Gå til innhold

Kvinnen betaler mat og mannen huset - hvordan blir det feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Kan noen forklare meg hvordan dette blir feil?

Jeg ser mange artikler og tråder vedr. dette temaet - men gjer forstår det ikke helt. Kan noen gi det inn med teskje? 

Her står leiligheten i begges navn - men kun han betaler fra sin konto. Jeg overfører direkte tin han og ikke banken..  

Hva bør jeg tenke på?

Anonymous poster hash: 8405d...ba7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ikke tenke på noe, du eier huset som dere begge betaler ned på. 

• Liker 5
Skrevet

Faren inntrer ved et eventuelt brudd og eiendelene skal fordeles. Dette kan fort bli komplisert med såre følelser og økonomisk rot. Du bør være obs på at du kan dokumentere at du har stått for din del av betalinga på huset. Eierandelen går til den som betaler og står for huslånet er et av prinsippene. Dere har vel tinglyst i begges navn?

Skrevet

Faren inntrer ved et eventuelt brudd og eiendelene skal fordeles. Dette kan fort bli komplisert med såre følelser og økonomisk rot. Du bør være obs på at du kan dokumentere at du har stått for din del av betalinga på huset. Eierandelen går til den som betaler og står for huslånet er et av prinsippene. Dere har vel tinglyst i begges navn?

Det vet jeg ikke.. kun at vi begge står som eiere i banken slik jeg har forstått det.

Jeg betaler min samboer hver mnd. 

Noen enkel forklaring her? "Samboere for dummies" etc?  :fnise:

Blir jo litt nervøs da. Vil ha alt rett.  :vetikke:

TS

Skrevet

Du bør ikke tenke på noe, du eier huset som dere begge betaler ned på. 

Sikker? Kanskje bør jeg kontakte banken å høre? Han har nevnt noe om at han er "hovedansvarlig" eller liknende. Dette kan være da han liksom eier mer enn meg basert på innskuddene vi begge hadde. 

Uff, føler meg litt lost og dum her  :(

TS

Skrevet

Spør typen din da vell. Du har jo en fin måte å ta opp temaet på også ettersom du har lest diverse nylig om det rundt om kring i aviser etc. 

• Liker 1
Skrevet

Det blir feil fordi huset får man noe igjen for senere, men mat og annet forbruker genererer ikke penger.

Så la oss si at mannen kjøper et hus til 2 mill. Dere betaler like mye hver måned, men hans penger går til å betale ned lånet og dine penger går til generelt forbruk. Så stiger verdien på huset til, la oss si, 4 mill. Hvis dere går fra hverandre da kan han selge huset og tjene 2 mill på forholdet deres, mens alle pengene du har brukt er borte.

Men så lenge dere er sameiere (og enda bedre hvis dere er gift) så burde det ikke ha noe å si hvem som fysisk overfører pengene til banken.

• Liker 5
Skrevet

Spiser dere for +12.000 i mnd da?

Anonymous poster hash: be6c7...915

Skrevet

Er du tinglyst som eier av halve boligen? Er du tinglyst og registrert som eier spiller det ingen rolle hvem som betaler hva. Du kan få en kompis til å betale lånet om du vil, den som betaler FÅR ingen eierandel automatisk. 

Vi tinglyste boligen med halvparten på hver. På lånet var han hovedlåntager og jeg medlåntager. Det spiller ingen rolle hvem lånet står på, så lenge man står tinglyst. (Og ikke lar lånet kun stå på en person, da sliter man hvis huset må selges og man har slått opp, og kun den ene er ansvarlig for hele lånet, men kun eier halvparten.)

Anonymous poster hash: b8293...6a8
  • Liker 3
Skrevet

Overfører du halvparten av lånet til han, slik at han betaler det + sin egen halvdel til banken? Slik gjør vi det også, lånet trekkes automatisk fra min brukskonto, så overfører samboeren min sin halvdel til min konto. Lånet og leiligheten står jo i begges navn, så jeg ser ikke problemet med det.

Skrevet

Hvorfor ikke ha en felles bankkonto når man faktisk har felles hus?

• Liker 4
Skrevet

Overfører du halvparten av lånet til han, slik at han betaler det + sin egen halvdel til banken? Slik gjør vi det også, lånet trekkes automatisk fra min brukskonto, så overfører samboeren min sin halvdel til min konto. Lånet og leiligheten står jo i begges navn, så jeg ser ikke problemet med det.

Det virker som han betaler lånet og hun betaler daglige utgifter. Kanskje hun har mindre i lønn. Det har ingenting å se hvem som betaler hva, eller om hun i det hele tatt betaler sin andel så lenge hun er tinglyst som eier. Jeg overførte ikke penger inn til mannen da vi delte hus, jeg tok heller diverse regninger slik at det gikk opp i opp uansett, pluss at jeg tjente mindre. 

Anonymous poster hash: b8293...6a8

Skrevet

Tinglyst 1/2 - 1/2 så eier en halve hver. Sksl en gjøre krav på mer må en overbevise cretten hvorfor. F.eks. om den andre parten har misligholdt sine forpliktelser i eierforholdet.

• Liker 1
Skrevet

Det er det som er tinglyst som teller. Hvis huset er tinglyst med halvparten på deg og halvparten på mannen, så er det det som gjelder.

Vi gjør det også slik. Mannen er økonomen i forholdet (ja, det er skikkelig dumt av meg), og har full kontroll på hva og hvor vi har lån og forsikring. Han bruker sin lønn på å betale ned huslånet, jeg bruker mesteparten av min lønn til løpende utgifter, og spytter i en slant på huslånet når jeg kan.

Huslånet er jo egentlig en separat sak. Det er jo egentlig bare et banklån der banken har pant i huset.  Det er jo ikke slik at den som betaler avdragene til banken også eier huset. Hvis mine foreldre hjelper til en måned vi har det litt trangt, og betaler inn en slant på huslånet vårt, så eier ikke de en prosent av huset likevel. Det finnes jo også folk som kjøper hus uten å ta opp banklån i det hele tatt, eller arver hus. De eier jo huset sitt likevel...

Skrevet

Det kalles kvinnefellen. Mannen bruker sin lønn på noe av varig verdi, som bolig. Kvinnen bruker sin lønn på forgjengelige ting, som mat og puter og duker. Begge bruker like mye i mnd, kvinnen mener hun gjør god innsats. Så skilles de, mannen sitter igjen med huset, dama sitter igjen med det hun måtte ha på sparekonto, en haug puter, og minnene om gode måltider... Så viktig å passe på at man er tinglyst eier av noe varig, som bolig eller hytte. Og betaler sin andel på det, og lar mannen også bidra til mat og puter.

• Liker 4
Gjest Matronella
Skrevet (endret)

Det vet jeg ikke.. kun at vi begge står som eiere i banken slik jeg har forstått det.

Jeg betaler min samboer hver mnd. 

Noen enkel forklaring her? "Samboere for dummies" etc?  :fnise:

Blir jo litt nervøs da. Vil ha alt rett.  :vetikke:

TS

Samboeravtale og tinglysing av eierandel!!

Endret av Matronella
Skrevet

Kvinner står for duker og puter....det er blitt advart mot dette.

Ved brudd så kan det bli konflikt.

Anonymous poster hash: 15dcb...def

Skrevet

Kvinnefella er at hun betaler for mat og klær etc for mann og barn, mens han betaler lånet på huset. Ved brudd så sitter han da med hus, og hun ingenting om man er samboere, er man gift så skal alt deles 50%

Anonymous poster hash: 70bd3...b86
Skrevet

Så lenge du er tinglyst eier av huset med 50% har det ingenting å si hvem som betaler hva. Men jeg syns likevel det er litt bekymringsverdig at du faktisk ikke vet om du har signert på en kjøpskontrakt på boligen.

Hvis du er usikker på om du eier huset kan du enkelt logge deg inn på statens kartverk og sjekke all info om boligen i grunnboken. Du får opp blant annet navn på eiere, eierandel og hvilke bank som har pant i boligen.

Grunnboken finner du her.

Søk opp boligen på adresse, trykk på "vis mer informasjon om eiendommen" og så "vis" etter grunnboksinformasjon. Der må du logge deg inn med min id/bank id.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...