Million Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 (endret) Jeg bruker en fast medisin daglig og har gjort det i årevis. Tidligere har denne kostet meg bare noen få tiere, for den har vært på blå resept. Idag måtte jeg plutselig betale mer, full pris, og den ansatte på apoteket sa den var skrevet ut på hvit resept. Dette er da sannsynligvis en feil fra legens side, da den har alltid vært på blå tidligere. Nå kommer jeg sannsynligvis ikke til å gidde og kjempe for å få igjen det beløpet jeg har betalt for mye, fordi det er snakk om så lite beløp (kanskje 40-50 kr). Men så var det dette med prinsippet....dette irriterer meg! For hvem skal betale for at legen gjorde en feil? Han kommer jo ikke til å gjøre det... Han sitter jo der trygt på kontoret sitt og bare trekker på skuldrene, som alle leger gjør når de gjør feil. Så da skal jeg betale for en annens feil, da....? >Eller..Kan jeg få refundert beløpet av noen, og i så fall hvilken instans/myndighet? Jeg har kvitteringen. Er det noen enkel metode for å få det refundert, eller er det mye styr...? PS! Jeg ringte til legekontoret og la igjen beskjed hos resepsjonen, for å høre om det medfører riktighet at denne medisinen plutselig skal være på hvit resept (det er jo en minimal mulighet for at det er noe endring fra myndighetenes side, men det pleier jo apoteket å vite, ikke legen, når det kommer til legemidler). Skulle få svar senere. Endret 21. august 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Dersom medisinen feilaktig er skrevet på hvit resept ber du legen kansellere denne i reseptformidleren (hvis den er reitet) og skrive ut en ny blå resept. Du kan kontakte helfo og høre hvordan du gjør det med å få pengene refundert, det skal kunne gå når du har kvittering og resepten var på feil farge. Forstår forøvrig din frustrasjon, jeg bruker med medisin som det har vært leveringsproblemer på i et halvt år, og det må erstattes med uregistrerte preparater. Disse kan egentlig ikke fås på blå resept, men legemiddelverket har gjort ett unntak siden det er langvarige leveringsproblemer som er årsaken. Det har imidlertid ikke alle apotek fått med seg, så jeg må ofte betale full pris fremfor å få det omgjort til egenandel. Utrolig kjipt, skal få sjekke ut om jeg og kan få refusjon. Betaler nå 300 kr pr mnd i steden for 36, jeg har råd til det, men det er prinsippet det går på. Anonymous poster hash: 616af...171 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Jeg bruker en fast medisin daglig og har gjort det i årevis. Tidligere har denne kostet meg bare noen få tiere, for den har vært på blå resept. Idag måtte jeg plutselig betale mer, full pris, og den ansatte på apoteket sa den var skrevet ut på hvit resept. Dette er da sannsynligvis en feil fra legens side, da den har alltid vært på blå tidligere. Nå kommer jeg sannsynligvis ikke til å gidde og kjempe for å få igjen det beløpet jeg har betalt for mye, fordi det er snakk om så lite beløp (kanskje 40-50 kr). Men så var det dette med prinsippet....dette irriterer meg! For hvem skal betale for at legen gjorde en feil? Han kommer jo ikke til å gjøre det... Han sitter jo der trygt på kontoret sitt og bare trekker på skuldrene, som alle leger gjør når de gjør feil. Så da skal jeg betale for en annens feil, da....? >Eller..Kan jeg få refundert beløpet av noen, og i så fall hvilken instans/myndighet? Jeg har kvitteringen. Er det noen enkel metode for å få det refundert, eller er det mye styr...? PS! Jeg ringte til legekontoret og la igjen beskjed hos resepsjonen, for å høre om det medfører riktighet at denne medisinen plutselig skal være på hvit resept (det er jo en minimal mulighet for at det er noe endring fra myndighetenes side, men det pleier jo apoteket å vite, ikke legen, når det kommer til legemidler). Skulle få svar senere. hadde ikke jeg giddet å brydd meg om et så lite beløp.. Du får heller bare ta det om med legen neste gang. Anonymous poster hash: 97141...b38 2
Million Skrevet 21. august 2015 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2015 (endret) Nei, jeg gidder ikke bry meg jeg heller, selv om jeg kjenner at prinsippet irriterer meg. Det var forøvrig feil av legen å skrive den på hvit resept. Legen har lagt ut en ny e-resept på medisinen til meg nå, på BLÅ resept denne gangen. Men nå har jeg allerede kjøpt og betalt på hvit resept, så det får være. Skrev vel innlegget istad i litt irritasjon da jeg kom hjem Nå er jeg ferdig med saken. Endret 21. august 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 For å kunne menene noe som helst om dette så må du opplyse om hvilken medisin det er snakk om. Det kan godt være at detver helt korrekt at du skal ha medikamentet på hvit resept.,Anonymous poster hash: e0a48...8fa 1
Million Skrevet 21. august 2015 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2015 For å kunne menene noe som helst om dette så må du opplyse om hvilken medisin det er snakk om. Det kan godt være at detver helt korrekt at du skal ha medikamentet på hvit resept.,Anonymous poster hash: e0a48...8fa Nei, det kan ikke godt hende. Hvis du leser innlegget jeg skrev ovenfor, har legen skrevet ut en ny resept på samme medikamentet i dag, på BLÅ resept denne gangen, som er det riktige. Det hadde han vel ikke gjort om det ikke var korrekt at den egentlig skulle være på blå hele tiden. Uansett, det er snakk om så lite beløp at jeg gjør ikke noe med det.
SiMa Skrevet 21. august 2015 #8 Skrevet 21. august 2015 For å kunne menene noe som helst om dette så må du opplyse om hvilken medisin det er snakk om. Det kan godt være at detver helt korrekt at du skal ha medikamentet på hvit resept.,Anonymous poster hash: e0a48...8fa Det holder altså ikke å vite at dette er en medisin ts har brukt i flere år, og alltid har fått på blå resept? Skal du ha nytte av å vite hvilken medisin det er snakk om må du vel også ha kjennskap til diagnosen, og om hun ev. har vedtak på å få den på blå resept selv om den normalt ikke gis på blå resept. 1
Million Skrevet 21. august 2015 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2015 Hvilken medisin er dette snakk om? Det har jeg ikke tenkt å si Det er ikke poenget her, hvilken medisin det var snakk om. Poenget var at legen gjorde feil og skrev en medisin som vanligvis gis på blå resept, ut på hvit resept ved en feiltagelse. Legen har rettet opp i det nå og gitt meg en ny resept, blå denne gangen. 1
SiMa Skrevet 21. august 2015 #10 Skrevet 21. august 2015 Hvilken medisin er dette snakk om? Har du behov for å vite det for å kunne svare på spørsmålet ts stiller? Og hva er grunnen til at du ev. ikke kan svare uten å vite hvilken medisin det er snakk om?
Millimani Skrevet 21. august 2015 #11 Skrevet 21. august 2015 Hvilken medisin er dette snakk om? Det har ikke vi noe med
Cowboy Lotte Skrevet 21. august 2015 #12 Skrevet 21. august 2015 Det har jeg ikke tenkt å si Det er ikke poenget her, hvilken medisin det var snakk om. Poenget var at legen gjorde feil og skrev en medisin som vanligvis gis på blå resept, ut på hvit resept ved en feiltagelse. Legen har rettet opp i det nå og gitt meg en ny resept, blå denne gangen. Fordi det er mye lettere å hjelpe da. For eksempel er noen medisiner på blå resept uansett, mens andre må søkes om.
Cowboy Lotte Skrevet 21. august 2015 #13 Skrevet 21. august 2015 (endret) Har du behov for å vite det for å kunne svare på spørsmålet ts stiller? Og hva er grunnen til at du ev. ikke kan svare uten å vite hvilken medisin det er snakk om? Folk altså, redd for alt. Jeg skjuler ingenting jeg... Kan lett si jeg går på medisiner for søvn, ustabilitet, irritabel tarm og hemoroider. Endret 21. august 2015 av Cowboy Lotte
Chiubi Skrevet 21. august 2015 #14 Skrevet 21. august 2015 Det forekommer at blåreseptlista blir endret, både når det gjelder "godkjente sykdommer" og medikamenter
SiMa Skrevet 21. august 2015 #15 Skrevet 21. august 2015 Folk altså, redd for alt. Jeg skjuler ingenting jeg... Kan lett si jeg går på medisiner for søvn, ustabilitet, irritabel tarm og hemoroider. Og det skulle interessere meg? Jeg spurte hvorfor det er relevant for deg å få vite hvilke medisiner ts bruker for å kunne svare på spørsmålet hun stilte.
Cowboy Lotte Skrevet 21. august 2015 #16 Skrevet 21. august 2015 (endret) Og det skulle interessere meg? Jeg spurte hvorfor det er relevant for deg å få vite hvilke medisiner ts bruker for å kunne svare på spørsmålet hun stilte. Jeg kunne da ikke vite at det var et så sårt punkt. Jeg er så åpen og tenker ikke over at selv anonyme brukere er redd for å nevne medisinen de går på. Pluss at jeg har prøvd nesten alle medisiner som har vært ute på markedet, så har en god del erfaring kan man vel si, og mye gode råd og tips. Endret 21. august 2015 av Cowboy Lotte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå