Gå til innhold

Hvor høyt skal gardinstangen henges?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det store spørsmålet! I følge eksperter skal de henges nesten helt oppe ved taket, og bredt. Jeg synes det ser litt merkelig ut, men det er oppe til vurdering.

Jeg tenkte kanskje jeg skulle henge stangen i en sånn lengde at ferdigsydde standardlengder kunne henges rett opp, uten at jeg må sy de opp. Prøvde å sy opp gardiner en gang, og det var ikke en jobb jeg har lyst til å gjøre igjen! Men hva er standardlengde for lange gardiner?

Håper det er noen flinke folk der ute som kan hjelpe meg. Nå har jeg utsatt dette i snart et år. Gardinstengene er innkjøpt og klare, og de gamle gardinene er så falmede at jeg skjemmes!

Anonymous poster hash: aaad4...4f4
Skrevet

Det er vel 260 som er standardlengde på "helvindugardiner".
Jeg henger alltid minst 10 cm ovenfor vinduet og minst 30 cm bredere, på den måten unngår je store lysglipper i sprekkene.

Anonymous poster hash: a080d...9b8
Skrevet

Jeg tenkte kanskje jeg skulle henge stangen i en sånn lengde at ferdigsydde standardlengder kunne henges rett opp, uten at jeg må sy de opp.

Anonymous poster hash: aaad4...4f4

Lurt! :)

Det skal jeg også gjøre!

Anonymous poster hash: 59703...bab

Skrevet

Jeg synst det er finest å henge dem høyt opp og langt ut på siden. Da virker rommet og også vinduene større + man får inn mest lys.

Se feks bildet her

http://littlebluedish.com/blog/interiors-hanging-drapes-what-a-difference-this-can-make/

Det er det jeg har lest, og jeg skjønner logikken og ser jo at noen vinduer blir veldig fine da, men jeg synes det blir litt rart med det mellomrommet mellom vinduet og stanga. Jeg har sorte gardinstenger, mørke/fargede gardiner, og lyse vegger og hvite vinduskarmer, så det blir veldig markert.

Skrevet (endret)

Det er det jeg har lest, og jeg skjønner logikken og ser jo at noen vinduer blir veldig fine da, men jeg synes det blir litt rart med det mellomrommet mellom vinduet og stanga. Jeg har sorte gardinstenger, mørke/fargede gardiner, og lyse vegger og hvite vinduskarmer, så det blir veldig markert.

Det er jo selvfølgelig en smakssak også. Og jeg ser poenget ditt også :) hva med å bytte ut eller male/lakke gardinstengene i en lysere farge ? Da blir det ikke så markert Endret av Miss Lucky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...