Gå til innhold

Hvor misvisende er BMI for kvinner når man er godt trent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg løper 5 dager i uken (to dager intervall og tre dager langkjøringer på mellom 10-20km). Løper endel i skog og mark og det er endel stigning. Jeg har tydelig definerte muskler, spesielt underkropp. Har en veldig typisk løpekropp får jeg høre.På overkroppen er jeg derimot mindre muskuløs, men har lav fettprosent og synlige magemuskler. Jeg har en BMI på 19,5 så er normalvektig, men får støtt og stadig høre at jeg er litt for tynn. Jeg har tidligere hatt samme BMI og da hadde jeg en helt annen kroppsammensetning. Trente så og si aldri. Så mitt spørsmål er følgende: er BMI misvisende når man løper (trener litt styrke også, men det er med egen kroppsvekt)?og i såfall, hvor mye? Er det andre her inne som driver mye med løping som har lignende erfaringer ift BMI? Spiser et sunt og normalt kosthold, er nøye på å få i meg nok proteiner og sunt fett og spiser mye karbohydrater fordi jeg trener såpass mye.

Anonymous poster hash: bdbce...9f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

BMI skulle egentlig ikke vært tatt i bruk for enkeltpersoner - den ble laget for å sammenligne befolkningsgrupper. Man selv eller en lege/sykepleier kan lett føle/se om man er for tjukk eller for tynn eller noenlunde passe, men BMI er en enkel måte å få en konkret verdi - forholdet mellom høyde og vekt. Det er derfor i mange tilfeller det beste verktøyet vi har for å anslå om en person er over-, under- eller normalvektig, og for de aller fleste stemmer det også ganske bra. Det høres ut som du er tynn i tillegg til å være slank og muskuløs, i god form og spiser sunt. Selv om det ikke var det du spurte om, så tror vil jeg, uten å ha sett deg, tippe at du ikke har noe å bekymre deg om.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...