Gå til innhold

Alenemødre som klager over og aldri kunne gi barna noe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en ting jeg aldri har forstått meg på. Alenemødre klager ofte på at de aldri har råd til noe, blandt mine venner skjer det ofte. Alikevel bruker de penger på klær til seg selv, røyk, kafébesøk, uteliv i helgene osv hver mnd. Så klager de etterpå at de har så dårlig råd og ikke kan gi barna noen ting.

Selv er jeg alenemor, jeg er sjeldent ute og tar svært få kafébesøk. Kjøper såklart klær til meg selv også, men det er etter barna har fått. Jeg er en av de som kan si jeg har dårlig råd, men har alltid mulighet til å sende barna i bursdag med en liten gave, kinobesøk har vi muligheter for en gang i blandt også. Jul har vi alltid råd til å feire, mat har vi alltid. I sommerferien drar vi på mange småturer som tusenfryd, låner båt og telter, drar på familiegårder og ser på dyr osv. Mye en kan gjøre selvom en ikke kan dra til syden. Ser også mange av de som får igjen på skatten om sommeren sløser det vekk på seg selv og sitt. Og sitter etterpå og sier 'stakkars barna mine som ikke får noen opplevelser'

Helt greit hvis man ikke har råd sånn på ordentlig, men seriøst ta dere sammen dere som velger å sette dere selv hele tiden først!

Anonymous poster hash: d4eef...e01

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil legge til at jeg prater ikke om alle alenemødre nå.

• Liker 1
Skrevet

Å jada, jeg vet om mange av disse. Har så dårlig råd at barna får kun det nødvendigste og sjelden ferieturer eller "unødvendige" gaver. Mens mor selv drar på festivaler, sydenturer, på weekender til storbyer med venninner, kjøper seg nye klær hele tiden.

Da har de ikke mye dårlig råd!!

Anonymous poster hash: 68d78...e43

• Liker 11
Skrevet

Her er en ting jeg aldri har forstått meg på. Alenemødre klager ofte på at de aldri har råd til noe, blandt mine venner skjer det ofte. Alikevel bruker de penger på klær til seg selv, røyk, kafébesøk, uteliv i helgene osv hver mnd. Så klager de etterpå at de har så dårlig råd og ikke kan gi barna noen ting.

Det kommer av at de ikke ser hvor pengene går hen. 

Skrevet

Jeg er også alenemamma, og har ikke akkurat god råd (noe stort sett alle aleneforeldre ikke har). Og jeg er helt enig med deg TS. Dette er også ofte de samme som heller ikke har jobb og snylter på staten. Da er det ikke mangel på penger som er problemet, men heller vettet.

Anonymous poster hash: 6982a...ab1
  • Liker 10
Skrevet

Mannens søster sier hele tiden at hun har dårlig råd,at hun ikke kan gi barna så mye,at de ikke kan ha ordentlig ferie,at barna har bare henne,alle andre reiser osv...hun har vært i hvert europeisk land,canada og usa. Hun tar ikke med barna på slike turer enda de er 17 år. Barna har nesten ikke vært ut av landet! Og hun er lege så lpnna har hun.

Anonymous poster hash: 8fcc3...ce1

• Liker 2
Skrevet

TS, jeg kjenner også noen sånne! 

En venninne av meg som er enslig mamma til to lurer på om det er noe galt med henne, siden hun ikke synes det er verdens undergang at hun aldri har råd til å ta med barna til Syden, og om hun er slem, som ikke synes synd på dem når de ikke kan fortelle om sydenturer når de kommer tilbake til skolen etter sommerferien. De har nemlig opplevd en hel masse annet i ferien, som de mer enn gjerne forteller om, som overnatting i telt eller under åpen himmel, fisketurer, besøk hos besteforeldre i Oslo, hvor de har sett byen med turist-øyne (det trenger nemlig ikke koste skjorta, om man f.eks har med matpakke og drikke selv), turer på besøksgårder, grilling i parken, osv. 

Min venninne synes bare ikke at de er fattige, men at hun bare må ta konsekvensene av at økonomien er som den er, og gjøre det beste ut av det. Det klarer hun til gangs, og hun klager aldri. :)

Anonymous poster hash: 6db06...361
  • Liker 6
Skrevet

Det er dessverre mange foreldre som setter seg selv og sine behov først, eller at de ikke har økonomisk sans. Eller en blanding av de to.

Anonymous poster hash: bb0b0...195
  • Liker 2
Skrevet

De foreldrene som har dårlig råd er vel de som går på NAV? Da har man fri hele året, og man kan vel ikke reise til utlandet dersom man får navpenger? Eller jo. Det glemte jeg, NAV gjør jo tusen unntak.

Da får man hvertfall mulighet til å reise når som helst til syden med all-inclusive. I mai/september kan du få sydenturer til 3tusen med all-inclusive. 80% billigere. Men de pengene har de jo da allerede unnet seg på neglesalong, solarium, cafe, et lite glass vin, sminke, interiør, dyr mat.

Det knyter seg i magen min når noen går ut i media og huffer seg over skolestart og det store temaet: hva har dere gjort i sommerferien?? Bare fordi de ikke dro på to sydenturer. Og at de faktisk klarer å synes synd på seg selv.

Evner ikke å være kreativ og finne på camping, grilling, turgåing, bærplukking og lage syltetøy/saft, bading når det er varmt, piknik, besøke bondegård, offentlig basseng (koster kun en liten tur på byn..) o.s.v Tafatte folk der den eneste løsningen i deres hode er å øke ytelsene fra NAV.

Gjelder så klart kun de alenemødrene som holder på slik. Vet det ikke gjelder alle.   :blomst:

• Liker 6
Skrevet

Nå er jeg en ganske ung alene mor. Har en datter på 1,5 år. I sommer har vi vært på Frognerbadet, tøyenbadet, lekt i parken, dratt til hovedøya med familien min og gjort ting som henne liker. Dette kommer hun sikkert ikke til å huske om noen år men vi har hatt det gøy her og nå. Kjenner mange andre unge mødre som var flere uker i syden, noen av dem reiste dit 2 ganger i sommer også.

Ja jeg får kanskje os fra NAV men blir ikke rik av det, betaler husleie, strøm, Internett, mat, bleier, klær til lille fordi henne vokser så mye, men det har ikke stoppet oss i å ha det gøy sammen. Vi har kost oss masse i sommer vi, vi har vært mest hjemme men en tur til lekeplassen er godt nokk. Henne vet vel ikke akuratt forskjellen på varme syden og tingene man kan gjøre i hjemme. Og jeg klager ikke imens de som har vært i syden klager på at de måtte hjem igjen og at det er så kjedelig i Norge.

Anonymous poster hash: 9bf32...2ed

• Liker 2
Skrevet

The age of entitlement. :)

• Liker 2
Skrevet

Moren min jobbet for barnevernet før, og der var det mange foreldrepar som prioriterte på den måten. Alle egne behov først, inkludert røyk, alkohol, finere møbler osv, mens barna bare fikk om det var noe til overs. En del gikk i arvedel klær og sko som ikke passet og som var så utrangert at de har skilt seg ut negativt på skolen, barna fikk ikke være med på ting osv.

Det har nok ingenting med å være alenemor å gjøre,

men en blanding av egoisme, manglende forståelse for å gi barna det beste, og dårlig økonomistyring.

Anonymous poster hash: b3171...8f0

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en av de alenemødrene med dårlig råd.

Men jeg har ikke vært på byen på 2 år, jeg er aldri ute med venner på middag eller kino, for jeg har ikke råd. Jeg røyker ikke, og jeg drikker ikke. I perioder så spiser jeg skikkelig billig mat, for å spare til noe til barna. Og nå snakker vi havregrøt, ris og bitte litt kjøtt/fisk.

Klær og sko kjøper jeg nesten aldri. Bare da jeg faktisk må, fordi jeg har 2 bukser, og den ene ryker.

Alle pengene som kommer inn går til barna.

Anonymous poster hash: cab98...ee8
Skrevet

De foreldrene som har dårlig råd er vel de som går på NAV? Da har man fri hele året, og man kan vel ikke reise til utlandet dersom man får navpenger? Eller jo. Det glemte jeg, NAV gjør jo tusen unntak.

Da får man hvertfall mulighet til å reise når som helst til syden med all-inclusive. I mai/september kan du få sydenturer til 3tusen med all-inclusive. 80% billigere. Men de pengene har de jo da allerede unnet seg på neglesalong, solarium, cafe, et lite glass vin, sminke, interiør, dyr mat.

Det knyter seg i magen min når noen går ut i media og huffer seg over skolestart og det store temaet: hva har dere gjort i sommerferien?? Bare fordi de ikke dro på to sydenturer. Og at de faktisk klarer å synes synd på seg selv.

Evner ikke å være kreativ og finne på camping, grilling, turgåing, bærplukking og lage syltetøy/saft, bading når det er varmt, piknik, besøke bondegård, offentlig basseng (koster kun en liten tur på byn..) o.s.v Tafatte folk der den eneste løsningen i deres hode er å øke ytelsene fra NAV.

Gjelder så klart kun de alenemødrene som holder på slik. Vet det ikke gjelder alle.   :blomst:

Nei, er man på NAV har man ikke lov til å reise på ferie til utlandet, eller, man mister støtten sin da, den måneden de reiser. 

Jeg er alenemor selv og student. Ja, dårlig råd har vi, men det handler også om å være smart med penger, og å prioritere. Jeg shopper ikke, og vi gjør ikke ting som koster. En tur til byen vil raskt koste, med cafetur, bussbilletter, leke til ungen, eller noe som frister... 

Vi har råd til å feire jul og påske, 17. mai og bursdager, og vi reiser til syden hver sommer. 17. Mai trenger strengt tatt ikke koste skjorta. Jula koster, med gaver og julematen, siden vi feirer jula alene, men det vet vi jo gjennom hele året. 

Altså, vi har ikke mye å spare av, men jo, vi sparer. Jeg unner meg ikke det nyeste av klær,  har jeans som er så slitte at de går hull på, og går til frisøren maks to ganger i året, som jeg evt får i bursdagsgave... Har en liten, men godt anvendelig garderobe. Noen burde google "Ten wardobe essentials". ;)  Kremer/kosmetikk får jeg til bursdag. 

Barnet trenger barnehageklær, det vokser, og en fritidsaktivitet (som koster en god del) tar vi oss også råd til. Vi har ikke mye penger, men vi har ikke et fattig liv! Jeg går aldri ut på byen, eller gjør sosiale ting som koster, vi sykler istedenfor å kjøre om vi kan, blader, magasiner, alkohol, røyk og andre ting som suger penger, kjøper vi ikke. Vi har det vi trenger i huset, og jeg føler ikke det største behovet for å fornye, annet enn å kanskje male stuebordet, som har blitt slitt og stygt. :ler:

Rimelig kosthold, men  en dag i uka hvor vi har en ekstra god middag. Restemat kaster vi ikke, men spiser eller lager noe nytt av det. 

Vi liker friluftsliv, og bruker skogen/marka og nærområdene mye. Sånt koster ikke, men gir gode opplevelser. 

Mye av dette handler om holdninger, vaner og planlegging. Som alenemor og student, uten å motta bidrag, klarer vi oss på et vis, det er trangt, og man kan ikke få alt man ønsker her i verden, men mye av det som er i dag, er menneskeskapte behov. Massasje, manikyrer og luksus er ikke et alternativ for oss. 

Anonymous poster hash: d1b7f...2a2

• Liker 3
Gjest Stringfellow1
Skrevet

jeg kjenner også ei kjerring som oppfører seg på denne måten. Hun fikk barn nummer to like før hun fylte tjue år. Foreldrene hennes hadde tatt vare på en god del klær fra da hun (og hennes søsken) var små. Så barna hennes kunne bruke disse klærne, og besteforeldre, tanter og onkler, samt annen familie liker tydeligvis å spandere klær på "de søte små"  Så hun skryter stadig av at hun bruker nærmest null og niks på å kjøpe nye klær til barna sine. Men hvis det er noe dem trenger som må kjøpes nytt, så går hun innom alt hun kommer over av Fretex og lignende etter brukte klær til barna før hun går til vanlige butikker. I tillegg får barna i de aller billigste billig-merkene, samtidig som moren selv ikke "orker tanker på" at hun selv skal gå uten noe annet enn "luksus-merker" eller designer-kjoler, samt veske fra Lous Vuitton eller noe.

Hun bor fremdeles veldig nærme foreldrene sine og annen familie, så hun kan fort få i seg en del drikkevarer ute på byen på kvelden i ukedagene (og selvfølgelig når det er helg) fordi hun ikke trenger å bekymre seg for barnevakt eller noe. Det er jo alltid noen som ordner opp, og passer på barna. Nærmest hver eneste helg så er det ut på byen med gode venninner eller på helgetur til f.eks. København eller noe. Men aldri i verden om hun gidder å ta med sine egne barn på ferie. For da måtte hun jo drasse på ungene, i steden for å shoppe eller ha det morsomt....    

Skrevet (endret)

Selv er jeg alenemor, jeg er sjeldent ute og tar svært få kafébesøk. Kjøper såklart klær til meg selv også, men det er etter barna har fått. Jeg er en av de som kan si jeg har dårlig råd, men har alltid mulighet til å sende barna i bursdag med en liten gave, kinobesøk har vi muligheter for en gang i blandt også. Jul har vi alltid råd til å feire, mat har vi alltid. I sommerferien drar vi på mange småturer som tusenfryd, låner båt og telter, drar på familiegårder og ser på dyr osv. Mye en kan gjøre selvom en ikke kan dra til syden. Ser også mange av de som får igjen på skatten om sommeren sløser det vekk på seg selv og sitt. Og sitter etterpå og sier 'stakkars barna mine som ikke får noen opplevelser'

Helt greit hvis man ikke har råd sånn på ordentlig, men seriøst ta dere sammen dere som velger å sette dere selv hele tiden først!

Hei TS.

Du er klart inne på et tema. Det handler nok om å prioritere bort vaner som en rett og slett ikke kan ha. Røyk og fest er dyrt. En trenger ikke dyre ferieturer for å få gode opplevelser. Det kan Være fisketurer og tur i skog og mark som sitter igjen som det som det beste minnet. Et gårdsbesøk for noen. For ungdommer en kanotur eller festivalbesøk. Så legoland og syden er ikke alltid det store når regnskapet gjøres opp hos barn og ungdom.

Foreldrene må leve etter evne og ikke over evner.

Jeg vil nå legge til at det er vel så mange to-foreldre familier som har det trangt økonomisk som de såkalte alenemødre. Her er det støtte og bidrag og flere fårt faktisk en økning i leve-budsjettet om det var trangt når de levde i to-foreldre situasjonen.

Husk tæring etter næring.

At en bør kutte røyk og rus til fordel barna mener de fleste men det er slett ikke alle fpm klarer dette. Barns levekår vil alltid være avhengig av foreldrene. Ikke bare inntekt men også deres evne til å forvalte den.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet

Enig TS. Er selv alene mamma, men her kommer barnet mitt langt foran meg selv. Sånn er det å være mamma. Jeg vil mye heller finne på noe med han når jeg har fri enn venninnene mine. Får mye pes for det, men i en hektisk hverdag med jobb og barnehage så er han min første prioritet når jeg har fri.

Anonymous poster hash: 2058f...099

Skrevet (endret)

jup.

Og de som klager høyest, er de som har 2 hunder, 3 katter og kaniner, samt røyker og flyr på byen mens de til stadighet dumper ungene på foreldre og venninner.

År jeg må bare ha meg en husmorferie til magaluf med venninnene mine altsåååå

Endret av Betasuppe
  • Liker 1
Skrevet

Og de som klager høyest, er de som har 2 hunder, 3 katter og kaniner, samt røyker og flyr på byen mens de til stadighet dumper ungene på foreldre og venninner.

År jeg må bare ha meg en husmorferie til magaluf med venninnene mine altsåååå

Den der hører jeg aldri da jeg ikke har opplevd en mor som liker å være noe mye bort fra sine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...