AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Min sønn kom 40 minutter for sent hjem i kveld, spurte om han kunne dra tilbake å overnatte (tvilsomt hus). Ingen foreldre i det huset. Jeg sa nei, han dro likevel. Hva kan jeg gjøre?Anonymous poster hash: 8137e...ed5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Kjøre ut og hente han tilbake? Anonymous poster hash: 633e1...e78 21
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Ingenting, han er 16 år og i stand til å klare seg en natt borte uten livsfare. Drar du å henter han er du hvertfall sikra at han kommer til å stikke av igjen. Jo mer motstand jo mer opprørsdemonstrasjoner. Unger må få feile og lære. Anonymous poster hash: 75348...3e2 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Du kan gi han konsekvenser for oppførselen. Dra inn goder som penger, mobil, internett etc. Anonymous poster hash: e7d96...a6e 22
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Du kan gi han konsekvenser for oppførselen. Dra inn goder som penger, mobil, internett etc. Anonymous poster hash: e7d96...a6e Absolutt ikke enig, da vil han nok bare bli enda mer forbanna og heller bli hos kompisene og låne Wifi osv der. Syntes heller TS skal kreve å få vite hvor og med hvem oppholder med, og ha mobilen tilgjengelig. Anonymous poster hash: dbaf6...a8e 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Absolutt ikke enig, da vil han nok bare bli enda mer forbanna og heller bli hos kompisene og låne Wifi osv der. Syntes heller TS skal kreve å få vite hvor og med hvem oppholder med, og ha mobilen tilgjengelig. Anonymous poster hash: dbaf6...a8e Så du mener å bryte en avtale ikke skal føre til konsekvenser? Bare la det være? Jeg hadde innetider til jeg var 18. Skulle jeg være ute en hel natt så måtte det avtales på forhånd. Dette er for så vidt alminnelig høflighet når man bor flere under samme tak. Å bli sur og bare forsvinne ut vitner ikke om modenhet, og styrker bare inntrykket av at grenser fremdeles er viktige for denne ungdommen.Anonymous poster hash: a4f6c...a5a 29
Okapi Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 En avtale er noe begge parter har sagt seg enig i. Dersom man stiller et krav, uten alternativer eller rom for forhandlinger, er det ikke snakk om en avtale. Å stille krav kan få et hav av negative konsekvenser. På den annen side, rent konkret, hva er problemet med å la ham bestemme selv? 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Er det ikke litt sent å begynne å lære en 16 åring hvem som bestemmer? Og enda senere å be om råd fordi ungdommen ikke hører på deg? Anonymous poster hash: 00b14...d28 4
Cambria Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Er det ikke litt sent å begynne å lære en 16 åring hvem som bestemmer? Og enda senere å be om råd fordi ungdommen ikke hører på deg? Anonymous poster hash: 00b14...d28 Nei det er ikke for sent. Jeg hadde flere venner når jeg var 16 som fortsatt var i opprør mot foreldra sine. Det som funka best på meg når jeg var sånn mot min mor var fjerning av goder. Husarrest hadde ingen effekt, men å miste telefonen i noen dager fungerte bedre. Du kjenner din sønn best så du vet nok best hva som fungerer på han, men en konsekvens bør jo dette få synes jeg. 4
Carrot Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 (endret) Jeg ville hentet han, men jeg ville gitt han et valg - kom hjem, NÅ eller bli hentet uvisst av hvem men garantert å gjøre deg flau overfor kompisene dine når det skjer. Så ville jeg forklart i ettertid at dersom han forventet å bli behandlet som en voksen fikk han jaggu se til å oppføre seg som en også, ikke som en grinete unge som stikker av når de ikke får lov til noe.. Men mer interessant; hva gjorde TS? Endret 22. august 2015 av Carrot 12
waco Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 Min sønn kom 40 minutter for sent hjem i kveld, spurte om han kunne dra tilbake å overnatte (tvilsomt hus). Ingen foreldre i det huset. Jeg sa nei, han dro likevel. Hva kan jeg gjøre?Anonymous poster hash: 8137e...ed5 Kanskje du gjorde feil da du nektet å gi sønnen din bestemmelsesrett over eget liv? Har du spurt sønnen din om han kan tilgi deg? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #12 Skrevet 22. august 2015 Jeg er redd det vil resultere i mer opprør om du kjører gjennom på noe sånt. Han er 16 år, dvs gammel nok til å bo alene. Hvorfor kan han ikke avgjøre slike ting selv? Mine foreldre hadde ikke kontroll på meg, og jo mer de prøvde å straffe jo vanskelgere ble jeg. Vi måtte til slutt lage en avtale om at jeg gjorde som jeg selv ville, så lenge jeg fortalte hvor jeg skulle og hvor lenge, og gav tydelig beskjed hvis ting ble endret, som at jeg ikke kom hjem e.l. Hadde de forsøkt å hente meg så hadde de jo ikke klart det, du klarer ikke dra en 16 åring fysisk inn i bilen. Andre forslag: Snakk med han om grunnen til at du ikke ville han skulle dra. Ta det når dere er rolige. Si at han heller kan be kompisen være hos dere når de vil treffes slik over natten, men helst ikke i det huset. Åpne opp huset deres for han og vennene slik at de vil være hos sønnen din, og ikke alene et annet sted (grandis i fryseren, brus i kjøleskapet etc, slike ting gjør at de velger dere istedet) Og spør han hva han synes om regler. Si at dere må bli enige sammen, slik at når du for en gangs skyld ber han være hjemme vet han hvorfor. Man kan ikke kontrollere en 16åring uten at de er enige, de er sterkere fysisk og goder som fratas kan skape enda mer opprør. Anonymous poster hash: 2baab...a82 4
waco Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 Jeg ville hentet han, men jeg ville gitt han et valg - kom hjem, NÅ eller bli hentet uvisst av hvem men garantert å gjøre deg flau overfor kompisene dine når det skjer. Så ville jeg forklart i ettertid at dersom han forventet å bli behandlet som en voksen fikk han jaggu se til å oppføre seg som en også, ikke som en grinete unge som stikker av når de ikke får lov til noe.. Men mer interessant; hva gjorde TS? Du behandler ham som et barn så da kan du ikke forvente noe annet. Ikkesant det er vondt å vise handlekraft når du egentlig er maktesløs? Den lærdommen der er nødvendig for at du skal bli voksen. Klarer du å være voksen tror du? 1
Gjest Christina146 Skrevet 22. august 2015 #14 Skrevet 22. august 2015 Dette gjorde jeg en gang, men da var foreldre hjemme. Jeg ble hentet, og måtte dermed fortelle vennene hvorfor jeg måtte dra, det var utrolig pinlig. Jeg synes du bør hente han!
Carrot Skrevet 22. august 2015 #15 Skrevet 22. august 2015 Du behandler ham som et barn så da kan du ikke forvente noe annet. Ikkesant det er vondt å vise handlekraft når du egentlig er maktesløs? Den lærdommen der er nødvendig for at du skal bli voksen. Klarer du å være voksen tror du? Å ikke la et barn få bestemme selv er en del av en forelders ansvar, en 16 åring er ikke en voksen. Det å være en ansvarlig voksen ligger visst ikke helt for deg - vi har i allefall ulikt syn på det skjønner jeg. 15
waco Skrevet 22. august 2015 #16 Skrevet 22. august 2015 Å ikke la et barn få bestemme selv er en del av en forelders ansvar, en 16 åring er ikke en voksen. Det å være en ansvarlig voksen ligger visst ikke helt for deg - vi har i allefall ulikt syn på det skjønner jeg. Du kan ikke fortelle en person at han ikke oppfører seg som en voksen samtidig som du nekter ham selv å bestemme hvor han skal sove. Du behandler ham som et lite barn, ergo oppfører han seg som et barn. Vil du at barnet ditt skal være voksent så må du la barnet ditt ta valg som en voksen. Det er opptil deg egentlig. 2
Okapi Skrevet 22. august 2015 #17 Skrevet 22. august 2015 Å ikke la et barn få bestemme selv er en del av en forelders ansvar, en 16 åring er ikke en voksen. Det å være en ansvarlig voksen ligger visst ikke helt for deg - vi har i allefall ulikt syn på det skjønner jeg. En 16-åring oppfatter ikke seg selv som et barn, og er som waco nevner gammel nok til å bo alene. Å behandle ham som et barn bidrar bare til å surne forholdet til foreldrene. Igjen, man må se på om det at han overnatter hos kamerater har noen praktiske negative konsekvenser. Dette kan man isåfall snakke med ham om, og vise ham at det er en grunn til at han eventuelt ikke får lov. Om det er noen konkrete problemer kan man selvsagt også jobbe for å løse disse. 2
Gjest Blomsterert Skrevet 22. august 2015 #18 Skrevet 22. august 2015 Hadde hentet han,uten tvil.Gjorde nemlig det samme med min egen sønn da han var tenåring.Ja,det ble pinlig for han,men ingen konsekvenser fra kompisene.De snakker om det enda når vi treffes,og de syns det bare var tøft at foreldre tar tak.Men du kan jo gi han et siste valg,så kan han gå hjem før du dukker opp.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #19 Skrevet 22. august 2015 Hadde hentet han,uten tvil.Gjorde nemlig det samme med min egen sønn da han var tenåring.Ja,det ble pinlig for han,men ingen konsekvenser fra kompisene.De snakker om det enda når vi treffes,og de syns det bare var tøft at foreldre tar tak.Men du kan jo gi han et siste valg,så kan han gå hjem før du dukker opp. Hvordan skal man hente en tenåring som ikke vil bli hentet? Bruke fire mannfolk som bærer han mellom seg? At dette skal funke fordrer jo at sønnen faktisk går med på å bli hentet da foreldrene dukker opp. Anonymous poster hash: 2baab...a82 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #20 Skrevet 22. august 2015 Du behandler ham som et barn så da kan du ikke forvente noe annet. Ikkesant det er vondt å vise handlekraft når du egentlig er maktesløs? Den lærdommen der er nødvendig for at du skal bli voksen. Klarer du å være voksen tror du? Han er ett barn.Anonymous poster hash: ff2d0...222 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå