Gå til innhold

Kan jeg spørre om lavere leiepris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet i Stavanger, og pga. nedgangstider i oljebransjen har det også ført til at leiepriser har gått ned. Flere har også problemer med å leie ut boliger.

Jeg flyttet inn i denne leiligheten for 2 år siden, når oljebransjen va på topp og utleierne kunne ta høye priser. Jeg betaler derfor en forholdsvis stor sum for hva jeg leier (30 kvm til 8000 kr. i mnd. uten strøm og nett). Jeg har også blitt rammet av oljekrisen, og er nå arbeidsledig.

Spørsmålet mitt er om det er innafor å spørre utleier om å senke leieprisen pga. dagens situasjon? Er utleiere pliktet på noe vis til å forholde seg til dagens situasjon, og prise leiligheten lavere når tilsvarende leiligheter leies ut rimeligere? Hva er deres tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 37a04...15f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, kun aktuelt å senke leieprisen dersom leiligheten blir stående tom. De fleste som leier ut eiendom gjør det for å tjene penger, og ikke for å være grei.

Anonymous poster hash: 068b4...747

• Liker 2
Skrevet

Du står helt fritt til å spørre og utleier står helt fritt til å si nei. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe regelverk du kan støtte deg på. Ville nok gitt en vag trussel om at du måtte flytte hvis leien ikke ble lavere. 

Jeg syns det er helt innafor å spørre :) 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo spørre, og hvis ikke er det vel kanskje mulig å finne en annen, billigere leilighet? Men jeg tviler på at utleier er pliktet til noe slikt, nei. 

Anonymous poster hash: ff89f...d09
Skrevet

Du har enda ett år igjen, 6mnd til du kan kreve gjengs leie, og 6mnd til iverksettelse. Men det skader ikke å spørre.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Anonymous poster hash: 0ab94...b44

• Liker 2
Skrevet (endret)

8000kr for 30kvm er helt innafori Stavanger. De minste leiligheten har ikke samme prisfall son de store. De minste Hyblene på 20kvm i sentrum blir fremdeles leid ut for 7000-8000kr mnd. Rom i bofellesskap koster også 4-5000kr. Du kan be om og få justert leia iht konsumprisindeksen men det er sikkert snakk om småpenger uten og undersøkt.

Edit: viktig og merke seg at gjengs leie er ikke markedspris men en gjennomsnittlig pris av lignede objekter og her også etter hva jeg ser er 8000kr helt innafor.

Endret av Labbetussen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg leier en leilighet i Stavanger, og pga. nedgangstider i oljebransjen har det også ført til at leiepriser har gått ned. Flere har også problemer med å leie ut boliger.

Jeg flyttet inn i denne leiligheten for 2 år siden, når oljebransjen va på topp og utleierne kunne ta høye priser. Jeg betaler derfor en forholdsvis stor sum for hva jeg leier (30 kvm til 8000 kr. i mnd. uten strøm og nett). Jeg har også blitt rammet av oljekrisen, og er nå arbeidsledig.

Spørsmålet mitt er om det er innafor å spørre utleier om å senke leieprisen pga. dagens situasjon? Er utleiere pliktet på noe vis til å forholde seg til dagens situasjon, og prise leiligheten lavere når tilsvarende leiligheter leies ut rimeligere? Hva er deres tanker rundt dette?

Om du faktisk vurderer å flytte pga høy leie er det vel bare å legge det frem slik. Om du er en grei leieboer og har bra forhold til verten er det nok en viss sjanse for medfølelse.

Anonymous poster hash: a4c1c...ebc

• Liker 1
Skrevet

Eier to utleie leiligheter i Stavanger , og jeg og mannen har allerede bestemt oss for å si ja dersom vi blir spurt om å gå ned i pris. Bedre med en tusenlapp mindre i mnd enn at de flytter ut og den plutselig står tom et halvt år....

Anonymous poster hash: cc036...c8b

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke du får noe respons om du bare "sjekker" om du kan få lavere leie. Dersom du mener du kan finne noe bedre og rimeligere (som jeg ellers er usikker på), så begynner du å se etter noe nytt og sier til utleier at du pga. dårligere råd ser etter noe rimeligere og at du evt. kan bli dersom leien senkes. Da kan utleier tilby det om h*n vil ha deg der. 

Anonymous poster hash: 7f2c7...076
Skrevet

Det er ikke utleiers feil at du er blitt arbeidsledning. Er selv i en situasjon der jeg mista den vanlige inntekten men kan jo ikke forvente at jeg kan betale mindre leie av den grunn.

Hvis du har hatt en ok lønn så bør du klare det på arbeidledighetstrygd. Man kan ikke forvenete og ha samme levestandard når lønna går ned. du får jo og mindre skatt. Har selv faste utgifter på ca 9500 kr i mnd på bolig. Det går så vidt med man bør sette opp budsjett sånn man vet hva man har etter faste utgifter.

Anonymous poster hash: 282f2...fe8

Skrevet

Sjekk om du faktisk kan leie tilsvarende leilighet billigere. Eller er du villig til å gå ned i standard/størrelse for å få lavere husleie?

Så tar du det opp med utleier, at du vurderer å flytte fordi husleien er for høy. Er du en grei leietaker, betaler i tide og det ikke har vært andre problemer? Er det vanskelig å få leid ut er sannsynligheten relativt stor for at huseier sier ja, hvis ikke risikerer h*n at leiligheten blir stående tom (og dermed null leieinntekt) over lengre tid.

Du kan ikke kreve at husleien settes ned, men du kan flytte (etter oppsigelsestiden) hvis huseier ikke går med på justering av leieprisen.

Skrevet

Selvsagt kan du spørre. Jeg synes du skal gjøre det. Det er mye bedre for huseier å ha litt lavere inntekt på boligen, men ha en leietager h*n er fornøyd med, enn å ha boligen stående tom.

Også huseiere må justere forventede inntekter til dagens markedssituasjon.

Anonymous poster hash: 835de...d19
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Burde gjøres muntlig over telefon slik at utleier ikke får tid til å finne på evt. motargumenter.

"Hei, jeg har blitt arbeidsledig. Kunne vi avtalt å sette ned leien. Fordi at hvis ikke så må jeg begynne å lete etter noe annet, for jeg har ikke råd til å betale så mye i leie lenger"

Bare gjør dette hvis du faktisk er villig til å flytte da.

Dette er på ingen måte sleipt. Du har fått dårligere råd og markedsprisen har gått ned. En justering av leien er bare rimelig.

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Grunnen til at det er god sjanse for leietakere kan få lavere pris i Stavanger er ikke at utleier synes synd på dem som har mistet jobben, men at de vil slite med å få leid ut til samme pris igjen. Alle som har leid der de siste par årene bør spørre om det, uavhengig av om de har mistet jobben eller ikke. Alternativt bør de se seg om etter en annen leilighet. Å bli boende i en overpriset leilighet er å kaste penger ut av vinduet.

Anonymous poster hash: 8fabb...c46
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...