Gå til innhold

Jelonett sitter fast i sår, hast

Anbefalte innlegg

Hva gjør man da?

Det sitter godt, og dypt fast i såret og det gjør grusomt vondt å prøve å dra det av. Må skifte på det nå fordi det er fare for infeksjon.

Skylt med saltvann og bare satt på noe overflødig til jeg vet hvordan jeg skal få den av... Takk.

Anonymous poster hash: a45ba...486

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/963248-jelonett-sitter-fast-i-s%C3%A5r-hast/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyll med lunkent vann ev legg på kompresser som er dynket i saltvann/vann. Etterpå lar du det lufttørke.

Anonymous poster hash: f76e3...bc0

Men jeg må jo fjerne jellonetten? Den er full av gul og blodig guffe.. Ts

Da mannen brukte disse etter skade, måtte vi dynke de godt med vann, og så forsiktig lirke av kompressen. Hans satt også temmelig godt pga blod og sårveske, så de måtte bløtes skikkelig opp før de slapp taket.

Edit: Er du usikker på hva du skal gjøre, ringer du legesenteret ditt og ber om forklaring.

Endret av HvittHus

Vann fra springen skal du KKKE ha på når det er fare for infeksjon. Løs ved å legge sterile kompresser med fysologisk saltvann på/dynket i saltvannet.

Har du ikke fysiologisk saltvann koker du opp vann og avkjøler og dynker kompresser eller bomull og legger opp på skifter ut og dynker på nytt til du har fått bløtet jelonettet løst. Eneste mulighet. Drar du av skader du hudvevet i tillegg til at det gjør vondt.

Hvor lenge har dette lagt siden siste skifting? Normalt skiftetes det 1 gang pr. Døgn. Gror det så godt fast på 1 døgn må du skifte 2 g. Pr. Døgn.

Er dette ille gå på legevakt (fredag i dag) eller til fastlegen.

Anonymous poster hash: 4a9e0...557

Vann fra springen skal du KKKE ha på når det er fare for infeksjon. Løs ved å legge sterile kompresser med fysologisk saltvann på/dynket i saltvannet.

Har du ikke fysiologisk saltvann koker du opp vann og avkjøler og dynker kompresser eller bomull og legger opp på skifter ut og dynker på nytt til du har fått bløtet jelonettet løst. Eneste mulighet. Drar du av skader du hudvevet i tillegg til at det gjør vondt.

Hvor lenge har dette lagt siden siste skifting? Normalt skiftetes det 1 gang pr. Døgn. Gror det så godt fast på 1 døgn må du skifte 2 g. Pr. Døgn.

Er dette ille gå på legevakt (fredag i dag) eller til fastlegen.

Anonymous poster hash: 4a9e0...557

Ble satt på hos legevakt igår rundt 16.30, og skulle fjerne for å skifte og rense nå.

Fysisk umulig. Tenkte kanskje dusje med det åpent, og at det løsnet men redd for å henge fast i noe.

Kan medisinsk grønnsåpe være noe? Ts

Annonse

Gå til nærmeste apotek og be dem fjerne det.De har slike spesialmidler som de fjerner dem med.

Anonymous poster hash: 9a170...19d

Ringte legevakta. Og de ba meg komme ned så de kunne hjelpe meg. Jeg klarer ikke selv, gjør for vondt. Håper jeg kan få bedøvelse..

Jelonet skal byttes før vaselinet tørker ut og det fester seg som det gjorde hos deg. Det er også lurt å ha på så det kommer utenfor sårkantene. Rart du ikke har fått beskjed om dette! Håper det ordnet seg for deg :)

Anonymous poster hash: 66a02...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...