AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Hva er sunnest av grovt brød og søtpoteter? Sånn ernæringsmessig. Skjønner at det er "alt med måte" og at man skal spise variert, men hva ville du valgt dersom du skulle spist en av delene i neste måltid? Anonymous poster hash: a6f63...1b4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Søtpotet, selvfølgelig. Det er jo bare å sammenligne kalori-, fiber- og karbohydratinnhold i de to matvarene. :D Anonymous poster hash: fcd17...96e 1
Pringle Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Brød, for det neste måltidet mitt vil være frokost.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Søtpotet. Brød gir dessverre lite næring, blodsukkerstigning og for mange kalorier. Fiber får man nok av fra grønnsaker. Det er heller ikke nødvendigvis så stor forskjell mellom lyst og fullkornsbrød som mange tror. Det er sånn ca akkurat like mange kalorier, og har like mye stivelsesinnhold. Fullkornsbrød som kjøpes i butikk er også som oftest bare lureri også. Trist at folk ikke vet dette. Ikke spydig ment altså, men jeg skulle ønske at folk flest får grunnleggende kunnskap om ernæring (f.eks i grunnskolen) for å unngå livstilssykdommer. Anonymous poster hash: 1e1ce...a95
Supraspinatus Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Jeg ville selv valgt søtpotet, men ikke fordi den er sunnere. Jeg liker det bedre. Problemet med slike lister er at begrepet "sunt" og "sunnhet" er helt flytende. Det er avhengig av kontekst og norm. Alt grovbrød er nødvendigvis ikke usunt, men veldig mye av det er. Selv om hele korn regnes som sunnere enn finmalte korn så er det fremdeles ikke fritt frem for å hente ut næringen som er i kornet. Spiring og naturlig fermentering gjør mye for å avhjelpe dette. Søtpotet har også mye næring som kan forsvinne om de er lagret lenge eller kokes uten skall. Karbohydratene i begge deler kan både være lettopptagelige og føre til rask blodsukkerstigning. Ved å tilsette litt fett og proteiner i samme måltid så unngår man dette. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Brød. Det har mye mer protein enn søtpotet, og mye mer jern. Jeg velger brød av så nært opp til 100% fullkorn som mulig, gjerne med havre. Anonymous poster hash: e06fa...d88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå