Gå til innhold

Blir sjelden mett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg prøver å holde meg på et kosthold med ca. 2200 kcal om dagen, er ei jente på 23, 170 cm høy og 64 kg. Jeg trener 3-4 ganger i uka.

Jeg slet med bulimi i flere år, og kunne lett hive innpå med 10-15 000 kalorier i løpet av en dag.

Jeg er så å si frisk fra spiseforstyrrelsen nå, men jeg sliter med å holde meg til 2200 kalorier om dagen, jeg blir ikke mett! Jeg vet ikke om jeg har "ødelagt" metthetsfølelsen etter så mange år med helt sinnsyke spiseorgier?

Det er frustrerende å oppleve at jeg ikke blir mett av normale mengder med mat, jeg er alltid sulten etter et måltid. Jeg følger en kostplan nøye, jeg er nødt til det, ellers spiser jeg altfor mye. Jeg skulle ønske jeg kunne spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er mett, men jeg kan ikke det når jeg alltid er sulten. Jeg må jo kontrollere matinntaket mitt nøye, og det betyr jo at jeg aldri vil få et helt normalt forhold til mat. Jeg ønsker bare å holde vekta.

Noen som har noen gode råd til meg? Hva kan jeg gjøre? Er ganske slitsomt å ha det sånn.

Anonymous poster hash: d98e8...57e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magesekken er veldig tøyelig, og om man spiser voldsomme mengder over tid til magesekken utvide seg. Så det kan godt hende du har overspist så mye at magesekken din er unormalt stor, og derfor føler du deg ikke mett. Det positive er at etter hvert som magesekken blir vant til mindre måltider, vil den trekke seg sammen igjen, og du vil få lettere for å føle deg mett. 

Hva slags mat spiser du? Hvem har satt opp matplanen din?

Jeg sliter også med manglende metthetsfølelse. Jeg fyller opp med masse grønnsaker. De har stort volum, men lite kcal, i tillegg til at fiberet i dem gir metthetsfølelse. Å drikke noe varmt, som kaffe, hjelper også litt. 

Har du snakket med legen om dette? Om du har fått behandling for bulimi har du kanskje vært i kontakt med noen som bør kunne hjelpe deg med dette også? Jeg vil anta du er langt fra alene om å slite med dette. 

Anonymous poster hash: d5f81...8de
Skrevet

Kan det være at du etter så mye overspising har fått et litt misforstått inntrykk av hva "mett" er? At i din erfaring så er metthet å være veldig stappet, nesten utslitt av å være så full av mat, og kvalm? Så når man bare spiser seg normalt mett (altså et sted midt i mellom ikke sulten og så mett at man har vondt) så er det uvant for deg og du føler at du må spise mer? 

Anonymous poster hash: 82f75...87e
  • Liker 3
Skrevet

Hva skal til for at du skal føle deg mett da??

Passer du på å drikke nok?

Mange ganger føles det ut som man er sulten, men egentlig er man bare tørst...

Anonymous poster hash: 2cba7...b85
Skrevet

Er du virkelig sulten hele tiden?

For ja, jeg har det på samme måte som deg, jeg føler at jeg aldri kan spise meg mett. Men mett for meg betyr stappmett, type det-gjør-vondt-å-røre-seg-fordi-jeg-er-så-mett. I tillegg kommer metthetsfølelsen min ganske sakte. Så jeg spiser en anbefalt middagsporsjon, drikker et stort glass vann (gjerne både før og under måltidet), også kjenner jeg at jeg begynner å bli mett kanskje en halvtime etter jeg sluttet å spise. Hvis jeg ikke hadde gjort det sånn, så tror jeg at jeg faktisk kunne spist meg ihjel  :laugh: Prøver å lære meg at "mett" betyr ikke-sulten, og ikke stappmett.

• Liker 2
Skrevet

Magesekken er veldig tøyelig, og om man spiser voldsomme mengder over tid til magesekken utvide seg. Så det kan godt hende du har overspist så mye at magesekken din er unormalt stor, og derfor føler du deg ikke mett. Det positive er at etter hvert som magesekken blir vant til mindre måltider, vil den trekke seg sammen igjen, og du vil få lettere for å føle deg mett. 

Hva slags mat spiser du? Hvem har satt opp matplanen din?

Jeg sliter også med manglende metthetsfølelse. Jeg fyller opp med masse grønnsaker. De har stort volum, men lite kcal, i tillegg til at fiberet i dem gir metthetsfølelse. Å drikke noe varmt, som kaffe, hjelper også litt. 

Har du snakket med legen om dette? Om du har fått behandling for bulimi har du kanskje vært i kontakt med noen som bør kunne hjelpe deg med dette også? Jeg vil anta du er langt fra alene om å slite med dette. 

Jeg har satt om matplanen selv, men har søkt litt rundt på nettet etter hva som bør være i et sunt kosthold. Jeg spiser selvsagt ikke bare sundt hele tiden, spiser litt godteri og snacks i helgen, men føler at jeg spiser omtrent slik som en gjennomsnittlig nordmann. Spiser en del kylligfilet, karbonadedeig, egg, brødskiver, havregryn, avocado, epler.

Har ikke noe kontakt med hjelpeapparatet lenger, så har ikke fått snakket med noe om dette. Er snart et år siden jeg sluttet å gå til psykolog.

Kan det være at du etter så mye overspising har fått et litt misforstått inntrykk av hva "mett" er? At i din erfaring så er metthet å være veldig stappet, nesten utslitt av å være så full av mat, og kvalm? Så når man bare spiser seg normalt mett (altså et sted midt i mellom ikke sulten og så mett at man har vondt) så er det uvant for deg og du føler at du må spise mer? 

Anonymous poster hash: 82f75...87e

Det kan godt være. Jeg har alltid lyst på mer mat etter at jeg har spist. Må kanskje lære meg at mett er når jeg ikke er sulten lenger, og ikke stappmett. Men føler likevel sultfølelse etter å ha spist to brødskiver f.eks.

Skrevet

Er du virkelig sulten hele tiden?

For ja, jeg har det på samme måte som deg, jeg føler at jeg aldri kan spise meg mett. Men mett for meg betyr stappmett, type det-gjør-vondt-å-røre-seg-fordi-jeg-er-så-mett. I tillegg kommer metthetsfølelsen min ganske sakte. Så jeg spiser en anbefalt middagsporsjon, drikker et stort glass vann (gjerne både før og under måltidet), også kjenner jeg at jeg begynner å bli mett kanskje en halvtime etter jeg sluttet å spise. Hvis jeg ikke hadde gjort det sånn, så tror jeg at jeg faktisk kunne spist meg ihjel  :laugh: Prøver å lære meg at "mett" betyr ikke-sulten, og ikke stappmett.

At jeg er sulten hele tiden er kanskje en overdrivelse. :P Føler at jeg ikke har noen mellomting mellom helt sinnsykt sulten og helt sinnsykt ubehagelig mett.

Om jeg spiser 3000-4000 kalorier om dagen føler jeg meg tilfredsstillende mett, men det er selvsagt altfor mye mat for ei jente på 64 kg.

Skrevet

At jeg er sulten hele tiden er kanskje en overdrivelse. :P Føler at jeg ikke har noen mellomting mellom helt sinnsykt sulten og helt sinnsykt ubehagelig mett.

Om jeg spiser 3000-4000 kalorier om dagen føler jeg meg tilfredsstillende mett, men det er selvsagt altfor mye mat for ei jente på 64 kg.

Men hvordan er kostholdet ditt da? Kalorier sier jo ikke noe om hva du spiser, for så vidt. Hva med å prøve ut mindre kaloritett mat, så du kan spise mer uten å gå opp i kalorier?

Skrevet

Jeg ville gått til legen med det. Om du har satt opp matplanen din selv er det godt mulig du kunne fått en bedre av en profesjonell. Både med tanke på hva som er god næringssammensetning, hva som er ok mengde mat, og hva som metter deg. 

Et par brødskiver holder ikke meg mett lenge av gangen heller. Det er et lett lite måltid for meg. Jeg supplerer gjerne med en bolle mager kesam med frukt om jeg skal spise skiver. 

Jeg fokuserer på 

- proteiner fra magert kjøtt, fisk, egg, magre melkeprodukter

- sunt fett fra fet fisk, avokado og nøtter

- masse grønnsaker

- fullkornsprodukter

Skrevet

For meg handlet det om å lære seg at mett ikke trenger å være stappmett. 

Anonymous poster hash: d4db1...9b3

• Liker 2
Skrevet

For meg handlet det om å lære seg at mett ikke trenger å være stappmett. 

Og noe så latterlig enkelt som å bruke mindre tallerken slik at det så ut som mer mat.

Skrevet

Men hvordan er kostholdet ditt da? Kalorier sier jo ikke noe om hva du spiser, for så vidt. Hva med å prøve ut mindre kaloritett mat, så du kan spise mer uten å gå opp i kalorier?

Spiser to brødskiver til frokost og gjerne et egg, eventuelt en skål havregryn med melk.

Til lunsj spiser jeg brødskiver eller kylligsalat/pastasalat.

Middag prøver jeg å variere litt, men blir ofte kyllingfilet med pasta eller ris, laks, karbonadedeig og ris eller pasta, taco, fiskeboller, suppe. Prøver også å alltid ha grønnsaker til.

Spiser også kveldsmat, brødskiver eller havregryn.

Og så tar jeg gjerne et par epler eller yoghurt i løpet av dagen.

Skrevet

Spiser to brødskiver til frokost og gjerne et egg, eventuelt en skål havregryn med melk.

Til lunsj spiser jeg brødskiver eller kylligsalat/pastasalat.

Middag prøver jeg å variere litt, men blir ofte kyllingfilet med pasta eller ris, laks, karbonadedeig og ris eller pasta, taco, fiskeboller, suppe. Prøver også å alltid ha grønnsaker til.

Spiser også kveldsmat, brødskiver eller havregryn.

Og så tar jeg gjerne et par epler eller yoghurt i løpet av dagen.

Det kommer jo an på mengde da, men er du helt sikker på at dette er 2200 kcal? Minus havregrynet er det omtrent likt som jeg spiser, og jeg ligger på 16-1700.

Jeg er ikke så veldig god på sånt, og har igrunn ingen forslag utover å bytte ut brødet/havregrynet? Det er "kalorityvene" i mitt budsjett, i alle fall. Samme med ris og pasta. Hva med å bare spise grønnsaker? Altså, kutte ut det andre tilbehøret. Det er jo mye man kan gjøre med grønnsaker; gratinere, koke, dampe, pannesteke, ovnssteke, lage purè.. Jeg synes i alle fall grønnsaker metter mye mer enn tilbehøret, så det har jeg rett og slett droppet!

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo an på mengde da, men er du helt sikker på at dette er 2200 kcal? Minus havregrynet er det omtrent likt som jeg spiser, og jeg ligger på 16-1700.

Jeg er ikke så veldig god på sånt, og har igrunn ingen forslag utover å bytte ut brødet/havregrynet? Det er "kalorityvene" i mitt budsjett, i alle fall. Samme med ris og pasta. Hva med å bare spise grønnsaker? Altså, kutte ut det andre tilbehøret. Det er jo mye man kan gjøre med grønnsaker; gratinere, koke, dampe, pannesteke, ovnssteke, lage purè.. Jeg synes i alle fall grønnsaker metter mye mer enn tilbehøret, så det har jeg rett og slett droppet!

Det kan godt være 2000 det der. Hun skriver "brødskiver". Kan jo være alt fra 2-6 det. Også kommer det jo an på pålegget... 

Anonymous poster hash: 03aee...3f3

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor lenge har du spist normalt? Det vil ta noe tid før magesekken trekker seg tilbake til normal størrelse. Husk at den til vanlig ikke er større enn en knytteneve.

Med bulimikere så blir magesekken utvidet til det ekstreme og det vil ta noe tid før den trekker seg tilbake til normalen.

Har også erfart at mer fett i kosten metter lengre og gir mer stabilt blodsukker. Kan det være en ide å høre med legen om matplanen kan settes opp med mer fett?

Skrevet

Bulimiker på bedrings vei her også... Opplever det samme som trådstarter, er sulten konstant, og det gir seg ikke med mindre jeg fyller på med dobbelt så mye kalorier som jeg egentlig skal ha... Ble egentlig litt lettet når jeg så denne tråden for da vet jeg at det iallefall ikke er unormalt.

Høres logisk ut at magesekken kan ha utvidet seg... Noen som vet hvor lang tid det tar før den går tilbake? 

Anonymous poster hash: 07dab...978
Skrevet

Hvor lenge har du spist normalt? Det vil ta noe tid før magesekken trekker seg tilbake til normal størrelse. Husk at den til vanlig ikke er større enn en knytteneve.

Med bulimikere så blir magesekken utvidet til det ekstreme og det vil ta noe tid før den trekker seg tilbake til normalen.

Har også erfart at mer fett i kosten metter lengre og gir mer stabilt blodsukker. Kan det være en ide å høre med legen om matplanen kan settes opp med mer fett?

De siste 3 månende har jeg spist tilnærmet normalt, men det er veldig lenge siden jeg har hatt episoder der jeg har spist så mye som 10 000 kalorier. Men jeg har fortsatt enkelte dager der jeg spiser ca. 4000 kalorier, ikke for at jeg skal dempe følelser, men rett og slett fordi jeg er sulten. Skal prøve å ta meg en tur til legen å høre, jeg er livredd for at jeg skal falle tilbake til dårlige spisevaner.

Jeg håper at magesekken trekker seg tilbake til normal størrelse snart. Jeg trives godt på 64 kg, føler jeg ser sunn og frisk ut, men jeg har ikke råd til å legge på meg så veldig mye.

Gjest Runforit
Skrevet

De siste 3 månende har jeg spist tilnærmet normalt, men det er veldig lenge siden jeg har hatt episoder der jeg har spist så mye som 10 000 kalorier. Men jeg har fortsatt enkelte dager der jeg spiser ca. 4000 kalorier, ikke for at jeg skal dempe følelser, men rett og slett fordi jeg er sulten. Skal prøve å ta meg en tur til legen å høre, jeg er livredd for at jeg skal falle tilbake til dårlige spisevaner.  Jeg håper at magesekken trekker seg tilbake til normal størrelse snart. Jeg trives godt på 64 kg, føler jeg ser sunn og frisk ut, men jeg har ikke råd til å legge på meg så veldig mye.    Anonymous poster hash: d98e8...57e

Er utrolig at bra at du fokuserer på å bli helt frisk og spise godt :)

Du er høy og slank og har en flott vekt :) Med trening så er det ikke noe farlig med litt ekstra kalorier en gang i blandt.

Magesekken vil bruke litt tid på å trekke seg tilbake samt at det vil ta litt tid før du vil klare å kjenne etter når du faktisk er sulten og mett. Men du vil komme til et punkt der du får et normalt forhold til mat og metthet igjen :)

Nå skal ikke jeg blande meg inn i kostholdsplanen du har fått, men igjen så har jeg sett gode resultater med mer fett i kostholdet til dem som har slitt med spiseforstyrrelser. Dette fordi som sagt at fett metter veldig lenge og holder blodsukkeret mer stabilt, samt at man ikke trenger å spise store mengder, noe som igjen er positivt da veldig full mage kan være triggende, spesielt for bulimikere. Hør med legen din da jeg tror du kan få gode resultater med det.

Igjen så er det utrolig sterkt av deg å ta tak i dette! Ikke mist fokuset på belønningen du får ved å fortsette kampen mot spiseforstyrrelsen! En sterk og frisk kropp, en frisk og bedre psyke og du vil kunne ta tak i og nyte livet på et helt nytt nivå :)

Skrevet (endret)

Tror ikke det er så uvanlig - når jeg er passe mett kjenner jeg ikke noe som helst i magen, jeg kan ikke si om jeg er sulten eller mett. Men føler jeg meg mett, vet jeg at jeg allerede har spist for mye!

Jeg skjønte ikke det der med å spise til man blir mett. Enten så er jeg sulten, eller så er jeg stappmett. Det er det jeg har merket, men det finnes faktisk en mellomting, noe det tok lang tid å forstå. Ofte har det nemlig vært vanskelig å svare på spørsmål om jeg er sulten, jeg kjenner jo ingenting spesielt? Jeg måtte innhente informasjon, og fant blant annet "the hunger scale" i mange varianter på nettet. Det står konkrete beskrivelser av hvordan de forskjellige stadiene kjennes ut. Jeg har laget min egen tilpasset meg, og bruker den før og etter hvert måltid. Jeg har også telt kalorier i halvannet år, men nå er det bare "mindful eating" jeg driver med.

Jeg har vokst opp med overforing (i beste hensikt, jeg var tynn da jeg var liten) og har alltid spist så mye jeg har klart, og gjerne enda litt til. Jeg har dermed i mange år undertrykt signalene for appetitt. Det har etterhvert ført til at jeg ble overvektig. Jeg likte ikke å bli overmett, men jeg trodde jeg måtte spise så mye for å få i meg det jeg trengte, og hvis jeg ikke spiste nok, ville jeg bli sulten igjen øyeblikkelig! Jeg syntes andre kvinner spiste som fugler, mens jeg kunne spise de fleste mannfolk under bordet.

Det er ikke så mye i bli mett av i brødskiver, kanskje du skulle prøve å variere måltidene mer? Litt mer fett vil nok heller ikke skade, det hjelper på metthetsfølelsen, og er nødvendig for å ta opp fettløselige vitaminer i grønnsaker. 

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...