AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Dette ble litt lengre enn jeg hadde regnet med, men håper folk leser hele før de svarer Først må jeg si at jeg ikke har fått penger fra nav grunnet jeg har gått skole/nettskole. Jeg er livredd for å drite meg ut, da jeg har fullstendig ydmyket meg og begynt å gråte/spydd på muntlige eksamner for eksempel. Jeg vet det ikke er skummelt å søke jobb rent fysisk, men mentalt så føler jeg at jeg skal holde en tale for flere tusen folk. Skal jeg skrive en cv, printe den ut, og bare levere den i butikker? Er nemlig ikke så mange på finn. Hvem skal jeg gå til når jeg skal søke jobb på matbutikk og lignende (har ingen utdanning). Kan dere beskrive et scenario. Jeg legger kanskje litt for mye i dette og det er irriterende at jeg er veldig sjenert, med superangst og klarer ikke snakke avslappet og livlig i en samtale. Vurderer å drikke alkohol først men det er jo kanskje litt dumt? Jeg skal atter en gang prøve å fullføre vgs da jeg mangler noen fag. Jeg tør virkelig ikke å snakke med NAV o.l så jeg spør heller her, skriftlig. (selvom å spørre på KG er skummelt) Finnes det jobber der man kan jobbe 80-100% ettermiddag til kveld (16-22/23), kan man jobbe som assistent på gamlehjem 100% ettermiddag/kveld/natt? De fleste jobbene jeg har sett har 100%dagtid, og 20-40% deltid/ettermiddag. Jeg kan jo ikke jobbe på dagtid. Har som sagt ingen utdanning heller. Jeg trenger det helt inn med t-skje hvordan dette gjøres. Er redd for å dumme meg ut å bli helt stum, noe jeg har grunn til da det ofte skjer slike ting. Anonymous poster hash: 593b6...5ad
Tvist Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Hvorfor kan du ikke jobbe på dagtid? Har det med utdanningen å gjøre? Det kan være vanskelig å få 100 % vil jeg tro, f. eks i butikk om du ikke er fleksibel med arbeidstidene. Hvis du vil søke på jobb i butikk går du innom (gjerne i en tid når du vet at det er rolig, ikke når alle handler, og på dagtid mens daglig leder er der. Si i kassen at du lurer på om det er noen ledige stillinger nå, og at du gjerne vil levere CVen din. Med litt flaks får du da snakke med daglig leder. 1
urenluren Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Uff, har akkurat samme problemet... Syntes det er forferdelig skummelt å søke jobb, og har kun søkt over nett. Men da får man sjeldent napp når det kommer til butikkjobber. Man må nesten gå dit fysisk. Det er veldig mange som søker på de jobbene også. Nå er jeg student og har også begrenset med muligheter til når jeg kan jobbe. Er liksom på skoen fra 08:00-16:30. Eneste jeg har på CV'en er frivillighetssentralen fra ungdomsskolen... Ikke mye å vise frem altså. Så får følge med her selv og håpe på noen tips.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Uff, har akkurat samme problemet... Syntes det er forferdelig skummelt å søke jobb, og har kun søkt over nett. Men da får man sjeldent napp når det kommer til butikkjobber. Man må nesten gå dit fysisk. Det er veldig mange som søker på de jobbene også. Nå er jeg student og har også begrenset med muligheter til når jeg kan jobbe. Er liksom på skoen fra 08:00-16:30. Eneste jeg har på CV'en er frivillighetssentralen fra ungdomsskolen... Ikke mye å vise frem altså. Så får følge med her selv og håpe på noen tips. Det var godt å høre at det ikke bare er meg. Det virker som om alle andre kan droppe innom en CV som om det var å handle en melk. Når jeg skriver det så høres det jo ganske lett ut og - bare gå innom med en CV og være selvsikker. Så da blir det vansklig å bli tatt seriøst av andre siden de ikke har følt på den ekstreme følelsen. Ganske pinlig å trekke kølapp på NAV og si; hei, jeg tør ikke søke jobb. Hvertfall i frykt for at de skal tro man er lat! Og hvor dum man føler seg som myndig og ikke tør å bruke stemmen. Å herregud, ser for meg at jeg kommer inn med et nervøst smil, prøver å snakke men bare et lite pip kommer ut og at jeg tar opp CV'en og begge henda min SKJELVER som om jeg holdt en vill makrell. Og alle andre kundene kunne se på, og at det tilfeldigvis var sjefen og. Anonymous poster hash: ed1ca...5b8
Hyacint Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Hei! Du går inn i butikken og spør i kassen om sjefen er på jobb, fordi du vil levere en CV å høre etter om de trenger folk. Og om sjefen er der,så si;hei, jeg bare lurer på om dere trenger noen nå, for jeg har med meg en CV... Så spør sjefen om du har noen erfaring. Du; nei det har jeg ikke, men jeg lærer fort, og jeg er punktlig og ikke redd for å ta i et tak! Det er nemlig det vi er ute etter, folk som kommer presis på jobb, som ikke står å skravler,men som er høflige og hjelpsomme mot kunden, som kan ta i et tak, og som ikke går hjem før jobben er gjort;)) Det har ikke så mye å si at du er litt beskjeden, det er bare fint det, å ikke være for ovenpå Lykke til!
urenluren Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 (endret) Det var godt å høre at det ikke bare er meg. Det virker som om alle andre kan droppe innom en CV som om det var å handle en melk. Når jeg skriver det så høres det jo ganske lett ut og - bare gå innom med en CV og være selvsikker. Så da blir det vansklig å bli tatt seriøst av andre siden de ikke har følt på den ekstreme følelsen. Ganske pinlig å trekke kølapp på NAV og si; hei, jeg tør ikke søke jobb. Hvertfall i frykt for at de skal tro man er lat! Og hvor dum man føler seg som myndig og ikke tør å bruke stemmen. Å herregud, ser for meg at jeg kommer inn med et nervøst smil, prøver å snakke men bare et lite pip kommer ut og at jeg tar opp CV'en og begge henda min SKJELVER som om jeg holdt en vill makrell. Og alle andre kundene kunne se på, og at det tilfeldigvis var sjefen og. Anonymous poster hash: ed1ca...5b8 Skjenner følelsen! Alle rundt meg skaffer jobb så enkelt virker det som. Og det er ikke akkurat noe mindre skummelt å dra til NAV, men heller enda verre. Går jo an å prøve å kontakte bemanningsbyrå f.eks? For å komme litt inn i det? Driver og tøffer meg opp til det nå... Endret 22. august 2015 av urenluren
Poserose Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Hvis du vil jobbe i helsesektoren finner du ledige stillinger på kommunen sin hjemmeside
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #8 Skrevet 23. august 2015 Hvis du vil jobbe i helsesektoren finner du ledige stillinger på kommunen sin hjemmeside De som er lettere å få uten utdanning eller erfaring er ekstravakter og da lønner deg å ta direkte kontakt med avdelingsleder på de ulike stedene pr tlf og si at du er interessert i å ta vakter på kveldog i helger f.eks. Det mangler alltid ekstravakter og om du tar vakter på et par ulike avd vil du kunne jobbe så mye du bare orker. Tar du vakter i flere ulike kommuner så vi du kunne jobbe langt over 100% om du vil.Anonymous poster hash: 9e809...5a5 1
XuL Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Gå inn i butikken, spør etter butikksjefen. Er h*n der så ta h*n godt i hånda og presenter deg selv (vanlig folkeskikk). Spør etter ledige stillinger. Butikksjefen kommer mest sannsynlig til å si det ikke er noe ledig, men gi h*n søknad og CV uansett. Viktig at søknaden er skrevet til den butikken og ikke en åpen søknad. Hvis ikke butikksjefen er der så spør når h*n er tilbake og kom tilbake da. Ikke gi søknad og CV til en medarbeider uten å møte sjefen, da det er lite populært og det blir mest sannsynlig kastet.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 Har de sluttet å legge ut jobbannonser på nav.no? Anonymous poster hash: 4e3c2...442
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Har de sluttet å legge ut jobbannonser på nav.no? Anonymous poster hash: 4e3c2...442 Nei. Etter mitt inntrykk er det svært mange annonser der. Jeg tror ts må lete bedre. Anonymous poster hash: 8a9b3...875
Gjest StripeyPanda Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Først og fremst: god klem til deg. Livet med angst er faen ikke lett, og jeg kjenner igjen det du beskriver så bra. Eksamen, fremføringer, alt som foregår med nye/ukjente/mange personer eller steder jeg ikke har kontroll over... Uff. Det med å overkomme angst er hardt arbeid. Man vil alltid utfordre seg selv, for å stadig vinne over de helt irrasjonelle tankene og fryktene. Men, å starte i den enden du er pisseredd for, kan fort bli altfor mye, et nederlag kan skje, og det igjen kan gjøre ting enda verre. Du er livredd for å levere søknad - hvordan vil det bli om du må inn til intervju, om du får jobben, kaste seg ut i 100% stilling med en gang? Jeg vil anbefale deg å først kontakte lege for henvisning, eller høre med kommunen om de tilbyr noen form for rådgiver (jeg gikk til kommunal rådgiver gratis). Grav dypt og finn ut hva du er redd for, lære deg hvordan å takle negative tanker og frykter når de kommer, samt utfordre deg selv i et tempo du er komfortabel med. Jeg brukte først to måneder på å nøste alt opp, og deretter 4 mnd hvor jeg jobbet to dager i uken, 5 timer hver gang i en liten butikk. Det var min grense den første tiden (har nå noen år etter satt igang med fulltidsstudie og jobb). Ta samtidig kontakt med NAV og forklar situasjonen. De tilbyr jo slike arbeidsopplæringer (?) for folk som trenger tilrettelegging pga fysisk eller psykisk tilstand (mange med depresjoner, sterk angst ++ får hjelp og arbeidserfaring på denne måten, supert!). Med en gang du får denne ballen til å rulle, får bygget opp litt selvtillit og ser at hei, dette er faktisk ikke så gæli, jeg kan takle denne knuten i magen for den har ingen kontroll over meg, da skal du se! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 Å få seg 100% jobb kun på ettermiddag kan du bare glemme, TS. Siden du er uten erfaring og ingen utdanning må du ta det du får. Og det aller meste som er aktuelt for deg er på dagtid. Assistent i barnehage eller SFO, butikkjobber (går gjerne turnus, med tidligvakter og senvakter, samt lørdager), assistent på sykehjem (turnus, tidligvakt, senvakt, natt). At du ikke kan jobbe på dag må du bare glemme. Ønsker du å jobbe og ha en inntekt, må du endre på livssituasjonen slik at du kan jobbe når arbeidskraft trengs, og det er stort sett på dagtid. Anonymous poster hash: 7edf8...242 2
Gjest Skrevet 23. august 2015 #14 Skrevet 23. august 2015 Hva med å få med deg noen de første gangene du leverer interessebrev/cv? Så får du bygd opp selvtilliten litt og du får en mestringsfølelse Jeg forstår deg veldig godt. Har selv slitt mye med angst selv, og det med å gjøre ukjente ting var helt umulig for meg Jeg har vært heldig og jeg har klart å jobbe meg gjennom det, men jeg kjenner jo fortsatt angsten komme hver gang jeg skal gjøre nye ting, men ikke like handlingslammende som tidligere Anbefaler deg på det sterkeste å få en henvisning til psykolog slik at du kan få hjelp til mestring Jeg fikk min første jobb ved å levere et interessebrev inen butikk Jeg gikk inn og ba om å få prate med sjefen. Sa så til han at jeg ønsket jobb og at det bare var å ringe meg når som helst Ikke alle butikker utlyser stillinger siden de har folk spm har levert inn cv og da kan de ta av dem istedenfor å bruke penger på annonser Og det finnes mange stillinger hvor man kan jobbe ettermiddag. De aller fleste faste ansatte ønsker jo gjerne å jobbe dagtid pga barn
Gjest Skrevet 23. august 2015 #15 Skrevet 23. august 2015 Også anbefaler jeg meditasjon Jeg vet, det høres kanskje hippi-engle-svada ut, men det gjør faktisk noe bra med psyken. Det og trening/friluftsliv 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #16 Skrevet 23. august 2015 Jeg har fått god hjelp fra denne siden: http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=jobb&p=71 Husk at det kan hende at du må begynne med deltid for å overbevise om at du er presis og gjør ditt beste, og så kan det balle på seg derfra. Jeg har, som Hello Kitte, hatt god effekt av meditasjon for å håndtere mine egne problemer med angst. Både appen Stop, breathe, think og youtubevideoer fungerer og kan gjøres like før du skal gjøre skumle ting. Anonymous poster hash: 64f69...22b
FreeLife Skrevet 23. august 2015 #17 Skrevet 23. august 2015 Å herregud, ser for meg at jeg kommer inn med et nervøst smil, prøver å snakke men bare et lite pip kommer ut og at jeg tar opp CV'en og begge henda min SKJELVER som om jeg holdt en vill makrell. Og alle andre kundene kunne se på, og at det tilfeldigvis var sjefen og. Anonymous poster hash: ed1ca...5b8 Ingen vil merke at smilet ditt er nervøst Ingen vil reagere på stemmen din Ingen ser at hånda di skjelver Og det siste der er bare krisemaksimering. Angst er ikke lett, men trikset er å ikke tenke på hva som potensielt kan skje. Det er 99,99% sjans for at ingen legger merke til noe rart med deg. Problemet ditt er at du tenker for mye. Slutt å tenk.
FreeLife Skrevet 23. august 2015 #18 Skrevet 23. august 2015 Også anbefaler jeg meditasjon Jeg vet, det høres kanskje hippi-engle-svada ut, men det gjør faktisk noe bra med psyken. Det og trening/friluftsliv Skriver under på det. Meditasjon, yoga og mye trening (jogging i skogen eller sykling på landeveien) Med meditasjon mener jeg å trene på og ikke tenke. Man kan mao meditere når man går, kjører bil eller venter på bussen. Hver gang en meningsløs dialog eller tanker kommer opp i hodet, så observerer du dem og lar dem passere. Tren på det, og til slutt vil du komme oppleve flere sekunder og kanskje til og med minutter uten at du tenker på framtiden eller fortiden. De små minuttene om dagen gjør livet ditt 20-30% bedre å leve. De få minuttene gjør så utrolig mye og gir deg enormt mye overskudd. Hjernen går på høygir hele tiden, men den er svært kapabel, og bare det og gi den noen få minutter avslapning om dagen gjør underverker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå