AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Har klp kombinasjonsfond og skal spare til jeg blir pensjonist. Altså en ekstra buffer. Men fader ta disse usikre tider, skal jeg la det få og ikke gjøre noe, eller ta de ut nå?! Har så lite peil på dette. Jeg vil bare sikre meg ekstra buffer, og en vet aldri om 25-30 år! Anonymous poster hash: ac491...e83
Kelsier Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Dummeste du gjør hvis du har langsiktig sparehorisont er å selge når ting går nedover. Da taper du bare penger. Når ting går dårlig og du har lang tid igjen å spare, så burde du strengt tatt kjøpe mer, dersom du har råd til det. Ting har temmelig sikkert gått opp og ned og opp igjen flere ganger før det blir aktuelt for deg å realisere avkastningen. Hvis du syns det er ubehagelig å se dårligere tider, er det kanskje best med en vanlig sparekonto, så slipper du risikoen. 9
Nåla-i-veggen Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Dummeste du gjør hvis du har langsiktig sparehorisont er å selge når ting går nedover. Da taper du bare penger. Når ting går dårlig og du har lang tid igjen å spare, så burde du strengt tatt kjøpe mer, dersom du har råd til det. Ting har temmelig sikkert gått opp og ned og opp igjen flere ganger før det blir aktuelt for deg å realisere avkastningen. Hvis du syns det er ubehagelig å se dårligere tider, er det kanskje best med en vanlig sparekonto, så slipper du risikoen. Helt enig! 1
dillyduzit Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Bare et kjapt dumt spørsmål, beklager om jeg kupper tråden; Men er det ikke egentlig best å kjøpe i dårlige tider, for da vil det bli solgt til enda "billigere" enn da det går opp? Kan hende jeg sitter med "Når noe går ned, må det gå opp"
Nåla-i-veggen Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Ja, du har rett. Som med alt annet man ønsker å selge med fortjeneste så handler det om å kjøpe aksjer til lavest mulig pris (etter en stor korreksjon eller krakk) og selge når det er på topp. En mellomvei kan være å handle automatisk hver måned, da jevner man ut den gjennomsnittelige kursen. Derfor kan jeg ikke forstå de som har spart i fond i noen få måneder og som nå skjelver i buksene. For aksjefond må man ha 5 års perspektiv...minst! Og det er nedturene man faktisk tjener på hvis man benytter nedturene til å kjøpe nye andeler. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Dummeste du gjør hvis du har langsiktig sparehorisont er å selge når ting går nedover. Det kommer vel an på hvor langt ned det skal gå... Er ikke uten grunn at mange selger nå. Anonymous poster hash: 94d7a...741
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Hehe, tusen takk for svar. Kjenner jeg er grønn her, men bra KG er til hjelp! men pengene som er satt inn og som settes inn vær måned taper jeg ikke?......... Jeg kommer ikke til å kjøpe mer nå, men lar det stå, maaaange år igjen. Anonymous poster hash: ac491...e83
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #8 Skrevet 24. august 2015 Det kommer vel an på hvor langt ned det skal gå... Er ikke uten grunn at mange selger nå.Anonymous poster hash: 94d7a...741 Folk selger sv uvitenhet og frykt. Ikke fordi det er fornuftig. Du finner ikke en eneste økonom som vil anbefale en med 30 års sparehorisont å selge seg ut nå - på den værste dagen på børsen siden finanskrisen. Anonymous poster hash: 13ab4...f51 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Hehe, tusen takk for svar. Kjenner jeg er grønn her, men bra KG er til hjelp! men pengene som er satt inn og som settes inn vær måned taper jeg ikke?......... Jeg kommer ikke til å kjøpe mer nå, men lar det stå, maaaange år igjen. Anonymous poster hash: ac491...e83 Jo, nedgangen spiser både av din tidligere avkastning OG av de pengene du har skutt inn.Anonymous poster hash: c50cb...188 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 Bare et kjapt dumt spørsmål, beklager om jeg kupper tråden; Men er det ikke egentlig best å kjøpe i dårlige tider, for da vil det bli solgt til enda "billigere" enn da det går opp? Kan hende jeg sitter med "Når noe går ned, må det gå opp" Altså, for en enkeltaksje, eller en råvare så trenger den ikke å gå opp igjen. Om for eksempel noen finner opp et materiale som har samme egenskaper som jern, men koster halvparten så mye å lage, så vil jo prisen på jern droppe og aldri komme opp igjen. Samme er det med en bedrift, som kan gå konkurs og pengene er tapt for alltid. Men, om man kjøper for eksempel indeksfond, og har en lang horisont så er det svært lite sannsynlig at man vil gå i minus i det lange løp. Børsen i sin helhet vil etter all sannsynlighet komme opp igjen på et eller annet tidspunkt, og over lang tid ha bedre avkastning enn banken. Anonymous poster hash: fa851...6d3 2
dillyduzit Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Altså, for en enkeltaksje, eller en råvare så trenger den ikke å gå opp igjen. Om for eksempel noen finner opp et materiale som har samme egenskaper som jern, men koster halvparten så mye å lage, så vil jo prisen på jern droppe og aldri komme opp igjen. Samme er det med en bedrift, som kan gå konkurs og pengene er tapt for alltid. Men, om man kjøper for eksempel indeksfond, og har en lang horisont så er det svært lite sannsynlig at man vil gå i minus i det lange løp. Børsen i sin helhet vil etter all sannsynlighet komme opp igjen på et eller annet tidspunkt, og over lang tid ha bedre avkastning enn banken. Anonymous poster hash: fa851...6d3 Det var med børsen jeg tenkte generelt, ja! Selvfølgelig vil ikke type konkurs gå opp igjen, men takk for et utfyllende svar :-)
Musicman Skrevet 25. august 2015 #12 Skrevet 25. august 2015 Dager som gårsdagen er helt normale. Slike dager inntreffer med ujevne mellomrom. Dette er ingenting i forhold til finanskrisen for 7 år siden. Og om det så kommer et like dramatisk børsfall som for 7 år siden, så er det også ganske normalt. Så lenge befolkningen på kloden vokser, det finnes mer penger i omløp og bedriftene tjener penger, så skal det lønne seg å spare i aksjefond. 1
Pengebingen Skrevet 25. august 2015 #13 Skrevet 25. august 2015 Ingen grunn til å få panikk av dette Les mer her: Pengebingen - Børsfall og lavere fondsverdi
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #14 Skrevet 25. august 2015 Det er nå du bør benytte anledningen til å kjøpe flere andeler i fond. Månedlig sparing uavhengig av hvilken vei markedet går er det enkleste og lureste. Anonymous poster hash: 60dc9...bca 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #15 Skrevet 25. august 2015 Dummeste du gjør hvis du har langsiktig sparehorisont er å selge når ting går nedover. Da taper du bare penger. Når ting går dårlig og du har lang tid igjen å spare, så burde du strengt tatt kjøpe mer, dersom du har råd til det. Ting har temmelig sikkert gått opp og ned og opp igjen flere ganger før det blir aktuelt for deg å realisere avkastningen. Hvis du syns det er ubehagelig å se dårligere tider, er det kanskje best med en vanlig sparekonto, så slipper du risikoen. Eh, nei, langt fra alltid. Om man mistenker at ting går videre nedover så kan det derimot lønne seg å sette stop loss, og så kjøpe seg inn igjen på et lavere nivå. Men det kommer naturlig nok helt an på prisutvikling får å kjøpe seg inn igjen i fondet. Anonymous poster hash: f980e...325 1
Østlandet Skrevet 25. august 2015 #16 Skrevet 25. august 2015 (endret) Eh, nei, langt fra alltid. Om man mistenker at ting går videre nedover så kan det derimot lønne seg å sette stop loss, og så kjøpe seg inn igjen på et lavere nivå. Men det kommer naturlig nok helt an på prisutvikling får å kjøpe seg inn igjen i fondet. Anonymous poster hash: f980e...325 Greit det. Men det kan ingen vite. Det viser seg gang på gang at heller ikke "ekspertene", klarer denne timingen. Derfor er det veldig lurt å fortsette sparingen som før, eller til og med spare litt ekstra på lavere kurser. Og... En annen viktig ting, som faktisk betyr mye. Realiserer man, så utøser man skatt. (27%) Lar man være, så blir pengene i fondet og "arbeider" videre. Endret 25. august 2015 av Østlandet 2
Million Skrevet 25. august 2015 #17 Skrevet 25. august 2015 Har klp kombinasjonsfond og skal spare til jeg blir pensjonist. Altså en ekstra buffer. Men fader ta disse usikre tider, skal jeg la det få og ikke gjøre noe, eller ta de ut nå?! Har så lite peil på dette. Jeg vil bare sikre meg ekstra buffer, og en vet aldri om 25-30 år!Anonymous poster hash: ac491...e83 Det står om nettopp dette i denne artikkelen. Ta det med ro, og la pensjonsfond være, står det, da dette er veldig langsiktig sparing. Perioder med opp- og nedgang må man regne med under så langsiktige forhold som pensjonssparing/fond er. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 Tusen takk for svar alle! TS Anonymous poster hash: ac491...e83
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #19 Skrevet 25. august 2015 Har klp kombinasjonsfond og skal spare til jeg blir pensjonist. Altså en ekstra buffer. Men fader ta disse usikre tider, skal jeg la det få og ikke gjøre noe, eller ta de ut nå?! Har så lite peil på dette. Jeg vil bare sikre meg ekstra buffer, og en vet aldri om 25-30 år! Anonymous poster hash: ac491...e83 Har du langsiktige planer så slapp avAnonymous poster hash: 7b13d...fed
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #20 Skrevet 25. august 2015 Greit det. Men det kan ingen vite. Det viser seg gang på gang at heller ikke "ekspertene", klarer denne timingen. Derfor er det veldig lurt å fortsette sparingen som før, eller til og med spare litt ekstra på lavere kurser. Og... En annen viktig ting, som faktisk betyr mye. Realiserer man, så utøser man skatt. (27%) Lar man være, så blir pengene i fondet og "arbeider" videre. Jo, det kan mange vite ved å sette seg inn i utviklingen, sykluser etc. At oljeprisen er lav nå er noe de med litt peiling har visst om en stund. Det er nettopp dette som skiller de gode fra de dårlige traderne. "Ekspertene" er gode til å predikere sånn noenlunde, de virkelige ekspertene kan være ekstremt gode på teknisk analyse og treffer ofte ekstremt godt. Kanskje ikke alltid bunnen eller toppen, men tett på. Den beste måten å tape penger på, er ved at man kun tjener penger på oppgang. Med stop loss så kan du begrense tapene når kursen er på vei nedover. Det gir deg også kapital til å gå inn igjen på et lavere nivå. I tillegg kan det gi en sikkerhet i at man ikke mister hele aksjekapitalen om det blir fare for konkurs. Når det er sagt så er dette et fond og ikke individuelle aksjer eller andre komplekse verdipapirer. Hva som ligger i "kombinasjonsfond" kan jo også bestå av ulike derivater e.l., med eller uten gearing etc. med bull og/eller bear posisjon osv, så det er jo vanskelig å konkretisere. Det bør ts ta med de som styrer med spareproduktet og sjekke prisutviklingen de siste årene. Anonymous poster hash: f980e...325
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå