Gå til innhold

Kan man sette vekk hund for lydighetstrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Først og fremst: Ja, jeg vet så inderlig godt at dette skulle jeg ha tenkt på før jeg skaffet meg hund, jeg angrer hver eneste dag på at jeg tok dette dumme valget, men jeg elsker hunden min og orker ikke tanken på å omplassere han.

I mange år var det bare jeg og han.

Han var med på jobb hver dag, sov på fanget mitt på kvelden og sov hvor han ville i huset på natta.

Han var "kongen" i huset, og gjorde stort sett det han ville.

På tur har han alltid vært helt spinnvill, drar som en trekkhund så det er helt flaut.

Har derfor vært nødt til å ta han med på store sletter å kaste ball ol, for å gå tur er umulig.

Å få besøk er ett mareritt, det skal hoppet og sleikes og bite i klærne til gjestene, og passer man ikke nesa så hugger han tak (bare for å leke altså)

Dette er ganske skummelt, da dette er en liten og veldig søt hunderase som mange bøyer seg ned for å klappe, men han bare hopper og napper tak i det som er nærmest.

Jeg er den eneste som kan kose med han, alle andre er bare leketøy i hans øyne.

Han stikker av hvis han får mulighet, og er generelt utrolig ulydig.

Har vært på valpekurs og unghundkurs, men klarer ikke å få skikk på han. Han er en skikkelig bølle. På begge kursene anbefalte de kastrering, men har vært av oppfatning at alt kan trenes vekk ( mulig jeg tok feil)

Har virkelig prøvd å trene han, men har ikke gjort en veldig god jobb.

Så til det største problemet. Jeg fikk barn for 6 måneder siden, og hunden er fullstendig umulig å ha sammen med babyen. Selv om han er liten veier han femten kg (fransk bulldog) over altfor voldsom mot henne.

Dette fører til at han er mye bindt inne eller er alene ute i hagen, noe som skjærer i hjertet.

Å gå på tur med barnevogn er ett kapittel for seg selv, da han bare skal drepe vogna og bite i stykker hjulene. Ser han noen som kaster ball/fotballkamp/hunder eller dyr på tv'en så kaster han seg rett inn i tv'en uten å se seg for hvis babyen ligger på gulvet feks.

Han blir helt paralysert av det han er opptatt av, og helt døv for tilsnakk.

Han har ikke noe vondt i seg, og er jo så god, men forferdelig sta og vanskelig.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, da jeg har hendene fulle med babyen.

Samboeren min har vært klar fra start at han ikke ønsker noe ansvar for hunden, og det er helt i orden. Han jobber mye og sent og hunden hadde jeg fra før. (Han har hverken kunnskap eller tålmodighet til hundetrening, men de er gode venner altså)

Finnes det noen hundetrenere som kunne hatt hunden noen måneder å fått skikk på han, eller er det ikke så lett?

Vet at jeg må opprettholde treningen, og det kunne jeg sikkert klart hvis hunden først hadd lært seg alt. Han er 3 år btw.

Takk hvis noen orker å lese og svare :)

Anonymous poster hash: 4dab5...aa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"I mange år var det bare jeg og han" ikke så mange år når jeg tenker meg om, men fra han var valp og til babyen ble født, så litt over to år da :)

Anonymous poster hash: 4dab5...aa5

Skrevet

Det vil ikke hjelpe om andre oppdrar han hjemme hos seg - det er med deg og i dine omgivelser han må fungere. Her er det ingen snarvei, du må ta jobben selv. Men du kan gjerne tilkalle en atferdsspesialist som kommer hjem til deg og ser hvordan han er i hjemmemiljøet og kan gi deg treningstips utfra det.

Denne jobben må du ta, både av hensyn til deg selv, hunden og barnet.

• Liker 7
Skrevet

Ja, det finnes hundetrenere som tar i mot hunder. Hvor effektivt det er vel noe tvilsomt, da hunden taes vekk fra sitt eget miljø - der problemet/problemene ligger.

Ville absolutt tatt kontakt med en adferdsterapeut i allefall, dette høres ikke ut som noen god situasjon å være i for noen av dere.

Får han nok mental stimulans?

Anonymous poster hash: 14e1d...ee6
  • Liker 1
Skrevet

Først og fremst; dette er ikke en problemhund. Du har selv skapt problemene, og nå er det på tide og ta tak i det. Løsninger finnes. Finn deg en god hundetrener ("klikkertanter" som vil løse alt ved å ikke si nei eller korrigere, er utelukket) Anbefaler feks Rune Moen, eller noen han kan anbefale nærmere deg. 

• Liker 3
Skrevet

Først og fremst; dette er ikke en problemhund. Du har selv skapt problemene, og nå er det på tide og ta tak i det. Løsninger finnes. Finn deg en god hundetrener ("klikkertanter" som vil løse alt ved å ikke si nei eller korrigere, er utelukket) Anbefaler feks Rune Moen, eller noen han kan anbefale nærmere deg.

Ga deg en like ved en feil. Det er positiv trening som fungerer, deriblant klikkertrening. Tabris har mange nyttige innspill.

Anonymous poster hash: 0742c...e20

• Liker 5
Skrevet

Veterinæren din kan sikkert anbefale en god hundetrener, og kanskje det kan likevel være aktuelt med kastrering. 

Jeg håper det løser seg for dere :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en del erfaring med rasen, og det der høres ut som en fransk bulldog ute av kontroll, ja. De er sta og er veldig tydelige på hva de vil, og ikke nødvendigvis de enkleste å trene. De trenger også mye mer mosjon enn det folk tror, spesielt de energiske individene (og de er det flere av enn folk er klar over). Ballkasting er ikke mosjon, det bare forårsaker stress hvis man gjør det i så stor grad som det høres ut, noe som kan forverre problemet. 

Har du ingen som kan gå tur med han i skogen, enten i flexi eller langline? Da får han brukt både hodet og kroppen. Han trenger minimum 1 time om dagen. Å sette hunden bort er ingen løsning, men mulig dere kan betale noen til å gå daglige turer med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...