leonie Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Jeg har kjøpt ost på tilbud og tenker å fryse ned litt raspet ost til pizza o.l. Hvor lenge kan jeg regne med at osten holder seg i frysen? 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 3 måneders tid. Få den frosset slik at den ikke henger sammen og ta opp etter forbruk. Fungerer helt ok. Anonymous poster hash: cd3e0...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Jeg har også kjøpt masse gulost (10% fett) på tilbud. En i ostedisken på Meny fortalte en gang at ost (det var da edamer jeg så på) holder i ett år etter utløpsdato, uten problemer, og at det bare var strenge EU-regler som krevde kort utløpstid. Er det noen som vet om dette er riktig? Og gjelder det også eventuelt for vakumpakede oster? Håper å unngå å fryse ostene, siden kvaliteten da ofte forringes (kornete konsistens).. (Forresten burde kanskje tråden være postet under "Mat og Drikke"?) Anonymous poster hash: 1f21c...3d4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Jeg har også kjøpt masse gulost (10% fett) på tilbud. En i ostedisken på Meny fortalte en gang at ost (det var da edamer jeg så på) holder i ett år etter utløpsdato, uten problemer, og at det bare var strenge EU-regler som krevde kort utløpstid. Er det noen som vet om dette er riktig? Og gjelder det også eventuelt for vakumpakede oster?Håper å unngå å fryse ostene, siden kvaliteten da ofte forringes (kornete konsistens).. (Forresten burde kanskje tråden være postet under "Mat og Drikke"?) Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 1f21cd864a1e0fb96ccdcce6d75523d4"] 1f21c...3d4 Kommer mugg på ost lenge før holdbarhetsdatoen går ut når osten er åpnet, er min erfaring. Så dette kannjeg vanskelig få til å stemme. Butikkansatte har heller ikke lov til å si sånt, de skal være "tro" mot produsentene. Anonymous poster hash: cd3e0...fc5
Gjest MissMa Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Faste hvite oster Oster med høyt tørrstoffinnhold (lavt vanninnhold) er normalt de mest lagringsdyktige, f.eks. Parmesan. Av våre norske ostetyper er det Edamer, Norvegia, Sveitser og Cheddar som er de mest lagringsdyktige, ja, Edamer kan oppbevares i flere år så sant den er forseglet og oppbevares kjølig og tørt. Men husk de vil bare kunne lagres over tid dersom osten er innpakket i original emballasje. Skulle det komme mugg på fast ost, er Mattilsynets råd å skjære godt vekk rundt den synlige muggkolonien, minimum en cm rundt. fra opplysningskontoret for melk og det der
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Kommer mugg på ost lenge før holdbarhetsdatoen går ut når osten er åpnet, er min erfaring. Så dette kannjeg vanskelig få til å stemme. Butikkansatte har heller ikke lov til å si sånt, de skal være "tro" mot produsentene.Anonymous poster hash: cd3e0...fc5 Faste hvite oster Oster med høyt tørrstoffinnhold (lavt vanninnhold) er normalt de mest lagringsdyktige, f.eks. Parmesan. Av våre norske ostetyper er det Edamer, Norvegia, Sveitser og Cheddar som er de mest lagringsdyktige, ja, Edamer kan oppbevares i flere år så sant den er forseglet og oppbevares kjølig og tørt. Men husk de vil bare kunne lagres over tid dersom osten er innpakket i original emballasje. Skulle det komme mugg på fast ost, er Mattilsynets råd å skjære godt vekk rundt den synlige muggkolonien, minimum en cm rundt. fra opplysningskontoret for melk og det der Fyren i ostedisken på Meny snakket selvsagt om uåpnede oster (som holder langt over utløpsdato). Anonymous poster hash: 1f21c...3d4
leonie Skrevet 22. august 2015 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2015 Oisann, jeg postet visst i feil forum ja. Det var meningen å poste det i "Mat og drikke". Men takk for svar! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå