AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 I disse dager har jo mange småbarn sitt aller første møte med barnehagen. Jeg er selv ped.leder på småbarnsavdeling i en barnehage, og har vært det i åtte år. I løpet av de årene har jeg selvsagt hatt veldig, veldig mange barn på tilvenning, og sett mange barns reaksjoner på dette. Mitt generelle inntrykk er at barna som er +-12 mnd ved oppstart har en veldig mye enklere oppstart en barna som er +- 24 mnd. Jeg har selvsagt hatt ettåringer som har grått hver dag i tre uker etter oppstart, og jeg har hatt toåringer som har sklidd rett inn i barnehagehverdagen som om de aldri hadde gjort annet. Men jeg ser at de yngste barna som oftest gråter mindre (gråten er mindre intens og/eller varer kortere- og mange gråter ingenting), de bruker kortere tid på å knytte seg til de ansatte, og de innfinner seg mye raskere med den nye tilværelsen. Likevel er det altså nærmest opplest og vedtatt at det er langt bedre for barnet å vente til det er to år med å starte, og foreldre som lar barnet begynne når det er rundt året gammelt risikerer ofte å møte hevede øyenbryn. Jeg har, som sikkert de fleste andre, kommet over undersøkelser som viser at ettåringer som begynner i barnehagen har forhøyede kortisolnivåer i hjernen. Men har noen undersøkt kortisolnivåer til de som begynner i barnehagen når de er to?? Kortisol er jo ett stresshormon, som jeg kan tenke meg at øker kraftig når barnet er fortvilet og gråter (eller ofte- hylskriker) fordi mamma og pappa er borte. Siden jeg ser denne reaksjonen langt oftere hos toåringene (altså de som begynner i bhg når de er to) enn hos ettåringene, kan jeg ikke fri meg fra tanken om at kortisolnivåene i mange av toåringenes hjerne må være langt høyere enn ettåringene. Andre som har noen tanker rundt dette? Eller er det evt flere som har gjort seg samme erfaringer som meg?Anonymous poster hash: 980b9...435 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 På min 1-årings avdeling er det 8 nye 12-15 måneder gamle barn. Jeg har vært der gaanske mye i en tilvenningsperiode på nå 2 uker. Ingen av barna har hylskreket når foreldrene har gått, litt sutring før de hiver seg i lek eller frokost. Virker som de allerede har knyttet seg til en eller flere ansatte. Jeg er positivt overrasket over hvor fint det har gått, all bekymring på forhånd var unødig! Men jeg har aldri vært på 2-åringer på tilvenning så hva vet vel jeg.. :-)Anonymous poster hash: f156f...0b9
Lunarstone Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Jenta mi på 2 år og 9 måneder (vet ikke om dette går under det man ser på som "toåring") begynte i barnehagen for 2-3 uker siden. Det har gått over all forventning, hun gleder seg til å dra i barnehagen, og hun vet hvor jeg skal og skjønner at jeg kommer og henter henne noen timer senere. Hun har aldri grått ved levering. Nå er jeg student og har fleksible/ "korte" dager, så det gjør vel situasjonen bedre. Uansett så VET jeg at hun hadde taklet dette dårlig i ettårs-alderen. Hun hadde massiv seperasjonsangst, lenge. Så for oss er det trygt og riktig. Men nå er ikke jeg pedagog, og jeg har ikke sett reaksjonene til den store massen. Så det kan jo fint henne at vi er et lite unntak 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Jenta mi på 2 år og 9 måneder (vet ikke om dette går under det man ser på som "toåring") begynte i barnehagen for 2-3 uker siden. Det har gått over all forventning, hun gleder seg til å dra i barnehagen, og hun vet hvor jeg skal og skjønner at jeg kommer og henter henne noen timer senere. Hun har aldri grått ved levering. Nå er jeg student og har fleksible/ "korte" dager, så det gjør vel situasjonen bedre. Uansett så VET jeg at hun hadde taklet dette dårlig i ettårs-alderen. Hun hadde massiv seperasjonsangst, lenge. Så for oss er det trygt og riktig. Men nå er ikke jeg pedagog, og jeg har ikke sett reaksjonene til den store massen. Så det kan jo fint henne at vi er et lite unntak Så fint at det går bra med datteren deres- men det er også mitt inntrykk, at for de som er rundt tre når de starter, går det (altså generelt) omtrent like bra som for de som starter når de er rundt ett. Mitt inntrykk er at det går veldig bra for de som er mellom 11 og 15-16 mnd når de starter. Så blir det mer trøblete, før det blir enklere igjen når de bikker ca 2,5 år. Antakelig fordi de da får mye bedre språk, det er lettere å faktisk få de til å forstå at mamma og pappa snart kommer tilbake, at de kan finne på masse gøy i bhg osv. (Jeg har imidlertid svært sjelden så store barn som ditt som starter på min avdeling, når de er tre, eller nesten tre når de begynner, starter de hos oss på storebarn-avdelingen.) TSAnonymous poster hash: 980b9...435 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 I bhg til mitt barn har det startet 5 stk fra 9 mnd til 15 mnd. Og 2 stk som er over to år. De som har hatt det tøffest var to åringene. Begge har grått og vørt veldig lei seg. Min på 14 mnd og snilt og vi jeg når jeg har reist. Brydde seg ikke om at jeg var er i tilvenningsperioden, enset meg ikke. Men de to 2 åringene han på foreldrene hele tiden. Kan være tilfeldig da.Anonymous poster hash: 07ea9...a6f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #6 Skrevet 21. august 2015 I bhg til mitt barn har det startet 5 stk fra 9 mnd til 15 mnd. Og 2 stk som er over to år. De som har hatt det tøffest var to åringene. Begge har grått og vørt veldig lei seg. Min på 14 mnd og snilt og vi jeg når jeg har reist. Brydde seg ikke om at jeg var er i tilvenningsperioden, enset meg ikke. Men de to 2 åringene han på foreldrene hele tiden. Kan være tilfeldig da.Anonymous poster hash: 07ea9...a6f Herremann å mye skrivefeil jeg klarte å få inn her... Beklager, får ikke redigertAnonymous poster hash: 07ea9...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #7 Skrevet 21. august 2015 Synes det er rart du ber om synsing for konklusjoner her, slikt får man ut av vitenskapelige undersøkelser. Mitt barn var først i barnehage fra 1 år og i et par mnd og begynte på nytt nå ved 2 år. Merker ikke forskjell.Anonymous poster hash: 47398...97e
Lunarstone Skrevet 21. august 2015 #8 Skrevet 21. august 2015 Så fint at det går bra med datteren deres- men det er også mitt inntrykk, at for de som er rundt tre når de starter, går det (altså generelt) omtrent like bra som for de som starter når de er rundt ett. Mitt inntrykk er at det går veldig bra for de som er mellom 11 og 15-16 mnd når de starter. Så blir det mer trøblete, før det blir enklere igjen når de bikker ca 2,5 år. Antakelig fordi de da får mye bedre språk, det er lettere å faktisk få de til å forstå at mamma og pappa snart kommer tilbake, at de kan finne på masse gøy i bhg osv. (Jeg har imidlertid svært sjelden så store barn som ditt som starter på min avdeling, når de er tre, eller nesten tre når de begynner, starter de hos oss på storebarn-avdelingen.) TSAnonymous poster hash: 980b9...435 Ser nå at jeg lurte inn enn skriveleif med "henne" istedet for "hende". Grøss. Skylder på autokorrekten xD Uansett så synes jeg det er interessant det du sier. Hun har forresten begynt direkte i storbarnsavdeling, som du også nevner. Fordelen hos oss er at ca alle barna på denne avdelingen er født samme år, og barnehagen er relativt liten med 11 barn på 4 voksne
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #9 Skrevet 21. august 2015 Synes det er rart du ber om synsing for konklusjoner her, slikt får man ut av vitenskapelige undersøkelser. Mitt barn var først i barnehage fra 1 år og i et par mnd og begynte på nytt nå ved 2 år. Merker ikke forskjell.Anonymous poster hash: 47398...97e Jeg ber ikke om "synsing for konklusjoner", hvor har du det fra!? Jeg skriver litt om mine erfaringer (erfaringer jeg forøvrig også har drøftet med kollegene mine, og som de også sier at de har gjort seg) for å høre om det er flere som har opplevd det samme. Jeg finner dessverre få/ingen (i hvert fall ikke fra Norge) vitenskapelige undersøkelser der forskjellene på oppstart ved ett og to år er systematisk undersøkt. Derfor er det interessant å høre om andres erfaringer. TSAnonymous poster hash: 980b9...435
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #10 Skrevet 21. august 2015 Hei TS. Kortisol i blod og kropp måles over en lang og lengre periode. Jeg håper virkelig ikke at du jobber i barnehage når du knytter egenskaper og kortisol. Fortell mer om resultater i så fall. Og hvordan dere lærer. Hilsen en som har også er utdannet pedagog, har jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og i tillegg har fordypet meg i småbarnspedagogikk over flere år. (bare ett! sted i dette landet dette tilbudet finnes, så jeg er spent på å høre fra deg!) Anonymous poster hash: c7233...0b9 1
Akvarium85 Skrevet 21. august 2015 #11 Skrevet 21. august 2015 Jenta mi er 2 år og 3 mnd, og startet for 3 uker siden. Det har gått helt strålende, hun stortrives, og det har vært veldig lite sutring. Hun skjønner konseptet med at vi går og kommer tilbake, og koser seg veldig der. For oss var dette helt klart det eneste rette, det var ikke før hun bikket to at "symbiosen" mellom meg og henne gikk skikkelig over. Var helt uaktuelt å la fremmede passe henne tidligere, nå er hun trygg og selvstendig og har et utrolig godt språk. I tillegg er vi ferdig med bleie og dagsoving, og hun klarer grunnleggende ting som å kle på seg og spise med gaffel. Hun har korte dager da, bare 3-4 timer.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #12 Skrevet 21. august 2015 Jeg vil tro dette kommer litt an på småbarnsavdelingen ved den enkelte barnehage også. Har selv vært vikar rundt om og synes det er hjerteskjærende hvordan enkelte ettåringer nærmest er overlatt til seg selv pga for få ansatte på avdelingen. Ettåringer som gråt sårt hele dagen, ikke fikk hjelp med mat, ble ikke fulgt opp hvor mye de spiste, en ble "glemt" fordi han sov mens de andre spiste osv osv.. Ettåringer krever litt ekstra tilsyn også, så personlig føler jeg meg tryggere på at mitt barn først har oppstart v nærmere toårs alder. Som foreldre vet man ikke alltid hvordan hverdagen ved avdelingen egentlig er :/ Anonymous poster hash: 10b74...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #13 Skrevet 21. august 2015 Hei TS. Kortisol i blod og kropp måles over en lang og lengre periode. Jeg håper virkelig ikke at du jobber i barnehage når du knytter egenskaper og kortisol. Fortell mer om resultater i så fall. Og hvordan dere lærer. Hilsen en som har også er utdannet pedagog, har jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og i tillegg har fordypet meg i småbarnspedagogikk over flere år. (bare ett! sted i dette landet dette tilbudet finnes, så jeg er spent på å høre fra deg!) Anonymous poster hash: c7233...0b9 Jeg skjønner ikke helt hva du reagerer sånn på, og hva du mener med at jeg knytter kortisol til egenskaper!? Jeg henviser til artikler som ligger tilgjengelig på nettet, og som stadig henvises til, der det hevdes at ettåringer som starter i barnehage har forhøyede kortisolnivåer i hjernen. Jeg har min førskolelærerutdannelse fra Høyskolen i Oslo, og der (i hvert fall på det tidspunktet jeg tok mine studier) var det aldri noe snakk om dette. Altså er dette noe som har dukket opp "i nyere tid". Det hadde vært interessant og visst om de samme studiene er gjort på toåringer som begynner i barnehage, noe jeg dessverre ikke greier å finne noen artikler om. Ut fra MIN erfaring (som altså er det jeg har skrevet om hele tiden i denne tråden) oppleves barnehagestarten som oftest langt tøffere og mer stressende for toåringene enn for ettåringene. Videre skjønner jeg ikke helt hvilken relevans det har for mitt innlegg og mine erfaringer at du har fordypet deg i småbarnspedagogikk på et tilbud det kun finnes ett av i landet..! TSAnonymous poster hash: 980b9...435 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå