Gå til innhold

Sykehjem eller hjemmetjenesten? Hva liker du best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor liker du best å jobbe?

Anonymous poster hash: 6cf9b...356

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler, men foretrekker nok sykehjem. Nå har jeg kun vært lærling i hjemmetjenesten da, men liker tryggheten ved et sykehjem. Du er aldri alene, slik som i hjemmetjenesten :) syns det er skummelt å komme oppi noe, feks hjertestans, slag etc,så er jeg helt alene..

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker best hjemmesykepleie. Mest fordi du faktisk får en pause hver gang du går fra en bruker og setter deg i bilen. Om den bare er på 3 min fordi du kjører til neste, så hjelper det. Det er også mye greiere syns jeg, at jeg har en liste å forholde meg til med hva jeg skal gjøre, og slippe å alltid måtte finne på noe selv som på sykehjem :)

Anonymous poster hash: da583...e73
  • Liker 2
Skrevet

Jeg liker sykehjem. Å gå inn i andres hjem som noen ganger er så møkkete at du må bruke skobeskytterne å beskytte skoene med, gir meg grøssninger. 

Jeg liker at man får en pause mellom hver pasient/bruker i hj.spl, men det overgår ikke alt det man møter. 

Anonymous poster hash: def1d...132
  • Liker 2
Skrevet

Jeg liker ingen av delene, men hadde valgt sykehjem om det stod mellom de to alternativene. Det er mange så har det så ufattelig drittent hjemme at du ikke orker å være inne hos dem uten å få grøssninger, det er vonde lukter, sinte hunder, løse smådyr/fugler og lagring av søppel innendørs. På sykehjem blir det i alle fall vasket, klær blir vasket, søppel kastet og det luftes.  

Anonymous poster hash: bd9a7...e24
  • Liker 1
Skrevet

Ingen av delene. Foretrekker bolig med bistand.

Anonymous poster hash: d2146...ccf

Skrevet

Har prøvd hjemmesykepleien, hjemmehjelp (vasking), omsorgsboliger (med felles middag og stell på noen av beboerne) og sykehjem. Stortrivdes på sykehjem, masse moro, gode kollegaer, og tiden gikk litt fortere enn med mye bilkjøring på hjemmebesøk. 

Anonymous poster hash: 72eb4...5c8
Skrevet

Jeg jobber i hjemmetjenesten, men i et bygg med mange leiligheter. Reiser altså ikke rundt. 

Synes det er utrolig greit :) Har jobbet på sykehjem før, og foretrekker der jeg jobber nå. 

Anonymous poster hash: 79acf...a0b
Skrevet

Jeg liker sykehjem. Å gå inn i andres hjem som noen ganger er så møkkete at du må bruke skobeskytterne å beskytte skoene med, gir meg grøssninger.

Jeg liker at man får en pause mellom hver pasient/bruker i hj.spl, men det overgår ikke alt det man møter.

Anonymous poster hash: def1d...132

Huff ja! Jeg har vært flere plasser der jeg måtte ta på meg hansker FØR jeg tok i dørhåndtaket på ytterdøra.. fikk også streng beskjed om at ikke sette meg ned der inne for det var så skittent...
Skrevet

Jeg har jobbet begge plasser 😊 Trives så absolutt i hj.spl. Joda, jeg har vært hjemme hos brukere det har lukta forferdelig hos. Brukere som har vært såkalte samlere og brukere som har vært død i en uke. Men stort sett er det en superhyggelig jobb med veldig variere arbeidsoppgaver. Bare på denne uken har jeg : Hatt kun tilsyn, mogenstell/dusj, koblet opp dialyse, sm.pumper, venøse leggsår, metadonutleveringer, stomi, og sikkert mye mye mer. Arbeidsoppgavene er så utrolig variert!

Anonymous poster hash: 5b28a...ba4

Skrevet

Sykehjem. Vært i hjemmesykepleiepraksis og kunne ALDRI tenke meg å jobbe i hjemmesykepleien.

Anonymous poster hash: 8f589...d84
  • Liker 1
Skrevet

Sykehjem. Uten tvil. Jobbet 1 år i hjemmetjenesten etter endt utdanning. Deretter fikk jeg fast 100% på sykehjem. Går aldri tilbake til hjemmetjenesten frivillig.

Dårlig tid, kjøring i all slags vær, skitne hjem, jobbe alene hele dagen, for å nevne noe. Det verste er tidspresset i hjemmetjenesten. X antall oppmålte minutter på hver bruker. Stress for å komme seg ut i tide fordi neste venter. Å måtte forlate folk uten at jeg har gjort mitt beste er ikke noe for meg. På sykehjemmet kan man prioritere på en annen måte. Har man dårlig tid under morgenstellet har man likevel tid og rom for det viktigste, fordi man alltid kan gå tilbake iløpet av dagen å ta det mindre viktige som søppel og sengereiing. Man kan altså bruke tiden på pasientens ve og vel i noenlunde ro og mak, for deretter å gå tilbake senere på et mindre hektisk tidspunkt for å ta det andre. Istedet for hjemmetjenesten der man gjerne skal stelle, pusse tenner, re senga, ordne frokost og ta med søppel og komme seg i bilen på 20 minutter. På sykehjem har man også mulighet for bistand og hjelp fra andre hele dagen. Er man opptatt med fru Hansen som ligger med urin over hele kroppen og må bruke en time på stellet en morgen, så kan noen andre ile til å hjelpe fru Olsen som har kommet ut i korridoren uten klær. I hjemmetjenesten kunne ikke jeg gitt forsvarlig helsehjelp ialle fall. Det ser jeg bedre nå enn da jeg jobbet der. Syntes det var ille det året, men når jeg ser tilbake var det enda verre enn det jeg så selv.

Argumentet med pauser ser jeg ikke. Ei heller argumentet til hun som sier hun slipper å finne på ting som på sykehjem. Er du ikke tilfreds med å yte ditt beste har du ikke noe i et omsorgsyrke å gjøre etter min mening. Skal du ha pauser gjennom hele dagen får du finne en jobb der du ikke jobber med mennesker.

Anonymous poster hash: 1859f...f98

• Liker 2
Skrevet

Hjemmesykepleien, uten tvil!

Anonymous poster hash: 6cc73...392
Skrevet (endret)

Sykehjem. Uten tvil. Jobbet 1 år i hjemmetjenesten etter endt utdanning. Deretter fikk jeg fast 100% på sykehjem. Går aldri tilbake til hjemmetjenesten frivillig.

Dårlig tid, kjøring i all slags vær, skitne hjem, jobbe alene hele dagen, for å nevne noe. Det verste er tidspresset i hjemmetjenesten. X antall oppmålte minutter på hver bruker. Stress for å komme seg ut i tide fordi neste venter. Å måtte forlate folk uten at jeg har gjort mitt beste er ikke noe for meg. På sykehjemmet kan man prioritere på en annen måte. Har man dårlig tid under morgenstellet har man likevel tid og rom for det viktigste, fordi man alltid kan gå tilbake iløpet av dagen å ta det mindre viktige som søppel og sengereiing. Man kan altså bruke tiden på pasientens ve og vel i noenlunde ro og mak, for deretter å gå tilbake senere på et mindre hektisk tidspunkt for å ta det andre. Istedet for hjemmetjenesten der man gjerne skal stelle, pusse tenner, re senga, ordne frokost og ta med søppel og komme seg i bilen på 20 minutter. På sykehjem har man også mulighet for bistand og hjelp fra andre hele dagen. Er man opptatt med fru Hansen som ligger med urin over hele kroppen og må bruke en time på stellet en morgen, så kan noen andre ile til å hjelpe fru Olsen som har kommet ut i korridoren uten klær. I hjemmetjenesten kunne ikke jeg gitt forsvarlig helsehjelp ialle fall. Det ser jeg bedre nå enn da jeg jobbet der. Syntes det var ille det året, men når jeg ser tilbake var det enda verre enn det jeg så selv.

Argumentet med pauser ser jeg ikke. Ei heller argumentet til hun som sier hun slipper å finne på ting som på sykehjem. Er du ikke tilfreds med å yte ditt beste har du ikke noe i et omsorgsyrke å gjøre etter min mening. Skal du ha pauser gjennom hele dagen får du finne en jobb der du ikke jobber med mennesker.

Anonymous poster hash: 1859f...f98

Bare fordi det er deilig å ha et par min pause mens man kjører fra bruker til bruker så betyr det at man ikke vil yte sitt beste? Hva er det for noe? Noen foretrekker sykehjem og noen foretrekker hjemmesykepleie. Du må takle at folk har andre preferanser enn deg. Det betyr ikke at de ikke kan jobbe med mennesker. Er det mulig... 

Endret av rav9
  • Liker 2
Skrevet

Jeg forstår godt dette med pauser!! I hj.spl er min erfaring at brukerne ofte er svært krevende, fordi du kommer inn i deres hjem. De vet hvorda de vil ha det. Da er det absolutt deilig og nødvendig med den lille pausen på tur bort til neste bruker

Skrevet

Jeg liker sykehjem. Å gå inn i andres hjem som noen ganger er så møkkete at du må bruke skobeskytterne å beskytte skoene med, gir meg grøssninger.Anonymous poster hash: def1d...132

Absolutt en avsporing, men hvordan i huleste kan norsk helsevesen tillate at pasienter (For det er vel det det stort sett er snakk om?) bor under så uhygieniske forhold at det er helseskadelig for de som skal gjøre en jobb der? Jeg vet at det ikke er de som jobber i hjemmetjenesten sin feil, men dere vet kanskje svaret?

Skrevet

Absolutt en avsporing, men hvordan i huleste kan norsk helsevesen tillate at pasienter (For det er vel det det stort sett er snakk om?) bor under så uhygieniske forhold at det er helseskadelig for de som skal gjøre en jobb der? Jeg vet at det ikke er de som jobber i hjemmetjenesten sin feil, men dere vet kanskje svaret?

Alt grunner vel i penger kan jeg tenke meg... pasientene dkal bo lengs mulig hjemme før de flyttes på institusjon. De skal faktisk bo så lenge hjemme, at det går på helsa løs, virker det som...trist å se at så mange ensomme eldre lever i sin egen dritt uten å få så mye hjelp. Har vært i flere hus der det er muggsopp i fleng, men virker ikke som noe blir gjort..
Skrevet

Har jobbet i hjemmesykepleie og syns det er en undervurdert jobb! Jeg trivdes veldig godt med den måten å jobbe på.

Sykehjem er for tungt etter min erfaring, samt lite faglig miljø og mye stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...