lashara Skrevet 23. august 2015 #1 Del Skrevet 23. august 2015 Vil reise til Peru neste sommer. Vi er reisevandte. Reiser aldri charter. Vi vil ha en billigst mulig ferie men likevel få med oss det som er verdt å se. -Hvor mye må vi regne med å trenge pr dag til mat? Hvor rimelig kan en få hotell? (ikke delte rom) -Hvor kan vi ordne med inngang til Machu Picchu? Vi har lyst å gå Inka trailen. Har også sett at en må kjøpe inngangsbilett til machu picchu lenge i forveien. Hvor kan en trygt kjøpe dette? Ellers tar jeg imot alt av tips og anbefalinger med takk :-) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
småsei Skrevet 18. januar 2016 #2 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg vil også gjerne ha info :-) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17574734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg var i Peru i april i fjor. Kan prøve å svare så godt jeg kan. Det er ikke billig i Peru, spesielt ikke i Lima og Cusco. Jeg brukte ca 400-500kr på mat, drikke og snacks pr. dag og jeg reiste alene. Bodde på hostel, betalte ca 120kr natten på doorm med 12 andre. Jeg sov på Pariwana Hostel, som lå midt i smørøyet av Lima. De tilbyr også alenerom/dobbeltrom. Hostellet ligger i hovedgaten, og du kommer deg lett rundt til fots ved å bo på Pariwana. Eneste som var dumt er at det er en hel haug partyungdommer der som festet hver dag til langt på natt, så spør om et rom langt unna rooftopen hvis du ikke får sove i bråk. De har også et reisebyrå innenfor hotellet, som fikser og ordner alt for deg. Når du kommer til cusco og går rundt i gaten så kryr det av reisebyråer som tar deg til Machu Picchu. Jeg bestilte vanlig tur/retur til Machu picchu dagen før avreise. Hadde veldig lyst til å gå inka trail, men på grunn av høydesyke så måtte jeg rett og slett droppe det.. Hvis du har lyst til å gå opp Waina Picchu, bør du bestille billett i forveien da de kun tillater 50-60 personer til å gå opp til pr. dag på grunn av slitasje. Et tips fra meg; bruk en dag i Kennedy park og bare nyt det. Jeg elsket parken, og brukte 5-6 timer der hver dag fordi det var rett og slett fantastisk! Anonymkode: 7807e...14c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17575689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
småsei Skrevet 18. januar 2016 #4 Del Skrevet 18. januar 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i Peru i april i fjor. Kan prøve å svare så godt jeg kan. Det er ikke billig i Peru, spesielt ikke i Lima og Cusco. Jeg brukte ca 400-500kr på mat, drikke og snacks pr. dag og jeg reiste alene. Bodde på hostel, betalte ca 120kr natten på doorm med 12 andre. Jeg sov på Pariwana Hostel, som lå midt i smørøyet av Lima. De tilbyr også alenerom/dobbeltrom. Hostellet ligger i hovedgaten, og du kommer deg lett rundt til fots ved å bo på Pariwana. Eneste som var dumt er at det er en hel haug partyungdommer der som festet hver dag til langt på natt, så spør om et rom langt unna rooftopen hvis du ikke får sove i bråk. De har også et reisebyrå innenfor hotellet, som fikser og ordner alt for deg. Når du kommer til cusco og går rundt i gaten så kryr det av reisebyråer som tar deg til Machu Picchu. Jeg bestilte vanlig tur/retur til Machu picchu dagen før avreise. Hadde veldig lyst til å gå inka trail, men på grunn av høydesyke så måtte jeg rett og slett droppe det.. Hvis du har lyst til å gå opp Waina Picchu, bør du bestille billett i forveien da de kun tillater 50-60 personer til å gå opp til pr. dag på grunn av slitasje. Et tips fra meg; bruk en dag i Kennedy park og bare nyt det. Jeg elsket parken, og brukte 5-6 timer der hver dag fordi det var rett og slett fantastisk! Anonymkode: 7807e...14c Takk for info! :-) Spør litt til jeg :-) Hvor mye betalte du for fly? Hvordan reiste du til Machu Picchu? (tog, fly, buss?) Vi tenker at å ta tog må være en fin opplevelse...? Pris for å komme opp til Machu Picchu med de reisebyråene? Hvor mange dager er passe i Cusco? Å vet du hvor mye du må betale for å gå inka trail (2-3 dg) om du booker når du er der? Sånn ca hvertfall? Var du i Amazonas? Isåfall hvor? Hvordan reiste du dit? Var du andre steder så vil jeg gjerne høre mer om det :-) Endret 18. januar 2016 av småsei Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17576148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
I all verden Skrevet 19. januar 2016 #5 Del Skrevet 19. januar 2016 21 timer siden, småsei skrev: Takk for info! :-) Spør litt til jeg :-) Hvor mye betalte du for fly? Hvordan reiste du til Machu Picchu? (tog, fly, buss?) Vi tenker at å ta tog må være en fin opplevelse...? Pris for å komme opp til Machu Picchu med de reisebyråene? Hvor mange dager er passe i Cusco? Å vet du hvor mye du må betale for å gå inka trail (2-3 dg) om du booker når du er der? Sånn ca hvertfall? Var du i Amazonas? Isåfall hvor? Hvordan reiste du dit? Var du andre steder så vil jeg gjerne høre mer om det :-) Fra Cusco til Machu Picchu går det tog. Det er en veldig flott togtur, med vinduer opp mot taket som lar deg se fjelltoppene som toget kjører forbi. Togturen tar rundt 3 timer om jeg husker riktig. Fra der toget stopper og opp til Machu Picchu går det buss (tar 15 minutter kanskje). Hvis du vil gå inkastien bør du booke så lang tid i forveien som mulig. Det er veldig populært, og derfor svært lite sannsynlig at du får blitt med hvis du venter med å booke til du kommer til Cusco. Andre steder som kan være aktuelt å kombinere med Machu Picchu, er for eksempel Titicacasjøen (Peru/Bolivia), Salar de Uyuni (Bolivia) eller Galapagosøyene (Ecuador) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17579346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 20. januar 2016 #6 Del Skrevet 20. januar 2016 Dere må vel egentlig velge om dere bare vil ta toget opp til Machu Picchu, eller gå inka-trailen (da tar man tog ned igjen). For Inka-trailen, bestiller man en gruppetur og de fikser inngangsbillett for deg. Dette er kun for den ene dagen, så om noe skulle skje går det ikke å flytte dato (var vilkårene vi fikk i alle fall). Det har blitt veldig dyrt, i september betalte vi 10.000 pr person for en gruppetur med G adventures, da inkl. en natt på hotell i Lima, hotell i Cusco og fly Lima-Cusco. Totalt 7 eller 8 netter tror jeg - 4 dager på selve fjellturen - så turen vi bestilte inkluderer jo en del ekstra enn bare inka-trailen da.Tips og evt leie av sovepose og lignende kommer i tillegg. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17583206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RC Skrevet 20. januar 2016 #7 Del Skrevet 20. januar 2016 Overnatting og mat opplevde jeg som veldig billig i Peru. Flyreisen dit er et annet kapittel. Skal sies at jeg klarte å få den ganske billig etter flere måneder med iherdig søking, men fly til Sør-Amerika er generelt dyrt dessverre. Angående overnatting så bodde jeg og hun jeg reiste med på dobbeltrom i et gjestehus med fantastisk utsikt ut over Cusco for 200 kroner natten inkl frokost. Jeg gikk inkatrailen (den klassiske) og bestilte 3-4 måneder i forveien, men jo tidligere jo bedre. Den klassiske trailen er forresten alltid stengt i februar. Jeg brukte selskapet Llama Path, som hadde fått svært gode tilbakemeldinger og jeg var selv veldig fornøyd med hele opplegget. Det var blant annet viktig for meg at de tok godt vare på porterne, som går og sliter på utstyret ditt hele dagen lang. Pass på at du får minst 2-3 dager i Cusco før du starter på inkatrailen, så kroppen får tid til å akklimatisere seg. Du skal tross alt gå opp på 4,200 høydemeter. Husker ikke helt hva jeg betalte, men tror det var rundt 3-4000,-. Deter 3 år siden nå så prisen har sikkert steget noe.Turen er forresten 4 dager og 3 netter. Å kunne noe spansk er en stor fordel også! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17583657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Del Skrevet 22. januar 2016 Den 18. januar 2016 at 0.05, småsei skrev: Takk for info! :-) Spør litt til jeg :-) Hvor mye betalte du for fly? Hvordan reiste du til Machu Picchu? (tog, fly, buss?) Vi tenker at å ta tog må være en fin opplevelse...? Pris for å komme opp til Machu Picchu med de reisebyråene? Hvor mange dager er passe i Cusco? Å vet du hvor mye du må betale for å gå inka trail (2-3 dg) om du booker når du er der? Sånn ca hvertfall? Var du i Amazonas? Isåfall hvor? Hvordan reiste du dit? Var du andre steder så vil jeg gjerne høre mer om det :-) Bare til å spørre! Jeg fløy desverre ikke til Peru, da jeg ankom et annet sted i Sør Amerika først og tok buss over til Peru senere. Men jeg fløy hjem fra Peru og da fant jeg rimelige billetter med JetBlue, til New York via Miami til 1500,- og fra New York og hjem til Oslo Gardermoen med Norwegian til 500. (Var under flystreiken så alle billettene var veldig billige fordi det var veldig uvisst om flyet ville gå eller ikke. Jeg tok sjansen og kom meg hjem uten forsinkelser.) Reisen begynte veldig veldig tidlig, tror det var sånn rundt 5 om morgenen. Tok ca en times til å kjøre til togstasjonen fra Cusco, og ca 2,5-3 timer i tog om jeg ikke husker helt feil. Ta tog! Det er sinnsykt fint å kjøre gjennom de landlige omgivelsene, og toget jeg tok hadde de innredet i en gammel togstil, og serverte både gratis kake og kaffe på toget. Veldig fin opplevelse det å komme seg dit ihvertfall! Da jeg hadde kommet til Machu Picchu ble vi ledet frem til en busskø som var veeeeldig lang, og flere begynte å gå oppover (ca 1-1,5 time å gå opp bakkene) istedet for å vente på sin tur. Siden jeg bare var én, så kom jeg fort med på en left over plass. Hvis dere digger stempel i passet like mye som meg, så bør dere ta med passene deres til Machu Picchu for der kan dere få Machu Picchu-stempel til å ha i passet. Jeg husker ikke eksakt hva jeg betalte for å komme inn på Machu Picchu, men jeg mener det var rundt 900-1200 for et dagspass som inkluderte togtur tur/retur, buss opp og ned og inngangsbillett til selve Machu Picchu. Ser at flere over her skriver at du måååå booke flere måneder i forveien, men jeg reiste som backpacker og tok alt veldig spontant og jeg personlig hadde ikke noe problem med å booke billett for å dra dagen etter. Det er utallige mange reisebyråer i Cusco som driver med det her, og du vil garantert finne en som har både billetter til Inka trail og vanlig tur til Machu Picchu når du kommer dit. Bare gå fra byrå til byrå når du kommer dit, så finner du også ut hvilken som er billigst. Det var det jeg gjorde, og endte opp med å få en veldig god pris. Jeg var i Cusco i nesten ti dager, fordi jeg rett og slett var jævlig(..) høydesyk.. Lå nesten rett ut i senga de fem første dagene med feber, kvalme, hoste og slet med å puste.. Alle reagerer jo forskjellig på høydesyke, så hvis dere ikke reagerer noe spesielt så ville jeg kun vært der i ca 5-6 dager, det er ikke sååå mye å gjøre i Cusco i forhold til resten av Peru. Ja, jeg var i Amazonas, men ikke i Peru delen. Jeg var i Amazonas i tre uker i Ecuador. Det er utallige mange bydeler i Peru, og jeg endte opp med Miraflores fordi det var den bydelen jeg ble fortalt var mest sentralt og mest trygg for turister. Når du søker opp hostell/hotell i Lima, så kommer det tusenvis av den, og det er veldig veldig vanskelig å gjette om et hotell er sentralt eller ikke. Så velger du et hotell i Miraflores så har du ting ihvertfall veldig sentralt bare der. Skal dere reise rundt i Peru? Isåfall, så bør dere gå på hiking i Andesfjellene, i Huaraz. Som nevnt, hvis ikke så er det mulig å ta hop-on-hop-off bus mellom Peru, Chile og Bolivia og da har dere også muligheten til å oppleve Salar de Uyuni (Bolivia) og Titicacasjøen (Peru/Bolivia). Ser også at noen skriver at de ikke opplevde Peru som dyrt.. Men mye mulig det var fordi jeg hadde vært på reisefot i fem måneder og var vandt med matpriser for ca 80-100 kr dagen i andre Sør-amerikanske land....eller fordi jeg begynte å gå tom for penger....? Anonymkode: 7807e...14c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17589029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklo Velka Skrevet 22. januar 2016 #9 Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg var i Peru i fjor, og hadde en veldig fin tid der. Tilbragte et par dager i Miraflores i Lima, som var veldig flott, men jeg angrer på at jeg ikke satte av mer tid til å utforske Lima. Var en ukes tid i Cusco, og fikk sett hele byen, og likte meg godt der. Er ikke en stor by, men finnes mange aktiviteter i og rundt Cusco, slik at det er veldig mulig å slå i hjel noen dager der. Incatrail ble det ikke på meg, da jeg bestilte turen en måneds tid før avreise, og da hadde det vært utsolgt i lang tid. Booket derfor togtur via reiseoperatøren på hostalet hvor jeg bodde, og det ble også en flott tur. Stempel i passet fikk jeg dessverre ikke, da jeg glemte passet på hostalet, men kom meg inn med førerkortet som id, som forresten er et krav for å komme inn portene. Var også i Pisco og Huacachina, sør i Peru. Huacachina var flott, en liten oase mitt i ørkenen, med enorme sanddyner, og en liten innsjø i midten. Trenger ikke mange dagene her, men synes det definitivt var verd et besøk. Flott atmosfære, hyggelige folk, og et praktfult landskap. Jeg opplevde heller ikke Peru som dyrt, men tilbragte mere tid i små byer enn i Lima, som jeg husker som litt dyrere enn resten. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/963910-har-du-v%C3%A6rt-i-peru/#findComment-17591642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå