AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Hei, vi har nå vært prøvere i over 12 mnd og har derfor bestilt time hos privat gynekolog for å få utredning (har også bestilt vanlig legetime for å få henvisning videre, men nå er vi utålmodige og safer derfor med både privat/offentlig) ventetiden til privattime var dessuten 2 mnd. Derfor.. Ønsker vi å stille mest mulig forberedt til timene. Vi ønsker å få svar på mest mulig og få satt igang mest mulig med engang. Etter som vi allerede kan forvente lang tid på testsvar, oppfølgingstimer og videre henvisninger.. Vi lurer derfor veldig på om noen vil fortelle oss litt om sine første utredningstimer? Hva vi kan forvente, hva vi bør stille klare med og hva vi bør passe på å spørre/be om. Alle tips og råd tas imot med stor takk! /TS Anonymous poster hash: 0f117...3be
Biloba Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Bor dere nær Oslo, Bergen, Haugesund eller Trondheim? Der er det private ivf-klinikker, som også gjør grunnutredning. De har ikke 2 mnd ventetid. Vi fikk en klokketime med legen til full gjennomgang, ul og sædanalyse, og svar (og behandlingsplan) med en gang. Vanlig gynekolog setter ikke opp 1 time, og fertilitetslegene er mest rutinerte.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Vi fikk henvisning fra lege, og vår første time fikk vi bare info. Time nr 2 tok de prøver og sjekket med ul osv. Anonymous poster hash: 9428e...78a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 takk for svar, ingen flere som kunne fortalt om sitt forløp? Jeg vil gjerne komme ut av timen og føle at vi er på vei med noe. Kan jeg be om hormonprøver? Pga tidligere kjønnssykdommer hos begge er jeg redd for at noen av oss har tette ledere, kan jeg be om å få dette testet? Kan jeg be om å få starte på pergo med engang? Anonymous poster hash: 0f117...3be
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 takk for svar, ingen flere som kunne fortalt om sitt forløp? Jeg vil gjerne komme ut av timen og føle at vi er på vei med noe. Kan jeg be om hormonprøver? Pga tidligere kjønnssykdommer hos begge er jeg redd for at noen av oss har tette ledere, kan jeg be om å få dette testet? Kan jeg be om å få starte på pergo med engang? Anonymous poster hash: 0f117...3be Alt dette må du henvises videre for å gjøre tror jeg. Medisiner som pergo vært jeg faktisk ikke, men tror ikke du får det om du ikke har ett påvist behov for det.Anonymous poster hash: 7cbfa...42e
Gjest Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Nå hadde ikke vi prøvd i 12 mnd da vi gikk til utredning, men på første time ble det tatt UL, og jeg fikk beskjed om å komme tilbake for å ta blodprøver (basishormonprøve og progesteron for å sjekke om jeg har tatt EL). Blodprøvene måtte tas på viss dag i syklus. Vil tippe du får noe av det samme. Etter blodprøveresultatene kom fikk jeg ny time der vi diskuterte planen videre. Krev også at mannen får ta en sædprøve hvis det ikke blir bedt om det. Pergo får du neppe med en gang, det må jo først slås fast hva problemet er. Hvis mannen for eksempel har lav sædkvalitet er det jo ikke noe poeng med pergo. 8 mnd etter første gyn-time skulle jeg endelig få resept på Femar (tilsvarende pergo, fordi jeg ikke har EL), men da viste samtidig sædprøven til mannen at han også "er problemet", så da ble det ikke Femar likevel. Det som kan være nyttig frem til timen er at du tester for EL (tester og temper) og har god oversikt over egen syklus.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Bor dere nær Oslo, Bergen, Haugesund eller Trondheim? Der er det private ivf-klinikker, som også gjør grunnutredning. De har ikke 2 mnd ventetid. Vi fikk en klokketime med legen til full gjennomgang, ul og sædanalyse, og svar (og behandlingsplan) med en gang. Vanlig gynekolog setter ikke opp 1 time, og fertilitetslegene er mest rutinerte. Hva var prisen på dette?Anonymous poster hash: 9c5f1...6a2
Biloba Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Hva var prisen på dette?Anonymous poster hash: 9c5f1...6a2 1800 kr i 2014. Altså litt mer enn 1 enkelt time hos privat gynekolog, men da får man gjerne 15-20 min og trenger flere timer, sædprøven må kanskje henvises til offentlig sykehus osv.
Gjest Skrevet 27. august 2015 #9 Skrevet 27. august 2015 På Hausken er prisen nå 2000, da setter de av to timer. Men er man på første steg av en utredning er det ikke sikkert man trenger to timer - skal man ikke gjennom ivf tar det jo ikke to timer å planlegge behandlingen.
Biloba Skrevet 27. august 2015 #10 Skrevet 27. august 2015 På Hausken er prisen nå 2000, da setter de av to timer. Men er man på første steg av en utredning er det ikke sikkert man trenger to timer - skal man ikke gjennom ivf tar det jo ikke to timer å planlegge behandlingen. Vi brukte en klokketime hos legen selv om vi ikke planla ivf da. Hvis legen ikke finner noe galt og det ikke er noe av interesse i sykehistorien tar det sikkert kortere tid. Vi brukte kort tid hos sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #11 Skrevet 30. august 2015 For all del krev sædprøve så rask som mulig! Vi prøvde å bli gravide i 9 måneder, så gikk mannen min til legen sin og spurte noe sjenert om å ta en sædprøve.. Svaret han fikk var at det som oftest ikke var mannen som var problemet, og at vi bare måtte fortsette å prøve. 2 år senere finner vi ut at det faktisk ikke var noe futt i hans svømmere og at vi må ha prøverør! Hvis den legen hadde tatt den prøven når vi spurte om det, da hadde vi kanskje hatt en baby nå... Men vi har heldigvis fått time på riksen nå snart da.... Men sånne ting er ergelige....... Anonymous poster hash: bd14e...f70
Harlekin Skrevet 30. august 2015 #12 Skrevet 30. august 2015 For all del krev sædprøve så rask som mulig! Vi prøvde å bli gravide i 9 måneder, så gikk mannen min til legen sin og spurte noe sjenert om å ta en sædprøve.. Svaret han fikk var at det som oftest ikke var mannen som var problemet, og at vi bare måtte fortsette å prøve. 2 år senere finner vi ut at det faktisk ikke var noe futt i hans svømmere og at vi må ha prøverør! Hvis den legen hadde tatt den prøven når vi spurte om det, da hadde vi kanskje hatt en baby nå... Men vi har heldigvis fått time på riksen nå snart da.... Men sånne ting er ergelige....... Anonymous poster hash: bd14e...f70 Det var utrolig dårlig av legen. Dessverre blir det vanligere og vanligere med dårlig sædkvalitet av ymse grunner. Det er 1/3 av tilfellene kvinnen som er problemet, 1/3 mannen, og 1/3 begge. Ganske stor sjanse, altså.
glassmanet Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Jeg er i utredning nå. Var hos gyn som sjekket eggstokker og livmor med ultralyd.Skal ta blodprøver nå på dag 28 i syklusen for å sjekke om jeg har hatt eggløsning. Mannen har tatt spermprøve, men skal nå ta en til. Gyn sa at det burde foreligge to sædprøver. Tror lapraskopi er neste ledd i utredningen vår. Evt Pergotime om jeg ikke har hatt el (ikke så sannsynlig) Skal da diskutere veien videre. Vi er mest sannsynlig fertile begge to 😖 men fortsatt tungt å ha prøvd i 14 mnd uten resultat. Så er et dilemma om vi vil gå videre eller ta mer tid til hjelp. Kanskje inseminasjon er løsningen for oss?
Sunniv Skrevet 15. september 2015 #14 Skrevet 15. september 2015 Det smarteste er å få tatt de blodprøvene som krevet, samt en ultralyd av dere begge to. Sædprøve er det også bare å få tatt først som sist. I tillegg måtte jeg ha laparaskopi før vi kunne starte forsøkene, så det kan jo være greit å ha det unnagjort også. I det offentlige er det ca 4-6 mnd ventetid på laparaskopi.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #15 Skrevet 15. september 2015 Vi har også vært prøvene i nærmere et år. Gikk til fastlegen min, som henviste meg til gynekolog med det samme. I brevet med time til gynekolog var det med to blanketter for blodprøver (sendes til hormonlaboratoriet) som skal tas før gynkelologtimen (ventetid 4 mnd..). De to blodprøvene skal tas på ulike dager i syklusen. Ellers er det UL på første time for å sjekke eggstokker osv. Ville ha sjekket opp i om du også kan ta blodprøver på forhånd, jeg ville ha ringt og hørt noe kan sikkert bekreftes/utelukkes med blodprøver så greit å ha dette klart allerede til første time. Lykke til Anonymous poster hash: 84523...8b4
Gjest xx girl xx Skrevet 15. september 2015 #16 Skrevet 15. september 2015 Jeg angrer på at jeg ikke gikk på Klinikk Hausken i stedet for Volvat. På Volvat blir du henvist til sykehuset for diverse prøver. Sædprøvene tar 2-3 uker å få svar på. Og de må ha to prøver, med to mnd mellom. Månedene går fort da Men samtidig synes jeg det er for dyrt å ta ivf privat. Så da venter jeg heller de månedene.
Biloba Skrevet 15. september 2015 #17 Skrevet 15. september 2015 Jeg angrer på at jeg ikke gikk på Klinikk Hausken i stedet for Volvat. På Volvat blir du henvist til sykehuset for diverse prøver. Sædprøvene tar 2-3 uker å få svar på. Og de må ha to prøver, med to mnd mellom. Månedene går fort da Men samtidig synes jeg det er for dyrt å ta ivf privat. Så da venter jeg heller de månedene. Men man kan gjøre utredningen privat, og be om henvisning til offentlig når resultatene foreligger og man er klar til evt ivf.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #18 Skrevet 15. september 2015 Men man kan gjøre utredningen privat, og be om henvisning til offentlig når resultatene foreligger og man er klar til evt ivf. Kommer man da rett i kø for feks ivf, dersom dette er påvist behov for ved den private utredningen? Altså at man slipper ventetiden i forkant som går på samtale osv?Anonymous poster hash: 9c5f1...6a2
Biloba Skrevet 15. september 2015 #19 Skrevet 15. september 2015 Kommer man da rett i kø for feks ivf, dersom dette er påvist behov for ved den private utredningen? Altså at man slipper ventetiden i forkant som går på samtale osv?Anonymous poster hash: 9c5f1...6a2 Hvis man er ferdig utredet slipper man køer for videre utredning, og kan kanskje godkjennes direkte på bakgrunn av henvisning fra de private. Man må fortsatt ha oppstartsamtale før behandling. Vi kjøpte ivf privat selv.
frkrufs Skrevet 15. september 2015 #20 Skrevet 15. september 2015 Jeg fikk henvisning av legen. Var egentlig 2-3 mnd ventetid men pga avbestilling, fikk jeg time innen en uke. Det som skjedde når jeg kom dit var at hun spurte meg om syklusen, om jeg eller mannen røyka/snusa og vekt osv. Deretter tok hun innvendig ul og celleprøve. Mannen ble henvist til spermprøve og jeg til blodprøve som skal tas dag 1-3 i neste mens. I tillegg fikk jeg resept på letrozol som jeg skal ta fra dag 3 i neste syklus. Blir noen spennende måneder fremover.. 😀👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå