Rakel Skrevet 15. september 2004 #1 Skrevet 15. september 2004 Hva gjør jeg nå! :o Hun er 15 år, har en kjæreste hun har hatt i 1/2- 1 år. Han er 16, fyller 17 neste måned. For en måned siden kom hun til meg og spurte om hun kunne få P-piller. Jeg sa selvfølgelig nei, og forklarte hvorfor. (Bivirkninger, hormonforandringer, for ung osv) Hun sa at hun ville spør meg, men at det egentlig ikke var problem å få dersom hun ville. Helsesøster gav dem, og de fikk gratis på apotek? Men hun sa at hun ville få lov av meg først. Hun ville jeg skulle ordne det. Vi snakket om dette lenge, og jeg trodde det var avklart. Nå kom hun i går, etter å ha vært hos ham :-? , og sa at hun ville ta P-plaster i skuffen som er mine, og spurte om det var greit.... Hun sto bare og flirte, litt flau, stakkar, men dette liker jeg ikke. Det beskytter uansett ikke mot kjønnssykdommer, så hva er vitsen senere hvis/når det blir slutt med ham? Jeg tror også jeg er redd for at hun skal tro at hun da kan gjøre som hun vil. Hun er beskyttet. ÅÅH, jeg vil ikke ha dette nå! :-( Hun er jo enda et barn. Men hva kan vi egentlig gjøre...? Råd? Tips? Erfaring?
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #2 Skrevet 15. september 2004 Det er ikke lett det der, men først og fremst synes jeg du skal være stolt av datteren din som kommer til deg for råd :-) . Det er utrolig følott og du er heldig som har en slikt forhold til en 15 åring- mange som ikke har det . Jeg ville kanskje revurdert og gi en 15 åring p-piller , men det er meg, men som du sier det beskytter ikke mot andre ting så jeg ville nok gjort mitt beste for å overtale henne til og også bruke kondom- hvis du allikevel vet at du har sex.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #3 Skrevet 15. september 2004 Kjempevanskelig! Er enig med Alex i at det er en utrolig tillitserklæring hun kommer med, men enig med deg også: Hadde ikke ønsket at femtenåringen min skulle ha tatt p-piller... pga. det du sier med hormoner etc (det kunne ikke falle meg inn å ta det selv heller). Kondom?
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #4 Skrevet 15. september 2004 Du har en fantastisk datter. Hun vil ta ansvar for det hun gjør eller planleger og gjøre, og hun har jo hatt kjærste en god stund. Skjønner at du synes hun ikke er voksen nok til å ha et sexliv. Men du vet jo også at uansett hva du sier så kommer hun til å ha sex om hun selv ønsker det. Hun har vært sammen med kjærsten sin en god stund og dette er tydeligvis en gutt hun er glad i og stoler på. Ingen ting er vel bedre enn det? Du kan snakke med henne til du blir blå om at hun er for ung og at kondom beskytter bedre. Men til syvende og sist vil hun gjøre det som hun føler er best for henne. Synes ikke det er for ille at hun får p-plaster. Det virker jo som om hun har tenkt nøye over dette og vil beskytte seg mot å bli gravid. Tenåringsgutter og kondom er vel en noe "fommlete" kombinasjon. Vet om mange gutter i den alderen som ikke får den riktig på. Vær glad for at hun føler at hun kan snakke med deg om dette. Sett deg ned med henne og fortell henne at dette er vanskelig for deg, hun er jo mammas lille pike. Ikke sant??
Sita Skrevet 15. september 2004 #5 Skrevet 15. september 2004 Det er ikke lett det der, men først og fremst synes jeg du skal være stolt av datteren din som kommer til deg for råd :-) . Det er utrolig følott og du er heldig som har en slikt forhold til en 15 åring- mange som ikke har det . Jeg ville kanskje revurdert og gi en 15 åring p-piller , men det er meg, men som du sier det beskytter ikke mot andre ting så jeg ville nok gjort mitt beste for å overtale henne til og også bruke kondom- hvis du allikevel vet at du har sex. enig
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #6 Skrevet 15. september 2004 At du ikke fikk henne til lege med en gang hun fikk seg kjæreste fatter jeg ikke, bra at jenta har mere vett i skallen enn du har. for helvete kjerringer; jentungene deres vokser opp og kommer til å oppdage sex enten dere liker det eller ikke. Tving dem da ei i det samme adferdsmønster som mange er inn i at Pene Piker Driver IKKE med GUTTETISS.
aline Skrevet 15. september 2004 #8 Skrevet 15. september 2004 jeg "fikk" p-piller når jeg var 16, det var riktignok av helt andre grunner en seksuelle, men dog. Mamma støttet meg 100% på det. Hun har hatt kjæreste i 1/2-1 år, det er ganske lenge til så unge å være, de KOMMER til å ha sex, uansett om du nekter å godkjenne p-pillebruk eller ikke. Så å nekte henne det, vil bare gjøre at hun har sex uten prevansjon i det hele tatt? kanskje? Det du KAN gjøre, er jo å snakke med henne om dette med kjønnssykdommer, at de kan ligge i kroppen uten at det merkes (dersom han har hatt sex før, regner jo ikke med at han har vært utro!) og at det derfor kan være lurt at han sjekker seg for evt sykdommer før de har sex uten kondom. Jeg vet om flere voksne som etter 1/2-1 års forhold ikke lenger bruker kondom, tror ikke alle mennene drar til urolog å sjekker kjønnssykdommer. Så hennes tankegang er ikke så rar. De har vært lenge sammen, de kommer til å ha sex, og ønsker å slippe kondom da de vel ikke ser på kjønnssykdommer som noen stor fare siden de ikke har hatt andre seksualpartnere på så lenge..... men de VIL beskytte seg mot evt graviditet. Flere av mine venninder startet med sex før 15, og selv om ikke foreldrene nødvendigvis liker det eller ønsker å oppmuntre til det, så HAR ungdom sex når de har lyst til det, uansett pokker hva foreldrene sier. Kanskje til og med desto mer jo mer foreldrene viser sin missnøye med det?
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #9 Skrevet 15. september 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor du sier nei til å la henne beskytte seg. Du skjønner vel at de har sex????
Delfia Skrevet 15. september 2004 #10 Skrevet 15. september 2004 Må si meg enig med Alex og Aline her. (Jeg hadde min første kjæreste da jeg var 15 og etter ca et år fikk jeg p-piller etter å ha snakket med mamma.)
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #11 Skrevet 15. september 2004 At du ikke fikk henne til lege med en gang hun fikk seg kjæreste fatter jeg ikke, bra at jenta har mere vett i skallen enn du har. for helvete kjerringer; jentungene deres vokser opp og kommer til å oppdage sex enten dere liker det eller ikke. Tving dem da ei i det samme adferdsmønster som mange er inn i at Pene Piker Driver IKKE med GUTTETISS. I det hyggelige hjørnet i dag :o
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #12 Skrevet 15. september 2004 Mitt poeng litt lenger oppe i tråden her var faktisk at p-piller ikke er sunt for kroppen. Hadde derfor håpet, om det var min datter, å få til en viss holdningsendring på det der og gått for kondom.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #13 Skrevet 15. september 2004 Du har ingen mulighet til å hindre henne i å ha sex. Det er tøft gjort av henne og spørre deg om prevensjon. Det turde jeg aldri med min mor. Hvis jeg hadde vært i din situasjon håper jeg at jeg hadde klart å holde hodet kaldt. Tenkt at sex kommer hun til å ha uansett nå - hvordan gjøre det best mulig ut fra der. Tror jeg ville tatt en prat med henne om kjønnssykdommer. Fortalt at enten bør han sjekke seg for sykdommer - eller så bør de bruke kondom.
Rakel Skrevet 15. september 2004 Forfatter #14 Skrevet 15. september 2004 At du ikke fikk henne til lege med en gang hun fikk seg kjæreste fatter jeg ikke, bra at jenta har mere vett i skallen enn du har. for helvete kjerringer; jentungene deres vokser opp og kommer til å oppdage sex enten dere liker det eller ikke. Tving dem da ei i det samme adferdsmønster som mange er inn i at Pene Piker Driver IKKE med GUTTETISS. Når det gjelder barn nytter det ikke med sort/hvitt tenkning. Dersom jeg skulle følgt ditt råd, ville hun fått p-piller i 10-års alderen. (med en gang hun fikk seg kjæreste) Jeg vet godt at mange har sex tidlig, og tror faktisk at mange debuterer tidligere nå mye p.g.a normaliseringen av dette gjennom media. (Melrose place, osv.) Jeg er helt imot å normalisere/oppfordre til sex spesielt til jenter i så ung alder. For gutter kan nok gleden være større på dette tidspunkt, og jeg ønsker at hun skal være bevisst på egne lyster og ikke hans. Håper jeg i det minste kan få henne til å tenke seg litt om i all fall, og forstå mer om hva det dreier seg om før hun hopper uti det.
Elle Melle Skrevet 15. september 2004 #15 Skrevet 15. september 2004 Mitt poeng litt lenger oppe i tråden her var faktisk at p-piller ikke er sunt for kroppen. Hadde derfor håpet' date=' om det var min datter, å få til en viss holdningsendring på det der og gått for kondom.[/quote'] Det er heller ikke sunt å ta abort eller bære frem et barn når man er 15. Det er et spørsmål om å veie to onder opp mot hverandre. Hvis det er 100% katastrofe å bli gravid, da må man enten beskytte seg så bombesikkert som man kan, eller være avholdende. Siden det siste sikkert ikke er aktuelt, vil hormonell prevensjon være det tryggeste, i alle fall i noen år til. Ønsker noen virkelig at deres 15 år gamle jente skal være prisgitt en 16-årig gutts kompetanse og nøyaktighet med kondombruken? Det går jo an å få den unge mannen til å ta en rutinemessig sjekk hos legen FØR de ev. har sex uten kondom. Partnerbytte = rutinesjekk hos legen. Det er en grei rutine å lære seg først som sist, og er noe alle burde praktisere, uansett alder.
Rakel Skrevet 15. september 2004 Forfatter #16 Skrevet 15. september 2004 Mitt poeng litt lenger oppe i tråden her var faktisk at p-piller ikke er sunt for kroppen. Hadde derfor håpet' date=' om det var min datter, å få til en viss holdningsendring på det der og gått for kondom.[/quote'] Jeg er helt enig med deg!! Det er ikke så bra å forstyrre hormonene, særlig ikke når man enda er utviklingsfasen.
Dru Skrevet 15. september 2004 #17 Skrevet 15. september 2004 Mitt poeng litt lenger oppe i tråden her var faktisk at p-piller ikke er sunt for kroppen. Hadde derfor håpet' date=' om det var min datter, å få til en viss holdningsendring på det der og gått for kondom.[/quote'] Som sagt litt lengre oppe, så er tenåringsgutter og kondom en heller fomlete affære. Kondomer er ikke så sikre som den prosentandelen som til stadighet blir dratt fram, det er de bare hvis de blir brukt helt korrekt. Og med bare kondom som beskyttelse, og det feiler, så bør hun jo ta angrepillen. Jeg innbiller meg at bruk av angrepille gjør helt andre ting med kroppen enn p-pillen gjør. Samtale mellom mamma og Druscilla, 16 år(og nettopp fått sin første årntlie kjæreste): Mamma: Du skal til legen i morgen Jeg: Hvorfor det? Mamma: (Drar litt på det) ... Du skal ha p-piller. Jeg: (Blir mørkerød!) Hvorfor det?? Mamma: Dere er ikke noen barn lengre, vi vet nok hva dere holder på med.
Chiquita Skrevet 15. september 2004 #18 Skrevet 15. september 2004 "Gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør" Dette bør være et kjent sitat for mange foreldre. Jeg synes den passer i denne situasjonen også. For hvordan skal denne jenta forstå at hormonell prevensjon ikke er bra, når hun selv ser at hennes mor bruker en form for hormonell prevensjon? Blir litt dobbeltmoral dette, synes jeg. Jeg kan bruke hormoner, men ikke du.... Hva med å ta jenta med til en lege og snakke med legen om dette. Legen vet jo også hvilken prevensjon som passer best for hennes alder...
Chiquita Skrevet 15. september 2004 #19 Skrevet 15. september 2004 Samtale mellom mamma og Druscilla, 16 år(og nettopp fått sin første årntlie kjæreste): Mamma: Du skal til legen i morgen Jeg: Hvorfor det? Mamma: (Drar litt på det) ... Du skal ha p-piller. Jeg: (Blir mørkerød!) Hvorfor det?? Mamma: Dere er ikke noen barn lengre, vi vet nok hva dere holder på med. *lurer på om vi to har samme mamma, for dette skjedde med meg også da jeg var 16 år* Bedre da med "dobbelt beskyttelse" om kondomen skulle sprekke, el.l. Og hva vet du - forholdet har vart ganske lenge. Kanskje det er den store kjærligheten????
Rakel Skrevet 15. september 2004 Forfatter #20 Skrevet 15. september 2004 Ja, kondomer kan sprekke. Og det er nok verre med angrepille ja. Dere har rett i det....mye å tenke på og vurdere opp mot hverandre. :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå