Gå til innhold

Vant en bil, kan jeg selge den og bruke pengene som egenkapital til bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vunnet en bil i en konkurranse (HURRA!!!!!!!!!) 

Dette er en splitter ny bil, og jeg er 20 år så jeg har tenkt å selge den for jeg har bil fra før og har ikke et behov for en flunkende ny bil, og har ikke råd til å ha to biler.

Det jeg tenker på her er kan jeg selge bilen og bruke det jeg får for den (er vel en 200.000-300.000 for den er helt ny og en fin bil) til egenkapital til å kjøpe bolig?

Jeg har aldri vært i en lignende situasjon, og fant ingenting om det på nettet.

Det jeg spør om egentlig er om jeg legger dette inn på BSU (bare eksempel) og går i banken og søker om et bolig lån, så har jeg jo en ganske råd egenkapital i forhold til alderen min. Har omlag 100.000 spart opp fra før. Kommer banken til å godkjenne dette eller er det noe sære regler eller ordninger på at siden det ikke er spart opp så viser det ikke et godt bilde av hvordan økonomien min er - i forhold til rente og hvor høyt lån jeg kan ta.

Jeg har fast jobb, men tjener vel en 170,- i timen - som er helt grei lønn for meg, men jeg har tenkt å begynne å studere om et år og mister da 8-16 jobben min. 

Så, hva tenker dere?

Burde jeg vente til jeg er ferdig med studiene og har fast jobb til å ta opp et så stort lån eller er det smartest å komme meg inn på boligmarkedet med en gang og heller betale ned et lån på hus/leilighet enn å kaste bort penger på å leie?

Og blir en gevinst i det hele tatt godkjent som egenkapital?

Har som sagt aldri vært i en liknende situasjon, og fikk vite at jeg vant nå for 30 min siden og tenkte å spørre her om hva dere tenker som smartest før jeg spør banken :)

Anonymous poster hash: 2bf5a...5cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Penger er penger. Banken er som regel likegyldig til hvor egenkapitalen kommer fra. Det er mndinntekt og hvorvidt du har fast jobb eller ikke som avgjør om du får lån, og om du har minimum 15% egenkapital.

Du kan selge bilen og bruke det på bolig. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men mange steder er ikke 300 000 i egenkapital nok til å få lån fordi boligprisene er veldig høye.

Du må vurdere selv om du har råd til å betjene lånet når du skal studere.

Anonymous poster hash: 44913...050

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vunnet en bil i en konkurranse (HURRA!!!!!!!!!) 

Dette er en splitter ny bil, og jeg er 20 år så jeg har tenkt å selge den for jeg har bil fra før og har ikke et behov for en flunkende ny bil, og har ikke råd til å ha to biler.

Det jeg tenker på her er kan jeg selge bilen og bruke det jeg får for den (er vel en 200.000-300.000 for den er helt ny og en fin bil) til egenkapital til å kjøpe bolig?

Jeg har aldri vært i en lignende situasjon, og fant ingenting om det på nettet.

Det jeg spør om egentlig er om jeg legger dette inn på BSU (bare eksempel) og går i banken og søker om et bolig lån, så har jeg jo en ganske råd egenkapital i forhold til alderen min. Har omlag 100.000 spart opp fra før. Kommer banken til å godkjenne dette eller er det noe sære regler eller ordninger på at siden det ikke er spart opp så viser det ikke et godt bilde av hvordan økonomien min er - i forhold til rente og hvor høyt lån jeg kan ta.

Jeg har fast jobb, men tjener vel en 170,- i timen - som er helt grei lønn for meg, men jeg har tenkt å begynne å studere om et år og mister da 8-16 jobben min. 

Så, hva tenker dere?

Burde jeg vente til jeg er ferdig med studiene og har fast jobb til å ta opp et så stort lån eller er det smartest å komme meg inn på boligmarkedet med en gang og heller betale ned et lån på hus/leilighet enn å kaste bort penger på å leie?

Og blir en gevinst i det hele tatt godkjent som egenkapital?

Har som sagt aldri vært i en liknende situasjon, og fikk vite at jeg vant nå for 30 min siden og tenkte å spørre her om hva dere tenker som smartest før jeg spør banken :)

Bilen er din, så den kan du selge når det måtte passe deg. Og pengene du får for den kan brukes til hva du ønsker. Bsu har vel et tak i året, jeg tror ikke du kan sette inn hele summen fra bilen på en gang. Men spar det du kan på bsu og resten på høyrentekonto til du er klar for huskjøp.

Anonymous poster hash: bc14e...5a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bankens vurderinger for å gi deg lån er ikke utelukkende å se på din egenkapital, men inntekt og trygg inntekt og dermed betjeningsevne og vilje/risiko for bankens utlånsmidler.

Anonymous poster hash: 23b8b...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les reglene i konkuransen der du vant bilen!

Får du den til "odel og eie" uten heftelser kan du sikkert selge den. 

Er det mer et reklameprosjekt, så kan det være at de har klausuler på at du ikke kan det. 

Uansett, om du får solgt den, så vil jeg tro at penger er penger for banken. Så lenge du har dem er det bra.

Det du må tenke på er hvordan du skal få betalt huslånet og andre hus-relaterte utgifter når du begynner å studere. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også sjekke om du må skatte av gevinsten. I noen konkurranser må en det.

Hvilken bil er det du har vunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må skatte av verdien av gevinsten. Så når du selger bilen setter du av nok til å betale baksmellen på skatten neste år grunnet gevinsten (sjekk skattekortet ditt, og sett av like stor prosentandel av gevinstens oppgitte verdi, ikke salgssum, som skattetrekk fra biarbeidsgiver). Resten sparer du til egenkapital.

Du har neppe høy nok inntekt per dags dato til å få stort nok lån til bolig, og du vil heller ikke sitte igjen med nok egenkapital etter å ha solgt bilen og satt av penger til beskatning av gevinsten. Men denne gevinsten gir deg et godt, stort puff i riktig retning.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankens vurderinger for å gi deg lån er ikke utelukkende å se på din egenkapital, men inntekt og trygg inntekt og dermed betjeningsevne og vilje/risiko for bankens utlånsmidler.

Anonymous poster hash: 23b8b...fe9

Det var det jeg tenkte på, har alltid sett det å kjøpe bolig som så langt frem at jeg ikke har lest meg helt opp på hvordan alt fungerer med tanke på egenkapital - lønn.

Du bør også sjekke om du må skatte av gevinsten. I noen konkurranser må en det.

Hvilken bil er det du har vunnet?

Takk! Det var godt du sa! Det hadde ikke jeg tenkt på.

Er en Citroen Grand C4 Picasso

Husk at du må skatte av verdien av gevinsten. Så når du selger bilen setter du av nok til å betale baksmellen på skatten neste år grunnet gevinsten (sjekk skattekortet ditt, og sett av like stor prosentandel av gevinstens oppgitte verdi, ikke salgssum, som skattetrekk fra biarbeidsgiver). Resten sparer du til egenkapital.

Du har neppe høy nok inntekt per dags dato til å få stort nok lån til bolig, og du vil heller ikke sitte igjen med nok egenkapital etter å ha solgt bilen og satt av penger til beskatning av gevinsten. Men denne gevinsten gir deg et godt, stort puff i riktig retning.

Takk for godt svar! Jeg har også en samboer så boliglånet blir jo på oss begge, bare at jeg legger inn mer i egenkapital. Han tjener litt bedre enn meg, for han har litt over 200,- i timen.

Les reglene i konkuransen der du vant bilen!

Får du den til "odel og eie" uten heftelser kan du sikkert selge den. 

Er det mer et reklameprosjekt, så kan det være at de har klausuler på at du ikke kan det. 

Uansett, om du får solgt den, så vil jeg tro at penger er penger for banken. Så lenge du har dem er det bra.

Det du må tenke på er hvordan du skal få betalt huslånet og andre hus-relaterte utgifter når du begynner å studere. 

Lykke til :)

Vant den på et veldedighetsskrapelodd, så det er nok ikke et reklameprosjekt. Sånn type skrapelodd hvor du kan vinne en bil. :)

Uansett takk for gode svar! Var det jeg tenkte på i forhold til hvordan banken ser på egenkapital i forhold til lønn og sånn, og også om banken ser om jeg har vært flink med penger og spart opp eller om jeg kun fikk pengene servert på sølvfat, som jeg fikk :)

For et rart spørsmål.

Anonymous poster hash: d08b0...be4

Hvorfor det? Er ikke disse tingene vanlig å spørre om når man ikke har vært i en liknende situasjon tidlgiere? FIkk masse svar som hjalp til hva jeg spurte om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selg bilen, fyll opp bsu og ikke bruk de pengene til egenkapital. Det er mye mer gunstig å beholde den så lenge du kan. Sett resten inn på sparekonto og søk om lån til bolig sammen med din samboer.

Da vil begge deres egenkapital og lønn være med i utregningen. Men ikke si noe om at du skal slutte å jobbe for det vil påvirke hvor mye der får i lån. Sett opp et budsjett og regn ut hvor høyt lån dere vil leve med.

Husk at fordelingen mellom hvor stor del hver av dere skal ha av boligen og lånet blir annerledes når dere har forskjellig egenkapital. Hvordan dere velger å fordele det på er opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har råd til å betjene et boliglån gjennom studietiden, ville jeg personlig kommet meg ut på boligmarkedet hvis alternativet er å leie leilighet! Da vil du etterhvert betale ned på noe du eier og kan ha gevinst av, istedet for å "kaste penger ut av vinduet". Er alternativet å bo hjemme hos mor/far lønner det seg nok å ha pengene trygt på bsu. (Men husk imidlertid at om man bor hjemme omgjøres ingenting av studielånet til stipend). Lykke til med bilsalg og studietid! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper alle dere som skriver her i tråden om å fylle opp BSU mener å fylle opp årskvoten man får skattefordel av, og ikke å sette inn alt på en gang. Det sistnevnte er nemlig idiotisk.

Anonymous poster hash: 5a959...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper alle dere som skriver her i tråden om å fylle opp BSU mener å fylle opp årskvoten man får skattefordel av, og ikke å sette inn alt på en gang. Det sistnevnte er nemlig idiotisk.

Det sistnevnte går ikke an.

Anonymous poster hash: 57c72...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sistnevnte går ikke an.

Anonymous poster hash: 57c72...4b8

Det var jeg ikke klar over. Så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...