AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Tenker da spesielt på pizzadeig. Ser i flere oppkrifter så står det at man skal elte pizzadeigen leeeeenge så den blir skikkelig elastisk. Når jeg lager pizza så rører jeg den bare sammen og har den så løs at den er altfor klissete til å kna. Nesten like tynn som foccaciadeig, men såpass fast at jeg kan spre den utover bakeplata om jeg tar godt med olje på fingrene. Resultatet blir alltid en skikkelig god og luftig bunn. Hva gjør dere? Hva gir best resultat?Anonymous poster hash: 23e05...727
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Brukte forresten samme metode på speøtrundstykker og fikk visstnok et uvanlig bra resultat ifølge de som spiste dem. Det er visst vanskelig å bake med spelt, men denne metoden funket kjempebra for meg vertfall.Anonymous poster hash: 23e05...727
Zzyzx Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Begge metoder gir bra resultat, men forskjellige resultater. Jeg elter alltid lenge, og jeg har alltid en relativt lang hvileperiode for deigen. Med relativt lang mener jeg opp til et døgn. Mitt mål er ikke nødvendigvis bare en luftig bunn, jeg vil også ha et svært velutviklet glutennettverk i en deig som det også går an å jobbe med og faktisk forme. Det med veldig løs deig og nesten ingen elting bruker jeg helst til brød og rundstykker. Siden jeg lager pizza på pizzastål så er det helt nødvendig at deigen er mulig å overføre til et glohett stål, og da funker ikke den løse varianten.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Jeg lager pizzadeigen knafri (etter inspirasjon fra Jim Lahey) og lar den heve rundt 15 timer. Liker den også med mye væske i slik at den er skikkelig klissete, som du skriver. Anonymous poster hash: a7dc0...23b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå