Brofessor Skrevet 20. august 2015 #1 Skrevet 20. august 2015 Mange mennesker snakker om medmenneskelighet, varme og kjærlighet. Det er ofte de samme menneskene som hetser meg eller andre på forumet. Oftest er de som snakker varmest om empati de største mobberne som finnes på denne jord. Jeg undres ofte, hvor er denne medmenneskeligheten og empatien folk prater så varmt om? 2 eksempler : Ei jente ble vodtatt av en neger på t-bane stasjonen. Haugevis av menn stod å filmet det for å levere filmen til politiet. Ok det er noe som skurrer her. Eksempel nummer 2 : En psykotisk suicidal mann står på toppen av en bygning i Oslo å truer med å hoppe ned til sin sikre død. På bakken samlet folk seg for å skrive "hopp da din pingle!!!! hopp hop!!! ta livet ditt!" mens de filmet med kameraet sitt. min teori er at vi ikke er så siviliserte som vi tror. vi er rovdyr som elsker blod og lidelse. uten konsekvenser så slipper vi alt ut. ta meg f.eks. jeg har mottatt haugevis av drapstrusler og volds kommentarer her inne, men de vet at de ikke vil straffet for det. så derfor kan de vise sitt sanne ansikt.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #2 Skrevet 20. august 2015 At empati finnes er like selvsagt som at resten av følelsesspekteret finnes. Vi er ganske kompliserte dyr, sjeldent enten eller. Anonymous poster hash: adde0...fce 1
Daniel123 Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 (endret) Mange mennesker snakker om medmenneskelighet, varme og kjærlighet. Det er ofte de samme menneskene som hetser meg eller andre på forumet. Oftest er de som snakker varmest om empati de største mobberne som finnes på denne jord. Jeg undres ofte, hvor er denne medmenneskeligheten og empatien folk prater så varmt om? 2 eksempler : Ei jente ble vodtatt av en neger på t-bane stasjonen. Haugevis av menn stod å filmet det for å levere filmen til politiet. Ok det er noe som skurrer her. Eksempel nummer 2 : En psykotisk suicidal mann står på toppen av en bygning i Oslo å truer med å hoppe ned til sin sikre død. På bakken samlet folk seg for å skrive "hopp da din pingle!!!! hopp hop!!! ta livet ditt!" mens de filmet med kameraet sitt. min teori er at vi ikke er så siviliserte som vi tror. vi er rovdyr som elsker blod og lidelse. uten konsekvenser så slipper vi alt ut. ta meg f.eks. jeg har mottatt haugevis av drapstrusler og volds kommentarer her inne, men de vet at de ikke vil straffet for det. så derfor kan de vise sitt sanne ansikt. Empati er en reell følelse og eksisterer like mye som alle våre andre følelser - noe en kan se i all overalt der mennesker er i kontakt med hverandre. Angående dine erfaringer her på forumet, så er det kjent at mennesker oppfører seg veldig annerledes i en enveiskommunikasjon kontra en non-verbal og verbal toveiskommunikasjon. Jeg har ikke en forklaring på dette, og hvorfor enkelte iblant oss oppfører seg som psykopater bak tastaturet (enveiskommunikasjon), men jeg antar at det kan ha en sammenheng med at vi slipper å se reaksjonen til det andre mennesket bak det andre tastaturet. Når det gjelder teorien din, er ikke eksemplene dine holdbare. Ja, en kan tydelig se en mangel på medmenneskelighet i eksemplene dine, men det finnes like mange eksempler som tyder på det motsatte. Dessuten er ikke vold en del av våre drifter (husk: Freud er død, vet du). Jeg avslutter min kommentar med å vedlegge et leserinnlegg fra BT. Les leserinnlegget, og for alt kommentarene - så skal du se at det finnes empati. http://www.bt.no/meninger/kronikk/En-levende-dod-3027350.html Endret 20. august 2015 av Daniel123 1
Gjest Blomsterert Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Mange mennesker snakker om medmenneskelighet, varme og kjærlighet. Det er ofte de samme menneskene som hetser meg eller andre på forumet. Oftest er de som snakker varmest om empati de største mobberne som finnes på denne jord. Jeg undres ofte, hvor er denne medmenneskeligheten og empatien folk prater så varmt om? 2 eksempler : Ei jente ble vodtatt av en neger på t-bane stasjonen. Haugevis av menn stod å filmet det for å levere filmen til politiet. Ok det er noe som skurrer her. Eksempel nummer 2 : En psykotisk suicidal mann står på toppen av en bygning i Oslo å truer med å hoppe ned til sin sikre død. På bakken samlet folk seg for å skrive "hopp da din pingle!!!! hopp hop!!! ta livet ditt!" mens de filmet med kameraet sitt. min teori er at vi ikke er så siviliserte som vi tror. vi er rovdyr som elsker blod og lidelse. uten konsekvenser så slipper vi alt ut. ta meg f.eks. jeg har mottatt haugevis av drapstrusler og volds kommentarer her inne, men de vet at de ikke vil straffet for det. så derfor kan de vise sitt sanne ansikt. Har også veldig ofte stusset vedr empati.Her og andre plasser(på nett spesielt). En annen ting er at for å ha innlevelse i mange ting,så må en nesten ha erfart det selv.Fantasien er begrenset,og for å ta et eksempel,så kan ikke en som ikke har opplevd tortur,ha så stor innlevelse. Da blir det mer sympati,og det er en vel så god egenskap,fordi en forstår godt,uten at følelsene tar "overhånd",og en kan være stoor støtte. Og så er det spontanitet.Folk hiver seg i flokk over et menneske som stilte feil spørsmål,eller,ikke forstår,eller,ikke vet.Da blir mange helt rabiat nådeløse,og går direkte i den fella hvor hverken empati eller sympati gjelder.Det er liksom ikke snakk om å vurdere,tenke,eller være rasjonell.Og disse mener de reagerer med empati: -D Det er ganske interessant å være vitne til selvforsterkende,og-fornektelse i det hele tatt her Iblant. Men jo,det ER folk som er empatiske,sympatiske og mer oppegående.Som har skjønt at alle drifter seg ut,alle gjør feil,og alle kan være et offer i rett setting.Det finns,vær du sikker:-)ser jo en del oppegående her også,så ikke mistro alle,men følg med.Ikke la det negative overstyre for det positive!
Gjest Blomsterert Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 Empati er en reell følelse og eksisterer like mye som alle våre andre følelser - noe en kan se i all overalt der mennesker er i kontakt med hverandre. Angående dine erfaringer her på forumet, så er det kjent at mennesker oppfører seg veldig annerledes i en enveiskommunikasjon kontra en non-verbal og verbal toveiskommunikasjon. Jeg har ikke en forklaring på dette, og hvorfor enkelte iblant oss oppfører seg som psykopater bak tastaturet (enveiskommunikasjon), men jeg antar at det kan ha en sammenheng med at vi slipper å se reaksjonen til det andre mennesket bak det andre tastaturet. Når det gjelder teorien din, er ikke eksemplene dine holdbare. Ja, en kan tydelig se en mangel på medmenneskelighet i eksemplene dine, men det finnes like mange eksempler som tyder på det motsatte. Dessuten er ikke vold en del av våre drifter (husk: Freud er død, vet du). Jeg avslutter min kommentar med å vedlegge et leserinnlegg fra BT. Les leserinnlegget, og for alt kommentarene - så skal du se at det finnes empati. http://www.bt.no/meninger/kronikk/En-levende-dod-3027350.html Fornuftig klokt svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå