Gå til innhold

Opptrening av hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg har tatt det store steget og gått til anskaffelse av hest etter ett for meg altfor langt opphold, og igår prøvde jeg det jeg vil si er drømmehesten!

15 år gammel haflinger, ikke trent ordentlig på ett par måneder kombinert med sommerbeite, derfor noe overvektig og veeeldig tung å ri. Har tidligere gått LA dressur i tillegg til 1m sprang, så det at han har det inne vet jeg.

Men så har det seg sånn at han har stått endel ja. Prøvde han som sagt igår og bare det å fatte galopp og ta en runde med det var veldig tungt for han.

Henter han hjem om ett par uker, og da starter opptreningen. Vil ta det veldig gradvis og på riktig måte. Har ingen planer om å gjøre noen konkurransehest ut av han igjen, men hadde vært herlig å fått han i god form så jeg kan ri sprang/dressur på hobbybasis.

Hvordan burde jeg gå frem? Tenker først og fremst å fokusere på å bygge ett forhold i tillegg til muskler på han, så det blir mye leieturer/rideturer i forskjellig terreng før jeg legger fokus på baneridning. Men noen som har forslag til hvordan jeg burde legge opp treningen? Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal i tillegg tømmekjøre han og variere trening for å gjøre det mere lysbetont for han. Tenker annenhver dag lang skrittetur enten i form av leiing/ridning/tømmekjøring i forskjellig terreng med mykt underlag, for så å kanskje ta noen litt kortere, mer effektive økter de andre dagene?

Skrevet

Skritteturer på lange tøyler så han virkelig får strekt på overlinjen. Gjerne tomkjøring, eller at du leier. De første 3-4 ukene. Deretter kan du f.eks begynne å lonsjere et par ganger i uka uten innspenning for å bygge opp igjen balanse, fortsette å ri turer, men begynne med litt trav og galopp.

Ting tar tid, men etter et par, tre måneder bør han være i okei form igjen :)

Anonymous poster hash: 44207...66a
Skrevet

Skritteturer på lange tøyler så han virkelig får strekt på overlinjen. Gjerne tomkjøring, eller at du leier. De første 3-4 ukene. Deretter kan du f.eks begynne å lonsjere et par ganger i uka uten innspenning for å bygge opp igjen balanse, fortsette å ri turer, men begynne med litt trav og galopp.

Ting tar tid, men etter et par, tre måneder bør han være i okei form igjen :)

Anonymous poster hash: 44207...66a

Tusen takk for hjelp! :)

Skrevet

Skynd deg sakte :)

Begynn med skritteturer og øk gradvis i både tempo og "vanskelighetsgrad" (trav, galopp, klatring osv) etterhvert som du merker at hesten kommer i form. Ta også noen rolige økter på banen hvor du tenker løsgjorthet og at den arbeider lang og lav. Gjerne bare 10-15 min i starten så kan du heller avslutte med en skrittetur.

Tømmerlongering, leieturer osv er også super avveksling. Longereing med en løs innspenning (dersom du føler behovet og kan bruke det korrekt) kan også være nyttig.

Gratulerer med ny hest :D

Skrevet

Jeg har et supert treningsopplegg som jeg ble lært og brukte på en hest jeg hadde som var 10 år, som nå går regelmessige stevner i både dressurklasser og 1.10 i sprang.

Jeg anbefaler veldig å ri med lange tøyler og bratte bakker, gjerne i skog og ikke på asfalt da det ikke er så veldig bra som å trene i skog og ulent terreng. Ri masse masse med løse tøyler så hesten får strukket seg på riktige plasser å bruke riktige muskler.

Mye lonsjering, og etter hvert med strikk for å få riktig form, men pass på at hele kroppen er med. Som bakparten osv. Så ikke bare hodet er i form men resten daffer etter.

Ri også mye bommer. Med både korte og lange steg. Start i skritt og jobb deg oppover. Cavaletter (eller hvordan det skrives) løsner opp mye i hestens kropp og hesten må virkelig stable bena og tenke.

Også er det viktig med mye bøy og tøy. Før du starter ridningen så strekk ut forbena godt. Og dette etter trening å.

Gi riktig mengde mat, og kraftfor. Og en god start er å få bytta sko/ fiksa høvene, sjekket tenna og bittet og sjekke salen. Hvis det er feil kan det ødelegge alt!

Veldig smart å dra på noen gallopp turer og bratte bakker for å få igang kondisjon.

Sist men ikke minst, husk å kos deg på tur med hesten minst en gang i uka og gjerne barbak. Det vil nok hesten sette pris på. Eller leie turer/kjøre osv.

Anonymous poster hash: edf80...bed

Skrevet

Jeg har et supert treningsopplegg som jeg ble lært og brukte på en hest jeg hadde som var 10 år, som nå går regelmessige stevner i både dressurklasser og 1.10 i sprang.

Jeg anbefaler veldig å ri med lange tøyler og bratte bakker, gjerne i skog og ikke på asfalt da det ikke er så veldig bra som å trene i skog og ulent terreng. Ri masse masse med løse tøyler så hesten får strukket seg på riktige plasser å bruke riktige muskler.

Mye lonsjering, og etter hvert med strikk for å få riktig form, men pass på at hele kroppen er med. Som bakparten osv. Så ikke bare hodet er i form men resten daffer etter.

Ri også mye bommer. Med både korte og lange steg. Start i skritt og jobb deg oppover. Cavaletter (eller hvordan det skrives) løsner opp mye i hestens kropp og hesten må virkelig stable bena og tenke.

Også er det viktig med mye bøy og tøy. Før du starter ridningen så strekk ut forbena godt. Og dette etter trening å.

Gi riktig mengde mat, og kraftfor. Og en god start er å få bytta sko/ fiksa høvene, sjekket tenna og bittet og sjekke salen. Hvis det er feil kan det ødelegge alt!

Veldig smart å dra på noen gallopp turer og bratte bakker for å få igang kondisjon.

Sist men ikke minst, husk å kos deg på tur med hesten minst en gang i uka og gjerne barbak. Det vil nok hesten sette pris på. Eller leie turer/kjøre osv.

Tusen takk for langt, behjelpelig svar! Har allerede bestilt full dyrlegesjekk og hovslageren kommer noen dager etter han ankommer, så det er bænkers :) rir bittløst og barbak, bruker kun sal og bitt når det er treninger og baneridning. Han er noe overvektig så kommer ikke til å begynne med kraftfor før gresset har litt mindre næring. Skal prøve ut longering og kavalettridning i tillegg til turene. Igjen, tusen takk for svar! :)

Skrevet

Tusen takk for langt, behjelpelig svar! Har allerede bestilt full dyrlegesjekk og hovslageren kommer noen dager etter han ankommer, så det er bænkers :) rir bittløst og barbak, bruker kun sal og bitt når det er treninger og baneridning. Han er noe overvektig så kommer ikke til å begynne med kraftfor før gresset har litt mindre næring. Skal prøve ut longering og kavalettridning i tillegg til turene. Igjen, tusen takk for svar! :)

Supert! Hyggelig å hjelpe :)

Skrevet

Lange skritteturer på lange tøyler er virkelig god trening. Gjerne med stigning. Terreng er også bra for å styrke bena og senene. Les hesten og bestem ut i fra det hvor intensivt og lange øktene skal være. Dette finner du fort ut av etterhvert som du blir kjent med han :)

Ellers er variasjon viktig. Gjør alt mulig du kommer på! Da blir det gøy for hesten også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...