AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Hei kjære kg! I dag kom verdens fineste nyhet i form av en tissepinne med to streker Skulle hatt mensen denne helgen, så er veldig tidlig. Men, jeg har litt spørsmål her! Er min første, og jeg er ganske ung. Kan noen hjelp meg litt å svare på dette? - Når bør jeg fortelle sjefen om dette? - Hvordan bør jeg fortelle sjefen? Be om et møte, sende mail, etc? - Når skal jeg til legen? (Har fastlegen min i en annen by, og vil helst ikke miste henne for hun har vært så god gjennom hele livet mitt.) så er dette noe jeg kan gjøre hos evt legevakt? - Når får vi vite kjønnet på baby? - Er det noe spessielt å tenkte på nå i starten? Noe viktig å huske på? - Har jeg "lov" å snuse som gravid? Vet at det ikke er greit å røyke, men føler det er så mye delt om snus. - Jeg drakk på fredag, har det noe å si? - Når er det vanlig å fortelle mamma, pappa og svigers om dette? Dette vet jeg er helt idiotiske spørsmål, men dette er nr 1 og vi har aldri vært borti det før. Litt tullete i hodet i dag, merker jeg Takk for alle snille som svarer Anonymous poster hash: 1753b...3e2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 - Når bør jeg fortelle sjefen om dette? - Hvordan bør jeg fortelle sjefen? Be om et møte, sende mail, etc? - Når skal jeg til legen? (Har fastlegen min i en annen by, og vil helst ikke miste henne for hun har vært så god gjennom hele livet mitt.) så er dette noe jeg kan gjøre hos evt legevakt? - Når får vi vite kjønnet på baby? - Er det noe spessielt å tenkte på nå i starten? Noe viktig å huske på? - Har jeg "lov" å snuse som gravid? Vet at det ikke er greit å røyke, men føler det er så mye delt om snus. - Jeg drakk på fredag, har det noe å si? - Når er det vanlig å fortelle mamma, pappa og svigers om dette?Anonymous poster hash: 1753b...3e2 Man må fortelle det på jobb et gitt antall uker før man skal ut i permisjon, men det vanlige er å fortelle det lenge før dette, rundt uke 12. Send mail eller ta det muntlig, det må ikke være formelt. Du kan gå til jordmor i steden for lege. Det er noen blodprøver du må ta, men det kan jordmor hjelpe deg med. Ikke dra på legevakten. Kjønnet får de fleste vite på UL i uke 18. Les råd på matportalen og ta folat. Hvis du bor i Oslo er det lurt å søke fødeplass tidlig. Det er ikke greit å snuse, nikotin er ikke bra for babyen. At du drakk på fredag er det ikke noe å gjøre med, bare ikke drikk mer.Anonymous poster hash: ec534...8b5
skruf Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Gratulerer! For det første: Kutt ut snus straks. Snus er på samme linje som røyk, og man skal ikke tilføre fosteret nikotin. Samme som med alkohol. Alkohylere og nikotin (og andre rusmidler) kutter man ut når man er gravid. Legetime er ikke noe hast. Du kan kontakte fastlegen din og si at du er gravid, så kommer dere frem til når du skal ha time. Du trenger ikke gå til svangerskapskontoller til bare fastlege, mange velger også jordmortimer hvis det ikke er noe særskilt å ta hensyn til ift svangerskapet. Ang sjefen din så bør du gjøre hva du føler for selv. Har du et greit forhold til sjefen din så sier du det til vedkommende selv. Har du et mere distansert forhold så kan du sikkert skrive en mail. Når kommende besteforeldre og andre får vite det får du nesten kjenne på selv. Noen velger å dele det til de nærmeste tidlig, mens andre velger å vente til den "magiske" 12-ukersgrensen (når faren for spontanabort minsker). Kjønn får du som oftest vite på OU. Som over her sier: sjekk ut matportalen for kostholdsråd for gravide. Det at du drakk på fredag har mest sannsynlig ingenting å si.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 Ts her! Tusen takk for fine svar! Har nå kastet snusboksen og gjør meg klar til en svært så stressende tid uten den :O Anonymous poster hash: 1753b...3e2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Ts her igjen! En annen ting jeg lurer litt på! Ca hvor mye koster det å få en baby? Altså, alt av utstyr, og sånn! Tenker å begynne å kjøpe inn litt spredt over de neste 9 mndene. Vi har grei nok økonimi, det er ikke det, men tenker bare så vi ikke går på noen smell her! Dette er som sagt helt nytt for oss. Så: - Hva trenger vi av utstyr? - Hvor mye koster det sånn ca tilsammen? Vet at det kan være umulig å svare på, men aah! Helt i tåka i hodet! 1000 tanker på en gang nå! Anonymous poster hash: 1753b...3e2
Gjest Runforit Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 (endret) - Når bør jeg fortelle sjefen om dette? Du forteller det når du selv er komfertabel, men senest innen uke 26 når du skal søke om foreldrepenger hos NAV. Hvordan bør jeg fortelle sjefen? Be om et møte, sende mail, etc? Du sier det personlig. Si til sjefen at du vil ha et par ord privat. Sjefen har taushetsplikt og har ikke lov å fortelle noen om svangerskapet med mindre du selv ønsker det. Det kan være greit å fortelle om det om du er mye dårlig da du vil få mer forståelse, men det er helt opp til deg om og når du vil fortelle om det. Når skal jeg til legen? Du kan ringe legen og si at du er gravid så vil de sette opp time til deg, mest sannsynlig nært uke 12 da det er lite å gjøre før den tid. (Har fastlegen min i en annen by, og vil helst ikke miste henne for hun har vært så god gjennom hele livet mitt.) så er dette noe jeg kan gjøre hos evt legevakt? Nei, de tar ikke oppfølging av gravide på legevakten. Når får vi vite kjønnet på baby? Det kan du få vite på OUL i uke 17-20(alt etter som når du får time etter å ha fått tideld fødeplass) Er det noe spessielt å tenkte på nå i starten? Følg matportalens råd om mat. Noe viktig å huske på?- Har jeg "lov" å snuse som gravid? Nikotin kan drepe barnet/føre til SA/føre til dødfødsel. Jeg drakk på fredag, har det noe å si? Nei, de fleste oppdager graviditet etter første uteblitte mens og har frem til da levd vanlig. Men selvsagt ikke mer alkohol/snus/røyk nå. Når er det vanlig å fortelle mamma, pappa og svigers om dette? Det er helt opp til deg, de fleste liker å vente til etter uke 12 i tilfelle spontanabort da det som oftest skjer før uke 12. Endret 23. august 2015 av Runforit
Gjest Runforit Skrevet 23. august 2015 #7 Skrevet 23. august 2015 Ts her igjen! En annen ting jeg lurer litt på! Ca hvor mye koster det å få en baby? Altså, alt av utstyr, og sånn! Tenker å begynne å kjøpe inn litt spredt over de neste 9 mndene. Vi har grei nok økonimi, det er ikke det, men tenker bare så vi ikke går på noen smell her! Dette er som sagt helt nytt for oss.Så: - Hva trenger vi av utstyr? - Hvor mye koster det sånn ca tilsammen? Vet at det kan være umulig å svare på, men aah! Helt i tåka i hodet! 1000 tanker på en gang nå! Anonymous poster hash: 1753b...3e2 Her: http://www.mammanett.no/baby/utstyr/alt-du-trenger-til-babyen Bergen mellom 20-40.000 kroner alt ettersom du går for rimelige ting/brukte, eller alt splitter nytt og gjerne dyrere modeller(en barnevogn kan kjapt koste 15.000+ med alt ekstra utstyr.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Her: http://www.mammanett.no/baby/utstyr/alt-du-trenger-til-babyen Bergen mellom 20-40.000 kroner alt ettersom du går for rimelige ting/brukte, eller alt splitter nytt og gjerne dyrere modeller(en barnevogn kan kjapt koste 15.000+ med alt ekstra utstyr. Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg fantastiske svar på spørsmål som sikkert virker helt dumme! Anonymous poster hash: 1753b...3e2
Gjest Runforit Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg fantastiske svar på spørsmål som sikkert virker helt dumme! Anonymous poster hash: 1753b...3e2 Finnes ikke dumme spørsmål Alt er nytt og det er mye å tenke på Har en på 4 uker her og gjorde masse research selv før han kom ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå