Gå til innhold

Til dere som har endret kosthold-til det bedre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen matvarer/matretter/bakst eller andre ting som du kan peke på å si "DET har hjulpet meg med å endre kosthold, uten dette ville jeg nok ikke klart det/slitt mer for å klare det" ?

Eventuelt gode vaner du har klart å holde på, som har vært viktig?

Jeg holder på å jobbe med kostholdet mitt pga sykdom, og ønsker gode råd og veiledning... Har tidligere hatt kontakt med ernæringsfysiolog, men det var lite hjelp å hente fra akkurat henne. Må kanskje prøve på nytt der etterhvert, men vil først prøve her og høre hvilke råd/tips dere kan komme med 😊

Anonymous poster hash: c8034...b34

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen spesifikke matvarer eller retter, men 

FETT.

Ikke lenger være redd for fett. Ikke lenger tro på at fett er fetende. Det snudde alt på hodet for meg. Fra å prøve å holde meg til lettprodukter, for så å sprekke og kjøpe det jeg kunne komme over av sjokolade, potetgull, kaker, is og sukkertøy - til å kjøpe råvarer med naturlig fettinnhold, tilberede det på tradijonelt vis, spise opp alt som er spiselig. Det er nå gøy å lage mat, fordi det er mye lettere å få det til å bli bra, og det blir alltid godt, jeg gleder meg til å spise, jeg har gått ned over 20 kilo og ikke minest holdt vekta i 10 måneder.

Gode vaner:

MATPLAN.

Mens jeg telte kalorier, regnet jeg ut hvor mange kalorier jeg trengte, og eksperimenterte til jeg fant fram til en sammensetning av protein, karbohydrat og fett som jeg trivdes med. Etterhvert vet jeg hva slags og omtrent hvor mye mat dette tilsvarer. Jeg planlegger hva jeg skal spise/lage, ut fra hva jeg har lyst på. Jeg har en oppdatert liste over hva jeg har i skapene. Jeg skriver handleliste over det jeg mangler, tar den med i butikken, og holder meg i størst mulig grad til den. Jeg kjøper bare så mye som jeg trenger og har en plan for og rekker å få spist før det blir dårlig. Jeg kjøper ferskt, fryst eller hermetisk alt ettersom. Jeg lager til så mye som jeg har tenkt å spise, og spiser det opp. Dette har ført til at svinn nesten ikke forekommer lenger. Jeg kjøper mest enkle billige matvarer. Dette gjør at jeg innimellom kan kjøpe litt flottere mat uten dårlig samvittighet, jeg bruker uansett mindre penger på mat enn før.

• Liker 3
Skrevet

Cottage cheese. Jepp, cc reddet meg, helt ærlig. :ler: Det er min måte å klare å spise meg god og mett på, med få kalorier. Bruker det i alt fra vafler til omelett, på knekkebrødet og alene sammen med eple og mandler for eksempel.

Skrevet

Jeg har ikke alltid hatt det beste kostholdet, og når jeg har prøvd å være flink har jeg som regel havna på en lavkalori og lavfett-kosthold som ikke har vært gunstig i lengden for min del.

Når jeg slutta å være redd for fett, og starta med litt mer proteiner og kalorier generelt så har jeg merka at det sklir mindre ut. Jeg får mindre lyst på godteri og søte saker.. :)

• Liker 3
Skrevet

Faste måltider, maks fire timer mellom.

Begrense inntaket av karbohydrater/spise mest mulig grovt. Mer knekkebrød, mindre brød.

Mettende pålegg.

Frukt etter middag.

Alltid ha oppskåret kålrot og gulrot tilgjengelig.

Kutte ut lettbrus/saft.

Begrense mengden suketter i teen.

Te til kos i stedet for sjokolade.

Skrevet

De enkleste endringene, som gjorde mye forskjell, var fokuset på å få i meg mat tidligere på dagen, så jeg ikke var så fryktelig sulten til middag.

Så nå har jeg alltid med meg mye grønnsaker/bær på jobb, og småspiser dette mellom måltidene. I tillegg drikker jeg mye sukkerfri te. (Lakrisrot-te er en favoritt.)

Ellers var det jo det å kutte ut brus, juice og sukkerholdig drikke. (Juice er lov av og til, til måltider, men da ikke ubegrensede mengder. Har andre ting jeg heller vil bruke kaloriene på.)

Vann med kullsyre er også godt, og etter hvert har jeg fått smaken på vanlig vann igjen også.

Sjokoladen har jeg også kuttet ut. (Kjørte full sjokolade-avvenning i 21 dager. Og så har jeg hatt lov til å spise litt sjokolade igjen. Men bare litt.)

Jeg har ikke full nekt av noe, men sjokolade/kaker/juice/brus o.s.v. begrenses veldig og nytes heller når det først inntas.

Har gjerne med meg noe lett å spise på vei hjem etter jobb også, så jeg holder til middag uten å "snoke". Ett knekkebrød, en muslibar, en grov muffiins, eller noe annet med ca 100kcal som metter litt.

Totalt sett har jeg oppdaget at hvis jeg spiser litt mer før middag, og fyller opp på grønnsaker for å bli ordentlig mett av middagen, pluss unner meg noe lett kveldsmat/kveldskos, så føler jeg ikke godteri og brus suget på kvelden.

Skrevet

For min del går det mer på hva jeg kutter ut. Når jeg kutter ut de riktige tingene faller resten på plass. Jeg kutter ut sukker, mel og frukt. Da blir blodsukkeret mer stabilt og jeg klarer å ta smartere valg.

Anonymous poster hash: 0f7bb...c3a
Skrevet

Ryddet for reklame og svar til dette.

Tekola, admin.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

For min del går det mer på hva jeg kutter ut. Når jeg kutter ut de riktige tingene faller resten på plass. Jeg kutter ut sukker, mel og frukt. Da blir blodsukkeret mer stabilt og jeg klarer å ta smartere valg.

Anonymous poster hash: 0f7bb...c3a

Samme her

Har kuttet ut sukker og en hel del karbohydrater, og dermed holdt blodsukkeret stabilt hele dagen og ender ikke opp med å sprekke og fråtse i alt

• Liker 2
Skrevet

Fokus på nok frukt og grønt er det som funker for meg. Jeg er ikke oppvokst med at frukt og grønnsaker er en selvsagt del av kostholdet, så det går ikke av seg selv hos meg. I hektiske perioder har jeg plutselig gått i dagevis omtrent uten noe frukt eller grønt, fordi jeg ikke tenker over at det mangler. Når jeg passer på å komme så nært fem om dagen som jeg klarer så ordner resten seg også. Jeg holder meg mettere, har jevnere blodsukker og sliter ikke med cravings på samme måte som når jeg dropper frukt og grønt. Det hjelper også å spise jevnlig, jeg prøver å spise ca hver tredje til fjerde time.

Skrevet

Jeg er enig med Pringle - ikke vær redd for fett! I åresvis levde jeg på lettprodukter avløst av uker hvor jeg bare spiste søppelmat. Jeg gikk opp og ned i vekt, men mest opp. 

I fjor la jeg helt om kostholdet og introduserte matvarer jeg var redd for i slankeperiodene: fete oster, egg, smør, avocado, nøtter...I tillegg har jeg økt mengden grønnsaker jeg spiser, og kuttet i karbo- og stivelsesrik mat som brød, ris og poteter. Jeg antar at dette er en moderat variant av lavkarbo, men jeg tenker ikke på det som en diett, for jeg har egentlig ingen restriksjoner på hva jeg kan spise og ikke spise. Men med dette kostholdet har jeg rett og slett ikke lyst på raske karbohydrater lenger. 

Anonymous poster hash: d992d...c8e
  • Liker 3
Skrevet

For meg var det rett og slett å kutte ut brus og Go'Morgen yoghurt i forbindelse med vektnedgang. Da jeg begynte å telle kalorier og så hvor mye disse to utgjorde så kuttet jeg dem ut øyeblikkelig. Dette gav plass for "sunnere kalorier" i kostholdet.

Gjest Penelopee
Skrevet

Jeg har sluttet å drikke kaloriene mine og fokusert med på å få i meg langsomme karbohydrater, mer fett og mer proteiner inn i kosten. Spiser fortsatt lettprodukter som cottage cheese og mager kesam fordi de inneholder mye proteiner som metter. Spiser ikke lettprodukter med tilsatt sukker. I starten var jeg redd for å spise karbohydrater, men det har heldigvis gått over. Så lenge det er langsomme karbohydrater som metter lenge og har lav GI, ser jeg ikke poenget i å kutte det ut. 

Skrevet

Et plantebasert kosthold og nedkutting av brus. Aldri følt meg bedre noen sinne! 

Anonymous poster hash: 26035...976
Skrevet

For meg var vel vendepunktet å lage all mat fra bunnen av. Så begynte jeg å øke mengden grønnsaker dramatisk. Jeg fokuserte på å få i meg nok proteiner, sunt fett, og langsomme karbohydrater.

Kesam og cottage cheese har revolusjonert ting for meg, det er så lett å lage sunne godsaker med slikt for hånden. 

Stevia og sukrin har også vært en åpenbaring. Nå kan jeg dekke søtbehovet med havregrøt med kanel og sukrin. 

Anonymous poster hash: 4ab6d...46e
Skrevet

Noen enkle og lett gjennomførbare tiltak å starte med:

1. Alltid spise en god og næringsrik frokost: Grovt brød med sunt pålegg, havregrøt e.l.

2. Ha tørre knekkebrød eller Rugsprø e.l. liggende på jobben (ikke pålegg og sånt, bare noe tørt og enkelt når "ulvehungeren" setter inn etter lunsj en gang)

3. Drikke kun kalorifattige drikker som kaffe, te og vann. 

(4. Innføre "lørdagsgodt" og droppe snop og kaker på ukedagene)

Skrevet

Kutte ut frokosten har også gjort underverker for meg. Før spiste jeg mange små måltider, og var konstant småsulten og aldri fornøyd og tilfreds etter et måltid. Nå spiser jeg tre store måltider, så jeg føler meg ordentlig mett etter å ha spist, og faktisk stopper fordi jeg er mett og føler fysisk og psykisk at jeg er tilfreds og har fått nok, og ikke fordi jeg "må". 

Anonymous poster hash: 4ab6d...46e
  • Liker 1
Skrevet

Innføre dessert etter middag

Mindre posjon middag

Faste tidspunkter for måltider

Aldri bli skrubbsulten

Lage middag før man blir for sulten

Anonymous poster hash: dcbf4...d09
Skrevet

Ha et stort lager av ulike tetyper har hjelpt meg. Alt fra lakris til chai og grønn te.

Anonymous poster hash: 55bb8...a01
Skrevet

Spise en god, sunn og mettende frokost, som regel noe med egg er viktig for meg - da unngår jeg å føle meg sulten og småspise hele tiden. Ellers er planlegging viktig, jeg lager klar lunsj kvelden før for å unngå usunn (og dyr!) kantinemat, evt. at jeg går halve dagen uten å spise. Planlegger også gode og sunne middager. Mer frukt og grønnsaker - også som kos, når jeg har lyst på noe godt. Eventuelt en kopp te eller kaffe, som smaker godt uten å gi ekstra kalorier :)

Anonymous poster hash: 3b973...5d6
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...