AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #1 Skrevet 20. august 2015 Vi har tenkt til å investere barnas sparepenger i globale indeksfond. Barna er fortsatt små, og vi tenker at pengene skal gå til for eksempel boligkjøp, så de skal nok ikke brukes før om 15-20 år. For noen uker siden leste jeg imidlertid et eller annet sted (greier dessverre ikke huske hvor..) at en eller annen økonom(?) sa at det absolutt ikke var anbefalt å investere i fond nå, dette fordi man forventet at aksjekursene snart skulle synke voldsomt. Visstnok går sånne ting i sykluser, og nå har det vært vekst lengre enn normalt. Det var derfor anbefalt å vente noe med å kjøpe aksjer/fond. Men har dette noe for seg når vi skal spare så langsiktig som vi skal? Tenker at jo lengre vi lar sparepengene stå på en vanlig bankkonto, jo mer "taper" de seg jo, siden renta vi får i banken nå er lavere enn inflasjonen... Noen som har noen tanker rundt dette??Anonymous poster hash: 6854e...236
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #2 Skrevet 20. august 2015 Kommer helt an på det, det vil jo alltid være en risiko uansett, man må bare lese seg opp på markedet og investere i retning av veien man tror det vil gå. Personlig syntes jeg nok økonomen har et poeng. Vi ser et fall i oljepriser på grunn av lavere etterspørsel i Kina, oljeproduksjon i USA og en iranavtale som er i ferd med å falle på plass, så en ennå lavere oljepris, med lavere styringsrente og mindre kroneverdi er nok ikke så usannsynlig. Jeg tror ikke vi har truffet bunnen helt ennå. Dette med bankinnskudd/inflasjon kan være en utfordring, men trenger ikke å bli det, kommer an på om du går inn i fond med norske kroner eller utenlandsk valuta. Om indeksfondet satser på og følger markedet (bear) og ikke inntar motsyklisk posisjon (bull) så vil det jo ofte også følge markedet nedover (lavere etf pris hvis markedet synker) slik at inngangsprisen ikke nødvendigvis blir noe større hvis man venter (til tross for at inflasjonen har spist opp noe av bankinnskuddet). Men det kommer jo helt an på hvilket fond man ønsker å investere i. Anonymous poster hash: cf015...282
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 Kommer helt an på det, det vil jo alltid være en risiko uansett, man må bare lese seg opp på markedet og investere i retning av veien man tror det vil gå. Personlig syntes jeg nok økonomen har et poeng. Vi ser et fall i oljepriser på grunn av lavere etterspørsel i Kina, oljeproduksjon i USA og en iranavtale som er i ferd med å falle på plass, så en ennå lavere oljepris, med lavere styringsrente og mindre kroneverdi er nok ikke så usannsynlig. Jeg tror ikke vi har truffet bunnen helt ennå. Dette med bankinnskudd/inflasjon kan være en utfordring, men trenger ikke å bli det, kommer an på om du går inn i fond med norske kroner eller utenlandsk valuta. Om indeksfondet satser på og følger markedet (bear) og ikke inntar motsyklisk posisjon (bull) så vil det jo ofte også følge markedet nedover (lavere etf pris hvis markedet synker) slik at inngangsprisen ikke nødvendigvis blir noe større hvis man venter (til tross for at inflasjonen har spist opp noe av bankinnskuddet). Men det kommer jo helt an på hvilket fond man ønsker å investere i. Anonymous poster hash: cf015...282 Takk for svar Men hva mener du med "hvilket fond man ønsket å investere i"?!? Mulig det er jeg som er veldig dum nå, men jeg hadde forstått det slik at "globalt indeksfond" er "globalt indeksfond", og at det ikke er veldig store forskjeller her fra bank til bank? (Men skjønner selvsagt at det kan være litt forskjeller mellom bankene i hvilke aksjer de inkluderer i fondet) Vi hadde tenkt til å kjøpe fond i DnB, siden det er der vi har boliglån, billån og forsikringer. Såvidt jeg kan se har de kun ett "globalt indeksfond", det et ikke flere typer å velge mellom. Er det jeg som er helt dum, og ikke har skjønt hva dette går ut på i det hele tatt!?Anonymous poster hash: 6854e...236
Musicman Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Dnb global indeks er et veldig godt valg. Hvis dere vil ha fond i samme bank som dere har boliglån, er DNB global indeks et veldig godt valg. Snakker du om ett stort enkeltbeløp eller om å starte månedlig spareavtale? Månedlig spareavtale kan dere begynne nå, selv om kursene KANSKJE er litt høye nå, og det KANSKJE vil komme et verdifall på 20-30-40-50% i løpet de neste 5 årene. Jeg ville vært litt skeptisk til å legge inn ett stort engangsbeløp nå. Ville kanskje heller tatt halvparten i dag og så resten fordelt månedlig over de neste ti (10) årene.
Pengebingen Skrevet 21. august 2015 #5 Skrevet 21. august 2015 Enig med musicman Risiko for kursfall har du ALLTID i aksjemarkedet, og noen spår vel krakk daglig, mens andre sier imot. Av ekspertene altså. Hvem som har rett vet man aldri før i etterkant. Men det er ingen grunn til å utsette kjøp av fond etter min mening. Men, som musicman sier, det kan være lurt å fordele innskuddene over tid, da reduseres risikoen for å gå inn akkurat på topp. Kjøper du noe på topper vil du også kjøpe noe i bunner om du sparer månedlig. Over din sparehorisont er det grunn til tro på at du vil ha fått avkastning på pengene (bedre enn i bank) om 10-15 år. Men om du må leve med noen nedturer underveis - ganske sikkert. Selv setter jeg penger i DNB Global Indeks (litt nå og da, blir månedlig spareavtale i fremtiden), uten å bry meg om å "time" markedet eller egentlig å følge med på svingningene heller. Jeg klager ikke om kursen har gått ned når jeg skal kjøpe mer, men bekymrer meg heller ikke om den er høy den dagen. Det viktige er å få pengene inn, og få med seg avkastningen som er forventet over lang tid. Likledes kan man tenke når pengene skal tas ut en dag, kanskje 1-2 år før ungene trenger pengene kan det være greit å starte månedlig uttak (=salg), også for å redusere risikoen for å selge alt på en dårlig dag. Kommer litt an på hvor mye penger det er snakk om selvsagt, men er det endel er det verdt å vurdere.
Nåla-i-veggen Skrevet 21. august 2015 #6 Skrevet 21. august 2015 Om indeksfondet satser på og følger markedet (bear) og ikke inntar motsyklisk posisjon (bull) så vil det jo ofte også følge markedet nedover (lavere etf pris hvis markedet synker) Dette forsto jeg ikke. Et indeksfond inntar aldri motsyklisk posisjon. Det følger passivt indeksen og blir med denne både opp og ned. Vil støtte dette med å velge et globalt indeksfond. Det finnes mange norske fond som er aktivt forvaltet og som handler aksjer globalt men over tid så sliter disse med å følge indeksen, for ikke å snakke om å slå den. Siste tre år så ligger DNB Global Indeks på 5. plass i avkastning i en gruppe på om lag 30 globale norsk-forvaltede fond. 25 av fondene har altså gjort det dårligere enn indeksen de siste tre år. Dette er fond man gjerne må betale 2% i årlig avgift for å eie, mens indeksfondet krever kun 0,3%. Hvorfor betale 2% og med høy sannsynligvis ikke oppnå samme avkastning som indeks over tid når man ved å betale 0,3% er garantert å få den samme avkastningen som indeksen?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #7 Skrevet 21. august 2015 Takk for enda flere svar Det er både snakk om å sette inn en engangssum (20-30000 pr barn) og en månedlig sum på 1000 kr eller litt mer pr barn. Så da tror jeg vi lander på at vi oppretter fondssparing nå TSAnonymous poster hash: 6854e...236
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #8 Skrevet 21. august 2015 Risikabelt, men ikke nødvendigvis dumt. Kan være smart å kjøpe når frykten er stor hos andre. Anonymous poster hash: 149b8...25e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #9 Skrevet 21. august 2015 Risikabelt, men ikke nødvendigvis dumt. Kan være smart å kjøpe når frykten er stor hos andre.Anonymous poster hash: 149b8...25e Smart å kjøpe når frykten er stor hos andre? Ja, etter et krakk er det som regel det, men mår kursene er nærmest på topp og man ikke har hatt et krakk på sju år.. Nei, det er ikke et optimalt tidspunkt for å gå all-in.Anonymous poster hash: 95334...88e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #10 Skrevet 21. august 2015 Smart å kjøpe når frykten er stor hos andre? Ja, etter et krakk er det som regel det, men mår kursene er nærmest på topp og man ikke har hatt et krakk på sju år.. Nei, det er ikke et optimalt tidspunkt for å gå all-in.Anonymous poster hash: 95334...88e Det er normalt at kursen ligger nærme all time high, nesten de eneste gangene det ikke skjer er kort tid etter et krakk. Hørt om pengetrykking og inflasjon? Du prøver å få det til å høres ut som det er lenge siden vi opplevde et krakk og at det nå er på tide med et nytt ett, faktumet er at krakk som for syv år siden forekommer svært sjeldent. Det som derimot forekommer hyppig er korreksjoner lik den vi har opplevd hittil i sommer, og ofte blir disse fulgt av oppgang kort tid etter. Men som jeg sa så er det risikabelt akkurat nå, og som alltid er det viktig å huske på å ikke satse mer enn man har råd til å tape.Anonymous poster hash: 149b8...25e 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #11 Skrevet 24. august 2015 Selv setter jeg penger i DNB Global Indeks (litt nå og da, blir månedlig spareavtale i fremtiden), uten å bry meg om å "time" markedet eller egentlig å følge med på svingningene heller. Jeg klager ikke om kursen har gått ned når jeg skal kjøpe mer, men bekymrer meg heller ikke om den er høy den dagen. Det viktige er å få pengene inn, og få med seg avkastningen som er forventet over lang tid. Enig med deg! Har selv månedlig spareavtale i indeksfond, og det har jeg tenkt å fortsette med til jeg pensjonerer meg om ca 40 år. Da er det ingen grunn til panikk om det går nedover nå og da. Anonymous poster hash: ccea1...1cd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Risikabelt, men ikke nødvendigvis dumt. Kan være smart å kjøpe når frykten er stor hos andre. Anonymous poster hash: 149b8...25e Der ser dere Børsen åpnet vel på rundt 560 første børsdag etter at jeg skrev dette innlegget, nå er den oppe i 618. Dere kunne blitt 10% rikere bare dere hadde hørt på meg Anonymous poster hash: 149b8...25e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Der ser dere Børsen åpnet vel på rundt 560 første børsdag etter at jeg skrev dette innlegget, nå er den oppe i 618. Dere kunne blitt 10% rikere bare dere hadde hørt på meg Anonymous poster hash: 149b8...25e Vi opprettet fondet dagen etter at jeg skrev dette innlegget, og satt inn rundt 20000 pr barn. Videre har vi spart ytterligere 1000 kr til hver av dem i fondene deres i september og august. Så dersom du har rett, så har vi vel, slik situasjonen er akkurat nå, tjent litt på det. Men pengene skal som sagt uansett ikke brukes før om mange, mange år, så vi gidder ikke gå inn i nettbanken og følge med på status fra dag til dag eller uke til uke. Blir bare irritert hvis jeg skulle se at vi (foreløpig) har tapt penger, og et midlertidig tap nå vil jo uansett ikke ha noen betydning for oss siden pengene tidligst skal tas ut om 15 år. TSAnonymous poster hash: 6854e...236
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #14 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg sparer i fond. Har spareavtale, der jeg kjøper fond hver 14. dag. Så langt har det gitt solid avkastning, og vesentlig mer enn i bank, som i realiteten er lik null. Anonymous poster hash: 9f530...306
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #15 Skrevet 17. oktober 2015 Hva er fordelen med DNB Global vs. f.eks. Vanguard Norge? Tar ikke DNB gebyrer i bøtter og spann? Jeg ville også ha ventet til kanskje litt over nyttår. Betal ned lån først. Så henter du inn igjen pengene når kronen har stabilisert seg. Å kjøpe globale indeksfond nå er ikke så lurt: De føres ofte i dollar, og kronen har svekket seg med nærmere 30% mot dollaren. Skal mye til for å hente det inn igjen. På den andre siden kan det bli større krise i Norge nå med ytterligere verdifall. Med litt flaks vil bankene da skru opp rentene for å hindre kapitalflukt på sparing. Kort oppsummert er situasjonen nå først og fremst usikkert.Anonymous poster hash: 41e75...732 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #16 Skrevet 17. oktober 2015 Hva er fordelen med DNB Global vs. f.eks. Vanguard Norge? Tar ikke DNB gebyrer i bøtter og spann? Jeg ville også ha ventet til kanskje litt over nyttår. Betal ned lån først. Så henter du inn igjen pengene når kronen har stabilisert seg. Å kjøpe globale indeksfond nå er ikke så lurt: De føres ofte i dollar, og kronen har svekket seg med nærmere 30% mot dollaren. Skal mye til for å hente det inn igjen. På den andre siden kan det bli større krise i Norge nå med ytterligere verdifall. Med litt flaks vil bankene da skru opp rentene for å hindre kapitalflukt på sparing. Kort oppsummert er situasjonen nå først og fremst usikkert.Anonymous poster hash: 41e75...732 Som jeg skrev over, så har vi allerede kjøpt Men vi har jo også månedlig sparing i fondene til barna, og kommer til å fortsette med dette de neste 15-20 årene. Jeg regner derfor med at vi, i løpet av alle disse årene, uansett vil tjene greit på fondet, uavhengig av hvordan situasjonen er akkurat nå. TSAnonymous poster hash: 6854e...236
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #17 Skrevet 17. oktober 2015 Hva er fordelen med DNB Global vs. f.eks. Vanguard Norge? Tar ikke DNB gebyrer i bøtter og spann? Jeg ville også ha ventet til kanskje litt over nyttår. Betal ned lån først. Så henter du inn igjen pengene når kronen har stabilisert seg. Å kjøpe globale indeksfond nå er ikke så lurt: De føres ofte i dollar, og kronen har svekket seg med nærmere 30% mot dollaren. Skal mye til for å hente det inn igjen. På den andre siden kan det bli større krise i Norge nå med ytterligere verdifall. Med litt flaks vil bankene da skru opp rentene for å hindre kapitalflukt på sparing. Kort oppsummert er situasjonen nå først og fremst usikkert.Anonymous poster hash: 41e75...732 Er vel ingen som tar gebyr for å la deg spare? Anonymous poster hash: fa4ee...6a0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #18 Skrevet 18. oktober 2015 Er vel ingen som tar gebyr for å la deg spare? Anonymous poster hash: fa4ee...6a0 Er usikker, men jeg tror DNB tar en forvaltningsgebyr på 1.5% i året? Det er veldig mye penger. Vanguard pleier å være billigst. Ok, leste ikke hele tråden. Med dollaren så sterk som nå må man 30% opp bare for å nå fjorårets nivå. Vi solgte nylig og slettet alle lån, skiftet ut bilene og pusset opp badet. Begynner på nytt snart.Anonymous poster hash: 41e75...732
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #19 Skrevet 18. oktober 2015 Er vel ingen som tar gebyr for å la deg spare? Alle fond tar gebyr for forvaltning, og noen for kjøp og salg. Det blir alltid oppgitt hvor mye det er. Anonymous poster hash: 586e7...a9b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #20 Skrevet 18. oktober 2015 Alle fond tar gebyr for forvaltning, og noen for kjøp og salg. Det blir alltid oppgitt hvor mye det er.Anonymous poster hash: 586e7...a9b Storebrand tar ikke slike gebyrer Anonymous poster hash: 47cfe...f84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå