AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #1 Skrevet 23. august 2015 Litt usikker på hvor denne tråden hører hjemme- flytt den gjerne til jus. Jeg gikk tur i skogen og hadde hunden løs, han er en fredfull fyr som ikke bryr seg om å stoppe å hilse verken på andre hunder eller mennesker- han driver med sitt. Han løp foran meg, og plutselig hørte jeg han hyle. Jeg løp til og så en fyr sparke hunden min som da lå nede, så han må minst ha rukket å sparke han 2 ganger siden jeg så det siste sparket. Det gikk helt i svart for meg og mens jeg brølte dytter jeg han ned i bakken og setter meg på han og gir han en knyttneve i ansiktet- når han reiste seg opp- en i magen så han brekker seg og setter seg ned- jeg dyttet han ned i bakken når han satt på knærne og gikk. Fyren var tydelig ute å jogget og jeg VET at hunden min ikke har gått bort til han eller gjort noen aggressive utfall. Jeg har aldri brukt vold, men det svartnet fullstendig for meg, akkurat som en rullgardin gikk ned foran hjerne og blikk! Jeg venter nå en anmeldelse på voldsbruk- hva kan jeg vente meg?? Erstatningskrav- fengsel- rettsak? Jeg handlet neppe i nødverge når jeg fortsatte å jule han opp etter at han hadde fjernet seg fra hunden? Jeg vil helst ikke anmelde han først i tilfelle han ikke anmelder meg. Dette er over 1 mnd siden og jeg bare går å venter på ett eller annet utspill fra myndighetene.. At jeg brøt båndtvangen i tillegg hjelper nok heller ikke min sak.. Det var vitner som sier at bikkja ikke kontaktet joggeren og som også sier at jeg ikke burde slått..Anonymous poster hash: 5df24...ede 17
Tabris Skrevet 23. august 2015 #2 Skrevet 23. august 2015 Hadde dere noen kontakt etterpå? Vet han hvem du er, eller vet du hvem han er? Det kan bli vanskelig for ham å anmelde, hvis han ønsker det, hvis han ikke kan identifisere deg. Det blir også vanskelig for deg å kontakte ham for en evt unnskyldning hvis du ikke vet hvem han er. Jeg vil ikke si du handlet i nødverge. Et slag eller at du hadde dyttet ham bort fra hunden hadde vært fullt forståelig. At du setter deg over ham og fortsetter å slå virker for meg, som hundeelsker, som en grov overreaksjon fra din side. 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #3 Skrevet 23. august 2015 Hadde dere noen kontakt etterpå? Vet han hvem du er, eller vet du hvem han er? Det kan bli vanskelig for ham å anmelde, hvis han ønsker det, hvis han ikke kan identifisere deg. Det blir også vanskelig for deg å kontakte ham for en evt unnskyldning hvis du ikke vet hvem han er. Jeg vil ikke si du handlet i nødverge. Et slag eller at du hadde dyttet ham bort fra hunden hadde vært fullt forståelig. At du setter deg over ham og fortsetter å slå virker for meg, som hundeelsker, som en grov overreaksjon fra din side. Vi vet hvem hverandre er gjennom vitnene. Jeg er klar over at det antagelig blir sett på som en overeaksjon, også av hundefolk og at det første dyttet var nok. Jeg handlet i redsel og affekt og er klar over at jeg kan bli straffet, jeg lurer på hva straff eller sanksjoner kan bli. Jeg vil også gå til motanmeldelse dersom jeg blir anmeldt og vil engasjere advokat for å få til motsanksjoner for brudd på dyrevelferdsloven. Som sagt er jeg overhodet ikke tilhenger av voldsbruk og har aldri gjort noe lignende- jeg kommuniserer stort sett og det er også noe jeg forsøker å lære mine barn. Her feilet jeg ovenfor dem, men joggeren har jeg ikke såpass sympati for at det blir aktuelt med en unnskyldning. Det er myndighetene jeg svarer til. Han er ikke skadet varig så vidt jeg kjenner til. TSAnonymous poster hash: 5df24...ede 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #4 Skrevet 23. august 2015 Har ikke svar på spørsmålet ditt, men ville bare si at jeg trolig hadde gjort akkurat det samme som deg, hvis ikke mer. På lik linje hvis noen hadde slått barnet mitt - det hadde ikke blitt pent. Lykke til, får håpe alt ordner seg! Hvordan går det med hunden din?? Anonymous poster hash: c4ab5...04e 28
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #5 Skrevet 23. august 2015 Og derfor skal man aldri slippe hunden mer enn et par meter foran seg når den ikke er i bånd. Aldri ut av syne! Anonymous poster hash: 2b79c...046 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #6 Skrevet 23. august 2015 Har ikke svar på spørsmålet ditt, men ville bare si at jeg trolig hadde gjort akkurat det samme som deg, hvis ikke mer. På lik linje hvis noen hadde slått barnet mitt - det hadde ikke blitt pent. Lykke til, får håpe alt ordner seg! Hvordan går det med hunden din??Anonymous poster hash: c4ab5...04e Takk for støtte😊 hunden går det etter forholdene bra med, han driver fortsatt med sitt men merker meg at han heller lunter bak meg eller ved siden enn foran og ute av syne. Så han er nok litt engstelig for hva som kan dukke opp bak en ukjent sving uten meg.I turløypene går han nå i bånd, jeg innser at hendelsen ikke ville ha skjedd om jeg hadde hatt på han bånd. Samtidig kunne episiden også skjedd utenfor båndtvansperioden..Ellers er han ikke skadet fysisk i følge vet. TSAnonymous poster hash: 5df24...ede 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #7 Skrevet 23. august 2015 Det er bra at du sto opp for hunden din. Folk som angriper hunder på den måten skulle vært jult opp og kastet i fengsel. Anonymous poster hash: 69e0e...ac1 11
Gjest Castielz Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Hadde nok gjort det samme, men jeg må si at dette hadde aldri skjedd dersom du hadde fulgt reglene, og hatt hunden i bånd. Ikke alle elsker hunder, og noen er faktisk livredde. Ergo, er båndet like mye for å beskytte tilskuere som hunden selv. Håper du har lært noe av dette.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Hvorfor hadde du ikke oversikt over hunden din? F.eks. hadde den i bånd? Anonymous poster hash: dbb35...8b1 5
LoneWolf Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 (endret) Hadde nok gjort det samme, men jeg må si at dette hadde aldri skjedd dersom du hadde fulgt reglene, og hatt hunden i bånd. Ikke alle elsker hunder, og noen er faktisk livredde. Ergo, er båndet like mye for å beskytte tilskuere som hunden selv. Håper du har lært noe av dette. Og hva skjer da når båndtvangen er over? Tror du denne personen angrep hunden for å vise TS at "her er det båndtvang, bruk bånd eller så kan dette skje!"? Eller skal man da også ha hunden i bånd etter båndtvangen for å unngå psykopater som angriper hunden din uten noen provokasjon? Jeg tror idioten som angrep TS sin hund hadde lett gjort det selv om det ikke var båndtvang, så da var det veldig greit at TS fikk gitt han juling slik at han kanskje skjønner at han ikke skal angripe andre folks hunder. Endret 23. august 2015 av LoneWolf 9
Gjest Castielz Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Og hva skjer da når båndtvangen er over? Tror du denne personen angrep hunden for å vise TS at "her er det båndtvang, bruk bånd eller så kan dette skje!"? Eller skal man da også ha hunden i bånd etter båndtvangen for å unngå psykopater som angriper hunden din uten noen provokasjon? Jeg tror idioten som angrep TS sin hund hadde lett gjort det selv om det ikke var båndtvang, så da var det veldig greit at TS fikk gitt han juling slik at han kanskje skjønner at han ikke skal angripe andre folks hunder. Det jeg sa, som du hadde fått med deg om du ikke dro ned nisseluen, var at jeg aldri hadde gått noe sted offentlig uten min hund i bånd, og det hovedsakelig for å beskytte hunden. "idioten" som angrep TS sin hund kan, for alt vi vet, ha fobier mot hunder, og selv følt han handlet i nødverge. Uansett, noe sånt hadde ikke skjedd om hunden vår i bånd.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Som flere har sagt før meg så hadde ikke dette skjedd om hunden var i bånd. Personlig så syns jeg det er uansvarlig å slippe hunden ut av synet når du ikke vet hva som er rundt neste sving. Jeg blir hele tiden oppsøkt av løse hunder og syns det er veldig ubehagelig da jeg har nok med min egen. Og det er, som du sikkert har skjønt, mange syke mennesker der ute. For det andre så tror jeg faktisk ikke du hadde kommet noen vei med å gå til motanmeldelse. Du såg jo faktisk ikke hva som skjedde før du kom løpende. For alt du vet så kan hunden ha oppført seg truende. Mannen kan ha kommet brått på, så mest sannsynlig kommer mannen til å si at han ble truet. Du handlet ikke i nødverge nei. Du slo et menneske som allerede var nede, så på mange måter er ikke du det spor bedre enn det denne joggeren er. Jeg tviler nok på at denne joggeren har anmeldt, da han var en like stor dritt som det du var, men det eneste du kan gjøre er å vente. Om dette kommer opp i en rettsak så er det nok du som blir dømt ikke joggeren, så jeg hadde lagt det ligge. Anonymous poster hash: 343bb...291 10
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 Du handlet riktig. Jeg ville dog ikke latt min hund gå fritt uten at jeg kunne se h*n. Anonymous poster hash: f5a1c...33a 3
LoneWolf Skrevet 23. august 2015 #14 Skrevet 23. august 2015 Det jeg sa, som du hadde fått med deg om du ikke dro ned nisseluen, var at jeg aldri hadde gått noe sted offentlig uten min hund i bånd, og det hovedsakelig for å beskytte hunden. "idioten" som angrep TS sin hund kan, for alt vi vet, ha fobier mot hunder, og selv følt han handlet i nødverge. Uansett, noe sånt hadde ikke skjedd om hunden vår i bånd. Det jeg sa, som DU hadde fått med deg om DU ikke dro ned nisseluen var at dette sikkert hadde skjedd selv om det ikke var båndtvang. Eller mener du at hunder skal gå i bånd over alt uansett om det er båndtvang eller ikke? For det er ikke mye gøy å ha hunden i bånd når man er på fjelltur i den perioden hunden har lov til å gå fri.
Aurora M. Skrevet 23. august 2015 #15 Skrevet 23. august 2015 Jeg synes det er merkelig at et innlegg som beskriver hvordan TS bruker grov vold mot et annet menneske får 8 pluss, og at et innlegg som sier de hadde gjort det samme, får 14 pluss. Det er fullt forståelig at følelsene kan ta overhånd i en sånn situasjon, men et voksent menneske bør ha såpass selvkontroll at en ikke bruker vold unntatt når det er strengt nødvendig som nødverge. Ergo er du ikke bedre en han som sparket hunden din etter min mening. Er man vitne til at noen utøver vold enten det er mot dyr eller mennesker, får man avverget videre vold, og deretter kontakter man politiet, som er der for nettopp dette. Jeg tror de fleste som får tenkt seg om forstår at vi ikke vil ha et samfunn der alle gjør som TS.. 9
Gjest Badebuksa Skrevet 23. august 2015 #16 Skrevet 23. august 2015 Litt usikker på hvor denne tråden hører hjemme- flytt den gjerne til jus. Jeg gikk tur i skogen og hadde hunden løs, han er en fredfull fyr som ikke bryr seg om å stoppe å hilse verken på andre hunder eller mennesker- han driver med sitt. Han løp foran meg, og plutselig hørte jeg han hyle. Jeg løp til og så en fyr sparke hunden min som da lå nede, så han må minst ha rukket å sparke han 2 ganger siden jeg så det siste sparket. Det gikk helt i svart for meg og mens jeg brølte dytter jeg han ned i bakken og setter meg på han og gir han en knyttneve i ansiktet- når han reiste seg opp- en i magen så han brekker seg og setter seg ned- jeg dyttet han ned i bakken når han satt på knærne og gikk. Fyren var tydelig ute å jogget og jeg VET at hunden min ikke har gått bort til han eller gjort noen aggressive utfall. Jeg har aldri brukt vold, men det svartnet fullstendig for meg, akkurat som en rullgardin gikk ned foran hjerne og blikk! Jeg venter nå en anmeldelse på voldsbruk- hva kan jeg vente meg?? Erstatningskrav- fengsel- rettsak? Jeg handlet neppe i nødverge når jeg fortsatte å jule han opp etter at han hadde fjernet seg fra hunden? Jeg vil helst ikke anmelde han først i tilfelle han ikke anmelder meg. Dette er over 1 mnd siden og jeg bare går å venter på ett eller annet utspill fra myndighetene.. At jeg brøt båndtvangen i tillegg hjelper nok heller ikke min sak.. Det var vitner som sier at bikkja ikke kontaktet joggeren og som også sier at jeg ikke burde slått..Anonymous poster hash: 5df24...ede Dårlig forsøk på trolling. Men hypotetisk sett får du fengselsstraff og forhåpentligvis vanskeligheter med å få jobb, men det kommer an på hva du jobber med da. Ustabile mennesker som utøver blind vold er ikke særlig attraktivt. Det hadde vært meget sannsynlig at din "snille bissevoffs", egentlig er var stor og stygg jævel som truet joggeren. Og det hadde vært du som var skurken.
Gjest Castielz Skrevet 23. august 2015 #17 Skrevet 23. august 2015 Det jeg sa, som DU hadde fått med deg om DU ikke dro ned nisseluen var at dette sikkert hadde skjedd selv om det ikke var båndtvang. Eller mener du at hunder skal gå i bånd over alt uansett om det er båndtvang eller ikke? For det er ikke mye gøy å ha hunden i bånd når man er på fjelltur i den perioden hunden har lov til å gå fri. Jeg fikk det med meg, men jeg hadde likefullt brukt bånd i alle situasjoner hvor jeg og hund oppholder oss i offentlige steder, der andre mennesker ferdes. Du vet, for å unngå situasjoner som dette.
Kanutte Skrevet 23. august 2015 #18 Skrevet 23. august 2015 (endret) 1. Du bør ha hunden din under kontroll (les: i bånd) når du er på steder hvor andre folk vanligvis ferdes 2. Vedkommende skulle selvsagt ikke ha sparket hunden din 3. Du skal selvsagt ikke slå ned noen Fra jusinfo.no: Strafferamme for vanlig legemsfornærmelse uten skade er bøter eller fengsel inntil 6 måneder, jf. § 228 første ledd. Der legemsfornærmelsen har medført en skade er strafferammen 3 år, og 5 år dersom døden eller betydelig skade har inntruffet, jf. § 228 annet ledd. De alminnelige strafferammene blir i henhold til § 61 fordoblet dersom gjerningsmannen tidligere innen bestemte tidsrom (innen seks år for forbrytelse eller innen to år for forseelse) har vært dømt for forhold av samme art. Endret 23. august 2015 av Kanutte
Gjest Belle âme Skrevet 23. august 2015 #19 Skrevet 23. august 2015 Aner ikkj svaret på spørsmålet ditt, men vil sei at det var bra jobba! Han fyren fortjente det så inderlig.
Gjest Haaploes Skrevet 23. august 2015 #20 Skrevet 23. august 2015 Du hadde hunden din løs utenfor syne. Du aner med andre ord ikke hva som skjedde før du kom. Synes dere oppførte dere som to idioter begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå