Gå til innhold

Fjortis i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere med en fjortis i hus - beskriv en vanlig dag hos dere.

Holder på å bli gal!

Anonymous poster hash: af1e4...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til dere med en fjortis i hus - beskriv en vanlig dag hos dere.

Holder på å bli gal!

Anonymous poster hash: af1e4...32b

Hadde samme problem. Tok kontakt med Pelias. Har aldri vært mer fornøyd.

Skrevet

Dagen med vår fjortis:

- Hale ham opp av senga, ca 06:30

- Minne ham 30 ganger på at klokka går og han må forte seg ;)

- Går på skolen

- Kommer hjem fra skolen, skifter klær (som blir liggende i stua), sykler til trening

- Kommer hjem fra trening ca 19-19:30

- Lager seg ekstra mat, tallerkner og bestikk kommer sjelden inn i oppvaskmaskinen

- Gjør lekser eller ser på TV

- Går og legger seg ca 22-22:30.

Da vi fikk ungdomsskoleelev for første gang kom lærerne med en advarsel på foreldremøtet: nå har ungen på mange måter tatt to skritt tilbake. De som var ryddige og strukturerte kan plutselig vase rundt i sin egen verden. De har hormoner og følelser alle veier og lever i sin egen boble. Prøv å være forståelsesfull, det er slitsomt, men det går over! Og det stemte godt for oss, i hvert fall. Men vi har lite krangling, humørsvingninger og sånt. Og siden han trener 5-6 ganger i uka og har kamp den siste blir det (takk og pris) lite konflikter rundt TV, spilling, utetider og den slags. Har vært heldige der, tror jeg.

Skrevet

Jeg vekker han 7.15, hvis jeg begynner på jobb 7, står han opp selv 7.30.

Må minne på å ta med niste/pakke gymtøy/bøker.

Kommer hjem fra skolen, gjør lekser, og er på rommet. Maser han ut en gang før middag. Etter det går han på rommet igjen ;)

Trener to ganger i uken + kamp i helgen.

Får beskjed om å gjøre seg klar for kvelden ca 21.30, må være stille på rommet kl 22. Hender jeg har tatt han i å sitte lengre oppe, men da fjerner vi nettet fra rommet kl 22 neste dag.

Krangler ingenting. Han svarer ikke frekt og har respekt. Han blir nok skikkelig sur på meg to ganger i året. Men han blir jo oppgitt og synes jeg "maser" og er litt teit, men det blir aldri noe greier utav det.

Anonymous poster hash: 43d20...3fe

Skrevet

Jente 10 kl

Hun står opp selv, gjør seg klar, lager mat og pakker det hun trenger for dagen.

Går på skole, kommer som ofteste rett hjem på hverdager.

Gjør lekser/slenger i sengen.

På kveldstid er det aktivitet/være med venner.

Utenom dette går hun tur med hunden og passer lillesøster om hun må.

Deltar også med å holde rom ryddig, vaske bad, ta ut av oppvaskmaskin.

Hun hadde sommerjobb i sommer.

Men.. Vi har hatt noen sløve år hvor vi har måttet dra henne opp og tvunget henne til å hjelpe til. Det var perioder vi måtte kjempe med skjermen om oppmerksomheten og hun nesten ikke ville være med oss.

Nå høster vi heldigvis av det vi har sådd!

Frustrasjonen har til tider vært stor, men fornuften hennes vant til slutt.

Nå har vi fine samtaler, samarbeider godt, hun er høflig, grei og samarbeidsvillig.

Anonymous poster hash: 5ae8b...14e

Skrevet

Min våkner 7.00, står opp 7.00, lager frokost og er ute innen 7.45. Han kommer hjem mellom 14 og 15.30. Da lager han middag og er på trening innen jeg kommer hjem. Så er han ute blant venner til 23 og legger seg 00. Flott ungdom.

Anonymous poster hash: 10a4f...a05
Skrevet

Jeg vekker han 7.15, hvis jeg begynner på jobb 7, står han opp selv 7.30.

Må minne på å ta med niste/pakke gymtøy/bøker.

Kommer hjem fra skolen, gjør lekser, og er på rommet. Maser han ut en gang før middag. Etter det går han på rommet igjen ;)

Trener to ganger i uken + kamp i helgen.

Får beskjed om å gjøre seg klar for kvelden ca 21.30, må være stille på rommet kl 22. Hender jeg har tatt han i å sitte lengre oppe, men da fjerner vi nettet fra rommet kl 22 neste dag.

Krangler ingenting. Han svarer ikke frekt og har respekt. Han blir nok skikkelig sur på meg to ganger i året. Men han blir jo oppgitt og synes jeg "maser" og er litt teit, men det blir aldri noe greier utav det.

14-åring som får beskjed om å gjøre seg klar til senga kl. 21.30?? :O

Anonymous poster hash: 3fc80...9cf

Skrevet

14-åring som får beskjed om å gjøre seg klar til senga kl. 21.30?? :O

Anonymous poster hash: 3fc80...9cf

Sier ikke at han må legge seg da, men han må være ferdig med å dusje feks til kl er 22. Er det så merkelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...