Gå til innhold

Daten lukter svette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på flere dates med en mann nå.

Han er en fin fyr, men han lukter så utrolig mye av svette. 

Og han virker merkelig nok ikke klar over dette selv... Han løfter armene og holder seg bak hodet gjentatte ganger når vi sitter og snakker i sofaen f.eks. Jeg blir faktisk ør i hodet av å sitte nær han fordi lukten er så utrolig stram.

Har truffet han en gang rett etter at han har dusjet, og da luktet han ingenting (men lukten kom utover kvelden). Så dette er et problem han lett kan gjøre noe med, ved å dusje oftere og/eller kanskje skifte deodorant.

Men, er det vits i å prøve å forandre på hans hygiene og finne en bedre egnet deo til han?

Hva skal jeg si?

Dette gjør meg så usikker, for svettelukt er så utrolig ekkelt og kvalmende at jeg vet jeg ikke fikser det i lengden... Men han er så bra, vi har god kjemi og vi liker hverandre. Han er ordentlig på alle andre måter. :)

Han har sagt at han kunne tenke seg å gå videre med forholdet, men jeg er så usikker pga det med lukten av han. Når han tydeligvis er så vant til å ose svettelukt at han ikke merker det selv, så er det ikke noe han bryr seg om?

Jeg tenker som så at han kanskje ville ha foretrukket å vite dette fremfor at jeg avslutter hele greia. Men jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: e3ded...cab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som så at han kanskje ville ha foretrukket å vite dette fremfor at jeg avslutter hele greia.

Tror nok det ja.

Overordnet så faller han etter min mening inn i en av de følgende kategoriene nedenfor:

a) Uvitende - han vet rett og slett ikke bedre

b) Lat - han gidder ikke ta vare på seg selv

c) "Parfyme er tull!" - han mener det holder med såpe for å bli ren, og at svette er noe naturlig man bare må forholde seg til.

Har du mistanke om om at det er a) din mann tilhører, så kan han kanskje "trenes opp". Selv om a) og b) til en viss grad henger sammen når man er godt voksen og enda ikke har funnet en deo som fungerer. Du kan forøvrig selv spekulere i hvordan hans intimhygiene (eller mangel på?) er......

Anonymous poster hash: c1219...50c

• Liker 2
Skrevet

Kjipt å måtte lære de du dater å bruke 24/7 deodorant, hvor den skal brukes, og om after shave, såpe, vann og rene klær.

Men det må du, så bare si med et smil at du har lagt merke til... osv hehe

Lykke til:)

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

"Wow - har du glemt deodorant i dag"....burde være nok hint. :)

Skrevet

Tror nok det ja.

Overordnet så faller han etter min mening inn i en av de følgende kategoriene nedenfor:

a) Uvitende - han vet rett og slett ikke bedre

b) Lat - han gidder ikke ta vare på seg selv

c) "Parfyme er tull!" - han mener det holder med såpe for å bli ren, og at svette er noe naturlig man bare må forholde seg til.

Har du mistanke om om at det er a) din mann tilhører, så kan han kanskje "trenes opp". Selv om a) og b) til en viss grad henger sammen når man er godt voksen og enda ikke har funnet en deo som fungerer. Du kan forøvrig selv spekulere i hvordan hans intimhygiene (eller mangel på?) er......

Takk for svar!

Hans intimhygiene har faktisk vært ganske ok (vi har ikke hatt sex, men vi har vært nakne sammen ++). Jeg har ikke merket noen lukt derfra. Kanskje litt rumpe (som de fleste menn jeg har vært naken med har gjort), men tilnærmet ingenting fra penis eller ballene.

Han bruker parfyme og deodorant.

Derfor tror jeg kanskje han lukter svette fordi han ikke merker det selv..? Det er jo en del folk som lukter svette, alltid, uansett når man møter dem. Så kanskje noen er immune mot denne spesifikke lukten?

Og det har jo vært flere tråder her på KG med spørsmål om hvor ofte folk dusjer. Der er det så utrolig mange som skriver annenhver dag/hver tredje dag. Så da begynner jeg å lure på om det bare er jeg som er sensitiv. Samtidig er det få jeg har møtt på i hverdagen som har luktet så stramt som han jeg dater... Rart at han ikke merker det selv.

Skrevet

Kjipt å måtte lære de du dater å bruke 24/7 deodorant, hvor den skal brukes, og om after shave, såpe, vann og rene klær.

Men det må du, så bare si med et smil at du har lagt merke til... osv hehe

Lykke til:)

Ja, det er så utrolig kjipt. Han nærmer seg 40, så rart han ikke har fått beskjed før?

Kanskje de han har datet har likt denne typen lukt. Eller kanskje jeg lukter han spesielt godt fordi vi ikke "passer sammen" rent fysiologisk?

Rene klær har han. Han er ingen gjennomført gris heldigvis. Det er bare svettelukten det går på. :) Som blir sterkere og sterkere ut over dagen/kvelden uten at han selv legge merke til det (tilsynelatende).

Skrevet

"Wow - har du glemt deodorant i dag"....burde være nok hint. :)

Det er et sterkt hint, men kanskje ikke så hyggelig måte å gjøre det på?

Og han er mann, så tviler på at hinting hjelper. ;)

Skrevet

Ja, det er så utrolig kjipt. Han nærmer seg 40, så rart han ikke har fått beskjed før?

Kanskje de han har datet har likt denne typen lukt. Eller kanskje jeg lukter han spesielt godt fordi vi ikke "passer sammen" rent fysiologisk?

Rene klær har han. Han er ingen gjennomført gris heldigvis. Det er bare svettelukten det går på. :) Som blir sterkere og sterkere ut over dagen/kvelden uten at han selv legge merke til det (tilsynelatende).

Du får be han dusje oftere, benytte deo både under armer, på rygg og ved skrevet.

Fysiologisk?

Tenker du på T-skjorte eksperimentet?

Det gikk ut på at flere kvinner fikk lukte på mange bokser med brukte t-skjorter.

Det viste seg at den de likte best, og fant mest sexy, var fra deres egen far hehehe

Så man velger kjæreste deretter, visstnok.

Men, neeh, snakk med han, og får han dette til, ja da er dere jo på god vei til noe fint:)

• Liker 1
Gjest Morello
Skrevet

Synes det er rart at du finner lukten så veldig stram og ekkel.. Særlig dersom det ikke er sånn at han går flere dager uten å dusje? Når kjæresten min lukter svette merker jeg det jo men synes ikke lukta er ekkel. Seff svette lukter ikke roser, men det lukter maskulint og deilig. Nå er ikke dette snakk om lag på lag med svette da, men den naturlige kroppslukten som kommer når man ikke har dusjet på noen timer og ikke har dynket seg i parfyme og deodrant. Synes ikke det lukter spesielt sterkt heller. 

Men snakk med han om det! Er da ikke verre enn det. Hvis dere har vært sammen såpass at han vil ta forholdet til neste nivå, burde det da gå an å ta opp at han lukter mye. 

• Liker 3
Skrevet

Du får be han dusje oftere, benytte deo både under armer, på rygg og ved skrevet.

Fysiologisk?

Tenker du på T-skjorte eksperimentet?

Det gikk ut på at flere kvinner fikk lukte på mange bokser med brukte t-skjorter.

Det viste seg at den de likte best, og fant mest sexy, var fra deres egen far hehehe

Så man velger kjæreste deretter, visstnok.

Men, neeh, snakk med han, og får han dette til, ja da er dere jo på god vei til noe fint:)

Det er bare under armene han lukter. :) Men hvordan sier jeg dette? Og når?

Ja, at jeg ikke liker lukten hans. Ikke finner den tiltrekkende. :( At problemet ligger hos meg, ikke hos han. JEG synes han lukter vond, sviende svette, mens andre ikke kjenner noenting...  :vetikke:

Resultatet på det eksperimentet virket litt ekkelt å tenke på, samtidig ikke veldig overraskende, sånn egentlig. Selv om jeg ikke vil innrømme det...   :rolleyes: 

Ikke fordi jeg blir tent av luktet til pappa, men fordi jeg forbinder hans lukt med noe godt og trygt. Og derfor liker jeg den.

Skrevet

Det er bare under armene han lukter. :) Men hvordan sier jeg dette? Og når?

Ja, at jeg ikke liker lukten hans. Ikke finner den tiltrekkende. :( At problemet ligger hos meg, ikke hos han. JEG synes han lukter vond, sviende svette, mens andre ikke kjenner noenting...  :vetikke:

Resultatet på det eksperimentet virket litt ekkelt å tenke på, samtidig ikke veldig overraskende, sånn egentlig. Selv om jeg ikke vil innrømme det...   :rolleyes:

Ikke fordi jeg blir tent av luktet til pappa, men fordi jeg forbinder hans lukt med noe godt og trygt. Og derfor liker jeg den.

Noen menn svetter jo som griser når de blir nervøse. kanskje dette er situsjonsbetinget også?

Ville satt meg ned i stuen, og sagt det rett ut, med et smil, men høflig og informerende, samt klinkende klart å hvordan du ville ha det. 

Du skal se han nok stiller opp, og så får du se hvordan det fungerer, eller om, og ta det derifra.

Kan hende han spiser noe som gjør at han lukter slik, forsøk spørre og finne faktorene sammen.

menn er stort sett veldig greie å prate med om slike ting, og vil det beste, så ikke vær engstelig:)

• Liker 1
Skrevet

Synes det er rart at du finner lukten så veldig stram og ekkel.. Særlig dersom det ikke er sånn at han går flere dager uten å dusje? Når kjæresten min lukter svette merker jeg det jo men synes ikke lukta er ekkel. Seff svette lukter ikke roser, men det lukter maskulint og deilig. Nå er ikke dette snakk om lag på lag med svette da, men den naturlige kroppslukten som kommer når man ikke har dusjet på noen timer og ikke har dynket seg i parfyme og deodrant. Synes ikke det lukter spesielt sterkt heller. 

Men snakk med han om det! Er da ikke verre enn det. Hvis dere har vært sammen såpass at han vil ta forholdet til neste nivå, burde det da gå an å ta opp at han lukter mye. 

Ja, det er litt merkelig. Men det kan jo forklare hvorfor han ikke merker det selv, fordi han lukter mer enn andre og har levd med denne lukten hele livet? Lukten han er lik det det lukter av gamle eldre menn eller utlendinger som spiser masse sterkt krydret mat og har et mer avslappet forhold til dusj og deo. Håper ikke dette er ansett for å være rasistisk å si. -men vi har vel "alle" vært i f.eks. tyrkia og truffet på en god del kelnere som har vært på jobb lange dager og kanskje ikke rukket å dusje mellom skiftene. Han lukter med andre ord svært mye. Stramt og "stikkende".

Åh, vet ikke hva jeg skal gjøre. Men nå kom jeg til å tenke på; hva om han er fullstendig klar over det, men ikke vil si noe fordi han vil se hvordan jeg reagerer på det. Fordi han har en sykdom han ikke får gjort noe med, og derfor kommer til å lukte sånn uansett hvilken deo han bruker eller hvor ofte han dusjer. Jeg er ikke så paranoid som jeg virker her, men finnes det noen slik sykdom?  :fnise:

Jeg ønsker virkelig ikke å såre denne fyren, derfor jeg spør. For om han ikke får gjort noe med det, så er det jo kjipt å få beskjed om at han lukter ille.

Skrevet

Jeg er ikke enig at man skal anbefale han å benytte deo på rygg og ved skrevet. 

Jeg har ganske mye erfaring med forskjellige deodoranter opp gjennom årene, alt fra Axe i barne- og ungdomsårene via diverse "butikk"-roll-ons og tax-free designer deo-sticks. For min egen del så er det stor forskjell på effektiviteten på disse. For å ta et eksempel. Deo-sticken til Armani Code fungerer helt elendig på meg. Etter 2-3 timer så begynner jeg å lukte svette. Deo-sticken til Issey Miyake L´eau D´Issey holder meg derimot fresh, som regel hele dagen. Og det er samme historien med roll-ons som man kjøper i matbutikken. For tiden bruker jeg Sterilan pure effekt 48h (antiperspirant), og den fungerer bra selv om den (selvfølgelig) ikke holder 48 timer. Poenget er at dette til dels varierer fra mann til mann, og man må finne seg en deo som er effektiv istedet for å kjøpe det første og beste og tenke at "jaja, den holdt i 2-3 timer, da er det vel bare sånn det er da".

Utfra det TS skriver så høres det ut som at daglig dusj + en ny effektiv deo kan være nok. Med mindre han er en av de som "svetter som en gris" (ja, jeg ser du har skrevet et nytt innlegg).

Skrevet

Hans intimhygiene har faktisk vært ganske ok (vi har ikke hatt sex, men vi har vært nakne sammen ++). Jeg har ikke merket noen lukt derfra. Kanskje litt rumpe (som de fleste menn jeg har vært naken med har gjort), men tilnærmet ingenting fra penis eller ballene.

Han bruker parfyme og deodorant.

Basert på det du skriver så virker det jo som dere har hatt sex, men at du har en annen definisjon på hva sex må innebære. Med mindre du ligger og snuser han i skrittet mens han sover :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke enig at man skal anbefale han å benytte deo på rygg og ved skrevet. 

Jeg har ganske mye erfaring med forskjellige deodoranter opp gjennom årene, alt fra Axe i barne- og ungdomsårene via diverse "butikk"-roll-ons og tax-free designer deo-sticks. For min egen del så er det stor forskjell på effektiviteten på disse. For å ta et eksempel. Deo-sticken til Armani Code fungerer helt elendig på meg. Etter 2-3 timer så begynner jeg å lukte svette. Deo-sticken til Issey Miyake L´eau D´Issey holder meg derimot fresh, som regel hele dagen. Og det er samme historien med roll-ons som man kjøper i matbutikken. For tiden bruker jeg Sterilan pure effekt 48h (antiperspirant), og den fungerer bra selv om den (selvfølgelig) ikke holder 48 timer. Poenget er at dette til dels varierer fra mann til mann, og man må finne seg en deo som er effektiv istedet for å kjøpe det første og beste og tenke at "jaja, den holdt i 2-3 timer, da er det vel bare sånn det er da".

Utfra det TS skriver så høres det ut som at daglig dusj + en ny effektiv deo kan være nok. Med mindre han er en av de som "svetter som en gris" (ja, jeg ser du har skrevet et nytt innlegg).

hehe, er man en som tror man kan gå 48 timer omkring uten å dusje, fordi det står på deoen, ja da oppfatter jeg det individet som passe tett.

og joda, påføres på rygg og over lillemann, det funger fint om man sliter med såpass mye svette som karen i diskusjonen.

Og spraye parfyme på øvre rygg, brystkasse og nakke. 

Vil ikke ha noe å si, negativt for kropp, annet enn at man dufter godt.

Skrevet (endret)

Hmm. Fikk lyst til å svare på denne tråden uten at jeg vet om jeg egentlig har noe å tilføye, men. Jeg lurer på om jeg i blant kan oppleves slik du skisserer denne personen du er på date med. Innlegget mitt kommer i hvert fall til å omhandle temaet kroppslukt.

Noe jeg til tider tar meg selv i å gruble over, er forskjellen på "stram kroppslukt" - og dunst. Og hva den lukten jeg kjenner på "her og nå", vil karakteriseres som av en annen person.

Litt begrepsavklaring først. Med stram kroppslukt så tenker jeg på den lukten der rett og slett river litt i nesen, og man kan fornemme en slags, svak urin-lukt. Typisk den lukten som kan sette seg under ermene på en brukt skjorte etc. Mens med dunst. Da tenker jeg på den egentlig, i min nese i hvert fall, behagelige kroppslukten som kan begynne å kjennes en stund etter man har vasket seg, og som blander seg med lukten fra dagens valg av deodorant.

Jeg syntes denne kropps-dunsten kan være helt himmelsk. Spesielt med den rette deodoranten. Jeg kan faktisk ta meg selv i å løfte opp armene, og fornøyd sniffe fra mine egne armhuler. Jeg syntes jeg lukter kjempe-godt! (Gjorde det nå nettopp, mmmm..)

Her er problemet mitt: Jeg kan noen ganger ha problemer med å skille den litt "stramme kroppslukten", fra den behagelige dunsten. Spesielt i overgangsfasen. Noen ganger kan jeg sitte og lukte på meg selv, og forstsatt syntes at jeg lukter ganske behagelig, men. Det er det lille men'et: "Er det en antydning til den litt vemmelige urin-lukten jeg kjenner? Eller er det bare innbilning?". Og, det er da det slår meg.

Kanskje denne minimale antydningen til urin-lukt, vil være mye mer dominerende for en annen person?

Og rett og slett oppleves som en litt ekkel, svette-stank?

Jeg mener, i andre sammenhenger er man jo gjerne mye mer tilbørlig i forhold til å akseptere egne kroppslukter, enn andres.

Ta f.eks. ens egen fis. Selv om den sikkert kan oppleves av en selv som en litt rar/guffen lukt, så er det sjeldent jeg direkte vemmes av min egen fise-lukt. Men - hadde den samme fiselukten kommet fra en annens rektum - så ville jeg helt sikkert ha opplevd den som mye mer ekkel!

Så - kan det rett og slett være slik for daten din også? At - dere er klar over den samme lukten, men det som av din nese oppfattes som en stram svettelukt - av han oppfattes som en behagelig dunst?

Endret av puppi
Gjest chisandra
Skrevet

Det er et sterkt hint, men kanskje ikke så hyggelig måte å gjøre det på?

Og han er mann, så tviler på at hinting hjelper. ;)

Det var det hyggeligste jeg kom på. Tenkte det ikke ville være så voldsomt konfronterende? Men vanskelig tema å skulle ta opp uansett. :)

Skrevet

hehe, er man en som tror man kan gå 48 timer omkring uten å dusje, fordi det står på deoen, ja da oppfatter jeg det individet som passe tett.

og joda, påføres på rygg og over lillemann, det funger fint om man sliter med såpass mye svette som karen i diskusjonen.

Og spraye parfyme på øvre rygg, brystkasse og nakke. 

Vil ikke ha noe å si, negativt for kropp, annet enn at man dufter godt.

Ja, men vet du hva, jeg tror faktisk det finnes menn som ser slike produkter og tenker "yes, da trenger jeg kun å ha på deo annenhver dag, og den varer dobbelt så lenge. Penger og tid spart!"

Deo på lillemann vil jeg ikke anbefale noen å gjøre, ta heller en snarvisitt innom badet og fresh opp området med en våtserviett eller en fuktet klut. 

Parfyme på øvre rygg, brystkasse og nakke er forsåvidt en god ide. Utfordringen med det er at det er veldig mange parfymer for menn (spesielt de "freshe" "jeg lukter nydusjet") som presterer dårlig over tid. De avgir godlukt i 2-3 timer, og etter det så må man nærmest begrave nesa ned i huden for å merke noe. Her tror jeg dameparfymer generelt er mye bedre, kanskje fordi man bruker ingredienser som gjør at parfymen holder lengre. I tillegg er de fleste dameparfymer er EDP mens herreparfymer som regel er EDT (selv om trenden er at det nå blir flere og flere EDP også for menn). 

Det er forøvrig viktig å poengtere at parfyme ikke er laget for å skjule svettelukt (i motsetning til deo), det er et supplement til deo. Parfyme vil blande seg med svettelukt. Noen parfymer håndterer det bra, med andre så kan resultatet bli ganske så "interessant" sånn luktmessig. 

Skrevet

Ja, men vet du hva, jeg tror faktisk det finnes menn som ser slike produkter og tenker "yes, da trenger jeg kun å ha på deo annenhver dag, og den varer dobbelt så lenge. Penger og tid spart!"

Deo på lillemann vil jeg ikke anbefale noen å gjøre, ta heller en snarvisitt innom badet og fresh opp området med en våtserviett eller en fuktet klut. 

Parfyme på øvre rygg, brystkasse og nakke er forsåvidt en god ide. Utfordringen med det er at det er veldig mange parfymer for menn (spesielt de "freshe" "jeg lukter nydusjet") som presterer dårlig over tid. De avgir godlukt i 2-3 timer, og etter det så må man nærmest begrave nesa ned i huden for å merke noe. Her tror jeg dameparfymer generelt er mye bedre, kanskje fordi man bruker ingredienser som gjør at parfymen holder lengre. I tillegg er de fleste dameparfymer er EDP mens herreparfymer som regel er EDT (selv om trenden er at det nå blir flere og flere EDP også for menn). 

Det er forøvrig viktig å poengtere at parfyme ikke er laget for å skjule svettelukt (i motsetning til deo), det er et supplement til deo. Parfyme vil blande seg med svettelukt. Noen parfymer håndterer det bra, med andre så kan resultatet bli ganske så "interessant" sånn luktmessig. 

Bra svar.

Må bare presisere, at jeg ikke skriv på lillemann, men ovenfor. 

ja, ikke lett dette for de som sliter med svette. 

Men vise ting og produkter kan hjelpe på.

Håper ts sin kar finner ut av dette, tar det alvorlig og kommer godluktende til neste kose-session:)

Gjest Morello
Skrevet

Ja, det er litt merkelig. Men det kan jo forklare hvorfor han ikke merker det selv, fordi han lukter mer enn andre og har levd med denne lukten hele livet? Lukten han er lik det det lukter av gamle eldre menn eller utlendinger som spiser masse sterkt krydret mat og har et mer avslappet forhold til dusj og deo. Håper ikke dette er ansett for å være rasistisk å si. -men vi har vel "alle" vært i f.eks. tyrkia og truffet på en god del kelnere som har vært på jobb lange dager og kanskje ikke rukket å dusje mellom skiftene. Han lukter med andre ord svært mye. Stramt og "stikkende".

Åh, vet ikke hva jeg skal gjøre. Men nå kom jeg til å tenke på; hva om han er fullstendig klar over det, men ikke vil si noe fordi han vil se hvordan jeg reagerer på det. Fordi han har en sykdom han ikke får gjort noe med, og derfor kommer til å lukte sånn uansett hvilken deo han bruker eller hvor ofte han dusjer. Jeg er ikke så paranoid som jeg virker her, men finnes det noen slik sykdom?  :fnise:

Jeg ønsker virkelig ikke å såre denne fyren, derfor jeg spør. For om han ikke får gjort noe med det, så er det jo kjipt å få beskjed om at han lukter ille.

Det er ganske ille, hvis han lukter så sterkt selv bare på kvelden etter å ha dusjet samme dag..? :o 

Ville uansett tatt det opp. Måten spørs på hvordan han er som person. Med noen funker det å ha litt humor, mens andre synes det er flaut og trenger en mer varsom fremtreden. Det får nesten bli opp til deg å avgjøre. ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...