Gjest Zeitgeist Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Med fare for å banne i kirka, men september er bare åtte dager unna. Allerede nå gleder jeg meg til høstens fårikål, helst andre gangs oppvarming. Men jeg trenger hjelp. Hjelp til å finne andre gryteretter som passer til sure høstdager hvor det regner i strie strømmer, vinden pisker bitende, og vi får de første forvarsler om vinteren i form av frost. Har DU noen gode gryteretter å tilby? På forhånd takk
Gjest Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 Gryteretter lager jeg ofte, men jeg tror aldri jeg har fulgt noen oppskrift Jeg finner på underveis med hva jeg har i skapene der og da Det kan være at jeg bruker svin eller kylling med curry paste, limeblader og kokosmelk bl.a Eller kjøttdeig, chili, hvitløk og tomat 1
Gjest O.G. Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Jeg bruker denne en del: Oppskrift:(2-4 porsjoner) 500 g karbonadedeig 1 stor gulrot 1/2 løk 1 boks hakkede tomater 2 hvitløksfedd 2 sjampignon 1 stor neve spinat 2 poteter 1 blomkålhode 1 neve revet gulost en skvett melk Krydder: oregano, paprikapulver, chili, tacopulver, kanel, salt og pepper Stek karbonadedeig med krydder og hvitløk. Tilsett gulrot skjært i terninger, grovhakket løk, skivet sjampignon, spinat kjørt til smuler/hakket og til slutt hakkede tomater. Skjær poteter i mindre biter og kok i 20 min, tilsett blomkål i mindre biter i de siste 5-6 minuttene. Mos med en stavmikser sammen med en skvett melk. Salt helt til slutt slik at mosen ikke blir seig. Kjøttsausen først, deretter potet-og blomkålmosen, og revet ost over til slutt. Inn i ovnen på 200 grader i 18-20 minutter eller til osten er gyllen. Steik godt.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 Boeuf bourguignon Anonymous poster hash: 7f70a...857 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Strogakaus Storfekjøtt Løk Hvitløk Hermetiske tomater Tomatpure Potet Gulrot ( andre rotgrønnsaker) Vann Fløte/rømme/ eller annet som kan brukes Skjær kjøttet i firkanter, brun det i pannen og legg til siden Surr løken blank, ha i hvitløk, tomat og tomatpure, poteter og gulerøtter ( evt andre grønnsaker) i firkanter, kjøttet og dekk såvidt med vann. La det småkoke til kjøttet er mørt ( avhengig av type kjøtt) og til det har tyknet til rett konsistens. Ha i fløte ( el lignende) mot sluttenAnonymous poster hash: 85004...78d
Gjest Ennasus Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 Lager ofte hjortegryte, men da er det litt på slump. Kraft, fløte, hjortekjøtt i biter, gulrøtter, paprika, purre, løk, sjampinjong…lar kjøttet putre i et par timer for å bli mørt! Serveres med salat og ris Ellers er jo kyllingfrikasse, okseragu, cbili con carne godt da
Gjest Zeitgeist Skrevet 24. august 2015 #7 Skrevet 24. august 2015 Jenter (og gutter) - dere er supre!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #9 Skrevet 24. august 2015 Bacalao Anonymous poster hash: 9c03a...05a 1
Gjest Skrevet 24. august 2015 #10 Skrevet 24. august 2015 Ikke gryterett, men likevel en slager om høsten, og det er fiskesuppe. Gjerne en god og tykk, kremete fiskesuppe med store biter av fersk fisk
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Spicy linsesuppe/gryte Anonymous poster hash: c593c...aaa
Gjest Margit Spat Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 Jeg lager ofte en god gulasjgryte til mørke høstkvelder eller kalde vinterdager. Dessuten synes jeg shepherd's pie er godt, og tillater meg å foreslå det også, selv om det er en ovnsrett og ikke en tradisjonell gryterett
Gjest Zeitgeist Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Jeg lager ofte en god gulasjgryte til mørke høstkvelder eller kalde vinterdager. Dessuten synes jeg shepherd's pie er godt, og tillater meg å foreslå det også, selv om det er en ovnsrett og ikke en tradisjonell gryterett Shepherd's Pie! Ååå, hvordan kunne jeg glemme av denne. Det er jo skikkelig mat til mons (meg). Ovnsretter er også flott høstmat. _______________________________________________________________________________7 Til alle som har svart: Nok en gang tusen takk! Jeg noterer flittig, både idèer og oppskrifter.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Tillater meg å komme med en ovnsrett Den heter "arvekylling" og er fra Fru Timian. Kjempegod!! Dette trenger du til 4 voksne og 6 unger: 2-3 ss olivenolje 5-6 tomater 8 kyllingfileter 1 løk 2 fedd hvitløk 1 gul paprika 1 rød paprika 3 dl kremfløte 3 dl creme fraiche 150 g hvitost salt pepper Sett stekeovnen på 200 grader. Smør langpanna med 1 ss olivenolje før du deler tomatene i skiver og legger i bunnen av panna. Del opp hver kyllingfilet i 4-5 biter. Ha 1 ss olivenolje i stekepanna og brun halvparten av kyllingbitene på ganske sterk varme. Dryss over litt salt og pepper. Kyllingen trenger bare å få en brun stekeskorpe før du fordeler bitene over tomatene i langpanna. Gjør det samme med resten av bitene. Skrell og finhakk løk og hvitløk og ha det i stekepanna når du er ferdig med kyllingen. La det surre på ganske svak varme i 4-5 minutter til løken har blitt blank og myk. I mellomtida deler du paprikaene i to og tar ut kjernehuset før du skjærer dem opp i staver. Fordel både paprikaen og løkblandingen over kyllingen. Hell over fløten og creme fraichen, og strø på salt og pepper. Riv osten på den grove siden av rivjernet og fordel den på toppen. Sett hele langpanna på rillen under midten i stekeovnen og la det steke i 40 minutter. Kok ris som du serverer ved siden av. Og kanskje en grønn salat.Anonymous poster hash: b65a6...113
Beltedyr Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Denne er ikke så verst: Afghansk lammegryte Ingredienser: 1/2 kg grytekjøtt av lam, med bein 1 ss olivenolje 1,5 løk 2 fedd hvitløk 1 ts gurkemeie 1/8 ts malt muskat 1/8 ts malt kardemomme 1/2 ts chilipulver 1/4 ts malt kanel 2 bokser hermetiske tomater i biter, uten væske 1 dl lammekraft eller buljong 75 g frisk spinat 1/2 dl yoghurt naturell 1/2 ss revet sitronskall 1/2 ts salt 1 ss ristede pinjekjerner Fremgangsmåte: Kutt lammekjøttet i 3 x 3 cm biter og surr det over middels høy varme i olivenolje i en stor jerngryte til det begynner å ta farge. Ha i løken og surr 2 minutter, ha i hvitløk og surr ett minutt til. Ha i gurkemeie, muskat, kardemomme, chili og kanel og la det surre litt til. Ha i tomater og kraft, rør rundt og ha alt over i en ildfast form. Dekk til og stek i ovn på 170 grader i vel én time. Ta formen ut av ovnen og rør inn spinaten. Avkjøl litt og smak til med yoghurt, sitronskall og salt. Drysses med pinjenøtter.
Fiolinisten Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Denne fungerer fint med rådyr, elg, reinsdyr, storfe eller får. Kan helt sikkert brukes til andre typer kjøtt også. Jeg har prøvd den med kalkun, men syns ikke det var like godt, selv om andre syns det har vært veldig smakfullt. Hver sin smak. Valgt kjøtt, chilli, habanero, en kladd med godt smør, en ts sukker og sitronsaft, kjøtt eller grønnsakskraft, hvitløk, gulrot, purre, persillerot, sellerirot, potet, brokkoli, sopp (jeg foretrekker kantareller, men funker fint med sjampinjong), rødløk og eple. Jeg pleier å langtids koke det, gjerne en time eller mer Sper på med kraft om nødvendig.
Sølvrosen Skrevet 25. august 2015 #17 Skrevet 25. august 2015 Levergryte: Lag brun saus i en stor gryte. Skjær diverse grønnsaker (gulrot, kålrot, neper, beter, bønner, kålvekster etc) i passe biter og ha i. Krydre med passende krydder, jeg liker rosmarin og einebær. Skjær lever i tykke skiver og brun i stekepanna før skivene tilsettes gryta. Server med kokte poteter og tyttebærsyltetøy. Dette blir en kraftig gryte som egner seg godt når en er litt småsyk eller blodfattig. Den er også god i matboksen dagen etter.
Gjest Zeitgeist Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 Levergryte: Lag brun saus i en stor gryte. Skjær diverse grønnsaker (gulrot, kålrot, neper, beter, bønner, kålvekster etc) i passe biter og ha i. Krydre med passende krydder, jeg liker rosmarin og einebær. Skjær lever i tykke skiver og brun i stekepanna før skivene tilsettes gryta. Server med kokte poteter og tyttebærsyltetøy. Dette blir en kraftig gryte som egner seg godt når en er litt småsyk eller blodfattig. Den er også god i matboksen dagen etter. Hvilken lever bruker du? Jeg vet at man får i allefall kjøpt kalvelever her i butikkene. Må kanskje innrømme at jeg ikke har noen erfaring med å lage mat på innmat, så hvis du har noen tips og triks rundt dette, så hadde det vært kjempefint (f.eks. skal levra stekes ved høy eller lav varme; må den vaskes/skylles forut; tåler den mye/lite krydder; osv.)
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #19 Skrevet 25. august 2015 Jeg syns lever i fløtesaus er best. Hvis jeg ikke gidder lage sausen selv, funker toro sine godt. Rens leveren ( legg den i vann en stund, fjern hinna rundt) og skjær i skiver. Bland salt, pepper og hvetemel og dekk skivene i dette før du steker de i panna. Ha de over i gryta med saus etterhvert. Skjær løk i skiver og stek litt i panna før du har det og over i sausen. Server med kokte poteter og ønskede grønnsaker. Jeg bruker stortsett bare gulrot til. Du kan bruke lever av svin, lam eller storfe. Det skal være forskjell i smaken, men jeg lager det bare 1-3 ganger i året så jeg kjenner ikke forskjellAnonymous poster hash: 85004...78d
Sølvrosen Skrevet 25. august 2015 #20 Skrevet 25. august 2015 Hvilken lever bruker du? Jeg vet at man får i allefall kjøpt kalvelever her i butikkene. Må kanskje innrømme at jeg ikke har noen erfaring med å lage mat på innmat, så hvis du har noen tips og triks rundt dette, så hadde det vært kjempefint (f.eks. skal levra stekes ved høy eller lav varme; må den vaskes/skylles forut; tåler den mye/lite krydder; osv.) Jeg bruker vanligvis frossen storfelever som de har på butikken her av og til. Den er ferdig renset for hinner og store blodårer, og delt opp i biter av varierende størrelse. Jeg har også brukt svinelever, men det var ikke like godt. Jeg tiner leverbitene halvveis, deler dem opp i tykke skiver og lar dem tine ferdig. Så steker jeg skivene først på sterk varme i smør, før jeg koker dem i saus i ca 10-15 min. Vanligvis koker jeg også masse grønnsaker i sausen. Jeg synes storfelever kler mye de samme krydrene som hjort. Siden smaken er ganske kraftig bør kryddringen være enkel med rene smaker. Vanligvis bruker jeg einebær, rosmarin og pepper. Hvis været er ekstra grått tilsetter jeg også en halv knivsodd kajennepepper. Storfelever kan også brukes i jegergryte. Det er egentlig ganske lik fremgangsmåte, men når en ikke trenger å styre med den brune sausen og krydder kan selv mannen min få det til alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå