Gå til innhold

hvor lenge være ute av nav før søke dagpenger på nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en plass på nett at det er 12 uker, er ikke det fryktelig lite tid? Kan man i det hele tatt søke på nytt, eller har man for lite inntekt etter 1 år på nav til å få stønad igjen? Sikrer de seg på den måten, eller er det virkelig bare 12 ukers karantene?

Små krav i systemet da...

Anonymous poster hash: f0718...672

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagpenger og Gjenopptak av dagpenger

Hva mener du med at det er små krav i systemet? Er det ikke bedre at folk jobber i 3 mnd'er før de eventuelt må tilbake på dagpenger enn at de ikke får en midlertidig jobb eller et opphold mellom to permisjonsperioder?

Anonymous poster hash: b9c69...cf7
Skrevet

Dagpenger og Gjenopptak av dagpenger

Hva mener du med at det er små krav i systemet? Er det ikke bedre at folk jobber i 3 mnd'er før de eventuelt må tilbake på dagpenger enn at de ikke får en midlertidig jobb eller et opphold mellom to permisjonsperioder?

Så man kan søke på nytt og få stønad i 1-2 år til etter 12 uker?

Joda, det er kjempebra at folk som trenger den hjelpa, faktisk får den! Jeg trodde bare at nav var litt sånn "nå har vi hjulpet deg, at du ikke har klart å få deg jobb er din feil, see ya!"

Hører jo hele tiden om hvor vanskelige og kjipe nav er, så jeg trodde slikt var strengere.

Skrevet

Hvis man har gått på dagpenger i 2 år, så trenger man bare vente noen uker, også kan man få det i 2 år til? Ikke rart trygdekassa går fort tom...  :vetikke:

Skrevet

Ikke rart trygdekassa går fort tom... :vetikke:

Nå var ikke det poenget med tråden heller :)

Skrevet

Hvis man har gått på dagpenger i 2 år, så trenger man bare vente noen uker, også kan man få det i 2 år til? Ikke rart trygdekassa går fort tom...  :vetikke:

Det du snakker om som 'noen uker' er 3 måneder.

Om du ikke har fått det med deg så vil folk flest jobbe (surprise, surprise), og noen får korte engasjement på noen måneder før de på nytt står uten jobb.

Dagpengene kan man med god samvittighet ta imot mens man leter etter ny jobb, - for det er en forutsetning for å få dagpenger at man er en aktiv og ekte arbeidssøker som er villig til å ta jobb også andre steder i landet enn i egen bakgård, og for å få dagpenger må man ha hatt inntekt de siste 3 år og lengden man kan få dagpenger avhenger av hvor høy arbeidsinntekt man hadde forrige år eller snittet av de siste 3 år.

Det er noen av de skattepenger den som ble sagt opp etter permittert har betalt inn de foregående år.

Dette har du ikke greie på, så vi sier takk til deg.

Skrevet

Så jeg kan søke om gjenopptak av dagpenger etter 12 uker? Trodde man måtte på sosialen jeg?

Anonymous poster hash: 6acff...4f2

Skrevet

Joda, det er kjempebra at folk som trenger den hjelpa, faktisk får den! Jeg trodde bare at nav var litt sånn "nå har vi hjulpet deg, at du ikke har klart å få deg jobb er din feil, see ya!"

Hører jo hele tiden om hvor vanskelige og kjipe nav er, så jeg trodde slikt var strengere.

Hæ?

Trodde man var ferdig etter 2 år på dagpenger jeg?

Skrevet

Om du ikke har fått det med deg så vil folk flest jobbe (surprise, surprise), og noen får korte engasjement på noen måneder før de på nytt står uten jobb.

Dagpengene kan man med god samvittighet ta imot mens man leter etter ny jobb, - for det er en forutsetning for å få dagpenger at man er en aktiv og ekte arbeidssøker som er villig til å ta jobb også andre steder i landet enn i egen bakgård, og for å få dagpenger må man ha hatt inntekt de siste 3 år og lengden man kan få dagpenger avhenger av hvor høy arbeidsinntekt man hadde forrige år eller snittet av de siste 3 år.

Det er noen av de skattepenger den som ble sagt opp etter permittert har betalt inn de foregående år.

3 mnd!

Da kan man vel bare leve av kona, mannen, pappa eller plukke bær i skauen om man er singel?

Skrevet

Du får ikke en helt ny periode, du får det gjenværende av perioden du i utgangspunktet fikk innvilget. Om man får for et eller to år avhenger av inntekt.

Er du ledig i seks mnd for så så jobbe får du altså seks eller atten måneder når du søker gjenopptak.

Anonymous poster hash: cb572...261

Skrevet

Du får ikke en helt ny periode, du får det gjenværende av perioden du i utgangspunktet fikk innvilget. Om man får for et eller to år avhenger av inntekt.

Er du ledig i seks mnd for så så jobbe får du altså seks eller atten måneder når du søker gjenopptak.

Anonymous poster hash: cb572...261

Spm var om man har fått innvilget dagpenger i 1-2 år, og var ferdig med den perioden,om man da "bare" kan vente i 3 uker, søke på nytt og få innvilget 1-2 nye år, eller om man må vente lengre før man kan søke om nye dagpenger.

Det er ikke et Gjenopptak. for det etter som jeg har skjønt kan du søke om uansett dersom du har hatt opphold i pengene.

Skrevet

Spørsmålet var om man etter å ha gått dagpenger i 2 år, kan gå på 2 nye år, altså at man bruker 2 årene på dagpenger som inntektsgrunnlaget for en ny periode? :)

Skrevet

Spørsmålet var om man etter å ha gått dagpenger i 2 år, kan gå på 2 nye år, altså at man bruker 2 årene på dagpenger som inntektsgrunnlaget for en ny periode? :)

Stemmer :) takk for en bedre formulering!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...