AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Hvorfor er det slik at det er så viktig å dra til "Syden" årlig? At man må dra til utlandet minst én gang i løpet av sommerferien. Virker nesten som å ikke ha råd er relativ fattigdom og at det er nærmest en menneskerett å sole seg i et annet land o løpet av sommermånedene. Hva med norske strender og norske fjell? Anonymous poster hash: 9406c...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Har aldri kjent på dette presset selv. Hvem er det som snakker om dette?Anonymous poster hash: ceee4...8d3 2
Toolose Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Norske strender og opplevelsen av Norge er vel så bra! Viktigste er vel at man tar ferie sammen i familien 😃 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Min erfaring som mor, er at det er viktig for barna å komme seg på ferie. For de prater om det med de andre barna. Ene barnet mitt måtte faktisk skrive lang stil om sommerferien. Da er det ikke gøy om man ikke har gjort noe. Men om det er syden eller teltur her i Norge, tror jeg ikke er like viktig for barna, bare de får gjort noe. Jeg er enslig mor med lav inntekt. Og det var en sommer vi ikke hadde råd til noe, tror ikke det var så gøy for barna. Men ellers har jeg vært flink å få til ferier for oss 3 til rundt 5000 kr, og da kommer vi oss til utlandet. Anonymous poster hash: b0dfc...1e9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Jeg har aldri hørt noe om dette presset i virkeligheten etter at jeg ble voksen. Det har vært én gang mens ungen gikk i barnehagen at noen reiste til syden utenom ferietidene. Kjente det stakk litt av ren misunnelse, men det har aldri vært noe sosialt press om dette blant andre voksne (bortsett fra en gang der jeg og mannen vurderte å melde oss inn i en forening, og da var reising en av de store greiene. Men der skjønte man at vi hadde helt ulike interesser, skjønt det var jo økonomien som hindret oss fra å reise så mye da til at vi kunne snakke om det som en stor hobby. Det ble nå i alle fall klart etter det ene treffet at jeg og mannen bare ikke passet inn der sosialt sett.) Jeg tror mange voksne er "flinke"/dumme nok til å sile ut potensielle venner med de som ikke passer med dine egne interesser. Dessverre. Anonymous poster hash: 040b1...d59
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Har aldri kjent på dette presset selv. Hvem er det som snakker om dette?Anonymous poster hash: ceee4...8d3 Venninner av meg. Vi er riktignok studenter, noen er ferdig med studiene. Er tydeligvis helt krise for dem at det ble ingen sydenferie i år. Noen lurte til og med på om de kunne søke på nav om penger til ferie huff. Anonymous poster hash: 9406c...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Ferierte selv mye i Norge selv om jeg har foreldre med over gjennomsnittlig inntekt. Enten om det var å dra til strender, fjellturer, gå fra hytte til hytte, besøke familie som bodde på østlandet, eventuelt fotballskole i løpet av sommerferien, og masse mer. Er jo flere muligheter for dem som legger ferien hjemme. Anonymous poster hash: 9406c...1dd
Ciara Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Jeg synes ikke det er viktig å dra på Sydenferie om sommeren. Jeg elsker Norge om sommeren, og vi er så heldige å ha tilgang til hytte som er nydelig på den tiden. Etterhvert kommer vi sikkert til å ta en og annen tur, men det er slett ikke sikkert at det blir årlig. Men at det er viktig å komme seg hjemmefra i ferien er jeg 100% enig i. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Jeg tror presset er større i de gruppene som sliter med å få råd til å dra til syden. At det for enkelte er en målestokk for hva de kan gi barna, og at det er "normalt" å dra til syden. Når man har normal til veldig god økonomi så blir det presset litt borte. Man vet at man har råd til det hvis man har lyst, men velger noe annet. Da blir presset om en sydentur borte, og man kjenner ikke på at det er noe man burde gjort.Anonymous poster hash: 3b091...b44 5
Faith- Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 Jeg har aldri vært spesielt begeistret for sydenferier. Jeg begynner stort sett å kjede meg en time etter vi legger oss på stranden første dagen. Var heller ikke særlig glad i det når jeg var yngre. Som 11 åring valgte jeg heller å gå i fjellet med faren min og hunden vår i flere dager, enn å bli med moren min og søskene mine til syden. Jeg kommer fra en familie med godt utdannende foreldre med godt betalte jobber og jeg var ikke utenfor skandinavia før jeg var 10år, det var da også første gang jeg flydde. Tror det med å absolutt skulle ha lukseriøse utenlandsturer om sommeren er en greie som har kommet opp iløpet av de siste 10 årene, for jeg kan ikke huske å ha tenkt over det når jeg var yngre. Selvsagt syns jeg det hørtes flott ut for dem som dro til USA eller på fine cruise, men jeg skammet meg aldri over å ha vært i Norge hele sommeren.
Gjest Seajewel Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 Føler ikke press, men har tilfeldigvis "alltid" tatt en årlig tur til "syden". Det er godt å komme seg vekk, og det er noe vi prioriterer. Om det er til Aruba, Spania eller hytta på fjellet spiller ingen rolle, greia er å komme seg vekk, koble av, og se og gjøre noe annet. Norgesferie er fantastisk, men blir fort dyrere enn en sydentur. Når barna begynner i skolen, ser jeg ikke poenget i å dra til syden bare fordi "alle andre" gjør det. Dette er noe man gjør for seg selv og sin egen lyst. Om det blir syden, eller hytta eller telting under fantastisk sjternehimmel spiller vel ingen rolle, så lenge barna koser seg! Kan godt finne på å ta en sommer med hyttetur, det er ikke et "must" med syden, men litt varme er jo godt.
Rosewood Skrevet 22. august 2015 #12 Skrevet 22. august 2015 Jeg liker å komme meg til "syden" om sommeren, for da er jeg garantert sol og varme, strand og badevær. I år har det ikke vært noe særlig til sommervær der jeg bor, så da stikker jeg sydover. Så har det noe med opplevelser å gjøre og, jeg er jo i Norge stort sett hele året så det er gøy å oppleve nye ting, se andre ting, høre nye språk, spise annen mat og kikke i andre butikker. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 Om du velger å feriere i Norge år etter år får det være ditt valg. Vi andre utforsker nye steder og får nye livserfaringer. Anonymous poster hash: 01c2a...4d9 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #14 Skrevet 22. august 2015 Det er bare et problem om man lar det bli et. Dersom man ikke har råd til ferie, så er det en fin anledning til å lære barna å takle de eventuelle skuffede følelsene, samt lære de at sydenferie ikke er det som er viktig her i livet. Man burde ikke sette seg ned og si sånn "å, stakkars lille gullet, det er sååå synd på deg". Dersom foreldre snakker med barna som om dette er et problem, så tror jo barna på dem- at det er et problem Anonymous poster hash: 54f3b...481 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #15 Skrevet 22. august 2015 Om du velger å feriere i Norge år etter år får det være ditt valg. Vi andre utforsker nye steder og får nye livserfaringer. Anonymous poster hash: 01c2a...4d9 Om du velger å feriere i Norge år etter år får det være ditt valg. Vi andre utforsker nye steder og får nye livserfaringer. Anonymous poster hash: 01c2a...4d9 Selvsagt er det spennende å utforske nye steder, men nå snakket jeg egentlig om dem som mener at det er en menneskerett å steke seg ved bassenget på et charterhotell i gran canaria. Anonymous poster hash: 9406c...1dd 3
Ciara Skrevet 22. august 2015 #16 Skrevet 22. august 2015 Om du velger å feriere i Norge år etter år får det være ditt valg. Vi andre utforsker nye steder og får nye livserfaringer.Anonymous poster hash: 01c2a...4d9 Nye livserfaringer, du. Og det kan man ikke få i Norge? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #17 Skrevet 22. august 2015 Da jeg var ungdom var sånt heller uvanlig. Har dessverre inntryk av at det er de yngre generasjonene det er blitt ekstremt viktig for... For at de skal ha noe å skryte videre til venna sine Anonymous poster hash: 98263...b30
Gjest Servicetekniker Skrevet 22. august 2015 #18 Skrevet 22. august 2015 Syden er oppskrytt siden det er så mye fine steder i Norge men det er "enkelt" og bare pakke og dra til syden. Og vi blir vel bare mere late og. Vil bare slappe av. Har hatt med mine unger på noen dagers fjelltur og de bare elsket det.
365vinter Skrevet 22. august 2015 #19 Skrevet 22. august 2015 Da jeg var ungdom var sånt heller uvanlig. Har dessverre inntryk av at det er de yngre generasjonene det er blitt ekstremt viktig for... For at de skal ha noe å skryte videre til venna sine Anonymous poster hash: 98263...b30 Ja, dette reagerer jeg på også. At det ofte er det at barna skal ha noe å skryte av når de kommer tilbake på skolen som er forklaringen på hvorfor det er synd på dem som ikke får dratt til sydligere strøk. Hva slags ukultur er det en egentlig er med på å etablere? Skjønner for all del at dette kan oppleves som sårt for ungene, men man kan ikke skjermes for alt som er ubehagelig her i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #20 Skrevet 22. august 2015 Det er et eneste stort i-landsproblem. Anonymous poster hash: 6dfe5...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå