for å gi opp tar tak i ting og ber om hjelp til det du trenger hjelp til! - Du er ikke sterk før du tør å vise at du er svak! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Studielån sørger for at du kan ta utdannelse. Ta videregående, yrkesfag. Da kan du få en grei lønn uten å måtte begynne på Høgskole. Det er mange retningslinjer du kan gå, ta kontakt med en videregående skole. Ikke gi opp, du klarer det du vil :-)

Skrevet

Hei igjen og igjen takk for svar :P

Har vært på sosialkontoret, og så snart jeg får leilighet, skulle jeg komme til de og jeg skulle få lån til depositum+sofa+seng :)

Det kunne de garantere ettersom det var virkelig nødvendig for min datter og meg.

Har vært på trygdekontoret og fått 3 søknader jeg skal fylle ut og levere i morgen, den ene var til overgangstønad pluss noe annet.

Så får jeg fra oktober av.

Jeg skal ta kurs dette året, kansje noe innen markedsføring. Så jeg kan begynne å jobbe når hun er blitt 8. Vil uansett benytte meg av det året jeg har til o.s, og ta så mye kurs o.l som mulig.

Blir vel lettere å få en fulltidsjobb da tro?

Vet at jeg kan få lån i lånekassen, men har ikke lyst å ta opp ett så dyrt lån (mine venner sliter ennå med tilbakebetaling).

Det er jo en investering i fremtiden, det vet jeg,men jeg har tenkt å være alene og klare meg alene med min datter,derfor vil jeg ikke ha ett lån hengende over meg.

En annen ting:

Når han flytter så langt bort som 2 timers kjøring, kan han da forlange at jeg skal enten hente henne eller levere henne?

Jeg har ikke bil el.sertifikat, og det vil ta mye lengre tid for oss å komme til han enn motsatt, p.g.a buss/skifting av buss/venting o.s.v.

Kan jeg ikke kreve at jeg betaleer halvparten av bensinen heller? Blir så vanvittig bakvendt likevel.

Nå skal jeg inn på finn.no og finne leilighet til familien på 2 :wink:

Skrevet
Syns flere av dere er direkte frekke jeg...  :evil:  

Det er greit å være eplekjekk og tro man fikser alt, men når hele livet og alt man har bygd tilværelsen rundt, plutselig blir snudd på hodet kan det være litt skremmende og alle og enhver har all mulig rett til å bli litt rådvill.  

Selv er jeg 30, høy utdannelse, god jobb og god inntekt og var vettskremt da jeg og eksen gikk hver vår vei; hvordan skulle jeg ordne dette, hvor skulle jeg begynne, hva hadde jeg råd til og ikke? Spørsmålene var mange og jeg visste ikke hva jeg hadde krav på eller hvor jeg skulle begynne. Men det ordnet seg utmerket!

Stå på dette fikser du! Sjekk rundt JURK- gartis rettshjelp for kvinner, tror de kan hjelpe deg med å finne ut hva du har krav på og ikke (selv leide jeg advokat - veldig greit i forhold til oppgjør mellom meg og eksen at alt ble delt riktig). Spør og grav på sosial og trygdekontoret!

Syns du er tøff som istede for å gi opp tar tak i ting og ber om hjelp til det du trenger hjelp til! - Du er ikke sterk før du tør å vise at du er svak!  :)

Takk skal du ha :klem2:

Oppmuntrende å vite at det kan gå så bra.

Føler jeg kommer til å klare det,bare jeg får litt tid på meg. Er bare så skremmende, og jeg føler meg så alene i verden akkurat nå. Og da er det godt å få noen gode råd.

Så var det finn.no :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...