AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Jeg er ferdig med bacheloren min, og hadde egentlig tenkt å fullføre master. Jeg begynte forrige uke (på master), men så fikk jeg et jobbtilbud før helga. Det er fast stilling, god lønn, og et firma jeg gjerne vil jobbe i. Det er en sånn type jobb jeg godt kunne søkt på etter master også. Jeg vil takke ja, men flere jeg har snakket med mener det er idiotisk å ikke ta master først. Noen som har noen tips? Helt i villrede... Anonymous poster hash: 674b1...085 1
globalagogo Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Du kan kanskje ta master gjennom jobben :-)? 3
pusekatta Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Det er da ikke idiotisk. Master kan du ta når som helst, du kan jobbe 5 år, og ta master etterpå hvis du vil. Så lenge du er fornøyd med jobben og lønna, så er det jo ingen tvingende grunn til å ta master med en gang. 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Det er mye tyngre å starte opp igjen med master etter å ha jobbet noen år, enn å ta den med en gang. Du har blitt vant til god inntekt, gjerne tatt opp lån og kjøpt bolig også så du er helt avhengig av inntekten. Da sliter du plutselig med å måtte jobbe og ta master samtidig. Hvor stor er sjansen for å få en like god/bedre jobb etter endt master? Jeg ville tatt master først, med mindre dette er Drømmejobben, som du har lyst til å ha resten av livet. Anonymous poster hash: 94e01...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #5 Skrevet 24. august 2015 Det er mye tyngre å starte opp igjen med master etter å ha jobbet noen år, enn å ta den med en gang. Du har blitt vant til god inntekt, gjerne tatt opp lån og kjøpt bolig også så du er helt avhengig av inntekten. Da sliter du plutselig med å måtte jobbe og ta master samtidig. Hvor stor er sjansen for å få en like god/bedre jobb etter endt master? Jeg ville tatt master først, med mindre dette er Drømmejobben, som du har lyst til å ha resten av livet. Anonymous poster hash: 94e01...ca7 Du har noen gode poenger! Det økonomiske aspektet er likevel ikke noe stort problem, ettersom jeg allerede har hus og billån, så vet at det økonomisk vil gå fint å gå tilbake til studier jeg. Jeg jobbet noen år før jeg begynte å studere, så har vært gjennom det tidligere. Med master vil det nok ikke bli noe som helst problem å få samme type jobb, med litt høyere lønn. Jeg studerer noe det er lett å få seg relevant jobb i, og lønnsforskjellene mellom bachelor og master er ganske lite (så økonomisk sett lønner det seg ikke å ta master) Anonymous poster hash: 674b1...085
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #6 Skrevet 24. august 2015 Om du ikke "vinner" noe på å ta master, verken i form av lønn eller jobbmuligheter, tar du master mer sånn "for moro skyld"? (ikke noe kritikk av det, altså, har en phd som overhodet ikke gjør noe for jobb eller lønn ifht master). Da må du nesten veien opp hvor mye mastergraden er verdt for deg i forhold til å ta jobben. Er du veldig interessert i fagfeltet, så det er gøy å ta master? Vil en master få deg til å føle deg bedre med deg selv? Eller tar du master kun fordi du føler at du "må", at det er det som er forventet av deg? Anonymous poster hash: 94e01...ca7 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Det er mye tyngre å starte opp igjen med master etter å ha jobbet noen år, enn å ta den med en gang. Du har blitt vant til god inntekt, gjerne tatt opp lån og kjøpt bolig også så du er helt avhengig av inntekten. Da sliter du plutselig med å måtte jobbe og ta master samtidig. Hvor stor er sjansen for å få en like god/bedre jobb etter endt master? Jeg ville tatt master først, med mindre dette er Drømmejobben, som du har lyst til å ha resten av livet. Anonymous poster hash: 94e01...ca7 Eller så kan et par år i arbeidslivet være et friskt pust med masse relevant erfaring å ha med seg inn i en masteroppgave:-)Anonymous poster hash: c7a99...fc0 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #8 Skrevet 24. august 2015 Jeg har master og har slitt noe voldsomt med å få meg jobb. Jeg ville helt klart tatt jobben, hvis det er det du har lyst til å drive med uansett. Studere kan du gjøre når som helst ellers. Arbeidsmarkedet svinger så mye at jeg ikke ville gamblet på det. Men nå vet jeg ikke hvilken bransje du er i, så jeg skal ikke uttale meg for bastant. Anonymous poster hash: a1f2c...551 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Det er som regel tyngre å ta master/etterutdanning/ny utdannelse etter noen år i jobb om man har mange forpliktelser, samtidig så kan det være hardere å komme inn i skolemodus igjen. Likevel, om det er en fin jobb og noe du liker å jobbe med så ville jeg ikke nølt i dette arbeidsmarkedet. Det blir sannsynligvis verre økonomisk, og _erfaring_ vil nå være gull verdt fremover. Det er også slik at selv om det er hardere å ta utdannelse senere i livet, så vil skoleplassen med all sannsynlighet være der om du bestemmer deg for å studere videre. Det samme kan ikke sies om arbeidsplasser i dette jobbmarkedet. Personlig ville jeg helt klart gått for jobb nå. Anonymous poster hash: 4cf01...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 Jeg hadde tatt jobben, lett! Hvis dette er den type jobb du hadde søkt på selv med master, hvorfor ikke bare ta den nå? Kanskje jobben vil hjelpe til at du kan ta master ved siden av? Kanskje finner du ut at du ikke trenger masteren heller.. Jeg har master, og det er kjempevanskelig å få jobb som nyutdannet. Jeg har hatt jobb gjennom hele studiet, men det hjelper ikke. Det er alltid noen med mer erfaring, og jeg havner under dem på lista. Så ta jobben! Master kan du ta senere hvis det er nødvendig. Det blir verre og verre på jobbmarkedet, kom deg inn mens du kan.. Anonymous poster hash: d59ca...b53 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Jeg er ferdig med bacheloren min, og hadde egentlig tenkt å fullføre master. Jeg begynte forrige uke (på master), men så fikk jeg et jobbtilbud før helga. Det er fast stilling, god lønn, og et firma jeg gjerne vil jobbe i. Det er en sånn type jobb jeg godt kunne søkt på etter master også. Jeg vil takke ja, men flere jeg har snakket med mener det er idiotisk å ikke ta master først. Noen som har noen tips? Helt i villrede...Anonymous poster hash: 674b1...085 Jeg ville tatt jobben nå. Du sier selv det ikke er noen stor forskjell i lønn. Flere og flere vil tilby master som kan tilpasses jobben. Anonymous poster hash: 23ff8...df3
Florence Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Jeg ville tatt jobben utifra det du skriver her. Lykke til! 1
herremann Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Du kan kanskje ta master gjennom jobben :-)? vet at flere arbeidsgivere betaler sine ansatte om dem tar masteren mens dem er ansatt hos dem. selvfølgelig er det visse vilkår, f.eks at du binder deg til selskapet i 2-5 år etter masteren er ferdig. samtidig kan den arbeidserfaringen du får gjennom jobben gi deg langt mer innsikt og forståelse i utdannelsen din og hjelpe stort når du skriver masteren.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Jeg kunne også tatt master og gått opp i lønn, men jeg valgte å jobbe personlig føler jeg det er greit med litt erfaring før jeg evt tar en master. Da kan jeg tenke litt tilbake på ting ved jobben som burde "forskes" litt på, og som faktisk er veldig relevant. Ikke bare bla gjennom noen bøker hvor det står hvordan ting burde være også "forske" på det. Hvis du gidder og får muligheten går det jo også an å jobbe redusert og ta master på deltid. Vet også om folk som jobber fullt og tar master på deltid, men det får du finne ut selv, hva som fungerer best. Men ja, som andre sier, å bare ta master for moro skyld er vel ikke noe vits. Hvis det ikke gir deg noe særlig ekstra. Anonymous poster hash: 84d1a...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Takk for tilbakemelding! Jeg heller mot å ta jobben, men det er veldig vanlig å ha master i mitt yrke, så jeg er bekymret for å slite hvis jeg ønsker å skifte jobb i etterkant (det er uvanlig å få en jobb etter bachelor, jeg har vært heldig). Likevel, jeg kan jo da ta master hvis jeg sliter med å finne jobb, og da vil jeg jo ha både master og erfaring. Arbeidsmarkedet har gode utsikter enn så lenge, men litt bekymret blir man jo likevel. Anonymous poster hash: 674b1...085
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Jeg tror jeg hadde tatt jobben. Det er ingen som vet hvilke ringvirkninger den lave oljeprisen vil ha hvis den forblir lav. Fortsetter det som nå, så vil effekten smitte over i mange bransjer. I Norge utdannes det folk på løpende bånd - folk uten attester eller jobberfaring. Det eneste de har er et papir i hånda. Det er en fare for at vi vil få en høyere ungdomsledighet i årene som kommer, slik som vi har sett i Sverige og resten av EU. Jobberfaring vil derfor være gull verdt. Når det gjelder det å ta master senere, så tror jeg ikke det er noe problem. Hvis du virkelig er interessert i faget, så vil motivasjonen være der. Jeg vet om flere som først har tatt bachelor, for så å ta master noen år senere. Du kan jo også lese litt master-pensum på fritiden ved siden av jobben også. Da blir det i alle fall lett for deg hvis du ønsker å ta master. Anonymous poster hash: f44d2...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #17 Skrevet 24. august 2015 Jeg hadde gått for jobben. Du sier du har vært heldig som har fått jobben uten master, så da synes jeg du skal gripe sjansen. Uansett vil du ikke gå veldig mye opp i lønn med en master. Det lønner seg nok mer med jobberfaring enn enda et papir i hånda. Når det gjelder det å studere etter å ha jobbet noen år, kan jeg si at motivasjonen for studiene er maaange ganger høyere enn når man er litt skolelei og kommer rett fra videregående. Ja, det er nye rutiner å sette seg inn i, men med høyere motivasjon og jobberfaring i lomma er det ingen sak å starte på nytt som student. Du har jo allerede en bachelor, så du vet jo hva du går til. Anonymous poster hash: 68de3...ade 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 jeg ville gått for jobben, i min bransje er to år artbeidserfaring pluss bachelor mye mer verdt enn bare en master.- så kommer det økonomiske inn, to år til på skolebenken betyr ca 120k i studielån. Om du får rundt 400k i lønn vil det jo utgjøre en differanse på 900k etter to år i din favør. Og du mister heller ikke muligheten til å ta master senere om du har lyst til det likevell. Anonymous poster hash: 56bcc...f2b
Gjest Sunhands Skrevet 25. august 2015 #19 Skrevet 25. august 2015 Ville uten tvil tatt jobben. Dårligere tider kommer, og erfaring teller veldig mye. Kun de med erfaring har fått jobb blant de jeg tok master sammen med. Master kan du ta siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå