FantasDick Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Vurderer å lage litt mat for å fryse ned, så vi har litt middag til late/stressa dager når babyen har kommet. Jeg har egentlig aldri fryst ned ferdige retter, så vet ikke helt hva som egner seg? Kom gjerne med forslag eller oppskrifter! Vi spiser det meste, men har en forkjærlighet for norsk husmannskost, indisk, asiatisk og litt italiensk.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Det aller meste egner seg til frysing. Jeg bor alene, og lager som regel 3-4 porsjoner hver gang jeg lager noe. Kommer egentlig ikke på noe som -ikke- egner seg. Det eneste må vel være retter som inneholder produkter som ikke tåler for mye oppvarming, av type hvor man gjerne blander inn yoghurt eller kesam etter at man har slått av varmen. Da får man ikke varmet ting opp tilstrekkelig uten at det skiller seg og blir ekkelt. Eksempler på ting jeg ofte lager, og da fyller frysen med: - fiskegrateng - stekt sopp og purre, dekket med kokt torsk, dekket med hvit saus med estragon, dekket med potetmos, bakt i ovnen om jeg har god tid, ellers ikke. - lapskaus - lapskaus med laks og karri - viltgryte - lasagne - moussaka - cottage pie - pizza - kjøttsaus til spagetti - tikka masala - chili con/sin carne - fisk og løk stekt med sennep, dekket med blomkålmos og gratinert i ovnen - diverse fiskegryter med kokosmelk og masse grønnsaker, gjerne noe krydder I tillegg til masse annet, lager masse gryteretter, både vegetariske og ikke. Anonymous poster hash: 30aac...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Det er ingenting som ikke egner seg til nedfrysing, som jeg kan komme på i farten, men noe egner seg smaksmessig dårligere enn andre. Lapskaus, og andre retter med poteter og rotgrønnsaker, har en tendens til å få en veldig vassen smak etter frysing og opptining. Fettrike retter har en veldig kort holdbarhetstid i fryseren, fordi fettet blir harskt. Anonymous poster hash: 34a72...017
Gjest Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Gryteretter Gratenger Supper Pizza Kjøttkaker/fiskekaker Vil også anbefale å porsjonere ut råvarene også F.eks grønnsaker og bær kan kuttes og porsjoneres ut i fryseposer 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Alt av gryter, supper, grønnsakspuréer og sauser. Hjemmelaget rødkål er også fint å fryse. Jeg foretrekker imidlertid å ikke fryse ned ferdige fiskeretter - fisken blir veldig tørr etter ny oppvarming. Anonymous poster hash: 89302...9b4
Nepenthe Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Pizzahorn! Eller horn fylt med det du måtte ønske. Jeg lagde og frøs ned pizzahorn, lapskaus og vårruller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå