Gå til innhold

Er det vanlig å gi tips til matbudet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipser man pizzabud ol. i Norge (Oslo)? Hvis man bestiller mat hjem fra f.eks. Just Eat, Dolly Dimples osv.? 

Anonymous poster hash: 8fb53...49b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det aldri. Regner med at de får lønn fra jobben sin.

Anonymous poster hash: c7ac8...7e1
  • Liker 4
Skrevet

Nei. De får brukbar lønn av arbeidsgiver. Tipser heller ikke i taxi osv. Er dyrt nok fra før. Tips er en uting, det er arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for at den ansatte får skikkelig lønn.

I utlandet tipser jeg.

Anonymous poster hash: 8db79...6b1
  • Liker 5
Skrevet

Nei. De får brukbar lønn av arbeidsgiver. Tipser heller ikke i taxi osv. Er dyrt nok fra før. Tips er en uting, det er arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for at den ansatte får skikkelig lønn.

I utlandet tipser jeg.

Anonymous poster hash: 8db79...6b1

Det var dette jeg tenkte også. Om man bestiller fra Just Eat f.eks., så betaler man jo 69,- for levering uansett.. Vanskelig å vite hvor godt betalt budet får, liksom. 

Anonymous poster hash: 8fb53...49b

Skrevet

Jeg har jobba som pizzabud, og ble overrasket over hvor mange som tipser. De fleste gjør det, det vanligste er å runde opp til nærmeste 10, 50 eller 100, noen ganger så mye som 10% av totalbeløp. Pizzabud har lav lønn og ufordelaktige arbeidsvilkår, så jeg synes det er legitimt å tipse noe. 

Anonymous poster hash: 30b82...3cd
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har jobba som pizzabud, og ble overrasket over hvor mange som tipser. De fleste gjør det, det vanligste er å runde opp til nærmeste 10, 50 eller 100, noen ganger så mye som 10% av totalbeløp. Pizzabud har lav lønn og ufordelaktige arbeidsvilkår, så jeg synes det er legitimt å tipse noe.  Anonymous poster hash: 30b82...3cd

Hmf, ville uansett ikke tipsa. Har jo betalt for kjøring. Slik er det nå når man har den jobben, om man synes lønna er lav for man finne seg no anna.

Anonymous poster hash: bab2d...1c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipser aldri i Norge.

Skrevet

Hvis vi tipser så har jo arbeidsgiver ingen grunn til å sette opp lønna til de som arbeider. De får jo så høy lønn av tips likevel. Derfor tipser jeg aldri. Jo kanskje et par kroner hvis jeg syns de har vært veldig flinke.

Skrevet

Tipser man pizzabud ol. i Norge (Oslo)? Hvis man bestiller mat hjem fra f.eks. Just Eat, Dolly Dimples osv.?  Anonymous poster hash: 8fb53...49b

Nei jeg tipser ikke pizzabud, jeg betaler jo for levering. Samme i taxi og hvis jeg spiser ute. Jeg betaler jo for tjenesten og i Norge får de fleste jo grei nok lønn. Men selvfølgelig, ingen av de nevnte er "høytlønnsyrker".

Unntaket er hvis jeg får ekstra god service på restaurant, eller i barer hvor jeg vet det kan bli kø utove kvelden (i håp om at bartenderen "ser meg litt bedre" senere på kvelden). I begge tilfeller tipser jeg mer enn bare å runde opp.

Skrevet

Jeg tipser ikke i Norge, annet enn at jeg runder opp. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, spesielt ikke når jeg allerede betaler for levering.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kan runde oppover om det er snakk om en tier, men jeg tipser ikke konsekvent. Som andre også skriver så synes jeg egentlig tipsing er en uting, da ansatte skal få ordentlig betalt gjennom lønnen. At det ikke er et yrke med høy lønn er en kjip realitet, men løsningen er ikke å innføre en norm om tipsing her til lands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...