Gå til innhold

Male "telefonbenk" - tips!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gammel, slitt "telefonbenk" i tre som står i gangen. Jeg er overbevist om at den kan bli skikkelig fin dersom den får noen strøk med maling! Er det noen som har gjort dette før og kan fortelle hvilken type maling som ble brukt? Pusset dere med maskin eller brukte dere bare grunning? Vår benk har ganske mange småhakk og ser ganske stygg ut, og jeg er redd for at det synes gjennom malingen.

Vedlagt ligger en link av en lignende telefonbenk. Den er helt lik, bortsett fra at den vi har er en god del mørkere på fargen. 

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://bloggfiler.no/camelotten.blogg.no/images/822535-7-1343154531662.jpg&imgrefurl=http://camelotten.blogg.no/1343156442_oppusset_telefonbenk.html&h=266&w=400&tbnid=laDGiUjLGZwDfM:&docid=gJqb8cIE04ML7M&ei=LwnaVYbJFoSbsAHa-oGQDg&tbm=isch&client=safari&ved=0CC0QMygIMAhqFQoTCMacnLXjv8cCFYQNLAodWn0A4g

Anonymous poster hash: 76ee5...f2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det samme med to gamle nattbord vi hadde. Brukte bare grunning. Ville ha litt slitt preg. Skjønner hva du mener med at hakkene vises gjennom, så om du vil unngå dette kan du pusse ned med grovt sandpapir først :-))

Anonymous poster hash: b203c...9de

Skrevet

Hei,

Jeg har gjort dette med gamle stoler, med hakk i. Først grunnet jeg dem, deretter sparklet jeg hakk og ujevnheter, og pusset dem. Malte to strøk og pusset lett over mellom støkene. Nå ser de ut som nye 😊

• Liker 2
Skrevet

Skal du ha skikkelig resultat må du først vaske med husvask. Deretter må du la det tørke, for så å pusse hele benken. Deretter må du fjerne støvet. Så må du grunne. Er det kvist i den må du bruke sperregrunn. Deretter må du sparkle den, for deretter å pusse. Kanskje må du sparkle flere ganger for å få bort alle hakk. Deretter må du male over med en slitesterk maling, helst gulvmaling slik at det ikke blir slitasje. Vanlig interiørmaling er ikke beregnet på bruksmøbler. Så må du huske dekkepapp til gulvet og minst en skikkelig pensel, kanskje to, i jordan ultimate-serien for perfekt resultat. Så må du regne med minst en hel dags arbeid fra morgen til kveld. Så må du gjerne bytte ut puta eller trekke den om. Glem heller ikke at om du må handle inn alt utstyret kun til denne benken blir det dyrt. En pensel koster opp mot 100 kr avhengig av størrelsen. Må du tape koster kvalitetstape ca 2 kr pr meter, altså 100 kr for en rull på 50 meter. Sandpapir, dekkepapp, husvask, sperregrunn og gulvmaling er heller ikke gratis. Kanskje må du ha nye knotter også, 100 kr rett ut der også.

Kjøp heller en kommode eller et konsollbord eller en mer moderne benk, det kan du få for 4-500 på ikea/jysk. Og noe sier meg at du ikke er så kresen på merker og pris når du vurderer å male en slik. Gamle telefonbenker fra 80 er og blir forferdelig stygt uansett hvor mye du maler dem.

Anonymous poster hash: 25f63...175

Skrevet

Disse blir veldig fine om de blir malt. Har sett flere.

PS, nytt stoff på setet er heller ikke dumt.

Puss lett, eller vask med salmiakk og sparkle hakk og sår. Mal med heftgrunn ett eller to strøk og så med vanlig god "møbelmaling".

Anonymous poster hash: aa1f8...9b6

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Skal du ha skikkelig resultat må du først vaske med husvask. Deretter må du la det tørke, for så å pusse hele benken. Deretter må du fjerne støvet. Så må du grunne. Er det kvist i den må du bruke sperregrunn. Deretter må du sparkle den, for deretter å pusse. Kanskje må du sparkle flere ganger for å få bort alle hakk. Deretter må du male over med en slitesterk maling, helst gulvmaling slik at det ikke blir slitasje. Vanlig interiørmaling er ikke beregnet på bruksmøbler. Så må du huske dekkepapp til gulvet og minst en skikkelig pensel, kanskje to, i jordan ultimate-serien for perfekt resultat. Så må du regne med minst en hel dags arbeid fra morgen til kveld. Så må du gjerne bytte ut puta eller trekke den om. Glem heller ikke at om du må handle inn alt utstyret kun til denne benken blir det dyrt. En pensel koster opp mot 100 kr avhengig av størrelsen. Må du tape koster kvalitetstape ca 2 kr pr meter, altså 100 kr for en rull på 50 meter. Sandpapir, dekkepapp, husvask, sperregrunn og gulvmaling er heller ikke gratis. Kanskje må du ha nye knotter også, 100 kr rett ut der også.

Kjøp heller en kommode eller et konsollbord eller en mer moderne benk, det kan du få for 4-500 på ikea/jysk. Og noe sier meg at du ikke er så kresen på merker og pris når du vurderer å male en slik. Gamle telefonbenker fra 80 er og blir forferdelig stygt uansett hvor mye du maler dem.

Anonymous poster hash: 25f63...175

Men om man kjøper disse tingene, kan man også fikse andre møbler. Enig i at den ikke er fin, men den kan bli det. Nytt trekk på puta, sparkling av de "fresede stripene" og noen nye knotter vil sikkert hjelpe mye. Synes det er bra at folk fikser fremfor å kaste hele tiden. 

Vi har en sjenk fra 60-tallet som vi sparklet, pusset og oljet på nytt, i tillegg til at vi gjorde om dørene. Etter å ha fått bort pyntestripene osv, ble den knallfin, og den er kanskje det møbelet i huset som jeg liker best.

Skrevet

Har malt en sånn en. Jeg liker å holde på med sånt, og har en del utstyr. Blås i det anonym sier over. Kjøp en billig liten rulle på europris, og et par enkle pensler.

Til et sånt prosjekt holder det med en enliter grunning og maling, pluss ei lita tube sparkel og et sett japansparkler. Dette får du på biltema/clas olsson o.l. clas olsson har også billig maling, har aldri prøvd den, men den duger nok. Ellers ville jeg kjøpt maling som er vannbasert, tørker raskt og lukter lite. Gulvmaling holder bra, men har du helt ærlig tenkt å herje så mye med denne benken? Tenker det holder fint med vanlig interiørmaling.

På min tok jeg av trekket og pusset og malte plata. Sitter aldri der uansett, og det er enklere med en plate du bare kan tørke støv av ved behov, enn en støvsamlende pute du aldri får gjort ren. Kan også plassere pynt på den, eller en liten duk/vanlig pute.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Tusen takk for gode tips! Ble litt klokere på dette nå :-)

Og til AB som kommenterer at det ikke er vits fordi det uansett ikke kommer til å bli fint; jeg har sett utrolig mange bilder av slike benker som har blitt så flotte etter en liten oppussing. Og grunnen til at jeg har lyst til å pusse opp fremfor å kjøpe ny er jo nettopp det at jeg er kresen. Nå kan jeg selv velge knotter, putetrekk, hvordan den skal males osv.

Anonymous poster hash: 9c998...e0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...