Gå til innhold

måltider er vanskelig!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Jeg har i mange år hatt skikkelig dårlig kosthold. Jeg spiste ett kanskje to måltider i løpet av en dag. Dette har jeg gjort så lenge at det etter hvert førte det til en del episoder med overspising. Jeg har slitt med overvekt i mange år, men har det siste året prøvd å snu litt på flisa, slik at jeg kan få et bedre forhold til mat, og gå ned i vekt

Jeg har kuttet ut søppelmat, brus og sukker. Jeg har begynt å lage middagene mine fra bunn, med mer grønnsaker enn før.

Det jeg lurer på egentlig, er hva slags matbudsjett dere som har gode matvaner har? Og hva kjøper dere inn til de forskjellige type måltidene?

Jeg prøver nemlig å lage meg frokost, lunsj og middag, men synes det blir så dyrt! Jeg går på AAP (skal snart i jobb igjen, hurra!), og har minstesatsen der. Det er altså ikke mye å farte med. Jeg merker at jeg synes det er lettere å bare fokusere på en god og sunn middag, og så sjangler jeg igjennom resten av dagen. 

Hvis dere har tips om hvordan man kan lage billige og sunne måltider, så blir jeg evig takknemlig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg spiser godt og sunt og sparer mye på å planlegge og unngå svinn. Jeg har uføretrygd og bruker ca 2000 kroner på mat pr måned. Jeg bruker også mange ord på å fortelle ting, så jeg overlater til denne artikkelen å tipse om billig, sunn og god mat: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/

Endret av Pringle
Skrevet

Mat som er både god, sunn og billig er blant annet tørkede linser og bønner. De inneholder godt med proteiner, langsomme karbohydrater, fiber, jern og masse andre gode stoffer. Du får 2kg sekker tørkede bønner/linser til 30-50 kr på innvandrerbutikker. Det blir nærmere 6 kg ferdig kokt vare, altså får du maaaange middager ut av det. Om du bytter ut et par kjøtt/fiskemåltider i uken med dette sparer du en god del. I tillegg til at det er miljøvennlig. 

Jeg spiser lite rødt kjøtt. Kylling kjøper jeg i 2kg poser fra first price i frysedisken. Frossen fisk fra first price har også kommet veldig godt ut i tester, så de er både billige og gode. 

Frosne grønnsaker er ofte billigere enn ferske, og har minst like godt næringsinnhold. 

Til andre måltider enn middagen er jo havregryn skitbillig. Lag deg grøt, og varier med krydder, frukt, cottage cheese, nøtter, frø, kakaopulver, peanøttsmør, brunost, slå deg helt løs. 

Tunfisk på boks er også billig, og kan bli veldig godt pålegg om du legger til f.eks. litt hakket løk, revet agurk, og en liten skje kesam. 

Anonymous poster hash: a88ea...008
Skrevet

Mange gode tips her! Tre stikkord jeg vil tilføye:

Fryser

Gryteretter

Planlegging

Anonymous poster hash: 34706...22d

Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Takk for fine svar :) Her var det jo litt å ta av! Linser og bønner er nok noe jeg kan lage mer av. Må innrømme at jeg er litt dårlig på å kjøpe frosne grønnsaker, har alltid innbilt meg at de ikke er så sunne :P Kanskje det er på tide at jeg revurderer den påstanden  :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...