Hege899 Skrevet 21. august 2015 #1 Skrevet 21. august 2015 Noen som har alternativer til garn til skappelgenser som ikke loer? Har 2 i alpakka og mini alpakka men de loer for mye
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Noen som har alternativer til garn til skappelgenser som ikke loer? Har 2 i alpakka og mini alpakka men de loer for mye Ut ifra egen erfaring med ymse ullgarn, så er det mye rart kvalitetsmessig på markedet - både i høyere og lavere prissegment. Og alpakka er beklageligvis ikke alltid god alpakka (kvalitetsmessig). Det ene er hvilken type alpakkaull som er benyttet, det andre er hvor hardt garnet er tvinnet/spunnet. Jo løsere tvinnet garnet er, jo løsere sitter garnfibrene, og dette igjen gjør at garnet har lettere for å loe. Men for å svare på spørsmålet ditt: Lang Yarns Royal Alpaca og Schulana Kid-Seta (70% Mohair, 30% Silke). Jeg har riktignok ikke benyttet dette til en Skappel-genser, men til en strikkejakke av egen design som er i samme gate som Skappel-jakken (jeg strikket jakken på pinne # 3.5, siden jeg ikke liker å strikke på pinner over #5) Hvis du ikke får tak i disse garntypene, er Sandes Garns "Alpakka/Silke" og "Kid-Mohair" et veldig greit substitutt. Strikk i allefall en prøvelapp for å se hvordan det blir hvis du bruker pinnestørrelsen oppgitt i oppskrifta, evt. legg alpakkaen dobbelt. Og husk at rillestrikk er ganske elastisk, så mål først etter at prøvelappen er vasket og strukket ut/dampet. Lykke til og happy knitting!
Hege899 Skrevet 21. august 2015 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2015 Ut ifra egen erfaring med ymse ullgarn, så er det mye rart kvalitetsmessig på markedet - både i høyere og lavere prissegment. Og alpakka er beklageligvis ikke alltid god alpakka (kvalitetsmessig). Det ene er hvilken type alpakkaull som er benyttet, det andre er hvor hardt garnet er tvinnet/spunnet. Jo løsere tvinnet garnet er, jo løsere sitter garnfibrene, og dette igjen gjør at garnet har lettere for å loe. Men for å svare på spørsmålet ditt: Lang Yarns Royal Alpaca og Schulana Kid-Seta (70% Mohair, 30% Silke). Jeg har riktignok ikke benyttet dette til en Skappel-genser, men til en strikkejakke av egen design som er i samme gate som Skappel-jakken (jeg strikket jakken på pinne # 3.5, siden jeg ikke liker å strikke på pinner over #5) Hvis du ikke får tak i disse garntypene, er Sandes Garns "Alpakka/Silke" og "Kid-Mohair" et veldig greit substitutt. Strikk i allefall en prøvelapp for å se hvordan det blir hvis du bruker pinnestørrelsen oppgitt i oppskrifta, evt. legg alpakkaen dobbelt. Og husk at rillestrikk er ganske elastisk, så mål først etter at prøvelappen er vasket og strukket ut/dampet. Lykke til og happy knitting! Tuusen takk for godt svar! bruker kun sandnes garn sine garn, men har bare prøvd minialpakka og alpakka, ikke alpakka silk! Så da må denne prøves har en liten baby som sutter på klærne og da er ikke lo noe særlig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå