AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Jeg mener,hvor mange ganger hardere er det ok å ta igjen? Og er det greit å reagere med vold (voldsom dytting så den andre "hives veggimellom") på at den andre personen feks ødelegger en eiendel du har (i sinne), eller brøling og sånn? Hvor går grensa for vold når begge parter strengt tatt er involvert i basketaket, men den ene er mye sterkere og større enn den andre, og tar igjen flere ganger hardere? Hva tenker du?Anonymous poster hash: 5c416...5b7
Gjest Raindrops Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 Vold er da vold uansett. Dere burde begge finne andre måter å løse konfliktene på. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Vold er da vold uansett. Dere burde begge finne andre måter å løse konfliktene på. Joda,jeg formulerte meg litt klønete. Det jeg mener er: Er det greit å føle seg "utsatt" for noe, føle redsel og sånn, dersom en på en måte var med på det sjøl, men feks ga en person en ørefik og fink to knyttneveslag tilbake? Hvor går grensa for hva som er slossing, og hva som er den ene parten som utøver og den andre som utsettes for vold? Ikke at jeg er sikker pp at det ble så mye klarere nå, men... Og ja, det er åpenbart en forferdelig dårlig måte å løse konflikter på.Anonymous poster hash: 5c416...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 Jeg mener,hvor mange ganger hardere er det ok å ta igjen? Og er det greit å reagere med vold (voldsom dytting så den andre "hives veggimellom") på at den andre personen feks ødelegger en eiendel du har (i sinne), eller brøling og sånn? Hvor går grensa for vold når begge parter strengt tatt er involvert i basketaket, men den ene er mye sterkere og større enn den andre, og tar igjen flere ganger hardere? Hva tenker du?Anonymous poster hash: 5c416...5b7 Hvis du gjør mer skade mot den som angriper deg enn det han gjør mot deg så bruker du unødvendig vold. Slår han deg en gang så kan du slå han en gang, men ikke hardere / mer skadelig enn det han gjorde mot deg. Anonymous poster hash: 95d42...a50
Gjest Raindrops Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Hvis du er redd og blir slått så forlater du relasjonen, uansett om du ga han er ørefik eller ikke, det spiller ingen rolle. Nei, det er ikke greit at han slår. Uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 Er det greit å reagere på at noen ødelegger en av dine eiendeler med å dytte/kaste personen bortover rommet? Jeg er gul og blå av det som strengt tatt på en måte var gjensidig "slossing", og veldig usikker på hva jeg skal føle og tenke om det. Jeg er for øvrig ikke redd for å bli slått, det var en veldig spesiell situasjon, og han slo aldri.Anonymous poster hash: 5c416...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #7 Skrevet 23. august 2015 Hvis noen legger en hånd på deg er det greit at du slår i selvforsvar - men vold er vold uansett. Bare ikke vær den som starter det. Anonymous poster hash: 16ffd...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Er det greit å reagere på at noen ødelegger en av dine eiendeler med å dytte/kaste personen bortover rommet? Jeg er gul og blå av det som strengt tatt på en måte var gjensidig "slossing", og veldig usikker på hva jeg skal føle og tenke om det. Jeg er for øvrig ikke redd for å bli slått, det var en veldig spesiell situasjon, og han slo aldri.Anonymous poster hash: 5c416...5b7 Nei det er ikke greit, da er man den som tyr til vold, selv om en gjenstand har blitt ødelagt. Forskjell på hærverk og vold. Anonymous poster hash: 16ffd...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Hvis noen legger en hånd på deg er det greit at du slår i selvforsvar - men vold er vold uansett. Bare ikke vær den som starter det.Anonymous poster hash: 16ffd...2b3 Men dersom du puffer en person i brystet, og personen reagerer med å regelrett hive deg langs rommet sånn at du virkelig slår deg og ender opp med blåmerker, er dét en grei måte å forsvare seg på? Dersom den ene personen er 30kg tyngre enn den som puffet først? Som sagt prøver jeg bare å finne ut hva jeg skal tenke å føle, men kan ikke skrive hendelsesforløpet rett ut sånn som det var. Anonymous poster hash: 5c416...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 Men dersom du puffer en person i brystet, og personen reagerer med å regelrett hive deg langs rommet sånn at du virkelig slår deg og ender opp med blåmerker, er dét en grei måte å forsvare seg på? Dersom den ene personen er 30kg tyngre enn den som puffet først? Som sagt prøver jeg bare å finne ut hva jeg skal tenke å føle, men kan ikke skrive hendelsesforløpet rett ut sånn som det var.Anonymous poster hash: 5c416...5b7 Det blir så vanskelig å si... Jeg ville ikke puffet en fyr som var 30 kg tyngre enn meg i utgangspunktet, i frykt for hva jeg satte i gang. Skjønner at dette endte fælt for deg og jeg syns ikke det som skjedde meg deg er riktig i det hele tatt, men samtidig kan det hende at dere begge deler skyld for det som har skjedd. Men, hvis du var først til å gå til fysisk angrep har du kanskje ikke noen anmeldelsessak tror jeg. Uten at jeg er ekspert, korriger meg gjerne! Anonymous poster hash: 16ffd...2b3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Det blir så vanskelig å si... Jeg ville ikke puffet en fyr som var 30 kg tyngre enn meg i utgangspunktet, i frykt for hva jeg satte i gang. Skjønner at dette endte fælt for deg og jeg syns ikke det som skjedde meg deg er riktig i det hele tatt, men samtidig kan det hende at dere begge deler skyld for det som har skjedd. Men, hvis du var først til å gå til fysisk angrep har du kanskje ikke noen anmeldelsessak tror jeg. Uten at jeg er ekspert, korriger meg gjerne!Anonymous poster hash: 16ffd...2b3 Jeg er overhodet ikke ute etter å lage en sak, altså. Jeg er som sagt bare ute etter å sortere tanker og følelser litt. Jeg er absolutt medskyldig, og burde ikke starta det hele. Det bare eskalerte så himla fort, og nå er jeg gul og blå over hele kroppen. Kjip situasjon.Anonymous poster hash: 5c416...5b7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Flere tanker, noen?Anonymous poster hash: 5c416...5b7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Jeg tenker at det å ødelegge noe er materiell vold. Det å dytte noen er fysisk vold. Begge deler er helt feil. Dersom begge deler er "første gang" og ikke har satt spor slik at noen er blitt så redde at de ikke føler seg trygge i samme hus - så kan det gå an å snakke sammen og beklage (og mene det) for hva man har gjort. Dersom man innser at det er helt feil, så klarer man å ikke gjenta det men heller flytte seg vekk fra situajonen en annen gang inntil man klarer å snakke uten å ty til vold. Det er for meg egentlig ingen grunn til å veie de to handlingene mot hverandre dersom det er en engangshendelse. Begge går inn for å såre den andre eller for å vise den andre at en grense er brutt og det godtar man ikke. Det kunne vært gjort med ord - skjer det igjen så forlater jeg forholdet, dersom du ikke endrer dette - så går jeg, ... Dersom det er første gangen den ene utfører materiell vold, så er det overreaksjon tilbake. Dersom det er noe som har skjedd flere ganger forstår jeg bedre at reaksjonen ble sterk. For meg hadde det altså vært nødvendig at jeg og den andre uten tvil innså at vi hadde reagert på en uakseptabel måte og at vi ikke kom til å reagere slik senere og at ingen av oss ble redde for å kunne ta opp problemer. Anonymous poster hash: ad861...4ef
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Jeg tenker at det å ødelegge noe er materiell vold. Det å dytte noen er fysisk vold. Begge deler er helt feil. Dersom begge deler er "første gang" og ikke har satt spor slik at noen er blitt så redde at de ikke føler seg trygge i samme hus - så kan det gå an å snakke sammen og beklage (og mene det) for hva man har gjort. Dersom man innser at det er helt feil, så klarer man å ikke gjenta det men heller flytte seg vekk fra situajonen en annen gang inntil man klarer å snakke uten å ty til vold. Det er for meg egentlig ingen grunn til å veie de to handlingene mot hverandre dersom det er en engangshendelse. Begge går inn for å såre den andre eller for å vise den andre at en grense er brutt og det godtar man ikke. Det kunne vært gjort med ord - skjer det igjen så forlater jeg forholdet, dersom du ikke endrer dette - så går jeg, ... Dersom det er første gangen den ene utfører materiell vold, så er det overreaksjon tilbake. Dersom det er noe som har skjedd flere ganger forstår jeg bedre at reaksjonen ble sterk. For meg hadde det altså vært nødvendig at jeg og den andre uten tvil innså at vi hadde reagert på en uakseptabel måte og at vi ikke kom til å reagere slik senere og at ingen av oss ble redde for å kunne ta opp problemer.Anonymous poster hash: ad861...4ef Tusen takk for godt svar! Det var første gang for oss begge ja, vi hadde drukket endel, og endel problemer fra tidligere i forholdet vårt dukka opp for meg, og jeg handlet helt feil. Han overreagerte tilbake, og jeg føler igrunn at vi begge er like mye skyld i det som skjedde. Vi har begge sagt unnskyld, og ment det, og har bestemt oss for at alkohol er no-go i lang tid fremover. Men jeg innrømmer at jeg ble veldig redd, særlig siden det endte opp med å bli veldig mange kraftige dytt, sånn at jeg slo meg skikkelig på flere steder på kroppen, og nå har blåmerker "overalt". Anonymous poster hash: 5c416...5b7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Nei! Hverken vold eller slossing er greit! Situasjoner der du føler deg krenket eller truet fysisk som psykisk defineres som vold, og er ikke greit, hverken av den ene eller den andre. Slag, ørefik, dytting, spytting, spark, hive en person veggimellom eller kaste ting mot vedkommende, alt dette er vold utført mot et annet menneske. Fører det til redsel av den ene part så har man et potensielt trusselbilde i tillegg, selv om slossingen i utgangspunktet var gjensidig. Jeg tror kanskje dere trenger hjelp til å håndtere fremtidige konflikter? Ut fra det du skriver så skjønner jeg det som det startet som en slosskamp dere begge bidro i, men som eskalerte fordi han er større/sterkere enn deg?Anonymous poster hash: 6cc45...212 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Nei! Hverken vold eller slossing er greit! Situasjoner der du føler deg krenket eller truet fysisk som psykisk defineres som vold, og er ikke greit, hverken av den ene eller den andre. Slag, ørefik, dytting, spytting, spark, hive en person veggimellom eller kaste ting mot vedkommende, alt dette er vold utført mot et annet menneske. Fører det til redsel av den ene part så har man et potensielt trusselbilde i tillegg, selv om slossingen i utgangspunktet var gjensidig. Jeg tror kanskje dere trenger hjelp til å håndtere fremtidige konflikter? Ut fra det du skriver så skjønner jeg det som det startet som en slosskamp dere begge bidro i, men som eskalerte fordi han er større/sterkere enn deg?Anonymous poster hash: 6cc45...212 Ja, vi har en historie med tillitsbrudd som gjør at jeg nok er litt på tuppa, og alle de følelsene av sinne og frustrasjon kom fram den natta, etter at vi hadde drukket endel og jeg fant ut at han hadde skjult noe for meg igjen. Vi skal definitivt ikke drikke mer sammen, for det var nok dét som gjorde at vi begge mista kontrollen litt. Jeg starta det, men det eskalerte fort, og jeg har ingenting å stå imot med fysisk for ham, og det utnytta han. Så jeg svarte på hans fysiske angrep med å kaste datatastaturet hans i gulvet så det knuste, og han reagerte på dét igjen med å slenge meg gjennom rommet. På et tidspunkt tok han kvelertak på meg for å "få kontroll på meg", men jeg mener at han overhodet ikke trengte å gjøre det, fordi han er mye større og sterkere, og kunne fint bare holdt meg fast. Han angrer veldig, jeg angrer veldig. Men likevel kjenner jeg at jeg synes det er utrolig ubehaglig å tenke på, og synes det er skikkelig kjipt å se og kjenne merker etter det overalt. Anonymous poster hash: 5c416...5b7
Gjest Blomsterert Skrevet 24. august 2015 #17 Skrevet 24. august 2015 Ja, vi har en historie med tillitsbrudd som gjør at jeg nok er litt på tuppa, og alle de følelsene av sinne og frustrasjon kom fram den natta, etter at vi hadde drukket endel og jeg fant ut at han hadde skjult noe for meg igjen. Vi skal definitivt ikke drikke mer sammen, for det var nok dét som gjorde at vi begge mista kontrollen litt. Jeg starta det, men det eskalerte fort, og jeg har ingenting å stå imot med fysisk for ham, og det utnytta han. Så jeg svarte på hans fysiske angrep med å kaste datatastaturet hans i gulvet så det knuste, og han reagerte på dét igjen med å slenge meg gjennom rommet. På et tidspunkt tok han kvelertak på meg for å "få kontroll på meg", men jeg mener at han overhodet ikke trengte å gjøre det, fordi han er mye større og sterkere, og kunne fint bare holdt meg fast. Han angrer veldig, jeg angrer veldig. Men likevel kjenner jeg at jeg synes det er utrolig ubehaglig å tenke på, og synes det er skikkelig kjipt å se og kjenne merker etter det overalt. Anonymous poster hash: 5c416...5b7 Dere mistet kontrollen begge to,men jeg vet menn som ikke tar igjen så voldsomt med jenter/damer fordi de har et overtak og som regel er fysisk sterkere.Jeg vil likevel ikke klandre kjæresten din så mye mer enn deg i dette tilfellet,for du gikk over streken først.At dere angrer er bra,så håper det satt en støkk i dere begge.Går ikke an å løse noe på denne måten,det skaper bare flere problemer.Ikke bra at du sitter der med blåmerker og div.Ingen tar lett på sånt.Så håper han syns dette var like dumt og fælt som du syns.Så det aldri gjentar seg.Det kunne blitt verre,og dette kvelertak han tok,er ikke bra!Han bør legge seg flat,og så skulle jeg vært sikker på at det aldri ville skje igjen.Gjør det,så må du kutte han ut!
Gjest Angry Man Skrevet 24. august 2015 #18 Skrevet 24. august 2015 (endret) Alt burde være proporsjonalt. Hvis du utsettes for styrke X burde du ikke svare med mer en X tilbake. Og andre veien. Endret 24. august 2015 av Angry Man
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. august 2015 #19 Skrevet 24. august 2015 Herr Heftigs guide til slossing for menn. 1. Ikke bli fysisk først. 2. Bryting og dytting er en ting, slag og spark er livsfarlig. Så lenge den andre bare bryter og dytter burde man prøve å legge vedkommene i bakken. 3. Hvis motstanderen begynner med farlige ting må man slå ham til han slutter å slå tilbake. Heldigvis er jeg så flink på nr. 1 at jeg aldri har trengt nr. 3
Florence Skrevet 24. august 2015 #20 Skrevet 24. august 2015 Det er på ingen måte greit med fysisk vold fordi noe materielt ble ødelagt. Dere kranglet på fylla, du kastet hans tastatur i gulvet så det knuste fordi han først fysisk gikk til angrep på deg, og så heiv han deg gjennom rommet??? Og tok kvelertak?? Nei, varsellampene blinker her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå