Gå til innhold

14-åring overnatte hos kjæresten?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Datteren min på 14 vil overnatte hos kjæresten sin til helgen. De har kjent hverandre i 3 uker. Han er også 14.

Jeg sier at hun ikke får lov til å overnatte hos kjæresten før hun er 16. Er jeg urimelig? Hun presiserer at de bare skal sove. Hun har ikke overnattet hos andre gutter hun har vært sammen med.

Er jeg for streng? Når fikk dere/barna deres lov til å overnatte hos kjæresten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns ikke du er streng, for mine barn hadde heller ikke fått lov før de var 16. Om de hadde fått lov da. :-?

Skrevet

Du er ikke for streng!! Jeg har ikke barn, men jeg husker selv da jeg var 17 år og ville overnatte hos en fyr. Fikk ikke lov av far, og det er jeg glad for i dag. Fyren var uansett for gammel for meg. (men visste jo ikke bedre da..)

Jeg fikk bestemme selv da jeg var 18, og dette har jeg absolutt ikke tatt skade av.

Dessuten... 3 uker er ikke mye. Synes det er alt for tidlig.

Skrevet
Ikke f***... Hold henne hjemme!
:enig_animasjon:
Skrevet

Enig her også. Selv om de sier at de begge bare skal sove, fører gjerne det ene til det andre osv... Og ennå er hun under den seksuelle lavalder. Nei, vær bestemt!

:)

Skrevet
.

Er jeg for streng? Når fikk dere/barna deres lov til å overnatte hos kjæresten?

Nei, du er ikke for streng! Du er en omsorgsfull forelder som hjelper barnet ditt å sette de grensene det som 14 åring ikke alltid er i stand til å sette selv!

Overnatte med kjæresten, tja, min 14 åring har ikke noen kjæreste enda, men minst 16 - og helst endel eldre enn det også.

Skrevet

Nei du er ikke for streng.

16 år tidligst! Og pass på at hun har prevensjon! Selv om de lover å bare sove (og mener det), så fører lett det ene til det andre!

Kjenner de som selv måtte vente til de var over 18. Det syns jeg er litt drøyt. Selvsagt hadde de sex så det holdt likevel, så jeg syns det er teit at de ikke fikk oppleve den nærheten ved å sove sammen.

Skrevet

En jente på 14 har ikke noe med å overnatte sammen med gutter, som andre her skriver; ikke fa#n. Du vet aldri hva som kan skje og gutter kan være ekstremt pågående og vips så har hun gjort noe hun angrer på.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg ville aldri rådet noen til å si ja til det. Personlig fikk jeg ikke overnatte hos min bestevenn (som er gutt) selv om foreldrene mine har kjent han hele livet før jeg var 16. Jeg tror ikke en

14-åring er moden nok til å ta et slik valg selv.

Skrevet

Om hun ønsker å ha sex har hun det på dagen og. :wink:

Selv om 14 år var veldig ungt så tror jeg ikke det stopper de å ha sex selv om de ikke sover sammen på natten.

Men det går jo mer på hva du/dere aksepterer som foreldre og hvor mye hun respekterer det.

Og når dere ikke godkjenner det kan jo det hende hun tenker en gang til før hun tar et valg.

Men jeg hadde nok snakket med henne om prevansjon og seksuelle overførbare sykdommer.

Just in case. :)

Skrevet

"Bare sove" kan man fint gjøre hjemme i sin egen seng.

Jeg for min del, fikk lov å overnatte hos typen da jeg var 16, det er 11 år siden. Hmm, hvor gammel var nå den sønnen min igjen..? Åja. 10. :sjenert:

Skrevet

Jeg for min del, fikk lov å overnatte hos typen da jeg var 16, det er 11 år siden. Hmm, hvor gammel var nå den sønnen min igjen..? Åja. 10. :sjenert:

:ler::ler:

Skrevet

Her har de fått lov til å overnatte hos hverandre fra ca 17 1/2 års alder.......for det fikk jeg lov til i min ungdom :oops:

Ville aldri latt 14-åringen få overnatte - eller ha kjæresten på overnattingsbesøk for den saks skyld.

Hva sier kjærestens foreldre????

Skrevet

16 år synes jeg høres nokså snilt ut, vet om mange som nekter helt til ungene er myndige også. Og selv om de faktisk bare hadde sovet så synes jeg fortsatt ikke det hjelper. Det er faktisk ett steg i ett forhold det også, og jeg synes at en 14-åring er for ung til det også. Og tre uker er jo ingenting det heller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg for min del, fikk lov å overnatte hos typen da jeg var 16, det er 11 år siden.  Hmm, hvor gammel var nå den sønnen min igjen..? Åja. 10.  :sjenert:

:hoho:

Skrevet
Jeg syns ikke du er streng, for mine barn hadde heller ikke fått lov før de var 16. Om de hadde fått lov da.  :-?
Enig med deg........
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var 16 første gang jeg sov hos kjæresten min, hadde begynt på vgs. Bare for å ha sagt det: hvis de absolutt vil ha sex som kommer de til å ha det uansett om de får overnatte hos hverandre eller ikke. Men jeg tror uansett jeg ville satt en grense ved den seksuelle lavalderen, det kan jo oppfattes som om man syns det er greit at de har sex også...

Hva mener hans foreldre da? Kan du ikke ta en prat med moren hans og høre hva hun mener??

Gjest Anonymous
Skrevet

Er enig med de andre her. 14 år er alt for ungt til å overnatte hos kjærsten. De har jo heller ikke vært sammen så lenge. 3 uker er jo ingenting...

Om dem vil ha sex, så kommer dem til å ha det uansett om dem overnatter sammen eller ikke. Husker selv hvordan det var.

Om 16 år er en aldersgrense for når dattern din skal få overnatte hos kjærsten, er vel en alder som har med modenhet, ansvar og prevensjon og gjøre...

Kanskje du burde snakke med henne om prevansjon alt nå? Kanskje hjelpe henne til å finne riktig type. Plaster er jo så populært nå, og det kan jo festes på områder hvor det ikke synes.

Jeg vet at det er litt ungt og begynne å tenke på prevansjon nå når hun er bare 14 år. Men det er bedre føre var enn etter snar om du skjønner.

Jeg har en søster som er 12 år yngre enn meg. Da hun var i 14-15 års-alderen ringte hun meg og lurte på hva jeg syntes hun burde gjøre. Alle veninnene hennes var sexuellt aktiv og hadde kjærster og hun ble litt i tvil om hun selv kom til å gjøre "det" om hun fikk kjærste. Hun ville at jeg skulle "fikse" p-piller til henne og en annen veninne. Det hele endte med at jeg bad dem gå til legen fordi jeg ikke kunne "fikse" det for dem. Jeg kan jo ikke dele ut p-piller i hytt og gevær heller lissom..

Det hele endte med at 6-12 mnd senere så hadde søstern sex uten prevansjon. Heldigvis var hun smart nok til å ringe meg da også, jeg fikk overtalt henne til å ta meg seg veninnen sin og gå til helsesøster på skolen. Der fikk hun en angrepille og resept på p-piller...

Jeg tror at det er viktig å snakke med barna sine om sex, prevansjon og de tingene der allerede fra dem får sin første kjærste. Det er også viktig at dem vet at selv om jentene bruker p-pillet etc. så betyr ikke det at dem skal ha sex. Det er bare en "forsikring" i tilfelle dem skulle ha det.

Nå vet jeg at mange vil si at kondom er det beste. Og ja, jeg er enig der. MEN det er lett og sluntre unna. Og tenåringsgutter er ofte fomlete og det er ikke så sikkert at den kommer rett på om han i det hele tatt får den på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...