AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Høyere universitetsutdannelse, masternivå. Aldri vært i arbeid. Diagnoser: Panikkangst, generalisert angstlidelse, tilbakevendende depressiv lidelse (mulig bipolar 2), unnvikende/avhengig personlighetsforstyrrelse, diabetes 2, astma, allergi, sykelig fedme. Naboene ser meg gå ut med søppel, bli hentet/levert med bil for å handle el., gå tur i nabolaget, vaske klær i vaskekjelleren. Er gift, har ingen barn, har sjelden besøk. Er borte flere timer av gangen 1-3 ganger i uka. Vært på en helgetur med mannen min i løpet av året. Jeg er glad i å lage mat og bake, og når jeg gjør det deler jeg gjerne med andre. Møter naboene med et smil i gangen. Jeg dusjer og ser velstelt ut, kler meg stort sett ordentlig (naboene ser meg stort sett bare i joggebukse når jeg tar klesvasken eller når jeg skal gå tur med litt tempo.) Sminker meg. Når jeg er i godt humør kan jeg synge og tralle inne i leiligheten, noe naboer sikkert kan høre når de går forbi. Så, dere her inne på kg som mener å kunne vurdere hvem som er "syk nok" til å få uføretrygd/ytelser fra nav, kvalifiserer jeg? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg er enig i at dette er lite å gå ut fra, men det er visst mer enn en del her inne trenger. Anonymous poster hash: bef0c...b2d
nyher Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Får du noe hjelp med problemene fine da? De psykiske problemene? Diabetes, fedme, allergier og astma er ingen grunn til å ikke jobbe. 8
Cata Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Jeg lurer på hvorfor du mener det har noe å si hva naboene ser eller hører fra livet ditt? Det er diverse instanser i helsevesenet som vurderer om du kvalifiserer for uføretrygd, ikke naboene. 10
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Får du noe hjelp med problemene fine da? De psykiske problemene? Diabetes, fedme, allergier og astma er ingen grunn til å ikke jobbe. Jeg har gått til behandling i flere år, og blitt mye bedre. Behandlingen ble avsluttet for noen år siden, nå får jeg oppfølging fra fastlege og kommune for å sykdommene stabile. Der må jeg si meg uenig, alle sykdommer kommer i forskjellige grader, og noen er så uheldige å bli invalidisert av disse sykdommene. (Heldigvis gjelder det ikke meg.) Jeg lurer på hvorfor du mener det har noe å si hva naboene ser eller hører fra livet ditt? Det er diverse instanser i helsevesenet som vurderer om du kvalifiserer for uføretrygd, ikke naboene. Jeg mener det er totalt irrelevant hva naboene ser og hører, men det er mange her inne som tydeligvis mener det motsatte, alle kjenner jo noen som "snylter på staten", og det vet jo alle for i går vasket jo fru Hansen vinduene. Og dagen før luket hun i blomsterbedet. Anonymous poster hash: bef0c...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 Altfor lite å gå på. Jeg er selv uføretrygdet, naboene ser meg ute innimellom, jeg hilser og snakker med enkelte av dem. Jeg er alltid velstelt. Er på tilstelninger med barna mine. Er med familien på hytta og turer innimellom. Og de som kjenner meg litt vet jeg er ute av huset 2-3 ganger i uka på behandling eller annet. Går på konserter gjør jeg også innimellom. Enkelte har sagt til meg at de ikke skjønner hvorfor jeg har uføretrygd, jeg som er så aktiv. Men de ser ikke en brøkdel av sannheten. De vet ikke at de gangene jeg drar ut er det for å få livsnødvendig behandling, uten den hadde jeg ligget 24/7 uten å kommunisere med noen. De vet ikke at hvert sosiale arrangement eller besøk krever alt jeg har av krefter, og at jeg da blir liggende rett ut i flere dager uten mulighet til selv å komme meg på do. At hele mitt sosiale nettverk har forsvunnet sakte men sikkert. At barna bærer på en stor sorg over en mor som ble alvorlig syk og skadet, og dermed ikke kan følge opp som jeg gjorde. Men fordi som ser meg ute holder jeg maska. Ingen vil se eller vite hvordan det egentlig står til."God bedring" er to ord jeg hater, jeg kommer nemlig aldri til å bli frisk. Kroppen er ødelagt for livet. Kanskje blir jeg der jeg er nå, kanskje verre, kanskje litt bedre. Ingen vet, men alle vet jeg aldri kan bli frisk. Savnet etter jobben var og er stor. Jeg har høy utdannelse og trivdes i jobben min. Nå råtner hjernen vekk. Med sykdomsbildet følger også kognitive problemer. Men de synes ikke, det gjør ikke den fysiske sykdommen heller - bortsett fra rullestolen da. Så folk mener jeg bare er dum og lat som ikke klarer å konsentrere meg i en samtale, som glemmer de enkleste ord. Men når jeg er ute så gjemmer jeg meg bak en falsk fasade, setter opp et blidt ansikt. Og hva ga det meg? Jo et par naboer som meldte til NAV at jeg hadde jukset til meg trygd 😢 Snakk om slag under beltestedet. De skulle bare visst hvilke tilleggsproblemer de ga meg den gang. Anonymous poster hash: 89927...197 8
Cowboy Lotte Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 (endret) Nei jeg mener ikke du burde ha uføretrygd. Og grunnen vet du nok selv, når du selv tviler på om dette virkelig vil hjelpe deg. Det vil ikke hjelpe, for varige uføre får ingen oppfølgning eller krav til behandling slik som andre ytelser, og ender fort opp med at en blir passiv mottager resten av livet. Du høres både sterk, oppegående ut og full av ressurser, langt ifra en typisk ufør-kandidat. Ufør er for de som aldri noen sinne kan få bedret arbeidsevne og på det nåværende tidspunkt anser jeg at du har mange muligheter, både mt. på behandling og personlig utvikling. Endret 22. august 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Nei jeg mener ikke du burde ha uføretrygd. Og grunnen vet du nok selv, når du selv tviler på om dette virkelig vil hjelpe deg. Det vil ikke hjelpe, for varige uføre får ingen oppfølgning eller krav til behandling slik som andre ytelser, og ender fort opp med at en blir passiv mottager resten av livet. Du høres både sterk, oppegående ut og full av ressurser, langt ifra en typisk ufør-kandidat. Ufør er for de som aldri noen sinne kan få bedret arbeidsevne og på det nåværende tidspunkt anser jeg at du har mange muligheter, både mt. på behandling og personlig utvikling. Selvinnsikt er en dårlig ting. Du burde ikke diktere hvem som fortjener uføre eller ikke. Anonymous poster hash: 13576...d80 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Jeg har gått til behandling i flere år, og blitt mye bedre. Behandlingen ble avsluttet for noen år siden, nå får jeg oppfølging fra fastlege og kommune for å sykdommene stabile. Der må jeg si meg uenig, alle sykdommer kommer i forskjellige grader, og noen er så uheldige å bli invalidisert av disse sykdommene. (Heldigvis gjelder det ikke meg.) Jeg mener det er totalt irrelevant hva naboene ser og hører, men det er mange her inne som tydeligvis mener det motsatte, alle kjenner jo noen som "snylter på staten", og det vet jo alle for i går vasket jo fru Hansen vinduene. Og dagen før luket hun i blomsterbedet. Anonymous poster hash: bef0c...b2d Du skriver at noen er så uheldige og blir invalidisert av disse sykdommene, men heldigvis så gjelder ikke dette deg. Hvorfor i all verden skal du uføretrygdes da?Anonymous poster hash: 3136c...3c4 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Ikke utifra hva du skriver her. Men nå kan flere av disse sykdommene gi store skader om du ikke får fingern ut. Du kan fint jobbe selv om du har det du nevner over.. Anonymous poster hash: f6502...bba 2
Gjest Captain Hook Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 (endret) Ts, du må gjøre det du føler er best for deg selv. Er også lurt å få litt hjelp for problemene. Siden du sliter med angst og mye annet er det kanskje ikke lurt å kaste seg ut i en jobb nå. Det ender bare med skulking av jobben. Du skal heller ikke grue deg hver dag for en jobb når du sliter med noe. For du føler du må jobbe. Det går utover deg selv psykisk. Selv om du blir uføretrygd så kan du fint jobbe senere hvis du vil og klarer. KROPP OG HELSE KOMMER FØRST! Endret 22. august 2015 av Captain Hook
Gjest Captain Hook Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 Jeg har gått til behandling i flere år, og blitt mye bedre. Behandlingen ble avsluttet for noen år siden, nå får jeg oppfølging fra fastlege og kommune for å sykdommene stabile. Der må jeg si meg uenig, alle sykdommer kommer i forskjellige grader, og noen er så uheldige å bli invalidisert av disse sykdommene. (Heldigvis gjelder det ikke meg.) Jeg mener det er totalt irrelevant hva naboene ser og hører, men det er mange her inne som tydeligvis mener det motsatte, alle kjenner jo noen som "snylter på staten", og det vet jo alle for i går vasket jo fru Hansen vinduene. Og dagen før luket hun i blomsterbedet. Anonymous poster hash: bef0c...b2d Du vet kg. Det er ikke sånn utenfor nettet. Der har folk mer respekt for hverandre. Finnes jo de som ikke har respekt også utenfor nettet og de som har respekt for andre på nett.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #12 Skrevet 22. august 2015 Du vet kg. Det er ikke sånn utenfor nettet. Der har folk mer respekt for hverandre. Finnes jo de som ikke har respekt også utenfor nettet og de som har respekt for andre på nett. ... smalt fra rett kjeftAnonymous poster hash: 1f330...96e 1
Gjest Captain Hook Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 (endret) ... smalt fra rett kjeftAnonymous poster hash: 1f330...96e Jeg har da respekt for folk? Ihvertfall når det gleder fysiske og psykiske sykdommer. Kun drittsekker jeg ikke har respekt for. Endret 22. august 2015 av Captain Hook
Gjest O.G. Skrevet 22. august 2015 #14 Skrevet 22. august 2015 Nei TS, du har klart å få til en master, da bør du å kjempe litt mer for å få brukt den. Ergo jeg stemmer nei til uføretrygd for din del.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #15 Skrevet 22. august 2015 Nei TS, du har klart å få til en master, da bør du å kjempe litt mer for å få brukt den. Ergo jeg stemmer nei til uføretrygd for din del. Å fungere i studier tyder ikke nødvendigvis på en stabil arbeidsevne. Studier er gjerne slik at man kan tilpasse hverdagen mer enn man kan i en jobb. Jeg tror du kan være en uførekandidat, men neppe ung ufør, pga at du har klart en master. Anonymous poster hash: 37761...7a7
Gjest O.G. Skrevet 22. august 2015 #16 Skrevet 22. august 2015 Å fungere i studier tyder ikke nødvendigvis på en stabil arbeidsevne. Studier er gjerne slik at man kan tilpasse hverdagen mer enn man kan i en jobb. Jeg tror du kan være en uførekandidat, men neppe ung ufør, pga at du har klart en master.Anonymous poster hash: 37761...7a7 Det er ikke sånn lengre.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #17 Skrevet 22. august 2015 Det er ikke sånn lengre. Men kanskje når ts studerte.., kommer litt an på studiet også. Men ung ufør har strengere krav til alvorlighetsgrad enn vanlig ufør, så tviler på at ts får det. Men skader ikke å søk, om man opplever at man ikke kan jobbe. Ts skriver imidlertid ikke om hun har forsøkt å jobbe eller har forsøkt tiltak, og det må man før uføretrygd vurderes.Anonymous poster hash: 37761...7a7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #19 Skrevet 22. august 2015 Je, je. ? Anonymous poster hash: ee2c6...45e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #20 Skrevet 23. august 2015 Jeg har da respekt for folk? Dagens vits. Anonymous poster hash: 1f330...96e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå