Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student og jobber ved siden av, men er alltid blakk.

I sommer har jeg jobbet hver eneste dag, og skulle spare masse penger. Jeg blir så utrolig lei meg når jeg tenker på dette, men jeg har brukt opp alle pengene. I august har jeg brukt nærmere 50.000 kr! Jeg angrer så utrolig mye. Aner ikke hva de har gått til.. Småbeløp hele veien, og sitter ikke igjen med noe :(

Føler meg så dum, aner ikke hvordan det er mulig?!

Dette er egentlig et stort problem for meg ellers også. Har ikke så mange utgifter, får utbetalt 10.000-15.000 kr hver mnd og er alltid blakk en uke etter på. Veldig deprimerende å tenke på.

Pengene går ofte med til regninger, da jeg bestiller mye på nett og betaler senere, kjøper også en del unødvendig mat og snuser mye, bor billig og kjører buss.

Noen oppmuntre ord og råd til meg? Vær snill ikke noen frekke kommentarer, jeg vet det er dumt.

Anonymous poster hash: 65eaa...beb

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Jøss.

Du må rett og slett bare begynne å være bevisst. Tenk over alle transaksjoner, skriv ned summer og lag budsjett og før regnskap. Dette går jo ikke an.

Det er bare du som kan rydde opp i dette og da må du bli mer ansvarlig.

• Liker 4
Skrevet

Hva er det du kjøper på nett forno??

Anonymous poster hash: ea11d...c73
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Regnskap.

Handle en gang i uken, la kortet være hjemme

Ikke handle på nettet, fy fy fy!

Skrevet

Nærmere 50 000, og du er bare 1 person? I vår lille familie på tre personer bruker vi mindre enn som så hver måned. Jeg vil sterkt anbefale deg å kutte snusen totalt, selv om jeg skjønne veldig godt at det kan være veldig vanskelig. Men bare ved å kutte det helt tror jeg du vil spare en god del penger. 

Et annet godt råd er å kun kjøpe ting på nett dersom du er helt sikker på at du kan betale den fulle summen der og da. Ikke velg delbetalinger på varer du kjøper. Det styrer jeg alltid unna!

Sett opp budsjett. Før regnskap.

Anonymous poster hash: 33afd...9dd
Gjest Raindrops
Skrevet

Du må lære deg å stoppe og tenke før du handler og få kontroll på impulsene. Spør deg selv, trenger jeg virkelig dette? Er svaret ja, spør en gang til. Mest sannsynlig trenger du det ikke.

Skrevet

Ta vare på alle kvitteringer, så du får oversikt hvor pengene går, og før regnskap for hver mnd

Anonymous poster hash: 6ab86...869
Skrevet

Kjære gud, femti tusen på en måned og ti på en uke? Ta deg sammen, slutt å kjøpe, og lag budsjett.

Anonymous poster hash: 566b0...0d3
  • Liker 1
Skrevet

Sett over sparepenger til egen konto med en gang du få penger, så kan du bruke resten.

Anonymous poster hash: d219c...180
Skrevet

Har du dårlig impulskontroll?

Dette er vanvittig mye penger for en student å bruke på kort tid.

snus har verken kroppen eller lommeboken/kontoen din godt av, så den anbefales at du kutter ut. Pent er det heller ikke å se en jente eller gutt for den del drive på med det svineriet.

Du må rett og slett lage deg en oversikt over hva som må betales av hus, strøm, forsikring, mobils, sparing og andre nødvendigheter.

(Alle bør spare en buffer, mellom 500 og 1000 kr. Pr. Mnd.) Det du så hsr igjen får du porsjonere ut på ukesbasis til neste lønning.

Du bør og begynne å se på om du har brukt og har bruk for alle dine innkjøp. Det du ike trenger får du legge ut for salg. Have og eiesyke er noe som er lett å bli hekta på - jeg jobber selv med problemet. Men har en helt annen formue og inntekt enn deg. Og uansett hvor mye som går ut, så har jeg alltid litt til sparing hver mnd.

Anonymous poster hash: 44388...4ff

• Liker 1
Skrevet

Opprett en egen konto til faste utgifter (regninger), overfør til den med en gang du får lønn.

Lag en spareplan og ha faste overføringer hver måned til egen sparekonto, helst i en annen bank enn den du vanligvis bruker. Da ser du ikke pengene der som "disponible" når du logger deg inn i nettbanken, og fristes ikke til å bruke dem.

Få lønn og studielån inn på en konto uten kort, så overfører du en fast sum i måneden/uka/annenhver uke til forbrukskontoen. Ha bare ett kort, til forbrukskontoen.

Hvis du klarer, slutt å snuse.

Betal der og da når du handler på nett.

Hva slags unødvendig mat er det du kjøper? Mat som blir kastet eller "luksusmat"? Legg plan for middager f.eks for en uke av gangen, så du får brukt opp hele pakka med kjøttdeig etc. Ta vare på rester, spis de dagen etter eller frys ned. Kjøper du mye mat på studiested/på jobb? Ta med matpakke. Og ta med vannflaske, jeg har i alle fall lett for å kjøpe en flaske brus eller farris hvis jeg ikke har med vann. Har du tid og mulighet, lag mest mulig mat fra bunnen av.

Sjekk om du har beste mobilabonnement, forsikring, nett/tvabonnement etc.

Gå gjennom kontoutskriften for to-tre måneder, da ser du hva pengene har gått til. Eller før regnskap den neste måneden, og se hva du bruker penger på. Ta vare på kassalappen når du kjøper mat, da ser du lettere hva du kan/vil kutte ned på, og hva du bruker mye penger på.

Når du har skaffet deg oversikt over hva du bruker penger til setter du opp et budsjett.

Skrevet

Jeg er helt klar over at jeg må skjerpe meg. Problemet mitt er at jeg kjøper akkurat det jeg vil ha, når jeg vil ha det. Veldig impulsiv som noen sier.

Det jeg handler på nett er typisk klær og sminke. Likevel føler jeg at jeg ikke har noen ting å ha på meg..

Ja, det er mye mer enn hva jeg burde bruke. Og jeg skal absolutt slutte å snuse! Har klart det i flere mnd tidligere, så det vil gå.

Ja, har faktisk blitt mye flinkere til å betale med en gang, eller innen 14 dager, når jeg handler på nett. Før bestilte jeg noe flere ganger i uka og valgte "betal om tre mnd", og jeg brukte mye MasterCard. Da hadde jeg aldri penger, og lå på etterskudd hele tiden. Litt derfor jeg ble litt sjokkert over at jeg har brukt så mye penger nå, trodde jeg var på god vei med økonomien.

Takk for alle svar, jeg må som sagt skjerpe meg:) Det bare svir så mye at jeg har brukt opp 50.000 jeg kunne spart.

Anonymous poster hash: 65eaa...beb

Skrevet

Anbefaler deg forumet pengevett.com 

Pengene du allerede har brukt får du ikke tilbake, men du kan snu tankegangen din og hvordan du agerer.

Anonymous poster hash: 4ec47...8e2
  • Liker 2
Skrevet

Se noen episoder av Luksusfellen på TV3.

Ta lærdom av andres dumskap før du havner i samme situawjon slev, for du er på god vei til å bli et Luksusfellen kasus.

Anonymous poster hash: 44388...4ff

• Liker 4
Skrevet

Hvis du innfører f.eks shoppe-stopp, hvis du har så dårlig kontroll over shopping,

så tror jeg kanskje det blir lettest å gjennomføre for deg. Du har tydeligvis ikke

oversikt over hvor mye du faktisk bruker, og det er da lettere i begynnelsen hvis

du innfører en fullstendig shoppe-stopp, siden det har lett for å gå mange småbeløp

her og der som fort kan gjøre at man mister oversikten over hvor mye man faktisk bruker.

Selvfølgelig skal du kjøpe deg noe hvis du f.eks ikke har ett par sko, eller en jakke

til høsten/vinteren. Men ingen trenger så mye klær og sminke som de fleste kjøper nå for tiden.

Selv innførte jeg shoppe-stopp for meg selv før sommeren kom, og jeg er overrasket over

hvor lite jeg faktisk kan klare meg med. Jeg har jo klær i skapet, og klær er jo nettopp det,

så hvorfor ikke bruke og slite på det du har.

Når det gjelder sminke, det er jo egentlig ikke mye sminke du trenger, og du trenger ikke

flere forskjellige variasjoner av samme ting. Der har du sikkert også mye å spare, hvis du

bruker opp det du har. Mange kjøper mye forskjellig sminke, og bruker ikke opp det de har

før de kjøper nytt, bare fordi de har lyst på, ikke fordi de trenger det.

Når det gjelder mat og lignende. Hvis du spiser mye ute, handler mye på kiosk, så slutt med det.

Ha med deg en vannflaske når du er ute, slik at fristen for å stikke innom en kiosk å kjøpe f.eks

en brus ikke er så stor. Handle mat i butikken en gang pr uke, og lag hande-liste før du reiser,

da er det mye lettere å ikke kjøpe med unødvendige ting som man bare får lyst på der og da.

Og du skal se at du samtidig blir mye sunnere.

Sett opp ett budsjett. Hvor mye har du inn hver mnd, og hva skal betales til regninger.

Det som er igjen da, er til f.eks mat og sparing eller nødvendigheter du trenger som busskort o.l.

Lag ett budsjett over disse tingene, og fordel pengene. Spar hvis du kan, mange studenter har

ikke muligheten, men det aller beste er hvis du kan avse og spare f.eks kr 500 pr mnd slik at du

har ekstra hvis det skulle skje noe, eller dukke opp noe du trenger penger til.

Lykke til, det er ikke lett, jeg vet det, for jeg er veldig vimsete og sløsete med penger selv.

Jeg bruker altfor mye penger og sparer altfor lite, derfor har jeg nå tatt meg selv i nakkeskinnet

og satt opp ett budsjett og spareavtale, samt innført shoppe-stopp når det gjelder meg selv.

(jeg har barn så shoppe-stopp gjelder jo da ikke dem, ettersom barn vokser og trenger nytt)

Men jeg er heldig, jeg tjener såpass mye at jeg dekker over at jeg er sløsete på den måten,

men det er trist å se hvor mye jeg kunne nedbetalt på gjeld eller spart hvis jeg hadde vært litt

smartere litt tidligere.

Anonymous poster hash: 11672...ad0
  • Liker 2
Skrevet

Ta kontoutskriften for de siste 2 månedene og sett opp en detaljert oversikt over nøyaktig hva pengene har gått til.

Se på den oversikten og vurder nøye om dette var noe du egentlig hadde bruk for i dag.

Og så lager du et budsjett, et realistisk budsjett. Om du laget er alt for optimistisk budsjett så vil du nok ikke klare å følge det.

Ha gjerne en ønskeliste med ting du ønsker deg. Og så sparer du til det som står på ønskelisten.

Jeg vil tro du oppdager at det du satte på ønskelisten for 4 uker siden kanskje ikke er noe du alikevel ønsker deg når det har gått noen uker ;)

Anonymous poster hash: 6a9b9...e43
  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Et annet lite tips angående internetthandel som hjalp meg mye: slutt å abonnere på nyhetsbrev fra nettbutikker.

Skrevet

Når du får lyst på noe, ikke kjøp det der og da. Gå hjem eller i hvert fall ut av butikken og tenk over om du virkelig trenger denne tingen, som regel kommer man fram til at det gjør man faktisk ikke. 

Anonymous poster hash: b89b2...e74
Skrevet

Fast trekk til sparekonto samme dag som lønnen kommer. Du må ha et helt vanvittig overforbruk.

Anonymous poster hash: 97e2c...576

• Liker 1
Skrevet

Det gir noen fordeler å bruke kredittkort på nett, men i ditt tilfelle vil det være bedre å kvitte seg med det og bruke debetkort som trekker rett fra bankkonto. Hvis du sørger for å ikke ha mye penger på kortkontoen er ikke risikoen så stor.

Anonymous poster hash: f7b99...0be
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...