sprøstekt Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Hei! Lurer på om det er lurt/vanlig å dra ut alle stikkontakter hver gang man ikke er hjemme/sover? Tenker på f.eks riskoker, internettkabel, laptoplader..?
Florence Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Når jeg drar for å være borte noen dager skrur jeg av stikkontaktene (bor i England så her er det en bryter på de), for å sove eller vanlig 8 timers arbeidsdag lar jeg alt utenom telefon- og datalader være.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Nei, men kjenner mange som er hysteriske på det der. Verste jeg vet er å stå opp og sette på vannkokeren, for så å stusse på hvor lang tid det tar, for så å se at noen har dratt ut kontakten. Skjer ofte hvis noen overnatter og jeg blir helt sprø av det. Verste var allikevel en velmenende venninne på besøk som ikke bare dro ut støpselet til vannkokeren, men kjøleskapet også ... Anonymous poster hash: 3838c...9b3 7
-ssi Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 Drar ut alle ladere om natta og når jeg ikke er hjemme. Hvis jeg reiser bort eller det er meldt tordenvær drar jeg også ut kontakten til tv, stereo, vaskemaskin, tørketrommel og mikrobølgeovn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #6 Skrevet 21. august 2015 Nei, bare hvis jeg skal være vekke lenge. Hadde aldri giddet å dra ut alle hver kveld, og hver gang jeg skulle ut av huset..Anonymous poster hash: d24dc...030 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #7 Skrevet 21. august 2015 Nei kun om vi skal være borte i dagesvis, noe vi sjeldent er. Men når det tordner og lyner å det er ganske nært drar vi ut alt av sånt. Anonymous poster hash: 0db30...be1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #8 Skrevet 21. august 2015 Nei. Forståe ikke hvordan folk orker å dra ut alt hver dag. Anonymous poster hash: f09e9...050
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #9 Skrevet 21. august 2015 Nei, gjør ikke det. Hvis jeg reiser bort over lengre tid napper jeg ut grenuttaket der TV, dekoder, lydanlegg, spillkonsoll etc. er koblet til, og det samme der jeg pleier å koble PC-en (som riktignok ofte er med på tur) og mobillader. Men da snakker vi om en ukes reise eller mer. Kunne ikke falt meg inn å gjøre det bare over natten. Sikkert jeg som liker å leve litt på kanten. Anonymous poster hash: 60e49...1ed
Gjest Evans Skrevet 21. august 2015 #10 Skrevet 21. august 2015 (endret) Jeg drar ut stikkontakten til kaffemaskinen hver dag før jeg drar på jobb. Er redd for at øya mine skal se feil, og at det faktisk lyser på den lille bryteren, så føler meg tryggere når jeg drar den ut. Har en gammel lampe som jeg drar ut ledningen på før jeg drar bort over natta også. Og mer om vi skal være borte lenge. Endret 21. august 2015 av Evans
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #11 Skrevet 21. august 2015 Ikke trekk ut stikkontakten, trekk ut støpselet! Anonymous poster hash: e9d8b...245 12
Gjest imperio Skrevet 21. august 2015 #12 Skrevet 21. august 2015 Nei, kun når jeg skal være lenge borte. Mikrobølgeovnen trekker jeg ut, for jeg bruker den så sjeldent. Har brukt den 1 gang på 2 år, og det var ikke jeg som brukte den, men ei venninne Hadde ikke tenkt på å kjøpe meg det heller, men fikk det fra mamma til jul. Så den står nå der på benken da
Serafina. Skrevet 21. august 2015 #13 Skrevet 21. august 2015 Vannkoker, kaffetrakter og annet småelektrisk står aldri i stikkontakten annet enn når de er i bruk. Ladere står fast i et grenuttak med bryter, så da skrus bryteren av. TV og tilbehør tas bare ut hvis jeg skal være borte lenge.
Gjest iGirl Skrevet 21. august 2015 #14 Skrevet 21. august 2015 (endret) Hei! Lurer på om det er lurt/vanlig å dra ut alle stikkontakter hver gang man ikke er hjemme/sover? Tenker på f.eks riskoker, internettkabel, laptoplader..? Det ville fort blitt kostbart om man skulle dratt ut stikkkontakten (!) hver eneste kveld (høhø), men jeg drar ut støpselet på mobil/dataladere og alt som har omformer (som har lett for å bli varm). TV (og lydutstyr) er koblet til et adapter med én bryter som skrur av alt.. denne skrur jeg også av hver kveld. Vasker heller ikke klær eller lar oppvaskmaskin gå på natten eller når man ikke er hjemme. Merkelig hvor påpasselig man blir etter å ha våknet opp til brann i heimen tidligere. Endret 21. august 2015 av iGirl
Kvist Skrevet 21. august 2015 #15 Skrevet 21. august 2015 Hvorfor trekker dere ut når dere er borte lenge? Jeg har alltid lurt på det og aldri fått noe skikkelig svar. Er det noe mystisk som skjer med kontakter når de er alene? Og hvorfor bare på noen typer ting? Vet om folk som har laget masse styr for å sende folk hjem til seg fordi de hadde glemt å ta ut kontakten på en julelysestake i vinduet før de dro bort en helg. De samme folka har en lyskule i et annet vindu som lyser hele året. Jeg bor sammen med en som jobber med automasjon, så vi har styringssystem i hele huset. Da skrur strømmen til kontaktene seg også av når vi trykker på skru-av-alt-lys knappen i gangen før vi går. Så har altså enda mindre poeng med å ta dem ut. Jeg tenker at all den bevegelsen må jo skape slitasje og samtidig øke risikoen for dårlig kontakt og dermed også potensiell risiko for lysbuer og varmegang? Eller? 1
Anglofil Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 (endret) Jeg drar alltid ut pc etc. Hvis det slår ned (lynnedslag), slik som ei på jobben opplevde, at alt elektrisk gikk fyken, så kan det gå skikkelig ille. Nå skal det sies at hun var skikkelig uheldig, men reiser jeg bort over lenger tid så tar jeg ingen sjanser. Da jeg jobbet i et av de større bredbåndsselskapene opplevde vi ofte at folk ikke tok ut strømmen av modem/ruter, noe som igjen førte til at det ble ødelagt hvis det slo ned (og det skjer overraskende mer enn man skulle tro). Og da må man dekke dette selv, med mindre man har andre gode forsikringer som dekker dette. Når det gjelder mindre ting så har jeg skjøtekontakt med av og på bryter. Slår denne av slik at jeg ikke tar ut selve mobilladeren, men strømmen er da slått av i skjøtekontakten. Drar gjerne ut ledningene av andre mindre elektriske apparater. Mvh Yvonne Endret 24. august 2015 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #17 Skrevet 24. august 2015 jeg drar ut datamaskinen, TV-apparatet, lader til mobiltelefonen og slike ting. det er ikke noe poeng i å ha dette stående og strekke strøm når jeg ikke bruker dem en gang. Anonymous poster hash: 19bdc...0c7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #18 Skrevet 24. august 2015 Alt småelektrisk, som kaffetrakter, vannkoker, ladere til ting, dras ut når det ikke er i bruk. Alt annet får stå. Anonymous poster hash: 718b0...c19
Florence Skrevet 24. august 2015 #19 Skrevet 24. august 2015 Hvorfor trekker dere ut når dere er borte lenge? Jeg har alltid lurt på det og aldri fått noe skikkelig svar. Er det noe mystisk som skjer med kontakter når de er alene? Og hvorfor bare på noen typer ting? Vet om folk som har laget masse styr for å sende folk hjem til seg fordi de hadde glemt å ta ut kontakten på en julelysestake i vinduet før de dro bort en helg. De samme folka har en lyskule i et annet vindu som lyser hele året. Jeg bor sammen med en som jobber med automasjon, så vi har styringssystem i hele huset. Da skrur strømmen til kontaktene seg også av når vi trykker på skru-av-alt-lys knappen i gangen før vi går. Så har altså enda mindre poeng med å ta dem ut. Jeg tenker at all den bevegelsen må jo skape slitasje og samtidig øke risikoen for dårlig kontakt og dermed også potensiell risiko for lysbuer og varmegang? Eller? Det trekker strøm. Siden du har en bryter i gangen hvor strømmen i alle kontaktene blir skrudd av når du går gjør du i praksis det samme, bare på en mer lettvint måte.
Kvist Skrevet 24. august 2015 #20 Skrevet 24. august 2015 Det trekker strøm. Siden du har en bryter i gangen hvor strømmen i alle kontaktene blir skrudd av når du går gjør du i praksis det samme, bare på en mer lettvint måte. Jeg vet at ladere trekker (litt) strøm, samme med ting som står i standby som f.eks en tv. Men en avslått kjøkkenmaskin? Ei lampe? Sånn LED-julepynt skrudd av med bryter på ledningen? Det virker som om det er et eller annet sikkerhetsaspekt som gjør at folk trekker ut ledningene. For de jeg kjenner har nok ikke det økonomiske med strømforbruket i ei LEDlampe ei helg særlig utslag. Er det lynnedslag folk er redde for? Eller er dette samme typen frykt som frykten for å bade etter at man har spist? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå