Gå til innhold

selge hus og få seg leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest star123
Skrevet

hvordan klare og få seg lilighet før man har solgt huset?

tenkte på og selge huset mitt, har funnet en leielighet som jeg kunne tenke meg men regne stykket på og betale for begge deler frem til huset har blitt solgt går ikke opp. hvordan gjør andre dette? tar folk opp lån? avdragsfrihet på huslån vil heller ikke hjelpe meg noe siden jeg bor alene? har veldig liten inntekt, 

noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med banken din om det som heter mellomfinansiering i den perioden som vil gå fra du signerer kjøpekontrakt på leiligheten og inntil huset ditt er solgt.

Anonymous poster hash: 52766...e34
  • Liker 1
Skrevet

Snakk med banken om mellomfinansiering, dette er gjerne avdragsfrie lån som du kan bruke for å kjøpe nytt sted mens du er i ferd med å selge den gamle. Dog er det jo større risiko for å gjøre dette hvis du har veldig liten inntekt og lite sikkerhet å gå på, om banken vil gi deg det.

Jeg ville satset på å selge før jeg kjøper noe nytt. 

Anonymous poster hash: 5b82a...858
Gjest star123
Skrevet

tusen takk da skal jeg sjekke med banken i morgen eller Husbanken som jeg har, noen vet om husbanken tilbyr dette?

Skrevet

Nei, Husbanken tilbyr ikke dette. Du får heller ikke lån nr. 2 i Husbanken med mindre det er svært spesielle grunner.

Anonymous poster hash: 44f9e...75e

• Liker 1
Skrevet

Verdt å tenke på hvordan eiendomsmarkedet er der du bor, ikke overvurder hvor lett det er å selge huset ditt. Ikke hør på megleren i hvert fall, de vil bare tjene penger på oppdraget ditt. 

Kjipt å sitte med et hus du ikke får solgt om du kjøper leilighet først. 

• Liker 1
Skrevet

Det tryggeste er å selge først, og sette overtakelsesdato et stykke fram i tid. Da har du god nok tid til å finne noe nytt selv, samtidig som du vet nøyaktig hvilket beløp du har til rådighet, og slipper å sitte med to boliger å betale på samtidig.

Anonymous poster hash: af1d1...340

• Liker 1
Skrevet

Med veldig lav inntekt har du ikke råd til mellomfinansiering, og ingen banker vil heller tilby deg det, siden du ikke kan bære risikoen ved at det kan ta lang tid å selge huset og du kanskje ikke får den prisen du trenger for det for å finansiere leilighet.

Skrevet

Hvor mye er boligen din taksert til, hvor mye lån har du, og hvor mye koster den nye leiligheten (inkl fellesgjeld)?

Jeg gjorde nettopp dette, solgte en større leilighet, og kjøpte en mindre. Solgte først, satte 3 mnd overtakelse, og innen de 3 mnd måtte jeg da finne ny leilighet, med kortere overtakelsesdato.. Fant leilighet, tok opp mellomfinansieringslån og flyttet inn 2 uker før overtakelsesdato på den gamle.

Jeg fikk høyere sum for min gamle enn hva den nye kostet + at jeg hadde lite lån, så sa er jeg gjeldfri nå.

Anonymous poster hash: fb8d1...733
Skrevet

Hvorfor ikke snakke med boligetaten og høre hvilke muligheter du kan ha der med evt lån og tilskudd pga lav inntekt?

Anonymous poster hash: 2e52d...44c

Skrevet

Hvor mye er boligen din taksert til, hvor mye lån har du, og hvor mye koster den nye leiligheten (inkl fellesgjeld)?

Jeg gjorde nettopp dette, solgte en større leilighet, og kjøpte en mindre. Solgte først, satte 3 mnd overtakelse, og innen de 3 mnd måtte jeg da finne ny leilighet, med kortere overtakelsesdato.. Fant leilighet, tok opp mellomfinansieringslån og flyttet inn 2 uker før overtakelsesdato på den gamle.

Jeg fikk høyere sum for min gamle enn hva den nye kostet + at jeg hadde lite lån, så sa er jeg gjeldfri nå.

Anonymous poster hash: fb8d1...733

Du gjorde jo ting i motsatt rekkefølge av hva TS ønsker. Hun vil kjøpe leilighet , og begynne på prosessen med å få solgt huset etterpå. Noe hun definitivt ikke får, da hun ikke har økonomi til det.

Skrevet

Hvorfor ikke snakke med boligetaten og høre hvilke muligheter du kan ha der med evt lån og tilskudd pga lav inntekt?

Anonymous poster hash: 2e52d...44c

De mulighetene har hun brukt opp. Hun har jo Startlån nå, og hadde da fått tilskudd grunnet lav inntekt da hun kjøpte huset dersom hun kvalifiserte for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...