Gå til innhold

Hvorfor angriper større hunder visse mindre hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute på tur med tre tisper en dag, én på 2, én på seks og én på 13. Alle tre var små raser (under ti kilo), men den eldste var den desidert største og tyngste i gjengen. Når vi var ute og gikk kom det en løs hund som veide ca. det dobbelte av den eldste. De to yngre blir helt rabiate når det kommer til andre hunder, og bjeffet og gneldret på dem som galninger. Den eldste var helt stille, og lot ikke til å ense den store hunden. Allikevel var det den eldste som den store hunden valgte å sikte seg inn på når den angrep, og klarte å bite til blods rundt strupen før vi klarte å stoppe angrepet. Hvorfor angripe en gammel tispe på 13 år, når du selv er en dobbelt så stor hannhund på kanskje 2-3 år? Særlig når de to andre hundene til stede knurrer og glefser etter deg, mens hunden du angriper er snill som et lam og kun prøver å gjemme seg bak eierens ben?

Det gikk heldigvis bra med hunden vår, men skjønner ikke hvorfor den ble en skyteskive. Makan til unnvikende og lite aggressiv hund finnes ikke. Hvorfor ble vår hund utpekt som offer?

Anonymous poster hash: 25d80...899
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig å si med sikkerhet hvorfor dette angrepet skjedde. Men noen ganger, når store hunder angriper små, så er det jaktinstinktet som slår inn. Dvs at det er ikke lenger snakk om et "hund til hund"-slagsmål, men at den store hunden ser på den lille som et byttedyr.

Man kan selvsagt ikke si med sikkerhet om det er tilfellet i din situasjon.

Skrevet

Var ute på tur med tre tisper en dag, én på 2, én på seks og én på 13. Alle tre var små raser (under ti kilo), men den eldste var den desidert største og tyngste i gjengen. Når vi var ute og gikk kom det en løs hund som veide ca. det dobbelte av den eldste. De to yngre blir helt rabiate når det kommer til andre hunder, og bjeffet og gneldret på dem som galninger. Den eldste var helt stille, og lot ikke til å ense den store hunden. Allikevel var det den eldste som den store hunden valgte å sikte seg inn på når den angrep, og klarte å bite til blods rundt strupen før vi klarte å stoppe angrepet. Hvorfor angripe en gammel tispe på 13 år, når du selv er en dobbelt så stor hannhund på kanskje 2-3 år? Særlig når de to andre hundene til stede knurrer og glefser etter deg, mens hunden du angriper er snill som et lam og kun prøver å gjemme seg bak eierens ben?

Det gikk heldigvis bra med hunden vår, men skjønner ikke hvorfor den ble en skyteskive. Makan til unnvikende og lite aggressiv hund finnes ikke. Hvorfor ble vår hund utpekt som offer?

For det første startet de to yngste med å være uhøflige i sin "hilsemetode" overfor den fremmede hunden. Men fordi den fremmede hunden mest sansynlig var litt ustabil selv, så valgte den det den anså som letteste bytte i den situasjonen.

Når det er sagt, så må jeg legge til at mange små hunder har feil måte å oppføre seg når de møter andre hunder, da spesielt de som er større enn de. Mange sier da "å, han er jo større enn han tror, hehe" mens de smilende drar bort den lille bøtteknotten. Det mange ikke er klar over, er at usikkerheten treffer inn og de føler at de må håndtere situasjonene alene. 

En annen ting er at huneeiere til småhunder som utagerer slikt, blilr svært så forbanna hvis en stor hund svarer på tiltale. Noe som igjen ville vært naturlig å forstå hvis hundene var av samme størrelse.

Mange småhundeiere kan prise seg lykkelig for at vi med store hunder beholder kontrollen på våre store. Vi tar rett og slett å krever lydighet fra våre hunder, og nekter de å utagere. Synes flere småhundeiere burde gjøre det samme. Nå himler jeg med øynene og får en "wow"-følelse de gangene jeg ser en med liten hund som faktisk korrigerer hundens forsøk på utagering, for slike eiere er det svært få av!

Så hvis du skal gå tur med disse hundene igjen, vennligst ha kontroll og ikke la disse utagere, eller la dem bli helt rabiate når det kommer til andre hunder, og bjeffet og gneldret på dem som galninger. Små hunder har også godt av disiplin....

Når det er sagt, må jeg legge til at jeg har hatt miniatyrhund selv, så jeg er ikke ute etter å ta eiere av småhunder. 

• Liker 8
Skrevet

Tja, heller ikke alle raser som gjør godt overens, signalene de sender blir rett og slett for forskjellige.

Vår takler feks dårlig BC og andre gjeterhunder, selv når de ikke utagerer eller kommer med utfall. Faktisk takler han utagering godt, mens stirringen til BCer setter ham i gang om vi ikke er påpasselige. Tok en stund før vi innså det, for vi la jo ikke merke til noe spesielt med de snille BCene.

Anonymous poster hash: c1681...560

Skrevet

For det første startet de to yngste med å være uhøflige i sin "hilsemetode" overfor den fremmede hunden. Men fordi den fremmede hunden mest sansynlig var litt ustabil selv, så valgte den det den anså som letteste bytte i den situasjonen.

Når det er sagt, så må jeg legge til at mange små hunder har feil måte å oppføre seg når de møter andre hunder, da spesielt de som er større enn de. Mange sier da "å, han er jo større enn han tror, hehe" mens de smilende drar bort den lille bøtteknotten. Det mange ikke er klar over, er at usikkerheten treffer inn og de føler at de må håndtere situasjonene alene. 

En annen ting er at huneeiere til småhunder som utagerer slikt, blilr svært så forbanna hvis en stor hund svarer på tiltale. Noe som igjen ville vært naturlig å forstå hvis hundene var av samme størrelse.

Mange småhundeiere kan prise seg lykkelig for at vi med store hunder beholder kontrollen på våre store. Vi tar rett og slett å krever lydighet fra våre hunder, og nekter de å utagere. Synes flere småhundeiere burde gjøre det samme. Nå himler jeg med øynene og får en "wow"-følelse de gangene jeg ser en med liten hund som faktisk korrigerer hundens forsøk på utagering, for slike eiere er det svært få av!

Så hvis du skal gå tur med disse hundene igjen, vennligst ha kontroll og ikke la disse utagere, eller la dem bli helt rabiate når det kommer til andre hunder, og bjeffet og gneldret på dem som galninger. Små hunder har også godt av disiplin....

Når det er sagt, må jeg legge til at jeg har hatt miniatyrhund selv, så jeg er ikke ute etter å ta eiere av småhunder. 

Når det gjelder det i uthevet skrift: Jeg har sagt det til hun som eier de to minste (kun den største er min) at hun burde ta noen tak for å få dem til å slutte å reagere slik på andre hunder. Min hun går som regel forbi uten å ense at det er andre hunder til stede (vet ikke om det er rett måte å reagere på).

Men uansett burde man kunne gå en tur med en hund uten å frykte at en stor, løs hund kommer til å gå etter strupen på din hund. Føler veldig at du prøver å få det til å være min feil at min hund på 13 år, som aldri har søkt noe slagsmål og generelt er veldig unnvikende, ble angrepet av en stor hund som klarte å bite henne til blods rett ved strupen fordi jeg tilfeldigvis hadde med meg to andre hunder som bjeffet og knurret.

Skrevet

Når det gjelder det i uthevet skrift: Jeg har sagt det til hun som eier de to minste (kun den største er min) at hun burde ta noen tak for å få dem til å slutte å reagere slik på andre hunder. Min hun går som regel forbi uten å ense at det er andre hunder til stede (vet ikke om det er rett måte å reagere på).

Men uansett burde man kunne gå en tur med en hund uten å frykte at en stor, løs hund kommer til å gå etter strupen på din hund. Føler veldig at du prøver å få det til å være min feil at min hund på 13 år, som aldri har søkt noe slagsmål og generelt er veldig unnvikende, ble angrepet av en stor hund som klarte å bite henne til blods rett ved strupen fordi jeg tilfeldigvis hadde med meg to andre hunder som bjeffet og knurret.

Du har misoppfattet dersom du føler deg angrepet. 

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ikke sånn at alle store hunder flyr i synet på små hunder, slike overskriften din sier. Er veldig enig med Troyamin, eiere med små hunder har som regel ikke kontroll over dem og hundene har null oppdragelse. Det er flertallet av alle småhunder jeg møter på tur.

Jeg har en veldig stor hund som er rolig og bryr seg ikke om andre dyr. Når vi går tur og det kommer andre hunder (som da alltid er mindre enn min hund), så blir de redde. De roper om hunden min er snill, men de ser ikke sine egne hunder som drar alt de kan i båndet og bjeffer og nesten hyler, innimellom også knurrer. 

Jeg pleier å svare at ja min er snill som dagen er lang, men den får den ikke lov å møte for den er hissig og vet ikke hvordan den skal møte andre hunder. 

Jeg kan forstå at man har mer respekt for større hunder for de kan gjøre mer skade, men hvis man leser hundens kroppspråk så ser man fort om den er hissig eller ikke.

Jeg vet ikke hvorfor hunden gikk til angrep på din rolige hund, det kan jo ha noe med de to andre som ikke var rolige. At den tok den som var lettest bytte? Var det ikke noen eier med da?

Anonymous poster hash: c1ff8...b30
  • Liker 4
Skrevet

Jeg vil si akkurat det samme om folk med store hunder. Er sjelden jeg får gå en tur i fred uten å kjenne på "frykten" når folk med store hunder ikke har kontroll. Noen slipper den store aggressive hunden sin nærmest mulig min bare for å skremme. 

Anonymous poster hash: e7fa2...d8a

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si akkurat det samme om folk med store hunder. Er sjelden jeg får gå en tur i fred uten å kjenne på "frykten" når folk med store hunder ikke har kontroll. Noen slipper den store aggressive hunden sin nærmest mulig min bare for å skremme. 

Og slike hundeeiere hater jeg på lik linje med de som ikke har kontroll på småbikkjene sine ;) Alle burde ha kontroll når de slipper løs hunden...

Skrevet

Det kan du ikke mene ?

Anonymous poster hash: dbec6...10b

Skrevet

Jeg har en liten hund, og jeg møter hunder som ikke kan oppføre seg, både av store og små raser. Jeg synes ikke det er mer vanlig hos de små enn de store, men det er ofte mer lyd i de små, mens de store bare trekker i stillhet eller med noen klynk.

Ansvaret i saken her ligger selvsagt hos den som hadde hunden løs, og jeg ville anmeldt forholdet hvis jeg hadde opplevd det samme. Forklaringen kan være alt i fra at dette er en hundeaggressiv hund, at den så på dine som byttedyr (dog det synes jeg er ganske usannsynlig i dette tilfellet), eller at de andre to provoserte frem adferden. Hvorfor han gikk på den gamle, rolige er fordi hun var svakest. Gammel og konfliktsky.

Det har likevel lite å si, for når man har hunden løs så skal man likevel ha den under kontroll, og denne hunden burde aldri vært løs i utgangspunktet. Selvfølgelig skal du har rett til å gå i fred, uansett om dine kjefter og utagerer i bånd.

• Liker 3
Skrevet

Fordi: "bli helt rabiate når det kommer til andre hunder, og bjeffet og gneldret på dem som galninger"

Min BC fikk dårlig erfaring med en i elektrisk rullestol med en sånn liten hund som var helt rabiat hver gang de passerte vår eiendom helt fra BC`en var liten valp. Hver dag, og eieren stoppet også ofte rullestolen "se fine valpen" mens han lille hund var helt rabiat og bjeffet i ett. 

Nå da BC`en er voksen, en kjempesnill og omgjengelig hund, MEN når han møter de små rabiate, så klikker han i vinkel, og angrep er beste forsvar virker det som han tenker. 

Anonymous poster hash: c6450...f9a
Skrevet

Så hvis du skal gå tur med disse hundene igjen, vennligst ha kontroll og ikke la disse utagere, eller la dem bli helt rabiate når det kommer til andre hunder, og bjeffet og gneldret på dem som galninger. Små hunder har også godt av disiplin....

Såå enig i alt du skriver her!

Svigers har en liten tispe på 2-3 kg, og den er helt forferdelig... Syntes skikkelig synd på henne. Den går konstant og er skikkelig stresset, og gneldrer og bjeffer konstant. De valgte hunden etter utseende og satt seg absolutt ikke inn i noe når de skaffet seg hund, var heller viktigere at den skulle ha dyre og fine seler og senger. Altså, hunden kan ikke sitt på kommando en gang, har angrepet eierene flere ganger om de har bevegd seg brått eller "tråkket" på henne uten vilje og slikt. Altså ikke snakk om et raskt glefs i luften siden den ble skremt, men glefsing og prøver å bite etter dem helt rabiat til de får roet henne ned igjen...

Vi bor der omtrent en uke i året + småbesøk innimellom, og bare på de ene ukene har jeg klarte å hjelpe hunden mye, som blant annet å klare å kunne gå tur uten å være livredd og nervøs, og bjeffe, knurre og pistre konstant, men neste gang jeg møter den er den like ille...

Får så vondt av denne hunden :( kan bare tenke meg hva som hadde skjedd om hun ikke var så liten..

Anonymous poster hash: 8f407...3cd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Møter stort sett greie hunder og eiere, men det er jo noen som ikke burde hatt hund.

Møtte ei som hadde en stor mix løs, en gammel hund på armen og en hissig terrier i bånd.

Den store mixen løp bort til min lille for å hilse. Min var i bånd.

Han elsket alt av hunder. Så han fikk hilse på de som kom bort om han ønsket det.

Da eieren etter en stund kommer bort så lurer hun på hva tispa heter. Sier at det er en hanne.

Å da sier hun: Åhh...Er det en han?! Min pleier å være skikkelig ufin og hissig mot andre hanner.

Ble så satt ut at jeg ikke fikk sagt noe.

Den store kunne delt min lille i to med ett bitt.

Har man en hund som ikke kan oppføre seg mot andre. Så skal den gå i bånd uansett størrelse.

Å skal hunden gå løs, så må den kunne overse de i bånd som utagerer.

En hund som går i bånd skal kunne være trygg for andre hunder.

Å det kan være mange grunner til at de utagerer.

Endret av MissPierce
  • Liker 4
Skrevet

Mange småhunder er dårlig oppdratt /bortskjemt. Og har elendig språk.Sett dette flere ganger.Eier er smånervøs,overføres til hund og så er det i gang.
Vi mennesker klarer ikke  å plukke opp alle signaler mellom hundene,mye som foregår før det blir bråk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...