AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Flyttet inn i et kollektiv der utleieren ville ha kun studenter, som var blide, sosiale og kom godt overens. Nå har det flyttet inn to jenter som ikke er noen av delene - begge jugde om at de var studenter for å få leiligheten, men er midt i 20 årene og tar påbygg på vgs. I tillegg snakker de kun sitt eget språk til hverandre (de er afrikanske), har null interesse av å bli kjent med meg og den andre norske jenta som bor der, rett og slett fordi vi snakker norsk. Vi snakker til de så mye vi kan, prøver å få de med på middag, kino etc., men de er kun interesserte i å være med folk som snakker det samme språket (og de har bodd i Norge i 10 år!). Jeg føler det er veldig utrivelig når vi er sammen og de kun snakker sitt språk sammen, og jeg og hun andre jenta sitter der som et spørsmålstegn og er utenfor. Veldig dårlig kommunikasjon! Jeg blir ganske sliten av det, i tillegg til at de tar flere venner som er mildt sagt skumle inn i leiligheten vår. Hva skal jeg gjøre? Flytte ut, eller snakke med huseieren? Trenger ikke å være bestevenner med de jeg bor med, men at kommunikasjonen er grei burde jeg vel forvente?Anonymous poster hash: cef0f...69a 3
Ananas. Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Å snakke med huseieren vil ikke lede noe sted, for han har ikke grunn til å si dem opp på dette grunnlaget. Du kan prøve å snakke med de du bor med, eller begynne å se deg om etter et nytt sted å bo. Du får tenke at målet er å komme overens med hun norske og at utgangspunktet er at dere skal ha det hyggelig sammen, og så får dere heller forholde dere til de andre når dere må og/eller når de selv vil. Det er vel ikke akkurat noen trøst, men de færreste kollektiver blir som planlagt. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #3 Skrevet 22. august 2015 Takk for svar La det gå litt til, men har begynt å se etter ny leilighet.. - TSAnonymous poster hash: cef0f...69a
Rosalie Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Sånn er det å bo i kollektiv. Man er fire enkeltindivider som deler fellesområder. Ikke en vennegjeng a la "Friends". Ja, man kan være så heldig å få seg venner for livet i kollektivet, men de aller fleste man bor i kollektiv sammen med blir aldri mer enn en bekjent man er på hils med. 5
Anglofil Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 (endret) Jeg tenker at dette må man nesten regne med. Jeg skjønner dem godt jeg, hadde fått fnatt av folk i kollektiv som hadde forventet at jeg måtte være deres venninner og forventet at jeg dro med dem på kino/fest etc. Sånt går seg gjerne med tida, noen bruker mer tid enn andre med å bli kjent, og føler seg ikke helt "vel" å være veldig sosial med folk man ikke kjenner godt. Man må rett og slett innse at alle ikke er som en selv. Så lenge disse jentene ellers er hyggelige og gjør sin del av husarbeidet i fellesområdet, samt betaler leia si i tida tenker jeg at man ikke har noe å klage på. De kan jo også være at grunnen til at de oppfører seg som de gjør er at de føler du blir for frampå og masete. Jeg hadde trukket meg vekk selv jeg hvis jeg bodde med noen i kollektiv som prøvde å prakke på meg sosiale aktiviteter jeg ikke ville være med på i utgangspunktet. Mvh Yvonne Endret 22. august 2015 av Yvonne 5
Frøken I Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 - begge jugde om at de var studenter for å få leiligheten, men er midt i 20 årene og tar påbygg på vgs.Anonymous poster hash: cef0f...69a Da er de jo studenter. Og voksne folk må få lov til å spise middag alene hvis man vil. Men det ville vært høflig å snakke norsk når alle er til stede, enig i det! 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Takk for svar alle sammen Ser at det kan missforstås at vi virker frempå, men vi er overhodet ikke det. Og ellers syns jeg det er normal høflighet at man kan ha en samtale når man nettopp har flyttet inn, og bare forteller litt om hvem man er Spise middag har blitt foreslått 2 ganger på 3 uker (ene gangen foreslått så vi kunne snakke om husregler etc), så vil heller ikke si det er frempå Og forventer heller ikke det skal være som i Friends - men at man kan ha en enkel samtale her og der, forventer jeg faktisk. Igjen, takk for svar fra noen som er litt mer erfaren enn meg Anonymous poster hash: cef0f...69a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Da er de jo studenter. Og voksne folk må få lov til å spise middag alene hvis man vil. Men det ville vært høflig å snakke norsk når alle er til stede, enig i det! De hadde blitt avslått begge to av flere utleiere fordi de kun skulle tatt vgs. Er det at de jugde jeg reagerte litt negativt på Enig der, jeg foretrekker å spise middag alene selv, men er litt hyggelig også å bli kjent over et godt måltid Men selvfølgelig, ens eget valg.Anonymous poster hash: cef0f...69a
Gjest MissMa Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 En grunn til at jeg var skeptisk til å flytte i kollektiv. Er selv student, men valgte studentbolig (ja, selv om jeg er 27 år gammel, hehe), selv om det ble dyrere, men var redd for at slike ting ville skje. Jeg hadde hvertfall ønsket om jeg skulle bo kollektiv å bo sammen med noen jeg kom overens med- hvertfall kunne prate i lag med fra tid til annen.
sol87 Skrevet 22. august 2015 #10 Skrevet 22. august 2015 Flyttet inn i et kollektiv der utleieren ville ha kun studenter, som var blide, sosiale og kom godt overens. Nå har det flyttet inn to jenter som ikke er noen av delene - begge jugde om at de var studenter for å få leiligheten, men er midt i 20 årene og tar påbygg på vgs. I tillegg snakker de kun sitt eget språk til hverandre (de er afrikanske), har null interesse av å bli kjent med meg og den andre norske jenta som bor der, rett og slett fordi vi snakker norsk. Vi snakker til de så mye vi kan, prøver å få de med på middag, kino etc., men de er kun interesserte i å være med folk som snakker det samme språket (og de har bodd i Norge i 10 år!). Jeg føler det er veldig utrivelig når vi er sammen og de kun snakker sitt språk sammen, og jeg og hun andre jenta sitter der som et spørsmålstegn og er utenfor. Veldig dårlig kommunikasjon! Jeg blir ganske sliten av det, i tillegg til at de tar flere venner som er mildt sagt skumle inn i leiligheten vår. Hva skal jeg gjøre? Flytte ut, eller snakke med huseieren? Trenger ikke å være bestevenner med de jeg bor med, men at kommunikasjonen er grei burde jeg vel forvente?Anonymous poster hash: cef0f...69a Jeg forstår dere godt om det ikke er så mye som et hei å få av dem en gang. Når det gjelder språket, forstår jeg dem litt. Det er jo deres førstespråk, så det er lett for dem. Likevel hadde det vært høflig av dem å snakke engelsk eller norsk når dere også er i fellesrommene. Når det gjelder det sosiale, har man ikke krav på at folk i kollektiv skal være med på masse sosialt. Så lenge de ikke er vanskelige eller gjør noe direkte galt, får du og din venninne kose dere sammen dere to. Når du sier at de tar med folk som er skumle, er det en følelse du har, eller vet du det? Jeg vil ikke implisere noe her, men noen har en tendens til å synes at menn med mørk hud er skumle uansett...Men tar de med folk som stjeler eller ruser seg inn i leiligheten, er nok det en god grunn til å kontakte huseier, eller kreve å få heve egen leiekontrakt... 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #11 Skrevet 22. august 2015 Grunnen til mange av utleierne skriver at de vil ha inn studenter, er at de ikke vil ha inn folk under 20 eller unge NAV'ere. Anonymous poster hash: d7a88...9a4 1
Grønt blad Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Da er de jo studenter. Og voksne folk må få lov til å spise middag alene hvis man vil. Men det ville vært høflig å snakke norsk når alle er til stede, enig i det! De er elever, ikke studenter. 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 Når du sier at de tar med folk som er skumle, er det en følelse du har, eller vet du det? Jeg vil ikke implisere noe her, men noen har en tendens til å synes at menn med mørk hud er skumle uansett...Men tar de med folk som stjeler eller ruser seg inn i leiligheten, er nok det en god grunn til å kontakte huseier, eller kreve å få heve egen leiekontrakt... De er ruset, bråker, åpner dørene til rommene våres og kikker, etc. -tsAnonymous poster hash: cef0f...69a
Rosalie Skrevet 23. august 2015 #14 Skrevet 23. august 2015 De er ruset, bråker, åpner dørene til rommene våres og kikker, etc. -tsAnonymous poster hash: cef0f...69a Og da sender dere en skriftlig advarsel til utleier.
sol87 Skrevet 23. august 2015 #15 Skrevet 23. august 2015 De er ruset, bråker, åpner dørene til rommene våres og kikker, etc. -tsAnonymous poster hash: cef0f...69a Det er ikke ok. Jeg ville gitt klar beskjed til huseier om at jeg ikke kan bo i slike forhold og at jeg ønsker å heve kontrakten, siden det ikke var en del av avtalen å bo i et narkoreir. Hvis ikke huseier kaster dem ut, ville jeg selv krevd å få flytte uavhengig av hva kontrakten måtte si.
sol87 Skrevet 25. august 2015 #16 Skrevet 25. august 2015 Hvordan går det i kollektivet, ts, fått snakket med huseier?
Gjest Blomsterert Skrevet 26. august 2015 #17 Skrevet 26. august 2015 De er ruset, bråker, åpner dørene til rommene våres og kikker, etc. -tsAnonymous poster hash: cef0f...69a Det er jo dette som er et virkelig problem,selv om jeg er enig med deg i at en behandler ikke noensom luft,som det virker som disse jentene gjør ovenfor dere.Det er jo naturlig at en bidrar ihvertfall litt for en ok stemning og samarbeid. Men minst hyggelig med besøkene likevel.Ville sagt fra,eventuellt til utleier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå