AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #1 Skrevet 20. august 2015 Jeg blir forvirret av fjerningen av foreldelsesfrist for noen saker. Hva er foreldelsesfristen for forbrytelser etter §192b i straffeloven? Strafferammen er inntil 10 år fengsel. Anonymous poster hash: 37e1e...20e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #2 Skrevet 21. august 2015 Hvorfor lurer du på foreldelsesfrist på dette eksakte straffebudet? Snakk med politiet eller en advokat så får du forholdet forklart. Anonymous poster hash: 06589...e8c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #3 Skrevet 21. august 2015 Hvorfor lurer du på foreldelsesfrist på dette eksakte straffebudet? Snakk med politiet eller en advokat så får du forholdet forklart.Anonymous poster hash: 06589...e8c Hvorfor jeg lurer er ikke relevant for svaret på spørsmålet, men jeg er ikke noen skurk som lurer på når jeg ikke kan bli straffet lengre. Å ta kontakt med politiet eller jurist virker voldsomt for et så enkelt spørsmål. Slik jeg tolker det jeg finner er det 10 års foreldelsesfrist på lovbrudd med en strafferamme på 10 år, men så vet jeg at det har kommet nye bestemmelser angående foreldelse på noen typer lovbrudd men jeg klarer ikke å finne ut konkret hvilke paragrafer dette gjelder og om den nevnte er en av dem. Anonymous poster hash: 37e1e...20e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Dette klarer du ikke finnenut av fordi det er et komplisert samspill av loveŕ og forskrifter. Jeg tenker ikke at du er en skurk, men et offer for en forbrytelse som lurer på om du skal anmelde, men det er mine tanker. Anonymous poster hash: 06589...e8c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 For å omformulere spørsmålet litt da: Da foreldelsesfristen for drap og seksuelle overgrep ble fjernet, gjelder det også "vanlige" voldtekter (etter paragrafen angitt)? Eller er det fremdeles foreldelsesfrist på disse sakene? Regner vel med at akkurat det ikke blir avgjort fra sak til sak..? Anonymous poster hash: 37e1e...20e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 For å omformulere spørsmålet litt da: Da foreldelsesfristen for drap og seksuelle overgrep ble fjernet, gjelder det også "vanlige" voldtekter (etter paragrafen angitt)? Eller er det fremdeles foreldelsesfrist på disse sakene? Regner vel med at akkurat det ikke blir avgjort fra sak til sak..? Anonymous poster hash: 37e1e...20e [/ i] Det kommer an på handlingens "art" og om flere straffebud kommer til anvendlese. Igne, dette er ikke en sak for et nettforum, men for politiet og advokatmat. Anonymous poster hash: 06589...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 For å forklare hvorfor jeg ikke vil gå til politiet eller andre - jeg hadde fått litt fred dersom jeg visste at saken min var foreldet, for da føler jeg at det med ett blir veldig lenge siden og at jeg lettere kan legge det bak meg. Siden dette skjedde for over ti år siden, men ikke ti år før fjerning av foreldelsesfrist er jeg usikker på om saken er foreldet nå eller ikke. Forstår likevel at dette visst ikke er noe som kan svares på her, noe som er leit da jeg ikke vil forklare noe av dette til politi eller advokat. Anonymous poster hash: 37e1e...20e
Glitnir Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 For å forklare hvorfor jeg ikke vil gå til politiet eller andre - jeg hadde fått litt fred dersom jeg visste at saken min var foreldet, for da føler jeg at det med ett blir veldig lenge siden og at jeg lettere kan legge det bak meg. Siden dette skjedde for over ti år siden, men ikke ti år før fjerning av foreldelsesfrist er jeg usikker på om saken er foreldet nå eller ikke. Forstår likevel at dette visst ikke er noe som kan svares på her, noe som er leit da jeg ikke vil forklare noe av dette til politi eller advokat. Anonymous poster hash: 37e1e...20e Rent juridisk sett er det lett å svare på spørsmålet ditt. Fullbyrdet overtredelse av straffeloven paragraf 192 første til tredje ledd foreldes ikke, jf lovens paragraf 66. Dette forutsetter som du selv skriver at saken ikke allerede var foreldet da bestemmelsen trådte i kraft. Hva du gjør må du likevel bestemme selv, bevismessig kan det jo ofte være utfordringer i gamle saker. Det betyr likevel ikke at man skal la være å anmelde. Lykke til med avgjørelsen!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #9 Skrevet 22. august 2015 Tusen takk for svar. Jeg vurderer ikke å anmelde, men har i noen år nesten gledet meg til saken skulle bli foreldet slik at jeg slapp å tenke på at jeg burde ha gjort det. Da kunne jeg legge det bak meg. Var redd for at det er slik at saken ikke blir foreldet, noe jeg håper ikke hindrer meg i å kunne legge det bak meg. Anonymous poster hash: 37e1e...20e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå