Gå til innhold

Høyde og vekt på din treåring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye veier din treåring?

Leste et blogginnlegg på Casa Kaos hvor hun nevnte noe om å bære på en 14 kg tung fireåring i 17.mai-toget.

Stokk litt, for min treåring(jente) er 15,5 kg! Er jo ingen kontroll på HS på minst ett år, burde jeg be om et møte nå? Hjelper jo ikke på tilliten å lese alle disse helsesøstersakene hvor de har feilbedømt vekt/høyde i så mange enkelttilfeller heller...

Jeg klarer ikke se noen forskjell på henne og jevnaldrende i bhg, men regner med at jeg uansett er litt blind siden jeg er mammaen hennes.

Skal høre litt med primærkontakten i bhg, men ville uansett bare lufte litt her på forumet.

Anonymous poster hash: 17177...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eldstemann veide 17 kg da han var 3 år, yngstemann 15 kg. Jeg kan ikke se at du burde engste deg for vekten til datteren din, den virker ganske så normal for min del ;) (etter vekstkurvene er det heller ikke noe unormalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min treåring er nesten 18 kg. Høy og bredskuldret, vekten og høyden matcher så han er ikke feit. Det viktigste er at barnet følger sin egen kurve, dvs jevn stigning og passe forhold mellom høyde og vekt. Google vekstsjema/alderspercentiler.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

Her ser du at for jenter på 3 år er lav vekt 12 kg, middels 15 kg, høy 18,2 kg.

Lav er 10-percentil, middels er 50-percentil, høy er 90-percentil. Normalt er mellom 10-90 percentil, gjennomsnittlig er 50-percentil. Din jente på 14,5 kg ligger da like under snittet. Alt er bra.

For 4-årige jenter er 10-percentil 13,7 kg og 50-percentil 17,1. Den jenta er da ned mot de 10% minste i sin aldersgruppe. Også normalt, men noen er minst og noen er størst i normalvariasjon.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir 3 om en måned, og han veier ca 16 kg. Datteren din høres helt normal ut, hadde aldri giddet å kontakte helsesøster for det der.

Anonymous poster hash: f7e65...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å finne kmi-skjema på nettet. Barnet skal helst følge sin egen kurve.

Min datter er nettopp blitt 3år, hun veier 13,4kg og er 93cm. Hun ligger ganske rett på 50persentilen, kanskje litt under. Blant de på samme alder i barnehagen varierer det veldig på høyde. Noen er også litt brede, andre spinkle. Ser jo at noen av de største har mye større hender og legger enn min feks, har jo med arv å gjøre..

Anonymous poster hash: 02fa9...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min blir straks 3. Hun er 15 kg og 99 cm. Synes treåringen din høres heelt normal ut :)

Anonymous poster hash: 45dd2...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar folkens. Idet jeg klikket "post" på hovedinnlegget følte jeg meg som verste, kroppsfikserte mammaen ever...men jeg var selv tjukk fra jeg kunne gå og frem til voksen alder, noe som var helt jævlig.

Og mine foreldre gjorde aldri noe for å justere vaner og kosthold, og jeg har alltid tenkt at hvis de bare hadde tatt små små grep da jeg var feks tre eller fire, kunne jeg hatt en oppvekst med mindre mobbing og bedre selvfølelse.

Er litt redd for å gå i en slik felle som forelder selv, å skape dårlige vaner og overvektige barn .Men jeg vil heller ikke innføre kunstige tiltak i kostholdet uten grunn, vi spiser sunt og variert som det er, men kanskje litt løsslupne med iskrem i sommerhalvåret. Ønsker at forholdet til mat skal være uanstrengt og normalt, såklart.

Anonymous poster hash: 17177...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Her veier treåringen 19kg. Tror han er i underkant av 98cm.

Han er i helt normal hold.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...